Jullie mening. en tips gevraagd !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1992

Jullie mening. en tips gevraagd !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:47

Hallo

Ik wil mijn haflinger merrie graag laten dekken door een arabisch volbloed.

Het gaat om een haflinger merrie van 5jaar oud.
vader Allacher vadersvader Alpenstein.
moeder Astrid moedersvader Arras.

schofthoogte 1.40m

En een arabisch volbloed schimmel van 1.59m.

Wat vinden jullie van deze combinatie het veulen wil ik graag zelf houden.
----------------------------------------------------------------------
Maar voor ik hieraan wil beginnen wil ik eerst precies weten wat er allemaal bij komt kijken.
Kwa verzorging en dierenartskosten..

Wie kan mij wat vertellen over het fokken.
Van hengstenkeuze tot veulen.
Tips zijn welkom !!

Bij mij op stal zijn er mensen met ervaring dus ik sta er niet alleen voor.
Mijn haflinger !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De hengst staat op deze site onder catogorie Hengsten.
Het is de schimmel.
http://www.vsarabians.com/hengsten

Anoniem

Re: Jullie mening. en tips gevraagd !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:35

Mijn mening is niet doen. Er zijn al genoeg papierloze kruisingen.
Het is goedkoper om er één te kopen die naar je zin is en je neemt dan niet het risico je merrie te verliezen.

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:53

[***] schreef:
Mijn mening is niet doen. Er zijn al genoeg papierloze kruisingen.
Het is goedkoper om er één te kopen die naar je zin is en je neemt dan niet het risico je merrie te verliezen.

Goedkoper om een veulen/jaarling te kopen?
Dat lijkt me niet..
ik ben nog geen goedkoop mooi paardje tegen gekomen.
Dat aan mijn eisen voldoet maarja ik wil dan ook geen standaard paardje.
+dat het in mijn eigen bezit blijft hij/zei wordt niet voor de verkoop!

dekgeld is 250euro.. met garantie (op levend veulen).
Dus dat valt ook wel mee.
Stalling voor mijn pony + veulen is 105 euro p/m.
Dus dat is ookniet duur.
Laatst bijgewerkt door chantal1992 op 25-05-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:55

Dan heb je je nog niet verdiept in de kosten rondom het fokken. Kopen is echt goedkoper dan fokken.

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:56

[***] schreef:
Dan heb je je nog niet verdiept in de kosten rondom het fokken. Kopen is echt goedkoper dan fokken.

dekgeld is 250euro.. met garantie (op levend veulen).
Dus dat valt ook wel mee.
Stalling voor mijn pony + veulen is 105 euro p/m.
Dus dat is ookniet duur.

Dierenarts kosten etc wat ik heb gelezen vallen ookwel mee dus over welke kosten heb jij het??

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:48

Ik denk dat je je idd verkijkt op de kosten. Ik heb dit jaar voor de 2de keer een veulen gefokt met mijn new forest pony dekgeld € 300,- en veulen is nu 3 weken oud en zit tot nu toe op € 542,- en dit is zonder extra kosten voor stalling en dergelijke. Deze kosten heb ik tot mu toe gehad.
Stalling hengstehouder, Opvoelen ei bij Hengste Houder, Scannen op 18 dagen, Scannen op 40 dagen, Merriebrok, Dekgeld, Halster veulen, Enting (extra in e laatste maand van de dracht), en dekgeld.
En deze kosten moeten nog komen.
Chippen en paspoord, Extra vlas, Overige, onverwachte kosten, Keuring, en Ik heb de pech gehad dat de nageboorte er aan bleef dus om half 6 in de ochtend da er bij en omdat het 2 dagen later niet helemaal goed ging met merrie door dat de nageboorte er aan bleef weer da op zaterdag avond. Dus die kosten komen er ook nog bij, waar je rekening mee moet houden.
Dit jaar hou ik heel nauwkeurig alle kosten bij, vorige keer niet, maar denk dat we toch ergens tussen de 750 euro en de 1000 euro kwijt waren.

