[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 12:35

Roosje word trouwens beroemd, ze is vanochtend op de foto geweest voor de Penny en zal volgend jaar op de cover verschijnen :D
Afbeelding

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 12:40

Nou ik dacht vannacht dat Diva zou gaan.
Ze leek wat weeen te hebben en staart helemaal af.
Maar uier is eigenlijk nog veel te slap (330 dagen).
Na 5 minuutjes was ze weer rustig.

Ik heb Touzzini helaas weer beschikbaar omdat de koper zich teruggetrokken heeft om privéredenen.
Dus mocht iemand een maatje voor zijn of haar hengst veulen zoeken voor normaal geld dan kan je een pb doen!
Hij is van eind februari.
Erg goed bewegen en super lief!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ohhhh wat cool ennasil! Ze is ook wel heul leuk
Laatst bijgewerkt door Balko op 29-05-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 12:45

Wat leuk Enassil, hoe kwam dat dan tot stand?
Jaren geleden heeft mijn B pony er ook in gestaan met cartoontekeningen en al. Zo'n leuk verhaal geworden toen.

Balko, balen dat verkoop niet doorgaat. Gelukkig nog tijd genoeg om nieuw huisje te zoeken.

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 13:08

Niecky ph lijkt nu wel 6 te zijn.
Afbeelding

Ze heeft al vanaf woensdag niet meer gelegen. Ook snachts niet, kon het terug kijken op de camera.
Zonet stond ze op rust en ineens vanuit het niets donderd ze zo om. Vantevoren was ze niet aan het wankelen ofzo.
Het duurt echt wel lang voor haar zo.

Evelien_MG

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-06-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 13:09

Inge; Och beetje wat een hoopje paard is er van overgebleven.. wat heftig zeg, ook voor jullie. Jullie hebben er nu al zoveel energie in gestoken. Hopelijk kan ze snel naar huis en kunnen jullie er over een tijdje goed op terug kijken als ze aangesterkt is.

Corina; poeh pittig 3 veulens achter elkaar! En dan ook nog een red bag.

Busymissy; jeetje wat schrikken!! Gelukkig is alles goed gegaan. Kan me voorstellen dat jullie er achterom om konden lachen.

Daphara; Bij jullie is het dus ook spannend geweest. Gelukkig gaat het de goede kant op!

Wij hebben verlaat babynieuws!
Onze On Top is afgelopen woensdag bevallen van een mooi hengstveulen!
Het eerste veulen van de merrie, een wat moeilijke bevalling. De merrie accepteerde hem helaas helemaal niet! Ze vond hem dood eng en had geen idee wat ze er mee moest. In het begin vanaf de camera gekeken, maar ze vond hem helemaal niets. Mocht ook niet drinken. Dierenarts gebeld en die heeft haar gesedeerd. Onder wat dwang heeft het veulen de eerste biest gehad. Toen de verdoving uit was gewerkt konden we er weer niets mee. Uiteindelijk midden in de nacht een SOS pakket bij de dierenarts opgehaald en veulen biest bijgegeven. Wij konden zelf ook niet uitmelken. Zolang wij de merrie maar met rust lieten liet ze het veulen ook meer toe. Als gesproken met de dierenarts over een pleegmerrie. We zouden het een nachtje aankijken. We hebben het veulen elk uur de fles gedaan. Volgende dag het veulen met sedatie en praam bij de merrie onder haar gezet en het ging gelukkig steeds beter. Na 2 dagen heeft ze hem eindelijk geaccepteerd!! *\o/* heeft heel wat moeite gekost, vandaar ook mijn verlate bericht, maar nu eindelijk genieten!!
Dankzij een hele betrokken dierenarts en goede hulp van een buurmeisje.

Meet Très Formidable Geuzendam (Le Formidable x Toto jr x Lord Leatherdale)

https://youtube.com/shorts/vFrlKBdvpRA?feature=share

https://youtube.com/shorts/PI3_PeT6yps?feature=share

Afbeelding
Afbeelding

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 14:55

Nogmaals gefeliciteerd Evelien! Heel fijn dat het nu goed gaat. Een mooie duo bevalling met buurmeisje Ivory! :D

Busymissy, jeetje wat goed van jullie. Dat lijkt me echt schrikken. En achteraf kun je om zo'n horror scenario lachen. gefeliciteerd!

