[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:55

Ptries hoop ik ook stelletje grappenmakers :')
Jouw merrie al hengstig/gedekt?

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:56

Helaas is mijn dame nog niet hengstig gespot. Dus ik wacht rustig af. O:)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:18

Luna, wordt er bij die kleintjes ook K.I. gedaan? Daar heb ik precies nog nooit van gehoord, ik vraag me af hoe het dan allemaal in zn werk gaat om zaad af te nemen met mini-bok en mini-buis :D :P

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:30

Wat is dat lastig zeg een hengstenkeuze maken. Hebben jullie daar ook last van (gehad)?
We hebben zoveel leuke hengsten maar vinden het moeilijk om knopen door te hakken.
Nog even en het dekseizoen is voorbij (voor mijn gevoel) haha

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:32

Weet niet hoe mini je bedoeld Tinniee maar bij miniatuurpaarden wordt ook KI gedaan. Geen idee hoe ze dat doen :') weet wel van iemand die voor grote pony het zelf opving ipv met bok.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:34

Pasha_2011 schreef:
Wat is dat lastig zeg een hengstenkeuze maken. Hebben jullie daar ook last van (gehad)?
We hebben zoveel leuke hengsten maar vinden het moeilijk om knopen door te hakken.
Nog even en het dekseizoen is voorbij (voor mijn gevoel) haha


Haha, hier precies hetzelfde, vooral als je een merrie hebt waar je alle kanten mee op kunt.... Maar morgen moeten er knopen worden doorgehakt, dus we zullen het zien.

Vulina, wat is jouw beweegreden om een merrie in te gaan zetten voor ET? Kan ze zelf geen dracht meer voldragen of wil je graag meer veulens van deze merrie?

Iedereen die volop bezig is met wachten, dekken, insemineren; succes +:)+

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:54

Bij een kleine hengst moet je een hengst + hengstige merrie mee nemen omdat er geen kleine bok is. Zodra de hengst springt zorgen ze dat ze een buis hebben waar ie in gaat inplaats van in de merrie :+
Kost even veel als bij een groot paard en wordt nog te weinig gedaan.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:15

Lijkt me knap lastig bij een mini....je moet dan haast op de grond eronder gaan liggen om er bij te kunnen????

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:17

AZ, hopelijk is t deze keer wel raak!

Myrthee, hopelijk heeft t gepakt!

Vandaag Belle laten scannen, had ze al een ei van 5 cm :wow:, gevraagd of t mogelijk was dat de hengst vandaag toch deed springen en ik t zaad op kon halen en dat was mogelijk gelukkig :P. Dus dat heeft de DA er net in gestopt :D.
Was trouwens op de valreep wel ff change of plans, want door omstandigheden kon de hengst die ik voor Belle, Bibi en Fierté uitgekozen had voorlopig niet springen, kreeg ik gisteren te horen. Gelukkig toch nog snel een hele andere mooie leuke hengst kunnen regelen, een die ik al 2x eerder heb gebruikt, een keer voor Bibi en een keer voor Biscuit. Echt super fijn dat dat nog zo snel geregeld kon worden en ze me voor vandaag ook wilde helpen..had echt niet verwacht dat ze nu al een ei van 5 cm zou hebben, had verwacht woensdag te moeten insemineren ofzo :D. Gelukkig had ik deze hengst ook ooit een keer voor Belle in gedachte..dat is dus nu alleen iets eerder gebeurd dan gepland :D.
Bibi laat ik nu binnenkort dus ook weer door die hengst insemineren, vond dat toen ook een erg geslaagde combi.
Fierté laat ik door Arany van Tinne insemineren. Had ik ook ooit in gedachte om een keer te doen, alleen is ook dit weer ietsjes vroeger dan gepland zeg maar haha.

Biscuit zou als ze drachtig zou zijn vandaag op 14 dagen zitten, dus omdat de DA er toch was mee laten scannen, maar ze durft er nog geen 100% uitspraak over te doen omdat Biscuit ook een aantal cystes in dr baarmoeder heeft..ze heeft iets wat op een vrucht leek op gemeten en nu vrijdag weer scannen en dan kijken of dat gegroeid is :P. Dus moet nog ff in spanning zitten -O- .

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:23

Valt best mee hoor :+ maar ben zelf maar een kleintje, 1m55, dus komt ie ver over mijn heup die aap van 84cm.

@ml: hopelijk pakt de insiminatie van de eerste keer! duimen dat biscuit drachtig is!

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:30

ML, dat was nog een heel geregel zo last minute dan! Nu duimen dat het pakt.

Luna2006 schreef:
Bij een kleine hengst moet je een hengst + hengstige merrie mee nemen omdat er geen kleine bok is. Zodra de hengst springt zorgen ze dat ze een buis hebben waar ie in gaat inplaats van in de merrie :+
Kost even veel als bij een groot paard en wordt nog te weinig gedaan.


Dan moet je ook wel een lieve merrie hebben :D
Als je dat bij Aziza zou proberen, slaat ze hem eraf :+
Heb daar weleens een jaarling hengst op zien springen die het nog niet helemaal snapte, en zodra ze merkt dat hij niet 'echt' gaat dekken, slaat ze hem er echt af. Zou er niet aan moeten denken dat je dan sperma staat op te vangen. :')

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:36

Mijnlieverd wat jammer dat je nog even in spanning moet blijven zitten! Over een paar dagen dan hopelijk het verlossende woord en dan twee weken later nog een keer voor je andere merrie.