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 22:07

conejo schreef:
Ik denk dat je je idd verkijkt op de kosten. Ik heb dit jaar voor de 2de keer een veulen gefokt met mijn new forest pony dekgeld € 300,- en veulen is nu 3 weken oud en zit tot nu toe op € 542,- en dit is zonder extra kosten voor stalling en dergelijke. Deze kosten heb ik tot mu toe gehad.
Stalling hengstehouder, Opvoelen ei bij Hengste Houder, Scannen op 18 dagen, Scannen op 40 dagen, Merriebrok, Dekgeld, Halster veulen, Enting (extra in e laatste maand van de dracht), en dekgeld.
En deze kosten moeten nog komen.
Chippen en paspoord, Extra vlas, Overige, onverwachte kosten, Keuring, en Ik heb de pech gehad dat de nageboorte er aan bleef dus om half 6 in de ochtend da er bij en omdat het 2 dagen later niet helemaal goed ging met merrie door dat de nageboorte er aan bleef weer da op zaterdag avond. Dus die kosten komen er ook nog bij, waar je rekening mee moet houden.
Dit jaar hou ik heel nauwkeurig alle kosten bij, vorige keer niet, maar denk dat we toch ergens tussen de 750 euro en de 1000 euro kwijt waren.

--------------------------------------------------------
dekgeld 250 euro. stalling hengstenhouder zit bij bedrag in.
Enting = ongeveer 30euro.
Opvoelen/scannen.. kosten (nog) onbekent.
chippen en paspoort.. kosten (nog) onbekent.

maar ik reken ongeveer 500 á 600 euro als totaalbedrag.
--------------------------------------------------------
daarna de maandelijkse kosten

Stalling 105 euro
Hoefsmit 20euro
------------------------------------------------------
Dan de onverwachte kosten. bij eventuele ziekte etc.
------------------------------------------------------
ik verdien per maand +- 650euro.
Ik heb een spaarpotje voor de onverwachte kosten daar doe ik iedere maand wat geld in.
Naar mijn berekeningen moet dit lukken.
En het lijkt me veel leuker dan gewoon een veulen kopen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:20

Ik denk dat je met 500 a 600 euro toch echt te weinig rekent zou eerder richting de 750 plus gaan, Ik dacht ook de eerste keer met 500 euro er te komen, maar niet dus. En deze kosten zijn tot afspenen.

En ik zeg niet dat het heel niet leuk is zelf een veulen te fokken en deze dan te zien opgroeien, heb ik ook gedaan met het vorige veulen. En die is nu net 2 jaar geworden. Maar een veulen moet je tot het ongeveer 3 jaar is het beste in de opfok doen, zodat het met leeftijd genoten kan spelen, of de mogelijkheid hebben op stal dat hij of zij ook met jonge paarden kan staan. Meestal zit je voor opfok gemiddeld 100 euro per mnd, in de winter maanden meer en zomers minder.
Ik zeg niet dat zelf fokken van een veulen niet moet doen, als je het echt wild moet je het zeker doen, ik vind het zelf erg leuk om ze helemaal op te zien groeien. Maar je moet je niet verkijken op de kosten. Hier in omgevening ede zijn de kosten voor scannen €65,- ongeveer per keer.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:09

Mijn mening om een papierloze kruising te fokken is ook: niet doen.
Het is leuk dat je het veulen zelf wilt aanhouden maar er kan heel veel gebeuren. Stel dat je financieel in de knoop komt en besluiten moet om 1 of zelfs beide paarden weg te doen, dan kan de verkoop een stuk lastiger worden bij een kruising.
Daarbij komen kosten als entingen, hoefsmid, DA en opfok kijken. Allemaal al snel minstens dubbelop.;)
Daarbij is een veulen kwetsbaar wat voor oplopende dierenartskosten kan zorgen.

Heb zelf vorig jaar gehad dat mn merrie bijna 3 maanden bij de hengstenhouder heeft gestaan omdat ze niet wilde aanpakken. De totale kosten van stalling en begeleiding door veearts hierbij heeft alles verdriedubbeld.
Misschien dat de hengstenhouder van jouw keuze wel zegt dat de stalling incl is maar ben toch bang dat dit anders wordt als ze langer als een maand moet staan.

Het is geweldig om te fokken, maar doe het niet in een opwelling..;)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:49

een pony fokken terwijl je maar 650 euro in de maand verdiend????? Dat vind ik echt onverantwoord. Als je merrie en/of veulen naar de kliniek moeten kun je het never nooit betalen en dan??? Wat dacht je alleen al van de kosten van het scannen van je merrie? Of wilde je het niet laten scannen met het risico op een tweelingdracht? Pas weer gehoord van een tweeling geboren en overleden omdat ze geen scan hebben gedaan.