Hier staat Ivy voor de 3e dag op rij op de wei. Het loopje er naartoe gaat steeds beter. Halster omdoen gaat best goed, tenminste als we haar te pakken hebben. Ik moet echt snel zijn, maar dan blijft ze ook wel goed staan. Maar het is een pittig ding. Eerste keren dat ik het halster omdeed, gingen die oren plat in de nek en werd ze boos }:) . Vanavond maar eens een uurtje bij in de stal zitten en even kijken of ze zelf naar me toekomt.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 16:26

Iedereen gefeliciteerd met de veulentjes! Ook weer een aantal bevallingen waarbij het weer duidelijk is waarom het zo belangrijk is je merrie goed in de gaten te houden. Top gehandeld!

Inge, hopelijk knapt Libby snel op als ze thuis is.

Mijn merrie begint wat met schuren en af en toe een beetje onrustig op stal. Nu is ze nog niet aan het kegelen, dus verwacht nog niet perse een veulen. Ze is zich wel goed aan het klaar maken. Kling begint wat te rekken, banden zijn slap en het uier is vol.

Afbeelding

De eerste nacht stond de camera niet helemaal goed. Dit beeld trof ik aan:

Afbeelding

Moest wel lachen dat zo'n groot paard alleen met de beentjes in zicht was. Uiteraard is het beeld nu bij gesteld.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 17:01

Myrthee oeps hahaha.

Evelien, fijn dat de merrie het veulen nu geaccepteerd heeft!

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:21

Wat een verhaal Evelien, wat een gedoe moet dat zijn geweest. Fijn dat jullie inspanningen beloond zijn!

Wat jammer dat de verkoop niet doorgaat Balko. Mooi dier, kan idd goed bewegen!

Weet niet meer wie het vroeg maar het vosveulen uit de schimmelmerrie lijkt geen brilletje te hebben, dus we verwachten dat we kunnen blijven genieten van zijn mooie bles.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:04

Tante Si Donia <3

Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:10

BusyMissy en Evelien gefeliciteerd *\o/*

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:39

Vulina schreef:
Tante Si Donia <3

[ [url=m/HcpXVG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een fantastische naam :') *\o/*
Heel chique veulen! Prachtig <3

Pomski

Berichten: 694
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:24

Wat is jullie ervaring met moeders die hun veulens te vrij laten.
Jolyn is momenteel enorm hengstig en loopt graag bij "haar mannen" een beetje te rommelen. (laten we het netjes houden maar het druipt eruit van achteren).
Ze vergeet daarbij dat ze een veulen heeft.

Lylou is nu 2,5 maanden.

Jolyn is gerust lief voor haar en Lylou mag ook gewoon drinken. Maar wanneer Jolyn dus naar haar kerels gaat blijft Lylou liever achter bij haar zusjes en Dolly en Bess.
Het land is groot en ze staan vaak zover uit elkaar dat ze elkaar amper kunnen zien. Ik denk dus ook dat Lylou soms best lang geen melk krijgt. Ze eet al wel goed gras.

Dit is ook een reden dat ik ze in de nacht nog op stal zet...

Kan dit kwaad dat Lylou overdag niet steeds de melkbar tot beschikking heeft? Ik denk niet dat ze bij Bess of Dolly drinkt. (zou me niets verbazen, Lylou is nogal uitgekookt).

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:29

Evelien_MG schreef:
Inge; Och beetje wat een hoopje paard is er van overgebleven.. wat heftig zeg, ook voor jullie. Jullie hebben er nu al zoveel energie in gestoken. Hopelijk kan ze snel naar huis en kunnen jullie er over een tijdje goed op terug kijken als ze aangesterkt is.

Corina; poeh pittig 3 veulens achter elkaar! En dan ook nog een red bag.

Busymissy; jeetje wat schrikken!! Gelukkig is alles goed gegaan. Kan me voorstellen dat jullie er achterom om konden lachen.

Daphara; Bij jullie is het dus ook spannend geweest. Gelukkig gaat het de goede kant op!

