[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:33

Nieky, ik heb lang uitgesteld om een definitieve beslissing te nemen over Suus. Ze is namelijk mijn hartepaardje. Zelf gefokt, mijn eerste kampioen, bloedmooi en vreselijk lief.
Maar ineens ging het heel snel. Ik kwam mensen tegen die zoiets zoeken. Vooral om mee te gaan mennen. Misschien nog een veulentje of 2. Op een eiland, zonder wolven. Dat is ook wel prettig de dag van vandaag met die minipaarden.
Wat ze beschreven klonk heel goed en het waren ook hele aangename mensen. Dus met een zeer klein hartje is ze normaal gesproken verkocht. Voor mezelf ben ik niet echt blij, maar ik denk dat Suus daar gaat krijgen wat ik haar wil gunnen. En als ze ooit weg zou moeten, hebben we normaal eerste keus. Dat gaat een potje janken worden in oktober.
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 08-06-23 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2023!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2023

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:33

Cioccolato schreef:
Haha ik scan op dag 7. Dit jaar is er toen 1 op dag 8 geinsemineerd geloof ik maar daarna nog n keer want t ei bleef plakken :+ en drachtig

De ander was op dag 6 al gesprongen
Die scan ik maandag weer en dan kijken of er wat opstart of hengstig spuiten.

Een ei wat eerder springt dan dag 8 geeft vaak geen dracht, simpelweg omdat de baarmoeder er dan nog niet klaar voor is, daarom heeft eerder scannen ook geen nut. Wij doen de eerste scan op dag 8, maar meestal ovuleren ze op dag 9 of 10.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:50

goldenarrow schreef:
Cioccolato schreef:
Haha ik scan op dag 7. Dit jaar is er toen 1 op dag 8 geinsemineerd geloof ik maar daarna nog n keer want t ei bleef plakken :+ en drachtig

De ander was op dag 6 al gesprongen
Die scan ik maandag weer en dan kijken of er wat opstart of hengstig spuiten.

Een ei wat eerder springt dan dag 8 geeft vaak geen dracht, simpelweg omdat de baarmoeder er dan nog niet klaar voor is, daarom heeft eerder scannen ook geen nut. Wij doen de eerste scan op dag 8, maar meestal ovuleren ze op dag 9 of 10.

Tja. Ik wil het wel weten dus ik scan standaard op dag 7. Kan ik op 8 al insemineren als nodig is, die rand kans wil ik wel pakken dan. En anders heb ik mooi de planning in beeld.

tammiebels

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:12

Merrie net extra controle gehad ivm op regumate maar nog netjes drachtig

Déjà Vu (v. Jazz x Havidoff x Aktion), bevallen van Tsunoda B, hengst v. My Blue hors Santiano, 8 mei 2023

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:16

@nieky een trailer omgebouwd tot opvoelbox? wat moet ik me daar bij voorstellen, wielen er onderweg en dak er af? wel handig om op zo'n manier een eigen opvoelbox te hebben. Ik heb gelukkig de mazzel dat er een bij ons op stal staat. anders is mijn merrie ook makkelijk genoeg dat het zonder zou kunnen, maar voor de veiligheid van de da is het wel zo fijn dat we het hebben.

@knolselder dat klinkt inderdaad wel als een super fijn plekje, maar wel lastig zeg. Ik weet niet of ik het ooit over mijn hart zou kunnen verkrijgen om zo'n paard weg te doen. maar ik denk dat je daar eigenlijk alleen over kan oordelen als je zelf in die situatie zit.

@tammiebels wat fijn dat ze nog drachtig is

Leuk om te zien hoe verschillend mensen het aanpakken.

Iedereen bedankt voor de reacties op het birth alarm. ik ga het ook nog overleggen met mijn da. maar het scheelt al om wat extra informatie en ervaringen te hebben.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:20

Muis het is vooral omdat het een paardje is die eigenlijk heel graag veel bij de mens is en ook graag actief aan het werk. En dat komt er hier niet meer van. Ik had haar beleerd voor de wagen en dat heb ik even gedaan en daar werd ze vrolijk en energiek van. Maar ik heb er de tijd en ambitie niet meer voor. Ook niet de ruimte om me heen. Vandaar dat ik het overwoog, om haar dat wel allemaal te gunnen. Bewust juist niet naar echte fokkers, want daar is ze een hele interessante voor, maar juist meer naar iemand op zoek gegaan voor recreatie.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:21

Knolselder lastige beslissingen zijn dat :(:)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:22

Ik heb het toch maar dag vervroegd.
Veulen is van zondag op maandagnacht geboren. Dan zit ik zeg maar op 8,5 dag, dan kan ik die dag evt bellen voor zaad voor dag 9......
Spannend weer.

