friesiszwart schreef:* Je kunt een veulen al voor de geboorte verkopen maar gebruikelijk is dit nadat het veulen geboren is.
* Zo kan de verkoop ook voor of na het spenen zijn.
* Spenen is meestal op een leeftijd tussen de 4 en de 6 maanden zelf hou ik dit aan bij de hengstveulens maar een merrieveulen blijft langer bij de moeder lopen.
* kostprijsanalyse in mijn geval is vaak tussen de 2000,00 euro en 2.5000 euro. Daarbij het risico dat deze kosten gemaakt zijn en er toch geen veulen komt. Of dat er een veulen dood geboren. Ook kan er een veulen geboren worden en veel medische zorg nodig hebben of bij de merrie. Deze kosten zitten niet in dit bedrag vermeld.
* De kosten zijn het scannen voorafgaand aan de hengstigheid en tijdens de hengstigheid om zo het tijdstip van insemineren (of dekken) te bepalen. Verdere kosten zijn het scannen op dracht, eventuele medische behandeling voor de dracht, tijdens de dracht, rondom de bevalling en daarna. Veulenonderzoek en inentingen. Tevens natuurlijk nog de kosten van het sperma en
verzendkosten kosten, het insemineren door de DA. Dit kan bij meerdere cyclussen nodig zijn alvoren de merrie daadwerkelijk drachtig is. Ook kunnen er kosten gemaakt worden doordat de merrie naar de hengstenhouder gaat. Verder heb ik ook kosten aan het stamboek (waaronder: afdracht dekgeld, paardenpraktijkonderzoek, registratie veulen inschrijfgeld, chippen en paspoort, keuren van het veulen daarbij bij verkoop verkoopkosten)
Wil je echt alles rekenen dan ook de vervoerskosten naar DA, keuring, hengstenhouder, stalling aldaar, en voeding, wormenkuur en hoefsmid. En zo zullen er nog meer kosten zijn die ik nu over het hoofd zie.
eerlijk gezegd, als ik dit zelf had moeten bedenken aangezien ik zelf niet fok met paarden,, dan was ik hier nOOIT opgekomen ! erg bedankt voor de uitleg! je helpt mij enorm ! X