Nog 2 maand te gaan, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PonyPower_x

Nog 2 maand te gaan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:38

Binnen 2 maand wordt het veulen van Beauty geboren, en ze begint al behoorlijk dik te worden! :D
Ik ben me nu volop aan het voorbereiden, dwz:

*Ik ben een halstertje aan het maken uit macramé, zodat het meteen losschiet als hij ergens blijft aanhangen
*Ik ben de weide aan het afzetten met nylondraad, en tussen elke paal een plastic zak hangen, zodat hij ziet waar de weide stopt :P
*Ik heb een birth-alarm gekocht dat op mijn mobiel afgaat
*Ik heb een camera om in de stal te hangen

Iemand nog tips voor de veiligheid/efficientie van mijn veulen én mijn merrie?

draaakje

Re: Nog 2 maand te gaan, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:40

jij bent je al goed aan het voorbereiden lees ik. leg ook de nummers van je dierenarts klaar en maak een kraammandje, met spullen zoals een schaar, handoeken, navelklemmetje, iets om te ontsmetten enz.

nylon draad lijkt me alleen niet z geschikt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:42

PonyPower_x schreef:
Binnen 2 maand wordt het veulen van Beauty geboren, en ze begint al behoorlijk dik te worden! :D
Ik ben me nu volop aan het voorbereiden, dwz:

*Ik ben een halstertje aan het maken uit macramé, zodat het meteen losschiet als hij ergens blijft aanhangen
*Ik ben de weide aan het afzetten met nylondraad, en tussen elke paal een plastic zak hangen, zodat hij ziet waar de weide stopt :P
*Ik heb een birth-alarm gekocht dat op mijn mobiel afgaat
*Ik heb een camera om in de stal te hangen

Iemand nog tips voor de veiligheid/efficientie van mijn veulen én mijn merrie?

buiten de camera(wat ontzettend handig is)denk ik dat je een beetje overdrijft.
een paar handdoeken klaar hebben liggen en een zakmes voor als hij/zij niet uit het vlies kan komen is voldoende; gewone halstertjes volstaan prima hoor

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:47

draaakje schreef:
jij bent je al goed aan het voorbereiden lees ik. leg ook de nummers van je dierenarts klaar en maak een kraammandje, met spullen zoals een schaar, handoeken, navelklemmetje, iets om te ontsmetten enz.

nylon draad lijkt me alleen niet z geschikt

Ik heb van me instructrice gehoord dat nylondraad het beste is,
wat zijn de alternatieven:
prikkeldraad = nou, dat hoeft geen uitleg, denk ik :z
staaldraad = welja, kan hij eens doorlopen per ongeluk en een hele snede in zijn borst, of zoals iemand die ik ken heeft tegen gekomen: veulen steekt het hoofdje onder de draad, moeder loopt weg en roept d'r veulen, veulen heft het hoofdje bruusk op en dada veulen, eigen koppie afgezaagd ;(
lintdraad = als de wind er eens inzit kan ik al meteen mijn linten gaan opspannen, want die hangen meteen weer slap..

Ik gebruik nylondraad voor al mijn weiden, ik zou niet weten wat er nu nog overblijft.. :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:29

bedoel je dan zegmaar van dat schrikdraad? wit koort? dan snap ik het wel :)

ik dacht dat je een soort visdraad bedoelde, ik schrok al :)

misschien is het leuk om het boek van paul de vries te kopen, over paarden fokken, staat heel veel informatie in :)
(even marktplaats in de gate houden ;) )

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:51

Ja, ik bedoel inderdaad van die witte schrikdraad.
Ik zal eens met mijn vader over dat boek praten,
misschien wil hij het kopen, want zelf zit ik momenteel wat krap bij kas..
[ik heb net een nieuw Kieffer Dressuurzadel gekocht] :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:52

het boek heet paardenfokkerij ;)

laat je vooral niet wijsmaken :oo dat je overdrijft!
Ik vind het juist fantastisch als mensen het fokken van een veulen serieus nemen en zoveel mogelijk risico's proberen te voorkomen en vermijden!!! +:)+

Ik denk dat je al heel goed op weg bent en met de tips van draaakje kan je al veel: idd wat spulletjes voorzien en zéker de nummers van verschillende goede en betrouwbare dierenartsen voor mocht er onverhoopt iets misgaan!

Een goed boek lezen kan idd nooit kwaad!

Wij hebben ook nylon-draden aan onze weides ;)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:41

ik vraag me even af of je zo geen stroomverlies hebt als je die zakken aan het draad gaat hangen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:28

Ik denk het niet als het dat weer niet ergens anders tegen aankomt?

Verder vind ik dat je nooit genoeg voorbereidingen kan treffen voor dit soort dingen. Je zal het misschien 9 van de 10 keer niet nodig hebben maar je slaat jezelf voor de kop als het keer mis gaat en je had er wat aan kunnen doen.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:40

Wij halen een paar dagen voor de geboorte de ijzers van de merrie af. Als je merrie dan met haar hoeven het veulen raakt heb je minder kans op beschadigingen aan het veulen.

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:03

Plastic geleidt niet, dus dat kun je zorgeloos aan het schrikdraad hangen (anders kun je toch de plastic handvaten ook niet pakken.. :D )

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 15:13

Bedankt allemaal,
ik haal uiteraard ook de ijzers van de hoeven af,
en mijn DA bel ik gewoon van zodra beauty haar eerste weeën krijgt,
anders is het misschien al te laat..

Ik hoop echt dat het goed zal gaan!
Ik zal waarschijnlijk geen foto's kunnen maken van de geboorte,
stel dat ik de merrie of het veulen bang maak met de flits..
en een video camera heb ik niet,
maar achteraf zal ik wel genoeg foto's kunnen tonen :D

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:17

ow ja nooit aan gedacht. Hihi.

