[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:32

Evelien_MG schreef:
Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben nu veel merries toch niet in 1 keer drachtig bleken te zijn.. hebben jullie ook iets van supplementen gevoerd voor een betere vruchtbaarheid?


Ik heb idd iets bijgevoerd, maiden merrie van 13 jaar dus ik vond het sowieso niet vanzelfsprekend dat ze makkelijk drachtig zou worden maar dat is dus wel gebeurd. De 1e ronde had ze een iets te prachtig ei, was al 4,5 cm en ik moest het sperma nog aanvragen (volgende dag pas kunnen insemineren, was dus achteraf gewoon net te laat). Met het scannen voor dracht van de 1e ronde bleek ze alweer een mooi ei te hebben zitten en kon ze direct geinsemineerd. Dit keer zat het ei er nog met insemineren, afgespoten en hier drachtig van geworden. Echt appeltje eitjes ging het :D

Ik heb wortelchips van muhldorfer bijgevoerd, de aanbevolen hoeveelheid. Zit veel beta-carotine in. Maar of het daaraan gelegen heeft ?

Fijn trouwens dat jullie meedenken :) Hopelijk kom ik nog een fijne optie tegen zo via via.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:19

Hier alles in 1x drachtig. Niets bijgegeven.
Zelfs merrie die vorig jaar niet drachtig raakte van 1 keer vol

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:20

Ik weet niet of het supplement echt er voor heeft gezorgd dat ze drachtig is. Wel heb ik het idee dat ze een mooi cyclus kreeg en goed hengstig werd. Wat voorheen niet het geval was. *D

Corinadrenth. Misschien ander voer proberen waar ze niet heet van word?
Ik geef mijn paarden seniores priores van subli bij en werkt erg goed :j

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:33

Mijn dierenarts zei trouwens dat het ook door het weer kwam dat de paarden zo goed hengstig werden allemaal. Mooi zonnig warm weer.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:34

Die van mij staat op Marstall Force, een multivitamine. Maar of dat iets heeft gedaan voor haar vruchtbaarheid heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:37

Ik heb niet echt speciaal bijgegeven. Ze heeft wel een kuur appelazijn gekregen. Maar dat doet niks aan de vruchtbaarheid :') tweede ronde met vers drachtig, eerste ronde was diepvries.

Geweldig kabayo, ik vind het ook best snel gaan nu

Corinadrenth welkom en idd even ander voer zoeken vooral tijdens het zogen leveren veel merries zwaar in. Maar dan ben je telaat met voeren.

Hopelijk snel een oplossing Sarah Elise maar begrijp je stal ook wel. Het is niet niks een veulen en je moet toch de nodige voorbereidingen treffen. En het verandert de rangorde idd.

Eigenlijk gaat het best goed bij jou vulina.
Is die diepvries weer die klant je weet wel ;)

De kansen dat ze na 35 dagen het vruchtje verliezen wordt wel heel klein maar met dit weer en de nodige rare verhalen kan alles nog.
Heb ook eens eentje gehad op zes maand dracht.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 00:41

Wat ik van de dierenarts begreep is dat de eerste 6 weken waarvan de nog in de pre feutus fase zitten zijn ze vatbaar voor extreme weer, ziektes , koorts stress enz daarna heb je de risico tijd overwonnen ... behalve rhino die kan de hele dracht opduiken, kwa stress valt het denk ook enigszins mee na wat mijn merrie in 2015 meegemaakt had.
Clinic van lammert Haanstra terwijl ze 3 mnd drachtig was volgens dierenarts geen probleem ze was lekker fit. Ze deed het Goed en liep relaxed over het terrein eenmaal bij meneer Haanstra ons verhaal uitgelegd merrie kon niet vast gezet word of te snel aangeslingerd door trauma’s uit haar verleden. Wat doet die een longeer singel meteen zo strak die kon en daarbij nog een staart riem wat ze noet kende ze werd aan alle kanten overal aan vast gezet en strak gemaakt en na enige aandringen van mij dit niet te doen werd er gezegd ze moest zich niet aanstellen en ging er een kaptoom aan en wet er even een flinke ruk een dr hoofd gegeven ze liet zich daar neervallen en stond niet meer op haar ogen waren dicht en mensen gilde dat ze net als hickstead dood zou gaan. Nadat de schermen erop stonden en we alles van haar af hadden getrokken kwam ze zelf weer bij stond op en ging grazen ... ze heeft daar op stal gestaan tot de dierenarts kwam om te controleren maar met de kleine was ook alles goed en met haar ook... dat is wel iets wat ik steeds terughaal als het na zoiets nog blijft zitten moet het toch wel aardig sterk zijn!

