Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:22

10 maanden geleden kwam een klein vrachtwagentje uit Spanje met twee bibberende Spaanse schimmeltjes erin de oprit op rijden. Mijn eerste twee project paarden om te proberen te helpen aan een beter leven. Aangezien een van de twee kerels zo goed als klaar is voor zijn nieuwe thuis, lijkt het me leuk om zijn verhaal hier te delen.


Meet Risueño <3

Afbeelding

Spanje is een prachtig land. Geweldige stranden, lekker eten, veel zon en mooie paarden. Alleen hoe de 'ouderwetse' paardenmannen soms met hun paarden omgaan is vreselijk. Ik zeg niet dat alle Spanjaarden zo zijn, maar helaas wel een flink aantal. Ik heb met eigen ogen gezien hoe die paarden erbij staan, erg genoeg om je slapenloze nachten te geven.

Ik geloof in het motto "You can't save all the horses in the world, but you can save the world of a horse".
Om die reden besloot ik een jong paardje uit Spanje te kopen die het niet goed heeft gehad en hem zo een fijne, gelukkige en liefdevolle toekomst te geven.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet had verwacht dat Risueño zo bang en getraumatiseerd zou zijn. Ik heb heel wat fouten gemaakt en dingen verkeerd ingeschat. Heel wat keren twijfelde ik aan mezelf en of ik dit wel kon.
Maar ik heb geen moment spijt gehad. En er is niks mooiers dan het proces zien van een bang paard dat weer leert mensen te vertrouwen.

Omdat ik ook best trots ben op hoe het is uitgepakt met Risueño deel ik zijn verhaal graag met jullie.

Risueño is een 6 jarige PRE/Andalusier ruin.
Ik heb hem samen met zijn halfbroer Romeo uit het oosten van Spanje gekocht.

De verkoper van de paarden is een ouderwetse Spanjaard, die paarden ziet als geld-verdienende robots die je met geweld, slaan en pijn in bedwang moet houden. Zo zijn Risueño en Romeo ook behandeld.
Dit heeft behoorlijk wat trauma's en een grote angst voor mensen opgelevert bij Risueño.


De reis vanuit Spanje naar ons toe is ook niet prettig verlopen helaas. Onderweg hebben de paarden geen eten of drinken gehad, ze zijn 15 uur onderweg geweest. Ze zijn op zijn Spaans uitgeladen, dus voor ik in kon grijpen is Risueño zonder pardon de wagen uit geslagen. Romeo durfde niet, het heeft de halve nacht (ze kwamen midden in de nacht aan) en de rest van de ochtend gekost om hem eruit te krijgen.

Al met al een behoorlijk zware reis voor de twee kerels.

De eerste dagen mochten ze beide vooral lekker bijkomen en wennen aan hun nieuwe plekje.
Afbeelding

Romeo was het nieuwsgierigst, hij liet zich het eerste benaderen. Na 3 dagen kon ik hem aanraken en aaien.
Risueño was veel banger. Je kon niet binnen de 5 meter komen of hij vluchtte weg.
De eerste tijd heeft hij rust gehad, ik ben veel bezig geweest met Romeo positive ervaringen geven.
Risueño keek wel de hele tijd toe, maar zocht geen toenadering.


Beide heren zaten ook helemaal onder de littekens.
Later kwam in erachter dat dit komt omdat ze in een grote hengstengroep stonden en veel onderling vochten. Ook is er een deel van de littekens helaas door mensen aangebracht, zoals de diepe en vrij verse littekens op hun neus van de serretta neusriem.


Na een paar weken liet Risueño zich af en toe vangen.
Als je hem heel rustig benaderde en hij een goede dag had kon je hem aaien en verzorgen. Hard nodig, hij had veel last van de vliegen en dazen, dus heb ik hem ingepakt in een vliegendeken met masker.
Dat was een uitdaging, zodra je een onverwachte beweging maakte was dit zijn reactie:

Afbeelding

Heel snel raakte hij in paniek en probeerde hij te vluchten. Als je hem dan weer kon kalmeren stond hij letterlijk met knikkende knieen te trillen en bij te komen...