Ikzelf ben geen voorstander van 2 zo verschillende rassen te kruisen..... je kunt mazzel hebben dat er iets leuks uitkomt maar je kunt ook pech hebben dat je een pony krijgt met een hele korte stevige nek en een mega klein sierlijk hoofdje. Ik zeg niet dat je het niet moet doen maar mijn advies is om ras bij ras te laten.

Je hebt een leuke haflinger, wat let je om te fokken met een haflingerhengst? en als je een sportievere pony wilt dan kun je misschien beter kijken naar een pony wat je meer ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:24

Ik heb al een keer een veulen bij de kliniek gehad en dan ben je zo een paar duizend euro kwijt, dan kom je nergens met een potje van een paar honderd euro.

Bovendien, als je stalling nu 105 euro is wordt dat straks dus 210 euro met 2 pony's, dat 3 jaar lang voor je er wat mee kan doen + de rest van de kosten (incl. stalling zo'n 1000 euro per jaar, en dan moet je geen veearts over de vloer krijgen!) en dan kan je dus een volwassen pony of paard kopen van tenminste 750 euro + 3000 euro. Als je er wel voor kiest om je eigen haf te kruisen dan kan dat natuurlijk, maar reken dan wel even uit dat je dat geld er nooit uitkrijgt, want die pony brengt ook volwassen nooit meer dan 1000 euro op.

Kruisingveulens kun je makkelijk kopen voor rond de 500 euro en waarschijnlijk nog voor minder.

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:41

jullie snappen het niet.
het veulen houdt ik en de moeder gaat weg.
ik heb geen klik met de haflinger lezen jullie het verhaal hierboven wel..

die reacties van jullie heb ik nu wel genoeg gelezen iedereen die een veulen wil fokken krijgt negatieve dingen te horen van dat ze het niet moeten doen.
omdat ze niet weten waar ze mee beginnen.
en dan doen ze het wel en is iedereen ineens blij voor ze.

Ik ken genoeg mensen in de buurt met veulens en iedereen raadt me aan om het te doen.
de kosten houdt ik echt wel rekening mee , tiss niet mijn eerste paard.

mijn vraag was niet of jullie vinden dat ik moet fokken ja of nee.
want wat jullie mening daarop is kan me niet zoveel schelen, dan vraag ik wel raad aan de mensen die me kennen.

mijn vraag was wat jullie van de hengst vonden.
van de kruising opzich.
dat is waar ik antwoord op wil hebben.

EN HET VEULEN IS NIET VOOR DE VERKOOP OOK NIET ALS HET VOLWASSEN IS !!!!!!!!!!

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:43

kick1972 schreef:
een pony fokken terwijl je maar 650 euro in de maand verdiend????? Dat vind ik echt onverantwoord. Als je merrie en/of veulen naar de kliniek moeten kun je het never nooit betalen en dan??? Wat dacht je alleen al van de kosten van het scannen van je merrie? Of wilde je het niet laten scannen met het risico op een tweelingdracht? Pas weer gehoord van een tweeling geboren en overleden omdat ze geen scan hebben gedaan.

Ikzelf ben geen voorstander van 2 zo verschillende rassen te kruisen..... je kunt mazzel hebben dat er iets leuks uitkomt maar je kunt ook pech hebben dat je een pony krijgt met een hele korte stevige nek en een mega klein sierlijk hoofdje. Ik zeg niet dat je het niet moet doen maar mijn advies is om ras bij ras te laten.

Je hebt een leuke haflinger, wat let je om te fokken met een haflingerhengst? en als je een sportievere pony wilt dan kun je misschien beter kijken naar een pony wat je meer ligt!

scannen is 50euro en dat zou ik ook echt wel doen !!!
en ik zei al ik zou pas fokken als ik geld gespaard heb en nee dat is geen 100 a 200 euro ik leg heuswel genoeg geld opzij !!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:46

Ik lees rustig mee, ik denk mijn Haflinger over een tijdje(paar jaar) ook te laten dekken door een ander ras.