W-Mellaer's Wamailin M (5, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (0, te koop), Indy (19) B ruin en Vip (21) Z2 dressuur met 2 amazones)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:23

Ze is vandaag weer geïnsemineerd, ik was er zelf niet bij ik ben (thuis) aan het werk. Mijn man was erbij.

Nu hopen dat het ei er nog zat en nu springt.

Ze zit vandaag op dag 18 na de vorige eisprong. Maar het ei was gisteren al 5,1.

https://www.bokt.nl/markt/ad/521718/een ... ke-prijzen

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:24

Spannend Elly! Ik heb niet veel verstand van dat scannen voor insemineren enzo, maar als ik de reacties zo lees klinkt het inderdaad veiliger om een dag eerder te doen ivm bestellen enzo.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:27

knolselder aah zo, het maakt de beslissing denk ik niet makkelijker. maar het klinkt wel als een hele fijne optie.

ellyc spannend zeg. klinkt inderdaad handig om het een dag naar voren te halen met bestellen enzo.

balou_k oeh dan nu maar duimen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:29

Balou_k schreef:
Ze is vandaag weer geïnsemineerd, ik was er zelf niet bij ik ben (thuis) aan het werk. Mijn man was erbij.

Nu hopen dat het ei er nog zat en nu springt.

Ze zit vandaag op dag 18 na de vorige eisprong. Maar het ei was gisteren al 5,1.

Maar even gebeld.
Ze had een goede passage van de baarmoedermond en ze was erg braaf.
Morgen eind van de middag scannen. :)

https://www.bokt.nl/markt/ad/521718/een ... ke-prijzen

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:29

Cioccolato schreef:
goldenarrow schreef:

Tja. Ik wil het wel weten dus ik scan standaard op dag 7. Kan ik op 8 al insemineren als nodig is, die rand kans wil ik wel pakken dan. En anders heb ik mooi de planning in beeld.

Oh, maar dat snap ik wel. Ik bedoelde meer dat die ene waarbij het ei op dag 6 al weg was waarschijnlijk dan toch niet drachtig was geworden, ook al had je op dag 5 gescand :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 14:29

geboorte-alarm, ja dat is wel een dingetje. Goldy had hem nog niet om toen ze beviel, omdat ze nog niet pegelde en de PH nog vrij hoog was. Picture is staand bevallen dus had ie ook geen nut, was ook overdag en met dit mooie weer zijn we veel buiten en ze was heel duidelijk onrustig dus kon niet missen! Maar beide dus niet geen alarm op moment van bevallen. We hebben ook gelukkig een camera en daardoor geen bevalling gemist dit jaar. Volgend jaar krijgt Goldy het alarm wel eerder om. Goldy is dit jaar ook bijna 3 weken eerder bevallen dan vorig jaar.

Nieky: spannend bij jou volgende week woensdag!

Elly: succes met scannen op cyclus maandag!

Vorig jaar is Goldy in veulenhengstigheid geinsemineerd, bij haar was het laat, op 14 dagen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:23

Ik heb toch al een paar merries gehad die op dag 6 of 7 van de veulenhengstigheid geinsimineerd zijn en drachtig zijn geworden.
Uitzonderingen zijn er altijd.

Geniet van onze veulens Tiara prinses G.W. ( McLaren), Top Gun G.W. ( Omar Sharif) en Theodorus G.W. ( Fontaine TN)
De bende is compleet

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:27

Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen :j Dit is in ieder geval wat onze DA zei die in het seizoen uitsluitend merriebegeleiding doet. Hij ziet er heel wat meer dan ik :))

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 16:03

Elke dierenarts is anders want onze dierenarts doet ook bij niks anders in het seizoen en die zegt juist zeker proberen. Hij had een merrie die hij altijd op dag 5 al Insimineerde en meestal raak.
Maar heel veel merries zijn dan gewoon nog niet zover.

Als ik weet dat een merrie snel of vroeg is ga ik niet tot dag 8 wachten. Ik ga als ik de veulenhengstigheid wil gebruiken altijd op dag 6 scannen.

