Tweelingdracht (San Remo)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Tweelingdracht (San Remo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:10

Helaas heeft vannacht onze hoog drachtige merrie haar veulens verworpen. Deze week viel het al op hoe dik ze aan het worden was. Vanochtend vonden we twee veulentjes dood in de stal. Ongeveer 3 maanden te vroeg. De merrie was even onrustig toen we vanmiddag de veulentjes weghaalde. Maar staat nu rustig op stal. Gelukkig maar. Ze is gescant en daar had de dierenarts maar een vruchtje gezien.
Heel erg verdrietig. Je leeft toch toe naar een veulen.

Dit is de tweede keer dat we bij een merrie een tweelingdracht hebben. Ook de eerste keer was op de scan niets te zien. Het ene veulen was best ver in ontwikkeling terwijl de andere maanden daarvoor al was overleden. De merrie heeft niets overgehouden en heeft dit jaar een gezond veulen gekregen.

Beide merries waren drachtig van San Remo. Dat vonden we eigenlijk opvallend en dus heb ik wat speurwerk gedaan om erachter te komen of San Remo van invloed is. Ik heb twee andere gevallen gevonden van tweelingen van San Remo

Dat wil natuurlijk niets zeggen en ik wil vooral niet de hengst afvallen. We hebben hem niet voor niets gekozen. Maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening. Bij tweelingen ligt de oorzaak vaak bij de merrie?

Kan het aan de hengst liggen? Of was dit gewoon toeval. Zijn tweelingen erfelijk? Onze twee merries hebben geen bloedband.

Lynske78

Re: Tweelingdracht (San Remo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:13

Ik dacht dat tweelingen altijd de oorzaak zijn van moeders kant en dat de vader(hengst) dit nooit kan veroorzaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:16

Goh wat vervelend voor jullie zeg! Bah. Maar wel een geluk dat de merrie het goed maakt, zo'n geboorte van een tweeling gaat toch vaak mis..
Ik denk dat een hengst zeker de kans op tweelingen kan vergroten als dat in de bloedlijn zit. Ik heb wel eens gehoord dat het bij mensen ook erfelijk bepaald is hoeveel kans je op een tweeling hebt, en bij mensen schijnt dat vaak 1 generatie over te slaan. Dus als je vader of moeder een tweeling is dan heb je zelf ook meer kans om een tweeling te krijgen..
Ik denk dat het bij paarden dus ook mogelijk genetisch bepaald is. Weet je niet of de hengst zelf een tweeling is, of de vader/moeder/opa/oma misschien? Maar vaak kun je dat niet terugzien omdat de ene helft van de tweeling het bij paarden niet vaak overleeft.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:21

ja maar een tweeling wordt veroorzaakt door :

Dubbele eiresprong (moederskant)= tweeeiige tweeling
Of 1 eiige tweeling dat veroorzaakt wordt het dat toevallig penetreren van de eicel door twee zaadcellen tegelijk. Dus ook al zou er tweelingen voorkomen in de bloedlijn van de hengst dan heb je daar niet meer kans op.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:21

Volgens mij kan het alleen van de moeder komen.. (dat is bij mensen dacht ik ook zo). Je hebt in ieder geval twee varianten: één-eiïg en twee-eiïg. Bij de eerste is er één eicel bevrucht en splitst die zich 'per ongeluk' in tweeën, bij de tweede zijn er twee eicellen bevrucht. In dat geval heeft de merrie dus twee eicellen 'beschikbaar' gehad. Eerste geval is bij mijn weten 'toeval', tweede geval kan erfelijk zijn (dit kan natuurlijk ook door 'spuiten' komen, bij vrouwen die een hormoonbehandeling ondergaan om zwanger te worden, is de kans op meerlingen ook groter).

(Maar ik ben geen expert hoor, dit is hoe ik het me herinner van de biologieles)

(edit: volgens mij is bevruchting door twee spermacellen tegelijk onmogelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:30

Pech en balen dat het je overkomen is, maar ik zou de oorzaak niet bij de hengst zoeken maar bij je merrie.

Ik heb ook een merrie die altijd meerdere eitjes rijpt per cyclus, meestal 2, soms zelfs 3. Ook een keer drachtig geweest van een tweeling, maar gelukkig stierf 1 vruchtje vanzelf af. Haar moeder heeft ook al eens een dode tweeling gebracht en het is altijd opletten. Juist bij het insemineren al. Mijn merrie wordt niet meerdere keren per cyclus geinsemineerd om te voorkomen dat er 2 eieren bevrucht raken, ze heeft meestal 1 groot ei wat als eerste springt en is dan nog een paar dagen hengstig op het tweede ei, maar dan wordt ze dus niet meer geinsemineerd. Veearts schrijft altijd precies op wat er zit, hoe het eruit ziet (ze heeft ook cystes die je met een vruchtje zou kunnen verwarren in het beginstadium). Hij noemt het wel een KWPNer kwaal, het schijnt bij de friezen e.d. minder voor te komen dat er meerdere eitjes zitten.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:33

bevruchting door 2 spermacellen is idd niet mogelijk. Een ééneiige tweeling ontstaat door het splitsen van bevruchte eicel (dus volgens mij kan het dan aan beiden liggen). Twee eiig komt idd van moeders kant (2 eicellen gerijpt)
Blijft hoe dan ook vervelend! Sterkte voor je merrie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:36

Mijn vader is van een (twee-eiige) tweeling, mij hebben ze altijd verteld dat ik dan ook meer kans zou hebben om later een tweeling te krijgen..