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:56

Ik heb nergens gelezen dat je geen klik hebt met je huidige merrie, misschien eroverheen gekeken. Maar is het evengoed niet handig dat mensen proberen je een realistische berekening te geven van wat er komt kijken bij het fokken van een veulen? Overigens wel heeeeel leuk, hoor, een eigengefokt veulentje.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:58

ondanks dat ik snap waarom je wil fokken raad ik het je toch af

waarom ??
als alles goed gaat ben je blij

gaat het niet goed heb je een heel groot probleem
en wie zegt dat het veulen wel word wat jij wil, en dat je daar wel een klik mee hebt ?
misschien krijgt het veulen wel wat (en dan denk ik aan geboorte afwijkingen zoals pezen die niet kloppen ed )

mijn advies zou zijn kijk rustig rond naar leuke jaarlingen ed wie weet zit jou toppertje daar wel tussen
er zijn een hoop mensen die een bepaald paardje zoeken maar met iets totaal anders thuis komen (ik kan daar over mee praten)

mijn advies mocht je als nog willens en wetens toch fokken wacht tot je een groter inkomen hebt zodat je evt dit soort dingen kunt opvangen (misschien kom je dan intussen als nog het paardje van je dromen tegen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:03

Niets zo leuk als je eigen veulen fokken! En helemaal het beleren en dan wedstrijden gaan rijden!
En Arabier maal Haflinger is een veel voorkomende....leuke..... combinatie.
Als je zeker weet dat je het allemaal financieel kan op brengen, zeg ik...lekker doen!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:04

P.S
Plaatje van een haflinger en plaatje van een hengst!
Dat word een bloedmooi veulen!!!!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:22

chantal1992 schreef:
jullie snappen het niet.
het veulen houdt ik en de moeder gaat weg.
ik heb geen klik met de haflinger lezen jullie het verhaal hierboven wel..

die reacties van jullie heb ik nu wel genoeg gelezen iedereen die een veulen wil fokken krijgt negatieve dingen te horen van dat ze het niet moeten doen.
omdat ze niet weten waar ze mee beginnen.
en dan doen ze het wel en is iedereen ineens blij voor ze.

Ik ken genoeg mensen in de buurt met veulens en iedereen raadt me aan om het te doen.
de kosten houdt ik echt wel rekening mee , tiss niet mijn eerste paard.

mijn vraag was niet of jullie vinden dat ik moet fokken ja of nee.
want wat jullie mening daarop is kan me niet zoveel schelen, dan vraag ik wel raad aan de mensen die me kennen.

mijn vraag was wat jullie van de hengst vonden.
van de kruising opzich.
dat is waar ik antwoord op wil hebben.

EN HET VEULEN IS NIET VOOR DE VERKOOP OOK NIET ALS HET VOLWASSEN IS !!!!!!!!!!

Ik weet het niet hoor... maar je vraagt duidelijk wat er bij komt kijken en wat de dierenartskosten zullen zijn............ en wat betreft het scannen voor 50 euro..... heb je er al over gedacht als het dekken niet meteen lukt??? dan kan het zijn dat je wel 3 keer moet scannen....... dan wil je misschien het risico niet lopen dat de bevruchtig niet lukt en dan is het verstandig om te scannen of ze een eisprong heeft...... en wat dacht je als het wel een tweeling blijkt te zijn????? denk je dat je dan ook voor 50 euro klaar bent??? Blijkbaar heb je genoeg gespaard maar je vroeg om advies omtrent dierenartskosten dus al met al kan het scannen evengoed op honderden euro's uitkomen.

chantal1992 schreef:
Maar voor ik hieraan wil beginnen wil ik eerst precies weten wat er allemaal bij komt kijken.

Tips zijn welkom !!

