Gimli viert zijn eerste verjaardag!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Gimli viert zijn eerste verjaardag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 08:18

Twijfelde even of dit nog in veulen ITP moest, maar gezien Gimli nu een jaar oud is toch hier gezet! Als het topic alsnog verkeerd staat hoor ik het graag!

Vandaag is het feest *\o/* . Mijn stoere pony Gimli viert zijn aller eerste verjaardag vandaag!
Moet eigenlijk nog recente foto's maken vanmiddag, maar hier alvast een kleine greep uit Gimli's leven het afgelopen jaar!

Eerst beide pony's maar even voorstellen:
Gimli is mijn nu jaarling (voelt zo gek om te zeggen nu) die vorig jaar op 25 april rond 8uur 's ochtends werd geboren. Werd gelijk gebeld door Asfaloth's fokker nadat die geboren was. Een stoer, vrolijk hengstje dat ik met 1.5uur oud al uit de wei van zijn vader kon vissen die gelukkig vooral oog had voor de paarden van de buren.
Uiteraard was ik op slag verliefd, maar een tweede pony in mijn leven? Dat stond nog lang niet op de planning.
Het lot besliste anders en inmiddels is dit stoere ventje alweer een half jaar van mij <3 . Wat een heerlijk vrolijk kereltje is het toch ook! Voor hem is het aller belangrijkst dat hij bij zijn grote vriend Asfaloth is. Dan is die helemaal gelukkig.

Asfaloth is mijn 10.5 jarige ruin. Die ik net als Gimli al vanaf de dag van zijn geboorte ken. Ook bij Asfaloth was ik toen op slag verliefd toen ik hem ontmoette en wat ben ik ongelooflijk blij met mijn dappere kerel die mij overal door heen loodst. Er altijd voor mij is, maar er ook zeker voor zorgt dat ik mij blijf ontwikkelen als paardenmens/eigenaar. Altijd verder blijf kijken en blijf zoeken naar de juiste oplossing waar nodig.
Doordat ik Asfaloth vorig jaar 4 september heel plots heb moeten verhuizen vanwege zijn gezondheid en het op 8 september duidelijk werd dat Asfaloth niet meer terug kon keren naar zijn oude kudde (waar Gimli ook in stond met zijn moeder en vader) en de merrie waar Asfaloth toen nog mee stond weer terug zou gaan naar de kudde opgegeven moment wist ik dat ik hem ook niet alleen wilde laten staan. Dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen.
Gimli werd leuker en leuker. Het gevoel wakkerde weer aan dat ik bij zijn geboorte had en op 22 oktober aan Gimli's fokker de aanschaf prijs gevraagd. Op 23 oktober het verlossende woord. Gimli is van mij! Hij hoefde niks voor zijn veulen. Zo ongelooflijk lief <3 .

Leuk feitje: Beide pony's zijn in precies dezelfde wei geboren. Asfaloth is daar in 4 november 2013 geboren. Gimli vorig jaar. De wei is van Asfaloth zijn fokker, maar die heeft daar geen pony's meer in staan. De pony's die er nu in staan zijn van een goede vriend van hem. Gimli's fokker. Die kudde verzorg ik nog steeds en sta nu bij Gimli's fokker aan huis.
Asfaloth heb ik toen de tijd als veulen ook van zijn fokker gekregen.

En dit is Gimli's vader! Thorin! Een stoere hengst met een pittig karakter, maar goud eerlijk.

Afbeelding

Dit is hoe het begon. Toen Eowyn (de moeder van Gimli) samen met een andere merrie Tilda vorig jaar de kudde in kwam had ik Asfaloth en Arwen 1 nachtje apart gehouden van de twee nieuwkomers.
Na 1 nachtje samen gevoegd en binnen een minuut stonden Asfaloth en Eowyn al te knuffelen met elkaar. Ik had het eigenlijk toen al aan moeten zien komen dat Asfaloth letterlijk zijn eigen forever maatje uit had gekozen voor mij :D :

Afbeelding

Op 25 april kwam daar het verlossende telefoontje. Eowyn was bevallen van een prachtig zwart bont hengstveulen! Op slag verliefd natuurlijk. Niet alleen ik, maar ook Asfaloth was helemaal gek met die kleine en was de enige van de kudde die er ook maar bij in de buurt mocht komen. Zelfs ik mocht er niet eens bij komen die eerste week. Asfaloth? Die mocht alles.:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de tussen tijd groeide Gimli door en was zijn favoriete hobby spelen en de andere pony's lastig vallen. Mei vorig jaar:
Afbeelding

De band tussen Asfaloth en Gimli begon ook te groeien <3 . Juni vorig jaar. Zo trof ik ze op een dag in juni samen aan. Al liggend in de wei genietend van hun rust:

Afbeelding

Knuffelen deden ze ook graag:
Afbeelding

Gimli groeide door. Juli vorig jaar:

Afbeelding

En herinneren jullie de baby foto aan het begin nog? Dit was Gimli in augustus vorig jaar. Ik vraag mij tot op de dag van vandaag nog af wat er in de melk van Eowyn zat. Die kleine Gimli was toen al niet meer zo klein :D :