Heb het even opgezocht:
Citaat:
Twee-eiige (dizygote) tweelingen ontstaan doordat er op hetzelfde moment twee aparte eicellen door 2 aparte zaadcellen worden bevrucht.

In wezen zijn een twee-eiige tweeling een gewoon broertje en zusje maar worden op dezelfde dag geboren. Het kan dus ook dat ze van een verschillend geslacht zijn. In de baarmoeder hebben ze elk hun eigen placenta en hun eigen vliezen.

Om met alle zekerheid te kunnen zeggen of het een één- of twee-eiige tweeling is moeten de vruchtzakken onderzocht worden. Is er een tussenschot tussen beide vruchtzakken dat bestaat uit twee laagjes dan duidt dat op een één-eiige tweeling. Bestaat dit tussen schot uit vier laagjes dan is het een twee-eiige tweeling.

Het vaker voorkomen van tweelingen in een familie is erfelijk. Dit heeft dan betrekking op twee-eiige tweelingen, die zijn ontstaan door een dubbele eisprong. Een dubbele eisprong kan erfelijk zijn.Als aan de vaders kant tweelingen voorkomen kan deze de mogelijkheid van een dubbele eisprong doorgeven aan zijn dochter(s). De leeftijd en het aantal kinderen van de vrouw kan ook een rol spelen bij de kans op twee-eiige tweelingen. Het lijkt erop dat door het ouder worden de voortplantingsorgaan bij de vrouw beter gaan werken gedurende haar vruchtbare periode en als zij al meer kinderen heeft gekregen ook. Na het veertigste jaar wordt de kans op tweelingen kleiner.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:38

Je ziet het wel iets vaker bij merries die hengstig gespoten zijn waar dan 2 ipv 1 eitje vrijkomt.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:43

Misschien zit er iets in de voeding of de lucht, waardoor de merries hormonaal gestimuleert worden, zodat meerdere eitjes tegelijkertijd rijpen? Een fabriek, of neerslag...? Maar dit is enkel in het geval van een twee-eiige... Omda je zegt dat het bij je twee merries is voorgevallen...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:56

Ja omdat het bij twee merries is voorgekomen ga je toch denken. De merries hebben dus geen bloedband. En er staat geen fabriek of iets dergelijks bij ons.

Bij beide merries is het ook de eerste keer.

Ik heb ook altijd geleerd dat het aan de moeder ligt. Of ja, meestal. Vandaar dat ik de hengst ook absoluut niet in een kwaad daglicht wil stellen. In ons geval ging het om een merrie en een hengstje. Dus twee eicellen.

Ik denk dat ik nu vooral naar een oorzaak aan het zoeken ben. Je verliest zomaar een veulen en dat brengt verdriet met zich mee. De dierenarts kon ook geen oorzaak vinden. Heeft de veulens nagekeken. Ze waren beide perfect. Niets mis mee. Maar gewoon te vroeg en dus geen kans op overleven.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:03

Heike schreef:
Ja omdat het bij twee merries is voorgekomen ga je toch denken. De merries hebben dus geen bloedband. En er staat geen fabriek of iets dergelijks bij ons.

Bij beide merries is het ook de eerste keer.

Ik heb ook altijd geleerd dat het aan de moeder ligt. Of ja, meestal. Vandaar dat ik de hengst ook absoluut niet in een kwaad daglicht wil stellen. In ons geval ging het om een merrie en een hengstje. Dus twee eicellen.

Ik denk dat ik nu vooral naar een oorzaak aan het zoeken ben. Je verliest zomaar een veulen en dat brengt verdriet met zich mee. De dierenarts kon ook geen oorzaak vinden. Heeft de veulens nagekeken. Ze waren beide perfect. Niets mis mee. Maar gewoon te vroeg en dus geen kans op overleven.

Op je vraag gesteld.
Wat dacht je dierenarts?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:40

De dierenarts zei dat het gewoon pech was. Er was/is geen duidelijke oorzaak.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:04

Als het een merrie en een hengstje was dan was het dus inderdaad sowieso 2-eiig. Dat komt altijd van de merrie zelf af, aangezien de enige die 2 eitjes kan laten rijpen toch echt zijzelf is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:23

-> KS

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:33

Hoe zijn de merries bevrucht? Via de natuurlijke weg of IS?
Bij IS hoor ik namelijk steeds vaker over tweelingdracht. Absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo. Maar het was me opgevallen in mijn (bokt)omgeving.