Als je alleen advies had gewild in jou straatje en nijdig word als het je niet aanstaat dan had je dat er duidelijk bij moeten zetten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:27

Niet alleen heb je kosten als ze niet in een keer drachtig willen worden ook voordat je kan insemineren heb je al kosten. Mijn merrie toont altijd iedere drie weken goed hengstig maar is het dan van binnen niet. Gisteren was ik voor de 5e keer deze maand bij de dierenarts om te laten scannen en nu eindelijk een goed follikel zichtbaar. Donderdag wordt ze dan geinsemineerd en zaterdag moet er weer gescand worden. Voordat de merrie dus überhaupt dragend is, is er dan al 6 keer gescand. 6 keer scannen a 30 euro is toch al weer 180 euro. Straks met 18 dagen dracht een keer scannen en nog een keer met 40 dagen dracht. In totaal 8 keer scannen is dus 240 euro. Dekgeld is bij mij dan 550 euro zit ik in totaal al op 790 euro. Er van uitgaande dat mijn merrie in één keer drachtig is natuurlijk, anders hebben we het hele scangebeuren volgende maand weer.
In het eerste deel van de dracht zijn er niet veel extra kosten. Ik geef de merrie dan wel extra fokkerijvitaminen en mineralen. Dat is 18 euro per pot en daar doe ik ongeveer een maand mee. De vitaminen en mineralen krijgt ze totdat ze overgaat op de merriebrok, dat is totdat ze een maand of 9 a 10 dragend is (ligt er een beetje aan hoeveel de kleine dit jaar van haar vraagt). Dus 10 maanden 18 euro per maand is 180 euro. Verder ontworm ik de merrie in de dracht 2 keer extra a 12 euro per spuit is 24 euro erbij. De laatste 2 maanden krijgt ze merriebrok, dat is per zak ongeveer 3 euro duurder dan het normale voer en er gaat een zak per maand doorheen, 6 euro in totaal.
Dan heb je de spulletjes die er nodig zijn voor de bevalling. Ik heb altijd een pavo s.o.s. kit in huis, het zou maar een keer mis gaan. Die kit kost 50 euro en raad ik je echt aan om in huis te hebben. Zie bijvoorbeeld maar eens aan poedermelk te komen op de zondagochtend.
Extra dingen als navel ontsmetten en de dingen die je voor de geboorte nodig hebt, heb je meestal op voorraad in huis liggen dus dat zijn geen extra kosten. O ja, in de laatste maand de merrie een keer extra laten enten kost je ook weer 30 euro. Totdat het veulen er is ben je dan al 1186 euro kwijt.
Dan heb je in de eerste maanden behoorlijk wat extra kosten. Merriebrokken, veulenbrokken, halster etc. voor de kleine. Chippen (dat is verplicht en kost ook algauw 50 tot 60 euro!). Alle extra ontwormingsmiddelen --> de merrie moet op de dag van de geboorte ontwormd worden, merrie en veulen moeten 10 dagen na de geboorte ontwormd worden en dan vervolgens iedere 4 tot 6 weken. De hoefsmid kost je nu dubbel. Totdat het veulen 6 maanden is ben je ongeveer 250 euro kwijt en dat is heel marginaal. Er hoeft maar een klein iets te gebeuren en je hebt extra kosten.
In totaal ben je dan kwijt: 1435 euro. Bij jou was het dekgeld 250 euro dus dat in verrekening brengen zit je toch op 1135 euro. Mij maak je niet wijs dat je daar niet een waanzinnig leuke enter van kan kopen. En je moet nog maar hopen dat het karakter van het veulen dat je fokt bij je past. Ik heb er nu een veulen naast lopen wat een ontzettend lief en braaf dier is, maar niet bij mij past. Dat veulen is dan ook verkocht, misschien krijgt mijn merrie ooit in de toekomst wel een veulen waar ik meteen helemaal weg van ben, maar dat is ook nog maar afwachten. Ik wil bijvoorbeeld absoluut geen hengstje, ik heb veel meer met merries. Dus een hengstveulen gaat bij mij de verkoop in.

Sowieso ben ik helemaal geen voorstander van het fokken van kruisingen, het blijft toch maar afwachten of het een beetje leuk uitpakt. Hierboven zei iemand ook al terecht dat er een paard met een iel arabierenkoppie en een dikke haflingerhals uit kan komen. Niet dat dat zo snel gebeurt, maar de kans is er.
Je fokt een papierloos paard waarvan er al ontzettend veel zijn en welke vaak niets opbrengen op de markt. Er zijn al zoveel leuke papierloze ponies te koop waar je helemaal niet de onzekerheden die een veulen met zich meebrengt mee hebt.
Is het dan niet verstandiger om er een haflingerhengst op te zetten? Een "raszuiver" paard heeft voordelen, omdat je dan al weet wat je ongeveer kan verwachten.
Fokken is gokken, maar door onzekerheden uit te sluiten krijg je wel een reëlere kans op een leuk eindproduct. Op dit moment heb ik het idee dat er teveel dingen zijn waar je te weinig verstand van hebt. Hoe de combinatie uit zou pakken is misschien wel de grootste gok van allemaal, er kan een leuk paard uitkomen, maar dat is geen zekerheid.

