Ik wil even een misverstand voorkomen. Ja, je ziet regelmatig miniveulens met (fleece) dekentjes op. Nu is het niet zo dat miniveulens standaard zwakker zijn en standaard dekentjes nodig hebben. Het is per veulen afhankelijk (en per eigenaar) en reken daarbij ook het seizoen mee. Een veulentje wat met -10 geboren wordt is natuurlijk een heel verschil als een veulen wat met +10 geboren wordt.
Just my 2 cents
probabeest
Geplaatst: 02-03-11 21:09
zou het ook te maken kunnen hebben dat minipaardjes al aardig vroeg een levend veulen kunnen krijgen (vanaf 300 dgn). kan me voorstellen dat deze wat korter in het haar zitten als een die een dikke maand langer in mama blijft hangen
Hmmz, ik heb er zelf 1 5 weken te vroeg gehad (ten opzichte van 340 dagen) en daar zat echt wel een pak haar op
probabeest
Geplaatst: 02-03-11 21:17
dat kan maar ik zie het qua haar soms wel heel erg verschillend. sommige worden geboren als of ze op de noordpool gaan logeren en sommige worden geboren met van die hele fijne haartjes, vachtje is dan ook erg glad, waar door dit komt zou ik niet weten. kan me wel voorstellen dat wanneer je nu een veulen krijgt en het is zo koud en het heeft zo'n kort vachtje dat je dan wel wat op doet. moet zeggen dat ik het hier ook nog nooit gehad heb maar zeg nooit nooit he!
Maar dat is bij grote paarden niet anders natas, en daar zie je echt zelden dekentjes. Terwijl minipaardenveulens voor mijn gevoel te pas en te onpas in de dekens worden gehesen
probabeest
Geplaatst: 02-03-11 21:23
tja ik weet het ook niet..... ik heb regelmatig mensen bij mij in de winkel die idd dekens voor veulens (grote) en jaarlingen kopen, snap ik ook niet het enige wat ik me voor kan stellen als je echt een te vroeg veulen hebt dat het dan voor het diertje veel energie kost om zich warm te houden, die energie kunnen ze dan beter gebruiken om op te staan en te gaan drinken, maar dit is met een dag (nou laten we zeggen 2) denk ik niet meer nodig...
zelfs Hope (van James) die te zwak was om op dr eigen benen te staan, die maar 36 uur geleefd heeft, had geen dekentje om, om de simpele reden dat ze het niet koud had
isverwijderd
Geplaatst: 02-03-11 21:30
Als je op de markt kijkt, zijn al die mini veulentjes geschoren. Dan krijgen ze een dekentje op.
ik heb het niet over geschoren veulentjes henkjan, een jas die je eraf haalt moet je vervangen, das logisch
isverwijderd
Geplaatst: 02-03-11 21:33
Voor de rest vind ik het onzin, die dieren kunnen makkelijk zonder deken!
Letsdunit
Geplaatst: 02-03-11 21:36
Heb 1 miniveulentje gehad wat de eerste dagen na de geboorte wat aan het rillen was, dekentje om gedaan en het probleem was opgelost. KWPN veulens heb ik er eentje gehad die zijn been brak tijdens de geboorte, die kon zichzelf niet goed warm houden dus heeft ook een dekentje om gekregen. Ik zie het probleem niet zo erg hoor, hebben ze het koud dan doe ik er wat aan. Hebben ze het niet koud dan niet.
Maar daar gaat me ook om. Als het nodig is, en het diertje heeft het koud, tuurlijk, maar dan hebben wel erg veel veulens het koud, want het lijkt meer regel dan uitzondering te worden
MarijeR
Geplaatst: 02-03-11 21:38
Zolang 'bokkers' mijn DA rekeningen niet betalen, hebben ze niets te zeuren als ik veulens een dekentje op doe als ik denk dat het nodig is Dus met echte kou (jan/feb/mrt veulens), erg vroeg geboren veulens (300-310 dagen) of om wat voor andere reden dan ook. Ik doe ook die hele vroege veulens al snel hele dagen naar buiten en heb ze dan liever een dekje op als ze in de sneeuw gaan liggen. Andere mensen kiezen er misschien voor om de veulens veel op stal te houden...
Hier ook bij vroege veulens in het jaar een dekentje, en bij een te vroeg geboren ook, bij normale temperatuur doe ik ook niet aan dekentjes. Toevallig heb ik heel veel verschillende kleuren omdat ik ze laat maken, dus idd ik heb een cute collectie, maar gebruik ze alleen als het nodig is, niet voor het cute..
Ik heb er al aan 2 bekende paardenklinieken verkocht, en die willen ze echt niet niet voor de fun factor.
sandra3235
Geplaatst: 02-03-11 22:12
Zoals ik al in t andere topic zei: Ik zie het niet als mode hype,ik kijk naar het veulen zelf. Wij hadden er 1 in november(niet eigen keus,maar merrie drachtig gekocht)was erg koud,maar zij werd geboren met vacht als een lama en had het niet nodig.2 andere hier wel,die hadden ondertemp en bleven rillen,moet je dan omdat je er niets mee hebt om dekens op te doen die stumperds laten verkleumen?Ik vind ook dat een paard,gewoon paard moet zijn,maar er zijn uitzonderingen en als je je daar niet voor open stelt,...heb je het veulen ermee.
Ik vind gewoon dat het er ,ik zal het nu breed noemen, naar het individu gekeken moet worden,als je 10 babies neemt die in april geboren worden,zullen er misschien 3 een kruik nodig hebben omdat ze ondertemp hebben en zichzelf niet kunnen verwarmen en de andere 7 hebben dat probleem niet,dat geldt ook bij de veulens. Wat ik bij de mini's zie vergeleken met andere rassen,dat ze steeds vroeger geboren worden,of tewel gedekt.En ja die willen ook buiten liggen en dan zijn ze sneller onderkoeld dan dat later in het jaar buiten liggen. Of het nu een mni is of niet,kijk naar het veulen zelf
Vind het sowieso niet gek dat veulens die in de eerste 3 maanden van het jaar geboren worden een dekentje op krijgen. Houd zelf niet van het betuttelen maar ik weet ook hoe koud het buiten is. En wat Marije zegt heb ik ook, liever met dekentje naar buiten dan zonder op stal. En als het dier staat te rillen dan moet je toch wat? Zolang het per dier bekeken wordt geen probleem toch?
daarnaast hebben miniveulentjes ook veel minder massa om zich warm te kunnen houden. een klein laagjes warm water in een glas koelt ook veel sneller af dan een kan vol warm water.
Foss
Geplaatst: 13-03-11 20:32
Dekentjes doe ik niet zo gauw mits het nodig is maar wat ik wel doe als de veulend geboren zijn en het is koud een kacheltje in de stal die warme lucht blaast. De DA moet er altijd om lachen hij zegt het is een paard hor heeft hij niet nodig maar als het veulen staat te bibberen helpt het goed ze komen toch vaak met ruim 30 graden verschil.
Ik vind dat iedereen moet doen wat hij zelf het beste vindt voor het dier.