Ik merkte ook dat Risueño wat moeite had met krachtvoer eten.
Dus de tandarts laten komen, heel hard nodig, zijn tanden zijn waarschijnlijk nog nooit behandeld geweest zei ze.
Ook is de osteopaat geweest, ook dat was heel hard nodig. Zijn hele rug zat vast door alle stress...

De hoefsmid is geweest voor een bekapping en om de ijzers eraf te halen, alleen dat ging niet goed. Riseuno was doodsbang voor de hoefsmid. De geur maakte hem helemaal gek, hij raakte in paniek en probeerde steeds te vluchten. Uiteindelijk is met heel veel geduld het de hoefsmid gelukt de ijzers eraf te krijgen.

De enige manier om Risueno te kunnen vangen was door hem in een kleine vangkraal te drijven. Hij stond dan letterlijk te trillen op zijn benen en als je hem aanraakte dook hij helemaal in elkaar.
Jeetje wat was dat paard bang...

Ik heb de eerste maanden alleen maar grondwerk gedaan. Kijken wat hij kon, wat hij eng vond en wat nieuw was. Hem leren te ontspannen en hem leren dat samenwerken leuk kan zijn. Dat laatste ging niet zo makkelijk :+

Afbeelding

Ik heb eindeloos veel grondwerk met die knul gedaan. Voor elke beweging was hij bang. Je hoefde maar een vinger te bewegen of hij stond er weer zo bij:

http://boktimg.nl/img/m/PGLYEQ.png

Als hij iets niet durfde of de spanning bouwde te hoog op leunde hij helemaal naar achter, vaak letterlijk bevend van de spanning.

http://boktimg.nl/img/m/rdJ1IB.png

Met eindeloos veel dingen herhalen kwamen we steeds een stapje verder. Hij was doodsbang als je je hand optilde (sla-beweging) dus dat 100x geoefend en herhaald, tot hij doorkreeg dat dat oke was.
Daarna zachtjes een touw over hem heen zwaaien. Eerst blinde paniek, maar na eindeloos vaak dezelfde beweging herhalen konden we steeds wat verder gaan.

Ik wisselde training af met alleen maar hem vangen en rustig bij hem op de grond gaan zitten. Heel langzaam begon hij me een klein beetje te vertrouwen.

We konden verder met zelfs af en toe in de bak grondwerk doen, longeren oefenen (dooooodeng die lijn! :Y) ) en zelfs wat basis schriktraining met een plastic zeil! Dat laatste vond hij dan weer niet eng...
Hij begon eraan te wennen dat hij alles eerst eng vond maar daarna niet meer, dus hij ontspande steeds sneller.
Hij durfde steeds meer en zijn weerstand tegen enge dingen bouwde op.

Afbeelding

Risueno ging zich ook steeds mooier ontwikkelen. In het begin liep hij van de stress met hele kleine pasjes en was zijn hele lijf een blok spanning. Langzaam maar zeker begon hij ruimer te bewegen en zijn lijf meer te ontspannen.

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/9YvE06.jpg
Zijn littekens werden minder dik en opgezet, zijn uitdrukking wat zachter.
Ondanks dat Risueno voor alles bang was is het eigenlijk een heel dapper paard. Wat je ook vraagt, hij probeert het. Hoe eng hij het ook vindt. De momenten dat hij het niet meer trok en in paniek raakte werden steeds minder vaak en heftig.

In oktober hebben we de grote stap gemaakt om van Zuid-Frankrijk naar Zuid-Zweden te verhuizen.
Alle paarden gingen natuurlijk mee.
Ik maakte me best zorgen om Risueño. Zo'n grote reis voor zo'n gevoelig paard, zou dat wel goedgaan?
Een terugval verwachtte ik sowieso.

Alle paarden zouden samen in 1 grote vrachtwagen reizen. Zowel Romeo als Risueno hadden nogal een trauma op vrachtwagens en trailers. Van te voren hebben we geoefend met trailerladen, dat ging boven verwachting goed! Met de training durfde Romeo met geen mogenlijkheid de trailer in.
Risueño wel. Heel beverig, stapje voor stapje met tussendoor wel wat paniekmomenten, maar hij ging heel dapper erin!
Wat was ik trots...

http://boktimg.nl/img/m/hGlMhi.png

Toen de vrachtwagen er eenmaal stond was het plan om Romeo en Risueno er als eerste in te zetten. Ik verwachtte ondanks de voorbereiding dat het wel even zou duren voor die twee erin zouden staan. Romeo zou eerst gaan, die was het kalmst en het meest relaxed in stressvolle situaties.
Alleen hij ging er met geen mogenlijkheid in. Hij had ogen op schoteltjes, trillende benen en ik voelde zijn hart bonken...