Komt vast helemaal goed met de geboorte!

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:55

Dat hoop ik ook,
dat veulen kan me niet echt deren,
maar stel dat er iets met mijn merrie gebeurt!
[klinkt misschien wat cru *dat veulen kan me niet echt deren*,,maar het verschil is dat ik mijn merrie al zeven jaar ken en dat veulen helemaal niet ;)]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:59

Kan je niet beter iets anders aan de draden hangen dan plastic zakken? Als dat losschiet of je veulen probeert of het eetbaar is, dat lijkt me niet echt ideaal.
Als je brede witte nylonband gebruikt om de wei mee af te zetten lijkt mij dat je veulen dat ook wel ziet.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:01

Ik weet niet of er dikke nylondraad bestaat, en uiteindelijk dient de nylondraad er voor om een paard zich niet te laten bezeren als hij erdoor loopt, en bij dikke nylondraad lijkt me dat niet zo evident..

Maar alleszinds: weet jij nog iets anders om eraan te hangen? want een veulen is op zich al erg nieuwsgierig, niet? :)

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:03

Wat leuk!
Ik denk dat je je wel goed hebt voor bereid hoor ;)
Veel suc6 en plezier van het veulen ;)

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:05

bedankt :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:29

Plastiek zakken zou ik ook niet kiezen ... zoals je zegt veulens zijn heel erg nieuwskerig en sabbelen overal ... moet er niet aan de gevolgen denken als een kleintje een stuk plastiek naar binnen sabbelt!

Ik heb een stuk wei afgemaakt dat moet dienen als 'veulen' wei voor de eerste 7 dagen ... merrie en veulen krijgen de kans samen om de bond sterk te maken, veulen 'leert' wat omheining is, en kan op afstand veilig kennis maken met de andere merries van de kudde.

Al mijn weide zijn afgemaakt met wit dik schrik lint/touw ... deze is in verschillende diktes te krijgen en ik heb op een na de dikste ... heel veilig voor veulens en jong paarden! Verder maak ik de 'veulen' wei super zichtbaar met het rood en wit gevaar lint (breed). Deze span ik gewoon door de draad potjes over de afstand die nodig is en omdat het hangt en beweegt is het een goede signaal aan de veulens dat hier een afrastering is.

Algemeen heb ik altijd klaar liggen:
- alle telefoonnummers die ik misschien nodig hebt
- een lamp (met nieuwe batterijen erin)
- ik zorg dat de batterijen van mijn gsm en camera opgeladen zijn
- twee tot drie longeerlijnen
- zweetdekken en wol dekken
- verschillende handdoeken ... die alleen gebruikt worden indien merrie de taak niet zelf kan klaren.
- benodigheden om warm slobber te maken (als maaltijd voor merrie na bevalling ...)

Wat verzorging betreft: hier kan je via het internet allelei sites opzoeken wat je in je 1e hulp kast nodig hebt bij het veulenen.

In de stal: ALLE!! uitstekende kantjes/pinnen/nagels enz enz bot maken of nog better verwijderen!
Minstens 2 weken voor uitgetelt datum stal muren en bodem ontsmetten; daarna geen andere dier behalve aanstaande moeder erin laten.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 23:10

Dat is heel wat informatie.. Allemaal perfect, maar het witte lint [schrikdraad] als afrastering wil ik niet gebruiken omdat dat meteen uitrekt als de wind erin zit. Maar die rood/witte gevaarlinten, daar had ik nog niet aan gedacht! Heel erg bedankt :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:45

Ik denk dat er enige verwarring is over het 'wit lint' ... ik gebruik absoluut geen lint op de wei ... vind het veelste gevaarlijk, zeker met veulens en jong paarden.

Ik gebruik kunststofdraad/koord van de merk Koltec wat absoluut niet uitrekt. Dit is een dik sterk kunststofkoord van PP met 2*0,40 mm vertint koperen geleiders die aan de buitenkant van het koord zijn gewikkeld voor een optimaal contact. Weerstand 0,12 Ohm/mtr. Breekkracht 400 kg.
(http://www.koltec.nl/index2.php?mens=1& ... pg=1040030)

Vorig jaar hebben wij, na 13 jaar!! gebruik, de meeste binnen 'afschrik' koord vervangen. Binnen = grond is in verschillende percelen verdeeld en deze percelen zijn afgemaakt met deze koord.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:55

Dat zal ik eens voorstellen aan mijn ouders,
want veel kans dat het niet erg goedkoop is..
Maar erg bedankt voor de info! :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:20

Je hebt het in verschillende merken met verschillende prijzen: Koltech is eentje, 'TipTop' en Gallahger (?) zijn er nog twee, Bekaert nog een maar wel duur .....

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:50

Alle afsluitingen van mijn weiden zijn van Gallagher, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad..
Altijd eens het overwegen waard :)

Maar nu kwam de vraag van moeder de vrouw: waarom moet je handdoeken bij hebben voor de bevalling? De merrie likt het veulen toch schoon?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:32

De handdoeken zijn niet noodzakelijk voor het afdrogen van het veulen, alhoewel dit wel soms nodig is (denk aan dood moe merrie met natte pas geboren veulen 'snachts in 5°C!). Je kan ze ook gebruiken om je eigen handen te drogen (indien je moet 'helpen'), de merrie af te wrijven indien bezweet na de bevalling, in geval van nood kan de handdoek gebruikt worden als hulpmiddel om het veulen op zijn benen te helpen (wel oppassen hiermee!!) ....

Ik heb zowiezo schone handdoeken (oud) in de stalkast liggen maar tegen het veulenen worden een paar speciaal opzij gelegt.