_cheyenne_

Berichten: 182
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: Tussen de groene heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:28

Noisy en Alicelover succes vandaag!

Mijn merrie pakte op de eerste dekking dus geen supplement gevoerd.

Jeetje Candalisa := dan denk je dat je met een goed persoon met je paard bezig te zijn.

AM horses jouw merrie zit al bijna op de helft! Lekker buikje ook al.

Corinadrenth, waarom zou je willen wachten met merriebrok te geven? Wordt ze dan weer te dik?

Sarah elise, vervelend dat je moet verhuizen met je drachtige merrie. Ik weet helaas niks in die omgeving, hopelijk vind je een goed plekje voor haar!

Juval balen van je hoefzweer maar er zijn ergere dingen :(:) gelukkig mooi dragend!

De 2 welshjes bij ons op stal zijn inmiddels ook mooi dragend maar zullen hier waarschijnlijk niet meer bevallen. De eigenaar (82) kan het allemaal niet meer belopen en ze zullen verkocht worden.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:24

Juval, fijn dat er een mooi vruchtje zit en wel balen van die zweer maar dat is gelukkig op te lossen.

Sarah elise, dat is balen zeg. Had je het er van te voren niet met ze over gehad, over je fok plannen?

Cheyenne, dat is zuur maar wel begrijpelijk van die eigenaar.

De dierenarts komt vanavond pas -O- Het is behoorlijk druk ivm vakanties dus ik moet nog even langer in spanning zitten :=
Ik moet wel zeggen dat madam momenteel de hele boel bij elkaar schreeuwt als buurvrouw Sal van Candalisa uit het zicht verdwijnt. Normaal doet ze dat ook wel een beetje, het is klit en kleef die twee, maar zoals nu :roll: Ik hoop dat het een goed teken is.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:00

Corinadrenth, waarom zou je willen wachten met merriebrok te geven? Wordt ze dan weer te dik?
[/quote]

nou ja. lijkt me nu nog niet nodig toch?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:12

corinadrenth schreef:
Corinadrenth, waarom zou je willen wachten met merriebrok te geven? Wordt ze dan weer te dik?


nou ja. lijkt me nu nog niet nodig toch?[/quote]

Merriebrok is er niet alleen om het veulen te lacteren maar ook om de merrie in zn goed mogelijke conditie te krijgen dat ze de dracht kan handelen. Sommige merries hebben het niet nodig maar de mijne staat ook op een speciaal merrie brok die ervoor zorgt dat zij ook voldoende Voedings stoffen krijgt.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:09

De mijne krijgt pas in de laatste 2 maanden merrie brok.

Hier een 1 bijna 30 dagen foto

Afbeelding

#hondenkoekjes _O-

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:25

Noisy en Alice, succes vandaag!

Vulina, dat zijn wel mooie resultaten hoor! :j

Sara, alles in 1x dat is super fijn!