Afbeelding

Van september geen foto's. Die heb ik ergens, maar kon ze zo snel niet vinden. 4 september kreeg Asfaloth helaas de diagnose Hoefbevangen. Omdat ik de diagnose helaas al zag aankomen had ik op voorhand al een plek geregeld bij Gimli's fokker aan huis en dat was de dag dat ik de twee beste vrienden uit elkaar moest halen.
Op 8 september bleek Asfaloth na foto's een gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven te hebben. Een flinke domper, maar een wonder dat hij er nog is! Terug keren naar de wei was voor Asfaloth geen optie meer.
Mijn liefde voor Gimli wakkerde weer aan en eind oktober kwam mijn stoere ventje dan naar huis om voor altijd bij mij en Asfaloth te zijn! Want ik kon merken aan de jongens dat ze elkaar misten. Ze zijn ook echt letterlijk onafscheidelijk.
Op 10 oktober. Een paar weken voor Gimli naar huis werd gehaald maakte ik deze foto nog. Waar hij bij de geboorte kleiner was dan zijn moeder stak hij nu al flink boven haar uit! Eowyn had super melk geloof ik :j :

Afbeelding

In november was de eerste gezinsfoto ook een feit <3 :

Afbeelding

En deze twee foto's zijn van deze maand. De heren doen het echt super goed samen! Zijn de dikste vriendjes. Knuffelen, spelen en slapen samen.
Voor de oplettende kijker zien jullie nog wel een bol buikje bij Gimli. Geen wormen, maar zand. Een aantal weken geleden dan ook mest weggebracht naar de kliniek. Daaruit bleek hij zand te hebben. Asfaloth niet.
Ik was al begonnen met een zandkuur, maar die in overleg verhoogd. Dat hielp, maar na 2 weken zandkuur zat er nog zand in de mest bij Gimli.
Ik vertrouwde het niet en een afspraak gemaakt bij de kliniek om beide jongens op de foto te zetten. Je raad het al. Beide jongens hadden zand in de maag/darmen. Flink balen, maar het was thuis allemaal te behandelen gelukkig en beide jongens weer mee naar huis genomen met een behandel plan. Wel hebben we een behandelplan om het zand aan te pakken waar ik mij aan houd en bij de minste twijfel over Gimli zijn gezondheid zit ik zo bij de DA aan de telefoon.
Mestonderzoek is dus ook niet altijd even betrouwbaar weet ik nu wanneer het om zand gaat en zal dan ook eerder voor een foto kiezen vanaf nu om zeker te zijn hoe de situatie van binnen is.
Door het kliniek bezoekje weet ik nu ook dat Asfaloth helaas bovenop zijn Chronisch HB en Chronisch stress ook nog eens beginnend astma heeft, maar al met al doet hij het echt super!
Mijn heren spelen dan ook maar al te graag samen <3 :

Afbeelding

In overleg met de DA mag Asfaloth nu ook weer een uurtje grazen, maar uiteraard let ik er goed op dat hij geen terug val krijgt! Asfaloth begon het grazen te missen en sinds hij weer echt mag grazen zit hij nog beter in zijn vel. Gimli ook. Want die geniet er ook van!:

Afbeelding

Dit was een klein overzichtje van het eerste jaar met Gimli samen! Geniet van de foto's zoals ik geniet van mijn kleine stoere vent <3 . Dat Gimli nog maar vele jaren bij mij en Asfaloth mag zijn <3 .

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:46

Wat een verhaal! Balen van het slechte gezondheid hem.
Maar fijn dat het uiteindelijk onder controle is. Ze zien er goed uit! Wat is je planning om met ze te doen?

Ik heb zelf 3 Shetlanders. Dus ik ben ook gek op het "ras" :D

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 21:39

Wpaard schreef:
Wat een verhaal! Balen van het slechte gezondheid hem.
Maar fijn dat het uiteindelijk onder controle is. Ze zien er goed uit! Wat is je planning om met ze te doen?

Ik heb zelf 3 Shetlanders. Dus ik ben ook gek op het "ras" :D

Het is zeker balen van Asfaloth's gezondheid, maar gelukkig so far so good en alles stabiel en onder controle! Vanmorgen zelfs wat in de paddock wat grondwerk gedaan dat bestond uit werken in vrijheid. Hij wilde echt heel graag wat doen!

En dank je wel voor het compliment! Werk hard aan hun gezondheid!

Asfaloth mag vooral heerlijk genieten. Heeft die zin om iets te doen qua grondwerk dan doen we dat en anders niet. Niks moet. Het mag. Wil niks forceren bij hem. Hij staat min of meer met pensioen met alles wat die heeft, maar gezien hij van helemaal niks doen niet vrolijk word doen we gewoon wel iets wanneer die daar zin in heeft.
Gimli mag vooral heerlijk opgroeien de komende jaren en dan hopelijk dat ik over een jaartje of vier ook met hem het grondwerk op kan pakken en evt nog wat duo training kan doen samen met de twee pony's.
Mennen wil ik aan de ene kant nog wel doen, maar buiten mennen gaat hem gewoon niet worden. De straat waar we dat zouden moeten doen is er echt te druk voor. Wandel ook niet buiten want de straat waar de pony's staan word druk bezocht met fietsers, wandelaars met honden, auto's van omwonenden etc.
Dus wellicht het lange lijnen ooit oppakken met beide pony's. Dat lijkt mij zeker nog wel leuk! Dat zou ik zelfs nog in de grote wei kunnen doen die aan hun paddock grenst.

Geweldig zijn die Shetlanders he <3 . Kan echt niet meer zonder ze!

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Gimli viert zijn eerste verjaardag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:46

Wat een heerlijk duo, je praat er vol liefde over <3

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:24

AnnickT schreef:
Wat een heerlijk duo, je praat er vol liefde over <3

Dank je wel! Het is echt elke dag genieten van dit geweldige heerlijke duo <3 . En lief dat je dat opmerkt! Houd inderdaad onwijs veel van mijn twee pony's :j <3 .