Wij hebben verlaat babynieuws!
Onze On Top is afgelopen woensdag bevallen van een mooi hengstveulen!
Het eerste veulen van de merrie, een wat moeilijke bevalling. De merrie accepteerde hem helaas helemaal niet! Ze vond hem dood eng en had geen idee wat ze er mee moest. In het begin vanaf de camera gekeken, maar ze vond hem helemaal niets. Mocht ook niet drinken. Dierenarts gebeld en die heeft haar gesedeerd. Onder wat dwang heeft het veulen de eerste biest gehad. Toen de verdoving uit was gewerkt konden we er weer niets mee. Uiteindelijk midden in de nacht een SOS pakket bij de dierenarts opgehaald en veulen biest bijgegeven. Wij konden zelf ook niet uitmelken. Zolang wij de merrie maar met rust lieten liet ze het veulen ook meer toe. Als gesproken met de dierenarts over een pleegmerrie. We zouden het een nachtje aankijken. We hebben het veulen elk uur de fles gedaan. Volgende dag het veulen met sedatie en praam bij de merrie onder haar gezet en het ging gelukkig steeds beter. Na 2 dagen heeft ze hem eindelijk geaccepteerd!! *\o/* heeft heel wat moeite gekost, vandaar ook mijn verlate bericht, maar nu eindelijk genieten!!
Dankzij een hele betrokken dierenarts en goede hulp van een buurmeisje.

Meet Très Formidable Geuzendam (Le Formidable x Toto jr x Lord Leatherdale)

https://youtube.com/shorts/vFrlKBdvpRA?feature=share

https://youtube.com/shorts/PI3_PeT6yps?feature=share

[ [url=m/nHJKmf.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oLXUSK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een spanning hè! Bij ons ging het ook niet vanzelf met de acceptatie. Inderdaad ook maiden merrie en gecompliceerde bevalling. Pleun had gewoon niets met het veulen dat ook duidelijk “niet goed” was. Gelukkig mochten wij haar wel melken en mocht het veulen drinken, maar er zijn wel wat momenten geweest waarvan we ons afvroegen of ze hem ooit echt zou accepteren. Nu dat het veulen normaal begint te functioneren en er niet continu mensen in de stal zijn voor de behandeling, zie je de band tussen die twee groeien.

Ik heb heel wat bij gelezen over de binding tussen merrie en veulen en inderdaad beseffen veel mensen niet hoe belangrijk het is dat wij als mensen zo min mogelijk storen tijdens bevalling en eerste momenten tussen merrie en veulen.

Die keuze heb je bij een gecompliceerde bevalling (en/of problematiek met het veulen) niet altijd, dan moet men zich er wel mee bemoeien, maar als ik nu filmpjes en foto’s zie van mensen die met pasgeboren veulentjes knuffelen, dan krijg ik de neiging er iets van te zeggen. “LAAT ZE MET RUST”

Als je er voor gestaan hebt dat de merrie het veulen niet accepteert, dan wordt je pas bewust van hoe belangrijk dat beval proces en eerste dag samen is voor de juiste binding en dat wij als mensen ons er alleen mee moeten bemoeien als dat medisch noodzakelijk is.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:50

Ik ben er wel bij als ze bezig is. Dan ontsmet ik even het naveltje haal het slijm uit de mond en neus. En meestal laat ik ze dan gewoon even. Als het moet melk ik even de merrie en vaak moet de merrie iets pijnstilling anders kan het veulen niet drinken maar de binding is inderdaad belangrijk maar ik ben niet van direct knuffelen. Even op gang helpen en dan wachten tot ze het samen doen en dan ga ik ook lekker slapen als het allemaal goed is. :)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:07

Vulina, de eerste prijs voor de leukste naam!

Wat een verhaal Evelien en wat mooi dat het goed is afgelopen.

Je kunt er niet altijd alles aan doen hè, wij hebben het meegemaakt met een onaangepast veulen, de merrie (1e veulen) mepte hem rechtstreeks de stal uit. Dus direct er bij weggehaald, was levensgevaarlijk.

En ook hier een merrie gehad die haar veulens niet zo interessant vond. De veulens renden er altijd achteraan, gingen snel drinken en dan weer spelen. Vaak zag je t niet, maar ze dronken best wel. Je kunt het ook zien aan het uier, als dat wel slap is drinkt het veulen meestal wel goed. Onze veulens werden slecht opgevoed maar het werden altijd zelfstandige paarden!