Fotsy, appelazijn? Hoor jij daar niet ver van verwijderd te blijven als je een hengst wilt?! :P haha

Lays voor de zekerheid nog laten controleren, baby zit nog veilig op zijn plek :) vandaag 115 dagen.
Afbeelding

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:59

ik gaf mijn niet drachtige, te slanke merrie ook merriebrok, om wat voller te worden. dat hielp wel goed, later kreeg ze ipv merriebrok Speedibeet, dat ging ook goed.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:33

Mijn hengst krijgt ook merriebrok ;) om hem in conditie te houden. Speedibeet is idd ook een goede om bij te geven. Als je nu je merrie al moeilijk op gewicht krijg.... Dat word nog wat

Linda2008 fijn dat ze nog mooi drachtig is *\o/*

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:10

Mijne zal rond de 85 a 90 dagen zitten nu. Lekker in onze rijbaan, nu waterbaan, gespeeld. Viespeuk _O-
Afbeelding

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:48

Corina: voeren voeren voeren en nog eens voeren. Als ze te druk wordt van de muesli, moet je over gaan op ander voer. Je kan ze beter te zwaar hebben(uiteraard niet te) dan te dun, anders blijft er echt niets over van je merrie.

Juval: fijn dat het enkel een zweertje was en ze mooi drachtig is :D

Verder heb ik het bagger druk op het moment en daardoor best veel moeite met hier de boel bijhouden

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:49

Woogy schreef:
Verder heb ik het bagger druk op het moment en daardoor best veel moeite met hier de boel bijhouden


Herkenbaar :')

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:10

Corine, ik ga met de rest mee. Jou merrie mag echt nog wel wat dikker anders krijgt ze het straks wel heel zwaar. Voer je oud hooi? Misschien een idee om haar op kuil te zetten? Persoonlijk ben ik meer van dikker voeren met ruwvoer dan krachtvoer. Hier krijgen de paarden basisbrok met sportbrok gemengd. En de merrie vanaf 3 maand merriebrok tot afspenen. Ze krijgen 4x daags kuil en de merrie met veulen of dragend krijgt veel meer dan de rest. Je hebt tegenwoordig ook kuilpakjes formaat hooi pakje, dus zit je niet met verschimmelen als je maar een paard hebt.

Courtjuh, mooi buikje al voor pas 30 dagen.

Fijn dat ze nog mooi drachtig is, Linda.

Haha heerlijk, Cio.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:11

Fotsy succes vanavond. Wij gaan ook pas later op de avond scannen.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:16

Hahahah ja dat buikje.... zodra ze drachtig is komt ze gelijk bij... daarna blijft het zo tot een maand of 8 a 9 en dan gaat ze ineens weer groeien...

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:38

alicelover schreef:
Fotsy succes vanavond. Wij gaan ook pas later op de avond scannen.


Ik denk dat je noisy bedoelt ;)

Alleszins succes alicelover en noisy. Al nieuws toevallig?

Ja Linda dat moest even voor haar spijsvertering als voedingssupplement. Was kuurtje en dan ook snel gestopt. Maar was voor de eerste inseminatie dus kan daar niks mee te maken hebben gehad. Toch? Nou ja misschien heeft ze er stiekem toch een slurfje aangehangen.

Gelukkig alles nog goed met lays. Het blijft toch
spannend.

Knappe merrie courtjuh, ik probeer die merriebrok ook te beperken maar vorig jaar had men andere merrie dit duidelijk wel nodig.

Cio die is ook al goed rond ja.

Nou ik moet niet spreken, ik weet echt niet waarom de mijne zo ineens opblaast _/-\o_ straks gaat ze de lucht nog in :')

Afbeelding

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:53

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
We krijgen een vlekkenbaby!!! En het wordt een flinke. Ze is nu 17 dagen maar het ziet er al uit alsof ze op 21 dagen zit.
Aan de rechterkant kun je het vruchtblaasje al zien zelfs
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:58

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* ben zo blij voor je

geweldig nieuws, ben zo benieuwd naar Mo baby

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:00

Gefeliciteerd Noisy *\o/*