opfok of geen opfok voor veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

opfok of geen opfok voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:20

wat is jullie mening?

ik heb mijn veulen wel in opfok gedaan
hoewel ik mijn vroegere veulen niet in opfok had

ik ben blij dat ik het gedaan heb nu het veulen in de opfok
en niet gelijk in pension in box alleen

ze zeggen wel in opfok kan er alles gebeuren maar ik vindt een veulen aleen in de box niet geschikt voor een jong veulen
ze moeten spelen en knoeien met elkaar
wat vinden jullie?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:45

Een veulen alleen in een box zou helemaal geen optie mogen zijn voor iemand met een jong paard!

De beste omgeving voor een veulen vindt ik een gemengde kudde van ruinen en merries met heel wisselende leeftijden. Met een aantal veulens uit dat jaar en een aantal jaarlingen en 2 jarigen maak je het plaatje helemaal compleet.

Verder ook nog een voorkeur voor 24/7 weidegang met open schuilstal en 24/7 de beschikking over ruwvoer.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 22:20

ik heb mijn veulen in eenopfok staan met veulens van haar zelfde geboorte jaar en een 2 jarige
van het zomer komt ze samen met alle volwassenen te lopen 24 uur buiten
nu heeft ze ruime loopstal met bestraate paddck waar ze overdag op kunnen

vriest het mogen ze ook de speelweide op

ik vindt het een goede opfok en veulenvriedelijk

snowdon

Re: opfok of geen opfok voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:33

Ze staan inderdaad in een gemengde groep, waar het veulen van Dribbelkont staat. Merries van alle leeftijden en dan ook nog ruinen erbij.
Ons hengstje gaat er ook naartoe, maar dan in een eigen kudde jonge hengsten tot 3 jaar.
Dat ze nu met leeftijdsgenootjes staat is wel een goede beslissing voor een beginperiode en zeker als dat net in de winter valt.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:22

ik vind eigenlijk dat veulens ook aan mensen moeten wennen, en in de opfok gebeurd dat niet. Ik denk dat het het beste is om veulens 24/7 met een paar andere leeftijdsgenoten in de wei te zetten en er af en toe wel iets mee te doen. Bijvoorbeeld wat wandelen en al aan wat kleine dingen laten wennen. Zo worden ze een beetje 'opgevoed' door elkaar en kunnen ze wennen aan mensen ;)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:43

Gemengde kudde heeft mijn voorkeur.
Waar ze kunnen spelen met jonge dieren, maar ook manieren leren van de oudere paarden..
En lekker buiten natuurlijk!!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:47

ik heb de mijne op een pensionstal op het land gehad samen met mijn vorige shetje, ging prima en kon er mee doen wat ik wilde..
ben hier zelf erg blij mee want hij was daarna lekker mak.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:54

Mijn ervaring ( meer van klanten) met opfok stallen is zeer slecht! Veels te veel veulens of enters op een stuk waardoor de laagste paarden in rang niet voldooende eten krijgen wat natuurlijk weer de groei van het dier tegenhoud.Er zijn ook goede opfokstallen, laat dat duidelijk zijn, maar dat zijn er maar heel weinig!

Lees alleen maar eens de ellende van div. bokkers, dan ga je sowieso wel even nadenken of je je paard daar wel naar toe moet brengen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:06

Ik heb een van mijn veulens een paar maanden in opfok gebracht. En ik was blij dat die weer terug was, werd niet naar mijn opvattingen verzorgd. Ik heb nu alles in een groep lopen, twee merries (9 en 15 jaar) en twee 2-jarigen. Dit voorjaar komt daar een veulen bij, misschien wordt die meteen verkocht en als dat niet lukt dan blijft dit veulen ook gewoon hier in de groep.
Als ik de keuze zou moeten maken tussen een veulen alleen (en een paard in de wei ernaast noem ik ook alleen) of naar een opfok dan zou ik toch heel zeker voor opfok kiezen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:14

Mijn paard heb ik samen met een shet op laten groeien. Gewoon bij ons thuis. De paardenmanieren leerde ze van de shet, de mensendingen van mij. Ze is vervolgens probleemloos ingereden. Ik heb het niet zo op die grote groepen waar weinig toezicht op is. Een kennis van me had zijn veulen ook in de opfok, beessie was finaal in elkaar getimmerd :(:). Kwam stokkreupel weer thuis. Ik leer een paard liever jong aan een halster lopen, voeten geven ed.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:43