Onze oude dierenarts zei altijd: als de veulens er gezond uitzien, spelen en languit slapen moet je je geen zorgen maken. En daar houd ik me maar aan …

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:43

Ennasil92 Wat super leuk zeg dat ze in de penny komt te staan *\o/*

Balko misschien het veulen wat heel druk was waardoor ze onrustig was? Balen dat de verkoop niet is door gegaan.

Shadow33 dan is de PH toch wat gedaald. Hopelijk deze nacht eindelijk een veulentje.

Evelien_mg proficiat *\o/* maar best heftig idd dat ze zo lelijk deed in het begin. Chrissy vorig jaar als maiden was in het begin echt boos tegen haar veulen. Ze moest er niks van hebben. Tot ik het veulen liet drinken met hulp en spontaan ging die knop om en werd ze moeder. En dat is ze altijd goed gebleven. Gelukkig is alles bij jou ook goed gekomen. Heb je goed aangepakt. Nu lekker genieten samen.

Setteli een pittig dametje dus :+

Myrthe Ze kunnen soms goed verstoppertje spelen he haha. De uier ziet er idd al goed gevuld uit.

Vulina Wat een geweldige naam :D en super mooi veulen <3

Pomski daar zou ik mij niet te druk over maken. Meer nog hier zie ik vaker 1 merrie met 4 veulens terwijl de andere moeders helemaal aan de andere kant van de weide staan. Als ze willen drinken lopen ze vanzelf naar mekaar. Maar onze veulens zijn allemaal wel heel zelfstandig vind ik. Alleen maar goed als ze zelf hun plan kunnen trekken.

Hier is Bonny haar ph vanavond nog steeds rond 6.5-7. Is net te licht voor 7 te zijn maar nog te donker voor 6. Wel heel plakkerige melk en als ik de harsjes weg veeg zijn ze binnen een paar uur terug. Ik gok dat ze morgen daalt maar ik slaap evenzeer met de camera op vannacht. Ze is niet onrustig maar dat is ze nooit echt. Bonny staat gerust te eten, gaat liggen, perst het veulen eruit en gaat verder met eten :') frusterend voor ons wel want bij deze moet je echt continue wakker blijven met waken :+
Afbeelding


En Yarno heeft vandaag voor het eerst "vast" gestaan. Meneer gaf geen kick, heerlijk relaxed veulen is dat zeg <3. Maar wat een vacht heeft hij nog pfff :') volgens mij meende moeders dat we in Alaska zaten toen ze beviel ofzo :+
Afbeelding

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:45

Overbouwt is een understatement voor Yarno hahahahaha

Ik wilde de bevalsingel omdoen…..
Morgen even langere singel halen
Afbeelding

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:24

nieky wat braaf van yarno,
hij lijkt wel een mammoetje met die dikke vacht :+

balko oei,beetje erg dik?

Lumen is helemaal geaccepteerd in de kudde en vanmorgen lag hij lekker tegen zijn grote zus aan te slapen , zo lief <3 op de foto waren ze al aan het opstaan helaas, zodra ze me zien komen ze naar me toe , maar je ziet wel dat hij tegen dionne aan lag :j


Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 00:20

Nieky, hopelijk snel een veulen dan!

Balko := oeps. Ze is zeker wel erg dik.

Jolandje, wat fijn dat Lumen het zo goed doet in de kudde en vriendjes maakt!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 03:21

Alarm met slaapstand ging af. Even teruggekeken op camera. Ze lag met wat onrustig hoofd.

Alarm zit aan halster
Afbeelding

Volgens mij kan ik weer gaan slapen

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 07:45

shadow33 hopelijk gaat het snel doorzetten bij je merrie. PH 6, kan nooit lang meer duren

AM_Horses geweldige foto van de veulens bij elkaar.

nieky1993 draf laat hij nog niet echt zien, veelal heeft hij zijn galop knopje aan staan.
Bonny gaat het weer spannend maken.
Knappe Yarno

Ennasil92 wat leuk dat ze in de Penny komt

Balko balen dat de koper voor Touzzini zich heeft terug getrokken.
Gelukkig nog tijd om een nieuw baasje te zoeken voor hem
Haha ze is lekker rond geworden

Evelien_MG gefeliciteerd.
Gelukkig accepteert ze hem nu wel goed. Maar echt wel fijn een da die zo betrokken is.