Geniet van onze veulens Tiara prinses G.W. ( McLaren), Top Gun G.W. ( Omar Sharif) en Theodorus G.W. ( Fontaine TN)
De bende is compleet

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:15

Er moeten al vaak merries met 8 dagen gedekt. Dan zou ik met 7 dagen scannen.

Oops I Did it :+
Nigrante is hengstig gespoten. Niet helemaal in de planning, maar wil toch een poging doen om een merrie veulen te fokken.

Wild Thing was nog netjes drachtig. Was al best groot en niet helemaal in beeld te brengen. Wel een stuk gezien van de vrucht :j

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:35

Knolselder schreef:
Nieky, ik heb lang uitgesteld om een definitieve beslissing te nemen over Suus. Ze is namelijk mijn hartepaardje. Zelf gefokt, mijn eerste kampioen, bloedmooi en vreselijk lief.
Maar ineens ging het heel snel. Ik kwam mensen tegen die zoiets zoeken. Vooral om mee te gaan mennen. Misschien nog een veulentje of 2. Op een eiland, zonder wolven. Dat is ook wel prettig de dag van vandaag met die minipaarden.
Wat ze beschreven klonk heel goed en het waren ook hele aangename mensen. Dus met een zeer klein hartje is ze normaal gesproken verkocht. Voor mezelf ben ik niet echt blij, maar ik denk dat Suus daar gaat krijgen wat ik haar wil gunnen. En als ze ooit weg zou moeten, hebben we normaal eerste keus. Dat gaat een potje janken worden in oktober.

Wat een moeilijke beslissing, maar weloverwogen en uit liefde voor haar genomen. Fijn dat je ook de eerste bent die haar evt. kan terugkopen in het geval dat. Geniet nog maar ff van haar zo lang ze nog bij jou loopt :-).

Geboortealarm kan ik niet over meepraten, voor ons is alles de eerste keer. Wij hebben sowieso camera's en anders overweeg ik gewoon in de stal te gaan slapen :')

EllyC, spannend!! Slim om het voor de zekerheid een dag te vervroegen.

Tammiebels; dat is goed nieuws! Hoeveel dagen is ze nu? En moet je nog regumate blijven geven?

Mirjamalvaro; wat onhandig dat ze maar zo weinig scannen. Ik realiseer me nu hoe goed ik het heb met onze dierenartsen!

BalouK, wat tof van je man om het sperma te gaan halen! _/-\o_ . Hopelijk pakt het deze keer!

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar het sperma uit Spanje was... en ik citeer 'top materiaal!' Dus dat zal wel goed zijn :') :D

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:40

Dais wat super dat het sperma top materiaal was. toch bijzonder hoe ze dat vandaag de dag goed kunnen houden. nu hopen dat ze drachtig is!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:48

Bijzonder he! 's Nachts vloog het nog door de lucht :')

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:51

ik vond het al raar dat 2 spuiten vol naast me op de bijrijders stoel had liggen! de hengst sprong op ongeveer 45 minuten rijden van de kliniek, dus ik heb het zelf gereden om wat kosten te besparen.
maar het idee dat het s nachts door de lucht vloog en dan overdag in de merrie zit vind ik al helemaal bijzonder (op een positieve manier)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:12

AM: foei! jij ondeugd! :+ Kon je het toch niet laten? Hopelijk snel hengstig dan en een merrieveulen volgend jaar! Weer insemineren met WD zeker?

Dais: goed nieuws! Hopelijk over een paar weken een positieve scan!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:14

Dais_ schreef:
Bijzonder he! 's Nachts vloog het nog door de lucht :')

:D

Ik verbaas me toch wel een beetje over de hele business die erachter zit hoor. Cyclus bijhouden, scannen, sperma bestellen, insimineren..

Heb daar nooit maar ook iets van meegekregen.

insta fennypenny2
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:51

Ja, het is best intensief ook moet ik bekennen. Ik probeer 2 merries drachtig te krijgen en ze zitten net achter elkaar met hun cyclus. Ik heb nu van de afgelopen 4 weken nu 3 weken 3x per week de dierenarts nodig gehad. Die ene week 'rust' was wel ff fijn.

Volgende week weer een week waarin ik de dierenarts nog wel 3x verwacht, dan weer 1 week niks en dan moet de andere merrie weer gescand worden. Hopelijk is ze drachtig, anders is het weer minimaal 3 dagen achtereen.

Godzijdank heb ik een hele fijne werkgever en kan ik wat schuiven in mijn werktijden, anders zou ik niet weten hoe ik het had moeten doen :o