[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:22

Zowel mijn merries als hengsten leer ik van heel jongs af aan dat ik overal mag aan komen. Altijd handig als er eens wat gebeurd.

Marley zit alweer bijna op 210 dagen dracht. Nog 90 dagen tot de veilige zone. Kort op :D

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:35

Jeetje Murosh, heel veel sterkte daar Y;(

Mijn dame zit nu op 150 dagen *\o/* Vlak voor kerst zijn we dus op de helft!

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:42

Ik doe dus sinds Jonne drachtig is haar tepels aanraken, alleen we zijn nu 200 dagen verder maar het wordt er alleen maar moeilijker op in plaats van makkelijker. Ik moet echt uitkijken dat ik geen mep voor mn harsens krijg 8)7 Iemand nog gouden tips? :+

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:01

Ik wil ook graag tips daarvoor... mijn merrie is er ook totaal niet van gediend dat ik ook maar in de buurt kom van haar uier...Voor haar 1e veulen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:41

Het is inderdaad een mooi stuk van ruim 3 hectare dus daar kunnen ze nu wel een tijdje mee. Het andere stukje werd nu erg slecht.

Over het stallen en weiden als het veulen er is weet ik nog niet... in principe staan ze in die maanden van ongeveer 7.00 tot het donker buiten en dan gaan ze op stal. Mijn ouwe wil niet buiten blijven en zo krijgen ze ieder wat ze nodig hebben. Kijk wel eens hoe het straks gaat als er hopelijk een gezond veulen bij loopt.

Fleur vindt het wel best als ik aan haar zit. We vinden haar sowieso erg lief, ze heeft wel wat temperament, maar ze is makkelijk en braaf in de omgang. Ze staat nu bijna een jaar bij ons. Heel blij met haar!

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:46

Kun je het dan beter niet meer aan het uier zitten voor de merries er echt een hekel aan krijgen het is natuurlijks dus zalmteelt in orde komen toch? Wij hebben dit probleem gelukkig niet kan canto gewoon aan uier zitten

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:09

yfkelover, als jij vindt dat de natuur dat regelt, goed dat is je volste recht maar dan hoef je ze ook niet te gaan berijden of extra te gaan voeren, want dat doen ze in de natuur ook niet.

en voor de mensen die het wel serieus nemen, want we hebben er de laatste jaren al heel veel gehad die er probleem mee hadden en dat is het laatste dat je wil, snachts de da moeten bellen, praam op de merrie of zelfs verdoving omdat ze haar veulen bont en blauw klopt anders.

ik denk dat er vorig jaar iemand was die een handschoen aan een stok had gebonden en soort beloningssysteem maar daar kan vast die persoon zelf wel uitleggen hoe ze dit deed.
Ik heb er geen ervaring mee.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:27

Hmm maar het is niet altijd zo.
Mijn vorige merrie zat ik er dagelijks aan en het werd alsmaar erger. Ze beukte me echt plat. Veulen geboren, niks aan de hand

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:49

Fotsy schreef:
yfkelover, als jij vindt dat de natuur dat regelt, goed dat is je volste recht maar dan hoef je ze ook niet te gaan berijden of extra te gaan voeren, want dat doen ze in de natuur ook niet.

en voor de mensen die het wel serieus nemen, want we hebben er de laatste jaren al heel veel gehad die er probleem mee hadden en dat is het laatste dat je wil, snachts de da moeten bellen, praam op de merrie of zelfs verdoving omdat ze haar veulen bont en blauw klopt anders.

ik denk dat er vorig jaar iemand was die een handschoen aan een stok had gebonden en soort beloningssysteem maar daar kan vast die persoon zelf wel uitleggen hoe ze dit deed.
Ik heb er geen ervaring mee.

Neem het wel serieus hoor vraag me alleen af als je merrie er een hekel aan heeft of je het dan moet doen een veulen is tenslotte heel wat anders als een mensen hand

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:58

Mijn merries MOETEN accepteren dat ik aan hun uier kom. Natuur of niet, onze paardjes leven niet meer in de natuur en in de natuur gaat ook veel fout wat niet zou hoeven gebeuren als er mensen in het spel waren geweest. Buiten dat een veulen heel anders is dan mensen, wil ik ook uierontsteking gemakkelijk kunnen behandelen of andere dingen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:59

Ik zorg er ook voor dat ik alles met het uier kan, Zonder dat ze uit hun plaats gaan. Hoe meer je oefent hoe eerder de knop omgaat.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:06