Waarom is er geen klik met je eigen merrie? Is het vanwege haar karakter? Het veulen zal meer van haar karakter vererfen dan van zijn vaders karakter.

TS ik denk dat je nog eens heel goed moet kijken of dit echt is wat je wilt. Of het financieel gaat lukken en of je wel een reël beeld hebt van het fokken van een veulen. Denk er niet te licht over, er zijn immers al genoeg "waardeloze" paarden in deze wereld.

Als ik hard of grof overkom verontschuldig ik mij daarvoor, ik probeer in mijn reacties altijd eerlijk en onbevoordeeld te zijn. Helaas heb ik de neiging om dingen wat botter te zeggen dan de meeste mensen zouden doen. Vat dit niet op als een persoonlijke aanval, zo is het absoluut niet bedoeld.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:41

InekeH87 schreef:
Niet alleen heb je kosten als ze niet in een keer drachtig willen worden ook voordat je kan insemineren heb je al kosten. Mijn merrie toont altijd iedere drie weken goed hengstig maar is het dan van binnen niet. Gisteren was ik voor de 5e keer deze maand bij de dierenarts om te laten scannen en nu eindelijk een goed follikel zichtbaar. Donderdag wordt ze dan geinsemineerd en zaterdag moet er weer gescand worden. Voordat de merrie dus überhaupt dragend is, is er dan al 6 keer gescand. 6 keer scannen a 30 euro is toch al weer 180 euro. Straks met 18 dagen dracht een keer scannen en nog een keer met 40 dagen dracht. In totaal 8 keer scannen is dus 240 euro. Dekgeld is bij mij dan 550 euro zit ik in totaal al op 790 euro. Er van uitgaande dat mijn merrie in één keer drachtig is natuurlijk, anders hebben we het hele scangebeuren volgende maand weer.
In het eerste deel van de dracht zijn er niet veel extra kosten. Ik geef de merrie dan wel extra fokkerijvitaminen en mineralen. Dat is 18 euro per pot en daar doe ik ongeveer een maand mee. De vitaminen en mineralen krijgt ze totdat ze overgaat op de merriebrok, dat is totdat ze een maand of 9 a 10 dragend is (ligt er een beetje aan hoeveel de kleine dit jaar van haar vraagt). Dus 10 maanden 18 euro per maand is 180 euro. Verder ontworm ik de merrie in de dracht 2 keer extra a 12 euro per spuit is 24 euro erbij. De laatste 2 maanden krijgt ze merriebrok, dat is per zak ongeveer 3 euro duurder dan het normale voer en er gaat een zak per maand doorheen, 6 euro in totaal.
Dan heb je de spulletjes die er nodig zijn voor de bevalling. Ik heb altijd een pavo s.o.s. kit in huis, het zou maar een keer mis gaan. Die kit kost 50 euro en raad ik je echt aan om in huis te hebben. Zie bijvoorbeeld maar eens aan poedermelk te komen op de zondagochtend.
Extra dingen als navel ontsmetten en de dingen die je voor de geboorte nodig hebt, heb je meestal op voorraad in huis liggen dus dat zijn geen extra kosten. O ja, in de laatste maand de merrie een keer extra laten enten kost je ook weer 30 euro. Totdat het veulen er is ben je dan al 1186 euro kwijt.

Inderdaad.... ik heb die kosten allemaal van mijn merrie en veulen niet eens opgenoemd maar ik was ook heel veel geld kwijt aan de sos kit en veulenmelk en dierenarts die moest komen. Ook ik heb mijn merrie die normaal een klein beetje brok kreeg vanaf de 7e maand merriebrok gegeven en extra vitamines en mineralen. Het is een reeël beeld. Natuurlijk kan het ook allemaal van een leien dakje gaan en alles lukt in 1 keer, dan heb je mazzel en hou je je gespaarde geld over maar er komen altijd onvoorziene kosten waar je niet op gerekend hebt, zelfs als je goed voorbereid bent!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:16

chantal1992 schreef:
Hallo

Ik wil mijn haflinger merrie graag laten dekken door een arabisch volbloed.

