Verandert gedrag bij drachtigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 13:14

Onze 4-jarige arabische merrie is voor het eerst drachtig *\o/* !

Zelf hebben wij al 20 jaar paarden, maar dit zal als alles goed gaat, ons eerste zelf gefokte veulentje worden... dus voor ons is alles ook nog nieuw :o

Nu vroeg ik me af of het gedrag van een merrie door drachtigheid kan veranderen? Onze merrie is namelijk "ondeugender", aanhankelijker (tot soms zelfs opdringerig) en wil niets meer van vreemde weten...

Zou dit door haar drachtigheid kunnen komen?

ps: algemene tips ivm eerste drachtigheid ook steeds welkom!

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Re: Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:18

Mijn merrie is ook drachtig en haar gedrag is ook veranderd, voor haar dracht was ze en behoorlijk dominante merrie die andere paarden soms flink het leven zuur kon maken en nog wel eens uit wou halen in de wei. Nu ze drachtig is, is ze een stuk rustiger en liever tegen de andere paarden geworden en gaat ze het "gevecht" met anderen niet meer aan. Ze gaat gewoon haar eigen gangetje en laat de anderen ook met rust.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:20

Mensen veranderen ook als ze "drachtig" zijn. ;)

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:25

De hormoonhuishouding veranderd, dus ja, dat heeft zeker invloed op het gedrag..
Merries worden vaak toch wat minder fel (ook niet altijd), heb zelfs een merrie gekend die echt link was als ze niet drachtig was, die werd dus ook ieder jaar op de veulen hengstigheid gelijk weer gedekt...

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:29

Mijn merrie is een stuk dominanter geworden door de dracht. Ze haalt echt uit als er een paard achter der staat nu bijv.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:36

Op zich logisch dat ze dominanter zijn als ze drachtig zijn want ze komen dan boven aan de rangorde te staan ongeacht hun leeftijd.
Maar mijn merrie was afgrijselijk chagerijnig,en flink in zichzelf gekeerd. Dat laatste is nooit meer helemaal weg gegaan....

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:39

toen mijn paard drachtig was, veranderde heel erg in karakter. voorheen was ze erg dominant en hield niet van aandacht, tijdens de dracht werd ze erg vriendelijk en kon niet stoppen met aandacht vragen.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:05

Onze Peaces is ook een humeurige drachtige vrouw. ;)

Roossssa
Berichten: 1322
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:06

Mijn merrie is sinds ze dragend is geweest zeker veranderd in haar gedrag. Eerst was ze super dominant en chaggie en nu (veulen inmiddels afgespeend) staat ze weer bij haar oude vriendjes en pikt ze alles..rare poown :P

meintsje
Berichten: 13
Geregistreerd: 18-03-10

Re: Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:31

Onze merrie stond onder in de rangorde. Nadat haar eerste veulentje was geboren stond ze met stip op kop en ze staat nog steeds onverbiddelijk op de hoogste tree, ook al hebben de andere merries inmiddels ook een veulen! Wat de rangorde was tijdens de dracht heb ik niet opgemerkt

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Verandert gedrag bij drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:23

Ik had al heel snel het vermoeden dat mijn merrie dragend was. Voorheen was ze bijna het pispaaltje in de kudde, maar ze begon zich ineens te weren. Vrij vlot daarna is ze drachtig gescand. :D

Cynthia82

Berichten: 9318
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:04

Ook bij mijn merrie had ik direct door dat ze drachtig was.
Ze stond bij de hengst en is op 22 mei voor het laatst gedekt. Ik was er op 30 mei. Ze stond in de wei met een andere merrie. In de wei ernaast stond een nieuwe merrie.
Als Daisy's weidemaatje naar die nieuwe merrie wilde, ging Dais er achteraan en om 'haar' merrie heen rennen, zodat deze niet in de buurt van de nieuwe merrie kon komen. Ze vertoonde duidelijk beschermend gedrag. Terwijl ze normaal gesproken het liefste alleen staat, een stukje bij de anderen vandaan, of bij één ruin.

Ook probeert ze nu weg te rennen met rijden als ze iets eng vindt (ze vindt ook ineens veel meer eng), terwijl ze voorheen er wel voorzichtig langsliep.
En ze knuffelt ineens erg graag, dat is ook niets voor haar :D