Maar hoe doen jullie het dan met merries die echt moeilijk doen? Ik kan bij die van mij wel aan haar tepels zitten opzich, maar zodra ik er echt een beetje tussen ga zitten zeg maar moet ik echt mn cap op gaan doen.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:27

Als ze het al goed vinden dat je er wel aan zit, dan zou ik dat eerst gewoon eens dagelijks blijven doen zodat het normaal word. Ook veel poetsen rondom de uier kan helpen. Kriebelen in de lies vinden sommige paardjes heel fijn dus dat kan ook helpen. Ik probeer dus wel echt eerst om het ze subtiel te leren, maar als ze écht gemeen doen, en blijven doen, dan straf ik dat (hard) af :o

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:45

Gelukkig kan ik mijn merrie overal aanraken tenminste met de hand (sommige plekken zijn zeer moeilijk met de schaar bij mooi maken hahah) maar ik heb ook een merrie gehad die ik niet dragend heb gehad maar die zou het nooit accepteren en ik ben niet levensmoe die had er al moeite mee als ik aan de achterbenen zat dus dat was echt gevaarlijk

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:46

Ik ga er ook hard mee aan de slag...onderaan de buik aaien en dan steeds verder naar achteren toe proberen...ging net toevallig goed. Ze kijkt wel echt zwaar geirriteerd naar achteren en zwaaien met dr staart maar de beentjes bleven aan de grond.. ik ga het zo maar een beetje opbouwen denk ik.
Idd stel dat ze een ontsteking oid krijgt..moet je er ook bij kunnen

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:39

Tja dit jaar mogen ervaren dat een merrie het echt niet accepteerde en zelfs ons te grazen nam als we er maar naar keken. Vol in behandeling bij de dierenarts maar kregen het na een week strijd niet voor elkaar.
Ik voel in de aanloop naar het veulenen meerdere keren aan het uier, nooit problemen. En toch werd ze een secreet.

Overigens is het met haar veulen goed gekomen; nog wat buikig maar niet veel kleiner dan de rest:

Afbeelding

Ze staan nu weer "binnen".

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:02

Hoe heb je dat opgelost Caesar? Een pleegmoeder of de fles?

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:56

Caesar: jij had een andere situatie, jou merrie accepteerde onder geen beding het veulen.
Dit is meer van wel het veulen accepteren maar niet weten waar de klepel hangt wat we bedoelen.

Vanety dulde het absoluut niet als ik haar 2 tietjes kwam. Nu mag ik er gewoon aankomen zonder levensgevaar. Je moet het gewoon oefenen bij een maiden.
Schimpie is net een koe _/-\o_ zet het apparaat eraan en melken maar :j

Ps: Wat is Koetje toch een lekker ding <3 Zo knap met je suuuuuperbolle buik toen dat je dit geflikt heb Lizan **\O/**

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:05

droversrun schreef:
Maar hoe doen jullie het dan met merries die echt moeilijk doen? Ik kan bij die van mij wel aan haar tepels zitten opzich, maar zodra ik er echt een beetje tussen ga zitten zeg maar moet ik echt mn cap op gaan doen.


Ik heb het dus gelaten. Bij het veulen ging het goed

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:34

Ik zou er ook mijn leven zeker niet voor op het spel zetten. Hoe ze voor de bevalling reageren zegt niets over hoe het gaat als het veulen er eenmaal is. Bij mijn merrie hield ik er rekening mee dat ze het absoluut niet zou waarderen, maar toen we het toch voorzichtig probeerden bleek het eigenlijk geen enkel probleem. Zelfs de melktesten gingen prima. Na de bevalling was een ander verhaal. Ze vond het veulen wel lief, maar door de spanning op het uier en de onbekendheid met het moederschap kreeg het veulen geen kans om te drinken. Ze deed niet lelijk naar het veulen en ook (nog) niet naar ons, maar duidelijk was ze wel. In zo'n situatie ga ik echt niet lopen prutsen hoor, dan maar een prikkie. Leuk is anders, maar er dramatisch over doen is ook niet nodig. Onze paarden leven inderdaad niet in de natuur en als een roesje helpt om ze even door zo'n situatie heen te helpen dan is dat prima wat mij betreft. Komend jaar zal het vast makkelijker gaan.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:36

camille houd er ook niet van , aan het uier zitten, ik begin meestal met lekker kriebelen op de schoft, met mijn linkerhand, met de rechterhand schuif ik langzaam richting uier, en dan lukt het wel, zonder dwang of ergernis, gewoon lekkere kriebel

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:48

Jester_ schreef:
droversrun schreef:
Maar hoe doen jullie het dan met merries die echt moeilijk doen? Ik kan bij die van mij wel aan haar tepels zitten opzich, maar zodra ik er echt een beetje tussen ga zitten zeg maar moet ik echt mn cap op gaan doen.