Suzie mag weer naar huis! Ze sloeg vandaag af, dus na 5,5 dagen is de hengstigheid voorbij. Wij gaan nu braaf 18 dagen in de wachtstand totdat ze gescand kan worden. Ik wil dan meteen mijn andere Shetland dame voor de zekerheid nog even laten opvoelen omdat die vorig jaar wel bij de hengst is geweest maar niet drachtig is gescand en er toch wel heel drachtig uitziet nu. Dus dan zijn meteen alle vragen in eens beantwoord :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:38

Ja idd, lijkt me heel moeilijk in z'n werk te gaan. Onze K.I. arts is best een grote stevige man, ik zie hem nog niet onder zo'n kleine hengst gaan liggen :D

ML, duimen dat alles vanaf nu super vlot gaat verlopen, ik vind de nieuwe combi's nóg leuker dan de vorige ;) :D Hahaha!

Jade is vandaag geïnsemineerd, alles zag er super uit, morgenvroeg terug scannen of het ei af is.

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:46

AZ, nou echt, t was echt ff paniek hier, ik dacht echt kak want Belle zit morgen op 27 dagen nadat dr veulen geboren is en moet zeer wss woensdag geinsemineerd worden.

Murosch, hopelijk heeft t gepakt! Spannend!

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:04

Ik heb zelf niet echt moeite gehad met hengsten keuze. Voor Wild Thing wilde ik eigenlijk een duitse hengst maar de dekvoorwaarden waren niet top. En aangezien ze vorig jaar met 60 dagen eraf heeft gegooid durfde ik de gok niet aan, daarom nu toch een nederlandse hengst. Voor Esmeralda hebben we onze eigen hengst gekozen omdat het haar eerste veulen word en past in veel opzichten erg goed. De kans op schimmel die is er. Vind ik zelf niet erg, zelfs leuk :D ! Vorig jaar had ik 2 veulens van hem en geen schimmel. We zullen het allemaal wel zien, een goed paard heeft geen kleur denk ik dan :))


P_tries: ik hoop dat ze snel hengstig word.

Murosch; spannend!

Mijnlieverd: duimen dat Biscuit drachtig is.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:56

Even in je profiel gespiekt AM, wat een gave hengst, jouw schimmel!

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:55

Twinklebel schreef:
Even in je profiel gespiekt AM, wat een gave hengst, jouw schimmel!


Dankjewel :o we zijn er heel blij mee. Vorig jaar heeft hij samen met Wild Thing een super knap veulen gegeven <3
Afbeelding

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:37

Ahh wat een schatje AM Horses!

Mijn merrie houdt me echt al bijna 2 weken in spanning met die follikels van haar! Na 1.5 week was de eerste eindelijk weg maar er zaten er nog meer op de eierstokken dus daar wilden ze ook nog even op wachten bij de hengstenhouderij... Nooit verwacht dat het zo lang zou duren.. En dan nog maar hopen dat t in 1 keer gepakt heeft, anders begint het riedeltje straks weer opnieuw :roll:

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:04

Falke wordt straks al naar het dekstation gebracht ipv morgen. Ben echt suuuuuperbenieuwd. En ik hoop echt dat het van de eerste keer raak is.

Wat een cutie AM_Horses

Ik duim ook voor jou Kimsel94 dat het in 1 keer raak is.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:27

Nou kimsel, hier idem, zit nog steeds niks in, stomme luie eieren

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:30

Geen paaseieren in ieder geval.. ;)

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:33

Spannend Sjinto! Hopelijk in 1x raak idd!

Duimen Kimsel dat t in 1x gepakt heeft!

Fokfanaat, dat is mooi kak dan!

Biscuit was gisteren trouwens 15 dagen ipv 14, had me een dag vergist :o , dus dat betekent dat ik 1 dag korter in spanning mag zitten :p yesss :D , dus ipv vrijdag nog een keer scannen, wordt t nu donderdag :P.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:38

Mijnlieverd: mss een domme vraag, maar tel je dan vanaf de dag van de inseminatie tot wanneer ze gescand moet worden?
Het is voor mij de eerste keer via K.I. dus het is allemaal nieuw.

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:45

Is geen domme vraag hoor, paar jaar geleden wist ik dat ook nog niet :P haha.
Meestal laat ik ze dus scannen met 16,17 of 18 dagen, ligt er maar net aan. Dus de dag van de inseminatie en dan over 16,17 of 18 dagen. Dus Biscuit is bijvoorbeeld op 2 april geinsemineerd, dan is 3 april dag 1..4 april dag 2..en zo verder.

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:53

Ik vind dat ook wel even een goeie om over na te denken. Suzie is niet van te voren gescand dus ik weet niet of er misschien 2 eitjes zijn gesprongen tijdens de hengstigheid. Ik wil dan ook zeker laten scannen straks en dus niet alleen op dracht, maar ook op eventuele tweelingdracht. Ze is woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag gedekt en was toen goed hengstig. Maandagochtend had ze niet veel interesse meer in de hengst maar liet zich nog een keer dekken. Later op de dag werd duidelijk dat de hengstigheid voorbij was en gisteravond moest ze helemaal niks meer van hem weten en sloeg hem letterlijk weg. Ik vermoed zelf dat de dekking van maandagochtend al over de eisprong heen is geweest, hengstigheid nam toen al duidelijk af. Dus ik denk dat ik uit kan gaan van zondag als laatste dekdag. Op hoeveel dagen zouden jullie haar dan laten scannen?

Normaal gesproken doe ik dat op 18 dagen, maar dan ging het om een paard waarvan ik van te voren wist dat er maar 1 eisprong was geweest en dus in principe geen kans op tweelingdracht. Ik meende dat ze het afknijpen van een tweede vrucht het beste al iets eerder kunnen doen?