Verder veel sterkte met dit verlies. Erg verdrietig altijd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:13

Wat jammer Heike!
Het komt inderdaad van je merrie af. Het komt regelmatig voor dat er meerdere eitjes rijpen tijdens de hengstigheid, en dan heb je kans op tweelingdracht. Het is dus verstandig om goed te scannen van te voren, zodat je ook weet dat of er 2 of meer eitjes zitten die bevrucht kunnen worden, of toch maar eentje. Bij het scannen op drachtigheid komt wel vaker voor dat ze een tweelingdracht missen (en zelfs een gewone dracht heb ik dit jaar al meegemaakt). Als je van te voren weet of er 1 eitje of meerdere eitjes aan het rijpen waren, kun je daar al op inspelen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:05

Da's triest Heike. Ik heb ook begrepen dat het alleen van de merrie af kan komen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:21

Wat zonde. Wij hebben ook een merrie die elke keer standaard 2 eitjes heeft. 1 sterft er tot nu toe binnen een maand af.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:37

"gevoeligheid" op tweelingdracht is idd erfelijk, maar ligt altijd aan de moeder op het moment dat er een tweeling ontstaat
wat de vader wél voor invloed kan hebben is dat hij aan zijn dochters doorgeeft dat zij meer kans maken op een tweelingdracht (dus dat de kleinkinderen tweelingen zijn)

het hoeft echter ook niet erfelijk bepaald te zijn, mijn merrie heeft gehad:
2003: 1 veulen
2004: miskraam
2005: tweeling
2007: 1 veulen
2008: 1 veulen
2009: voor zover we nu weten 1 veulen, maar ze is ook vóór de dekking regelmatig gescand en toen zat er maar 1 follikel klaar, dus zou al een een-eiïge moeten zijn Knipoog

in de jaren dat er maar 1 veulen is geweest, is er ook nooit sprake geweest van mogelijk 2 vruchtjes enz
ik ga er dus vanuit dat ze niet genetisch is voorbestemd om tweelingen te krijgen, maar dat die ene keer gewoon "pech" was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:57

frenia schreef:
"wat de vader wél voor invloed kan hebben is dat hij aan zijn dochters doorgeeft dat zij meer kans maken op een tweelingdracht (dus dat de kleinkinderen tweelingen zijn)

Volgens mij erven merrie's dat van hun moeder en niet van hun vader.
Bovendien, in dit geval is San Remo de vader en niet de opa, dus zou dat nog niet van toepassing zijn.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:53

de aanleg erven kunnen ze ook van vaders kant
ik reageerde ook niet op San Remo en dit geval, maar in het algemeen Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 00:31

San Remo is dus de vader van beide tweelingen. Dat is eigenlijk de enige overeenkomst die beide merries hadden. Maar hij heeft dus geen enkele invloed begrijp ik. Dus dan is het twee keer gewoon pech. Bij mensen kan de vader toch wel tweelingen doorgeven?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:25

Nee, ook bij mensen komt het van de moeder af, die de erfelijke eigenschap wel weer van haar vader (en dus de opa van de tweeling) zou kunnen hebben gekregen in het geval van 2-eiige tweelingen.
Hetzelfde als bij paarden dus.

Edit: http://www.tweelingenonderzoek.nl/ontstaan.html

Citaat:
De dubbelen eisprong kan ook erfelijk bepaald zijn. Het tweelingenregister aan de Universiteit van Amsterdam is aan het onderzoeken welk gen hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn, maar dat is nog niet bekend. Bekend is wel dat zowel de vader als de moeder het gen door kan geven aan de kinderen. De vader kan natuurlijk niet zorgen voor een tweelingzwangerschap, maar hij kan het gen wel aan zijn dochters doorgeven die dan een verhoogde kans hebben op een tweelingzwangerschap.

tweetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:47

Het komt niet door de hengst.
Mijn verzorgmerrie, die is ook gedekt, maar het bleek dat ze een tweeling zou krijgen.
Dus hebben ze een eitje weg willen halen. Omdat als ze een tweeling krijgt.
Is de kans heel groot dat je de veulentjes dood in de stal vind.
Het is niet de schuld va de hengst.

Het word ook als heel bijzonder gezien, als je een gezonde tweeling van je merrie krijgt.
Gelukkig is mijn merrie nu drachtig van 1 veulen en gaat alles goed.

De eigenaresse zei dat ze exprs geen tweeling wou. Want de merrie kan dan op de een of andere manier, detwee veulens niet voldoende voedinggeven, tijdens de drachtigheid. Daardoor zie je het vaak dat ze dood gaan.

Of de moeder stoot een van de veuelens af.