Het gaat om een haflinger merrie van 5jaar oud.
vader Allacher vadersvader Alpenstein.
moeder Astrid moedersvader Arras.

schofthoogte 1.40m

En een arabisch volbloed schimmel van 1.59m.

Wat vinden jullie van deze combinatie het veulen wil ik graag zelf houden.

Tips zijn welkom !!

Bij mij op stal zijn er mensen met ervaring dus ik sta er niet alleen voor.

Hier zie ik nergens staan dat je de merrie weg wilt doen en dat er geen klik is met haar.
Je vraagt of we je wat kunnen vertellen over hengste keuze tot veulen en tips zijn welkom. Nu zijn er mensen die je tips geven. Misschien niet wat je wilt horen, maar wel tips. En er word door meerdere mensen een koste plaatje gegeven wat het hun gekost heeft. waaronder ik en ik heb ook niet veel dekgeld. Ik heb elke keer geluk gehad dat het in 1 keer goed was en een natuurlijke dekking en dan hoeft er niet gescand te worden van te voren. Bij ki wel en dan komen er dus meer kosten bij, als je peg hebt. Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk of je het doet, maar wat andere zeggen zijn er al veel kruisingen, Wel worden er vaak haflingers met arabier gekruist, zou zeggen vraag het eens aan het stamboek hoe hun hier over denken. Van haflingers weet ik niet veel en kruising met arabier ook niet, vandaar dat ik daar ook gen mening over geef wel of niet te doen. Wel raad ik je aan iets realistischer te kijken naar de kosten. Ik verdiende destijds 2 keer zo veel als jij doet en heb het geluk gehad dat ik het samen deed met mijn zusje en dus maar de helft van de kosten hoefde te betalen en geen extra hoge DA kosten heb gehad, alles dus zonder problemen is gegaan. Als je een flinke spaarrekening hebt. Zou je het kunnen doen. Zou het stamboek of ander ervaren fokkers van haflingers met een arabier kunnen vragen wat zij van de combinatie vinden. Het is heel leuk om zelf een veulen te fokken en groot te zien worden en dan zelf te gaan rijden en alles daar ben ik het helemaal mee eens, maar er zijn heel veel risico's waar je je van bewust moet zijn, overigens ook als je een jaarling koop hoor, ook die kunnen ziek worden of erger voor ze 3 jaar zijn. En wat andere zeggen als het karakter van de merrie de oorzaak is van dat er geen klik is, is er een grote kans dat dat met het veulen hetzelfde is, maar hoeft natuurlijk niet, ook daar moet je rekening mee houden. Als je alle voor en tegens tegen elkaar af weegt en de kosten realistisch ziet (dus met 500 a 600 euro kom je er echt niet) en dan nog een veulen wilt fokken, moet je het zeker doen. Je vraagt om een mening over de combinatie die kan ik je niet geven want daar heb ik te weinig verstand van. Ik zelf ga liever voor ras zuiver, maar snap wel als je een kruising wilt, Maar je moet niet een hengst nemen omdat de hengst zo mooi is, maar ook omdat deze de zwakke punten van je merrie verbeteren en andersom, anders ben je niet aan het fokken, maar aan het vermenigvuldigen. En Fokken is gokken, wat het ook wel spannend maakt. Dit alles is niet aanvallend bedoeld maar als goede raad. Wat je er mee doet is aan jouw.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:20

Als je je haflinger weg wil doen omdat je er geen klik mee hebt, waarom, waarom wil je er dan wel een veulen van hebben?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:21

En als het geboren is dan heb je geluk dat je merrie niets gaat mankeren.. Heb hier nu een rekening liggen van de dierenarts van 660 euro omdat ze een baarmoederontsteking had. Dus paarden fokken is duur... Zeker als het mis gaat.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:01

kick1972 schreef:
chantal1992 schreef:

Dat zijn vaak de mensen die graag een veulentje willen zien maar zelf geen risico's willen nemen. Het zinnetje "ohhh leuk, moet je doen joh" is geen goed bedoeld advies!