Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
0ojannekeo0 schreef:Ik rijd mijn drachtige paarden net zolang door tot ze aangeven het niet meer aan te kunnen. Dit merk je aan hun gedrag.
Ik spring na 4 maanden dracht niet meer met ze. Dressuurmatig heb ik de afgelopen jaren serieus kunnen rijden tot 10 maanden. De laatste maanden vooral buiten gereden, en de merrie zelf een beetje laten bepalen in welk tempo we gingen. Ik heb mijn 6 jarige merrie vorig jaar de avond voor de bevalling nog een blokje mee om gehad. Aan de merrie was niets te merken. Een maand erna kon ze alweer mee op concour. Ze was in zeer goede conditie.
De merrie die jij rijd is pas 2 maanden drachtig, dat word dan wel een heeeeel laat veulen. In die tijd van het jaar zou ik overwegen om de merrie lekker op rust te zetten.
KellyZ schreef:0ojannekeo0 schreef:Ik rijd mijn drachtige paarden net zolang door tot ze aangeven het niet meer aan te kunnen. Dit merk je aan hun gedrag.
Ik spring na 4 maanden dracht niet meer met ze. Dressuurmatig heb ik de afgelopen jaren serieus kunnen rijden tot 10 maanden. De laatste maanden vooral buiten gereden, en de merrie zelf een beetje laten bepalen in welk tempo we gingen. Ik heb mijn 6 jarige merrie vorig jaar de avond voor de bevalling nog een blokje mee om gehad. Aan de merrie was niets te merken. Een maand erna kon ze alweer mee op concour. Ze was in zeer goede conditie.
De merrie die jij rijd is pas 2 maanden drachtig, dat word dan wel een heeeeel laat veulen. In die tijd van het jaar zou ik overwegen om de merrie lekker op rust te zetten.
Ik heb het niet voor het zeggen of ze wel of niet gedekt worden. Dus jij bedoelt dat ik niet meer met haar moet rijden?
. wat ik wel heel lastig vond was om het na de dracht weer op te pakken vanwege het veulen wat je ook nog moet begeleiden. de 1e keer rijden is heel onrustig. ( ik liet het veulen in een dichte veilige stal en ging met de merrie naar de bak ) nou dat werd dus een luid gehinnik en al dat soort dingen. zodra het veulen was afgespeend ging het al beter 
ponyparadijs schreef:Ik denk dat alles ook een beetje afhankelijk is van het niveau wat je rijdt.
Kijk als je Z2 dressuur rijdt zijn je trainingen natuurlijk heel anders dan dat je B rijdt.
Mijn merrie was 8 maanden drachtig dat we de laatste wedstrijd hebben gereden. Dit overigens in de L1. Maar op dat moment begon ze wat problemen te krijgen met de lengte buiging. En dat terwijl ze dus niet extreem dik was.
Verder blijven we wel gewoon rijden. Nu is ze 9 maanden drachtig en begint ze aan te geven dat ze niet meer wil galoperen. Maar dat is elke dag weer anders.
Stoppen doen wij trouwens nooit. Misschien de laatste week alleen maar stappen, maar we stoppen niet!
Het wordt vooral luisteren naar de merrie. En misschien nog belangrijker naar de eigenaar. Die kent de merrie. Weet of ze het zwaar heeft tijdens de dracht. Maar boven al die wil misschien wel niet dat je te lang door rijdt.
Ik zou eerst maar eens gaan overleggen met de eigenaar wat die voor ideeen heeft!
InekeH87 schreef:ik zit dus met eenzelfde probleem. Ik wil mijn merrie eind april laten dekken maar in juni is de keuring ik weet nou zelf niet of het verstandig is om dan met haar naar de keuring te gaan. Ik ben bang dat ze door de stress misschien het veulen zou kunnen aborteren.
Ik rij mijn merrie door tot dat ze het zelf aangeeft dat het niet meer gaat. Ik heb mijn vorige merrie de laatste maand alleen zonder zadel gereden want het zadel paste niet meer door die dikke buik maar tot op de dag van de geboorte heb ik in de bak rond kunnen stappen en kleine stukjes draf.