In de goede opfoks krijgt elk individu ook voldoende begeleiding van een mensenhand.
En krijgt elk individu de benodigde ruimte en voeding, soms moet je misschien goed zoeken... maar zulke opfokadressen zijn er echt wel!
Laatst bijgewerkt door snowdon op 25-01-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:47

ja ben erg bij met hof van ede
zoe is binnen die maand dat ik haar de eerste eker weer zag erg opgeknapt ;)
ze blijft er lekker staan tot ze dik 2,5 is
dan haal ik haar naar huis en gaan we zo ie zo een 6 maand nog omknuffelen en dan maar eens zien of ze er klaar voor is voor mij te kunnen dragen
maar eerst genieten op tinkerparadijs

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:51

ik vind dat het er aan ligt wat voor mogelijkheden je zelf hebt!
wij hebben op stal nu twee veulens.. deze zijn afgespeend en lopen nu met zijn tweeen en een oudere. maar wij hebben paarden van alle soorten leeftijden. dus er wordt waarschijnlijk zo een mooi gemixt groepje van gemaakt.
Dan vind ik het niet nodig om ze in de opfok te zetten.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:15

Ik heb mijn veulen op dit moment nog bij de merrie lopen maar als het voorjaar word zo maart april dan moet ze er toch echt ook aan geloven, dan moet ze ook bij veilige thuishaven weg voor een poosje. Als alles een beetje mee zit dan komt ze met nog een veulen dat iets ouder is als haar en 1,2 of3 shetjes op de wei dat is ons idee omdat we zelf de mogelijkheid hebben om het zo te doen, het zijn 2 shetten van ongeveer 19jaar en 1 of misschien 2 van 13 en 17jaar dus ze kunnen met elkaar spelen en opgevoet worden door de oudere damens die overgens bijna allemaal al eens een veulen hebben gehad.
Als dit dan niet door gaat dan gaat ze samen met dat andere veulen in de opfok en blijven ze daar de zomer en s'winters komen ze weer thuis en kunnen ze overwinteren bij ons op de wei met schuilstal.
Ik vind allebij de opties een goede optie zolang ze maar niet alleen op de wei of in de stal staan zonder soortgenoten het zei ouder of net zo oud. Ze moeten altijd gezelschap hebben van een soortgenoot en ten alle tijden lekker kunnen spelen buiten is mijn mening.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:19

Ik ben er niet op tegen, zeker niet. Maar ik heb het zelf niet gedaan, omdat ik een maatje zocht voor mijn shetlander van 14, en ze kunnen het prima vinden en die van 14 gedraagd zich nu regelmatig als een klein veulen haha

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:24

Ik heb er lang over zitten twijfelen of het verwachte veulen naar de opfok gaat of toch bij mij aan huis blijft staan..
We hebben besloten dat we het veulen aan huis houden en er een ander veulen bijkopen zodat ze samen kunnen opgroeien!
We hebben de mogelijkheid daarvoor en ik wil het veulen graag bij me houden.
Daarnaast bestaat onze kudde uit een 14 jarige merrie en een ruin. En dan natuurlijk mams..
Onze kleine shetlander King (ruintje) maakt het plaatje compleet.. :D

Misschien dat ik er nog voor kies om de twee veulens even op een ander weitje te zetten zodat mams en veulen toch een tijd uit elkaar zijn! (maar dat zijn zorgen voor volgend jaar ;) )

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:32

horsee2 schreef:
ik vind eigenlijk dat veulens ook aan mensen moeten wennen, en in de opfok gebeurd dat niet. Ik denk dat het het beste is om veulens 24/7 met een paar andere leeftijdsgenoten in de wei te zetten en er af en toe wel iets mee te doen. Bijvoorbeeld wat wandelen en al aan wat kleine dingen laten wennen. Zo worden ze een beetje 'opgevoed' door elkaar en kunnen ze wennen aan mensen ;)