Ik heb het dus gelaten. Bij het veulen ging het goed


Dan heb je ook geluk gehad want stel dat er iets is met het veulen en je moet noodgedwongen de merrie melken, ook al mensen in vorige dbt's meegemaakt, dan zit je met een zwaar probleem.

ik ben ook wel van mening dat de merrie dit moet toestaan, zie het als een vertrouwensband die je opbouwt want op het ogenblik dat je moet helpen en je zit met je armen in de baarmoeder en staat vlak achter je merrie dan sta je best in een heel vervelende positie. :') of nog erger je dierenarts <<) en als je moet wachten op een prikje dan ben je best al wat kostbare tijd verloren.

Nou in de meeste gevallen gaat het allemaal goed hoor. Dit zijn noodscenario's maar
BETTER SAFE THAN SORRY ;)

En met een merrie die je bont en blauw klopt als je nog maar naar haar achterbenen wijst, zou ik persoonlijk al niet eens mee fokken voor ze van haar probleem verlost is. Ik dacht dat 70-80 % ofzo, myrthee weet dit, van het karakter van de merrie wordt overgenomen door het veulen. Dus zo een paard wil je toch absoluut niet fokken.
Uier betasten is iets dat velen gewoon niet kennen en dus moeten leren accepteren.
Al worden mijn merrie's daar wel vaak gepoetst, ook de veulens, je wil niet weten hoeveel vuil er altijd tussen de tepels in die plooi zit, ruikt wel lekker zoet of het vuil in de liezen die moet je toch ook verwijderen of heb ik alleen paarden die zich graag paneren :D ?

idd caesar bij jou was het wel iets anders, had dit nog maar 1 keer gehoord dat een merrie haar veulen helemaal niet accepteerde, zo zie je ook weer dat de natuur niet alles oplost.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:06

Ik was ook zo iemand met een merrie die me absoluut niet aan haar uier liet komen. Ik had ook verwacht dat het wel anders zou zijn als het veulen er daadwerkelijk zou zijn (was maiden) en wat heeft het mij een stress opgeleverd uiteindelijk. Merrie beviel om 22 uur 's avonds, vond haar veulen wel lief maar liet haar niet aan haar uier. Inderdaad zoals ik hierboven las was het op een gegeven moment schoppen en slaan naar het veulen in plaats van iets anders. Uiteindelijk midden in de nacht de DA laten komen en met verdoving en praam is het gelukt om haar te laten drinken. Daarna veranderde het gedrag van de merrie wel heel snel en was het ook echt klaar, maar man man man, geen pretje hoor! Ik was bang dat ik mijn veulen kwijt zou raken.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:35

Een merrie waar je onder normale omstandigheden al niet naar kunt wijzen is natuurlijk iets anders dan een merrie die nu eenmaal sensibeler is dan gemiddeld en die in uitzonderlijke situaties daardoor wat eerder in de fight-or-flight-modus zit. En natuurlijk is het zo dat we ze zelf zo fokken, ik zou persoonlijk ook niet anders willen. In de dagelijkse omgang heb ik 99,9% van de tijd liever zo'n sensibel typje. Die heel enkele keer dat het iets minder goed uitkomt is prima rekening mee te houden. Ik ben het wel eens met Fotsy dat de dierenarts veilig zijn of haar werk moet kunnen doen. Daarom hebben we hier voor dat soort situaties een opvoelbox gemaakt en aarzel ik ook niet om een verdoving te laten geven als dat nodig is (en dat is gelukkig bijna nooit). Helpen bij de bevalling ging overigens uitstekend, de weëen zorgen op dat moment gelukkig wel voor wat afleiding. :+ Ook dat is trouwens zo'n situatie die je nu eenmaal niet even kunt oefenen. Aanrakingen kun je oefenen, maar op het moment dat er pijn of stress bij komt kijken geeft dat geen garanties.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:42

Klopt goeroe! Het geeft absoluut geen garanties want pijn en stress zijn dingen die je niet gemakkelijk kunt oefenen. Maar ik zou toch heeeeel blij zijn als ik de merrie bijvoorbeeld veilig kan melken als dat nodig zou zijn, zonder dat ik op een DA moet gaan wachten voor verdoving. Dus oefenen met aanraking kan nooit kwaad lijkt mij.