Setteli zo te horen een dametje met karakter

Myrthee_ haha ze wilde eigenlijk nog wat privé tijd met slapen

Vulina wat een geweldige naam. Mooi pittig dametje

jolandje heerlijk dat het allemaal zo kan in de kudde. Genieten

EllyC verder nog rustig kunnen slapen vannacht?

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:08

Onrustige nacht (door mezelf) gehad. Bleef op camera kijken.
Uier is goed gegroeid vannacht, tepels doen ook wat mee. Het kan natuurlijk ook zo nog even duren (ph te hoog, geen waxjes etc) maar mijn gevoel zegt anders. Zo lastig dat het een eerste veulen is en je niet kan vergelijken.
Afbeelding
Gelukkig doet de weidecamera het weer dus kan ik bij alarm in de weide altijd kijken hoe en wat. Vanmiddag heel de middag vergadering maar verder deze week veel thuiswerken gelukkig.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:45

Gefeliciteerd met de veulentjes!

Ik vind Bonnie een mooie merrie,Nieky. Is dat ook een zuivere Tinker? Ik zie ook wel eens graag wat anders dan het zwart bonte. Niet dat ik dat niet mooi vind, maar het springt toch wel weer meer in het oog.
Heel mooi dat effen bruin zonder wit.

Inge wat spannend allemaal… al denk ik ook dat ze thuis sneller zal opknappen. Beetje gecontroleerde beweging in een paddockje of klein weilandje… haar spieren en gewrichten hebben ook erg afgezien natuurlijk. Die zullen langzaam weer sterker moeten worden.
Het zal haar goed doen om in een vertrouwde omgeving te staan en weer daglicht te zien.
Ik zou inderdaad in gesprek gaan met de boeren in de buurt.

Daphara, wat super dat je veulen het eindelijk goed doet. Nu hopelijk zonder al te veel zorgen genieten!

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:21

BusyMissy, wat een verhaal! Die geboorte vergeet je nooit meer maar wat goed dat jullie erbij waren.

Jolandje, mijn merrie is 99 cm. Ik denk zomaar dat jouw merries nog een stuk kleiner zijn dus Lumen is helemaal een stoer prulleke! Of zijn jouw merries toch iets groter als wat ik denk? Fijn dat hij zo lekker in de kudde is opgenomen.

AM, wat een buffeltjes worden je veulens toch. Zo heerlijk op zo een grote wei.

Ennasil, wat tof een penny plaatje! Ik was vroeger een echte fan. Ben nu aan het wachten tot mijn eigen dochters oud genoeg zijn voor de Penny, kan ik ze voor hun kopen en stiekem zelf weer lezen.

Balko, wat jammer dat je Touzzini weer opnieuw in de verkoop moet doen. Maar de koper kan zich beter op tijd afmelden als dat je knapperd naar een verkeerd adres gaat.
Ik zie dat je andere merrie iets te rond is geworden!

Shadow en Nieky, spannend met de harsende uiers. Hopelijk laten ze jullie niet te lang meer wachten.

Evelien, wat een spannende nacht heb je gehad. Extra fijn dat de merrie het veulen toch is gaan accepteren.

Setteli, succes met het temmen van je draak.

Myrthe, moest je nog gokken van wie de beentjes afkomstig waren.

Vulina, wat een plaatje. Mooi opwaarts veulen.

Pomski, ik zou me er niet te druk om maken. Hoe ouder het veulen hoe langer het zelfstandig zonder mama kan. Zolang je ze nog wel af en toe ziet drinken bij de merrie en het veulen genoeg energie heeft geeft het niet dat ze ver uit elkaar staan.

Daphara, ik snap ik jullie situatie dat je van mening bent dat moeder en veulen met rust gelaten moeten worden. Die mening deel ik ook deels maar ik vind het ook belangrijk dat het veulen vanaf begin af aan aan mensen went. Dus ik (of mijn dochters) knuffel af en toe een paar minuutjes met Sterre en daarna krijgt ze weer een paar uurtjes rust. Gisteren heb ik even een zachte borstel over mijn merrie gehaald en Sterre en een paar keer mee geaaid terwijl ze los stond. Zo went ze wel aan de menselijke handelingen maar krijgen ze ook genoeg tijd om zichzelf terug te trekken en van elkaar te genieten.

Nieky, Yarno kan zo doorgaan voor mammoet idd. Ach die vacht beschermt het alleen maar tegen vliegen enzo.