Bij ons zijn de veulens juist wel gewend aan mensen. Wij werken de hele dag in en om de stal, voeren ze individueel uit bakje zodat er goede controle is op de opname van de brok. Daarnaast gaan ze dagelijks naar buiten en worden ze ook regelmatig eens gepoetst. Natuurlijk komt regelmatig de smid en om aan te geven hoe gewend ze zijn aan mensen: we ontwormen de meeste zelfs zonder ze een halster om te hoeven doen.
In de zomer periode wanneer ze 24/7 in de wei lopen, controleren we ze allemaal elke dag en krijgen ze hun dagelijkse "aai over de bol' als we ze nakijken. Dus het is niet overal zo dat ze geen mensenelijk contact gewend zijn.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:34

Ik heb vaak wel een veulentje of een jong dier en dan heb ik er wel eens eentje bij lopen die niet van mij is.
Op zich vinden mensen dit wel fijn. Ze lopen mooi bij mij aan huis, ik kom er elke dag, dus echt verwilderen doen ze niet, al heb ik ze heel weinig aan het touw hoor..
Het mes snijdt aan twee kanten. Mijn veulen wordt afgespeend met een maatje en van de andere kant is er een opfokplaatsje voor een ander veulen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:32

Opfok of niet ik vind dat je je veulen/jong paard in een kudde(liefst gemengd) moet houden. Lekker zoveel mogelijk buiten laten lopen en laten groeien/spelen/leren en weerstand opbouwen.
Ik vind inprinting bij veulens heel belangrijk en weet uit ervaring dat als dat goed zit je erna helemaal niet regelmatig met een jong dier aan de slag hoeft te gaan.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:37

Er zijn nog meer mogelijkheden dan opfok of alleen in de box...

Mijn ondertussen bijna twenter heeft als veulen niet in de opfok gelopen. (Ik heb haar vanaf haar 8 maanden.) Ze heeft het hele voorjaar - zomer in een gemengde kudde gestaan van verschillende leeftijden. Sinds twee maanden staat ze op een wei met grote loopstal, samen met een shetlander. Dit gaat prima.

Ik ben niet voor opfok in de zin van: allemaal jong grut op een hoopje. Heel leuk en gezellig, maar heeft i.m.o. weinig met opvoeding te maken. Daar geld de wet van de sterkste gewoon, zoals hierboven al omschreven is. Heb je een kneusje, dan komt ie der meestal niet zo goed uit...

Juin: Zoals het bij jullie is, zoals ik lees, zo zou het overal moeten zijn. Helaas is dat niet het geval... Ook ik heb al hele andere dingen gehoord, die niet zo positief waren. Ook verschillende paarden in mijn omgeving die niet zo goed uit de opfok kwamen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:42

2 van mn verzorgpaarden zijn mager en veel te kort bekapt enzo teruggekomen van de opfok, de ruin stond bij de hengsten/ruinen, maar was onderdeurtje van de groep is toen bij de merrie's gezet en kwam daar nogsteeds niet in de groep!

het veulen van een andere merrie is op de opfok 2x getrapt(of het was 1x) in elke geval moest hij daardoor inslapen.. ;( veulen van 2008 staat gewoon lekker thuis bij de andere paarden hier! :j

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:28

Ik heb een tijd geleden een topic hierover geopend. aangezien ik 3 pag. reacties had dacht ik dat het wel nuttig is als ik je link even geef, misschien heb je er wat aan: [KS] Discussie: Opfok of niet?

Ik heb mijn jaarling bij een veulen en een volwassen shet en haflinger in de wei staan. Dat gaat zeer prima, een speelmaatje en opvoeding in 1

sandra_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:37

Een veulen moet lekker kunnen spelen met leeftijfdgenootjes. Of dat nou in en opfok is, of gewoon aan huis met andere leeftijdsgenootjes maakt niet uit.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:26

sandra_daan schreef:
Een veulen moet lekker kunnen spelen met leeftijfdgenootjes. Of dat nou in en opfok is, of gewoon aan huis met andere leeftijdsgenootjes maakt niet uit.

Ik vindt dit nogal een gedurfde uitspraak. Er zit nogal wat verschil in. Thuis heb jij alles zelf in de hand, in een opfok geef je het uit handen. Daarnaast zit er ook behoorlijk wat verschil in de kwaliteit van de diverse opfokadressen. Ook de groepsgroottes verschillen nogal. Een groep van 30 tot 60 dieren is lang niet altijd even ideaal als een groepje van 4 a 6 dieren.

sandra_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:33

Ik zei toch, dat het ook bij huis kan met leeftijdsgenootjes...!