Zonder verwachtingen even Risueno geprobeerd. En die liep er zo in 1 keer op! Met trillende knieen en trillend van angst voor dat grote zwarte gat liep hij zo achter me aan naar binnen.
Ik wist niet wat me overkwam. Zo dapper van die jongen... Zijn grootste angst overwonnen en gewoon die wagen in gelopen. Toen hij eenmaal stond durfde Romeo ook direct erin achter zijn vriend aan.
Uiteindelijk zijn alle 8 de paarden in 3 kwartier geladen!

En daar gingen ze, op transport naar Zweden...

Ze hebben zich allemaal voorbeeldig gedragen.
Eenmaal aangekomen in Zweden deden ze het ook goed.
Ik was zo verbaasd over hoe Risueno zich gedroeg. Hij liep heel rustig mee naar zijn nieuwe stallletje, om daarna in de paddock alleen maar even de benen te strekken. Hij liet zich daarna zelfs vangen!

http://boktimg.nl/img/m/nBAn9C.jpg

Afbeelding

Ongeveer een maand na de verhuizing hebben we de kuddes onderling veranderd.
Romeo is de grote kudde ingegaan met 5 andere paarden.
Risueno is naar een andere wei gegaan met de stabiele rustige merrie Mira en drachtige merrie Triana.
Overdag buiten in zijn eigen weiland, s'nachts op stal met zijn twee merries.
Dit heeft hem zo onwijs goed gedaan...
Hij is veel meer ontspannen geworden, meer geslapen en was in het algemeen een stuk rustiger.

http://boktimg.nl/img/m/ppbvsK.png

De winter brak aan. Risueno heeft een heerlijke fluffy wintervacht gemaakt.
In november sneeuwde het al! Ondanks dat dit de eerste keer is ooit dat Risueno sneeuw zag deed hij er helemaal niet bijzonder over. Hij heeft denk ik te veel enge dingen gezien ondertussen om zich nog druk te maken over dat de wereld wit is :Y)

Afbeelding

Ondanks bijvoeding en dekens op is Risueno toch afgevallen. Romeo is nog naar de kliniek geweest voor een oude wond aan zijn been en een maagscopie, hij bleek flinke maagzweren te hebben. Aangezien zowel hij als Risueno hetzelfde hebben meegemaakt en Risueno de grootste stresskip is hebben we ze allebei een behandeling gegeven.
Hier knapte Risueno ook behoorlijk van op.

Lekker racen door de sneeuw <3

http://boktimg.nl/img/m/POaycr.png

Zelfs temperaturen van -20 trok hij makkelijk.

We zijn nog een keer in het bos gaan wandelen:

http://boktimg.nl/img/m/a5GWgf.png


En nog heul veel grondwerk gedaan :+
Het belangrijkste vind ik dat hij zelf durft te komen. Ik heb meerdere dingen geprobeerd, alles zonder resultaat. Als laatste optie heb ik met hem een rustige join-up geprobeerd. Na drie pogingen in de vrieskou tot ik geen gevoel meer in mijn tenen had lukte het.
Dit was de eerste keer dat Risueno zelf naar mij toe kwam.

Afbeelding

Daarna volgde hij me los ook perfect.

http://boktimg.nl/img/m/MyKNCP.png

Vanaf dit moment is hij enorm vooruit gegaan. Ik ben steeds als we in de bak gingen werken begonnen met een join-up, zodra hij was gekomen even los volgen en de hele training ging onwijs veel beter en soepeler. Hij durfde meer en stond er zoveel relaxder bij.

http://boktimg.nl/img/m/g7DETo.png

Er zijn een aantal keren voor hem onbekende mensen bij hem geweest om ook dat te oefenen.
Dat ging verrassend goed!
Hij vond het in het begin wat eng, maar na een paar minuten ontspande hij en konden ze alles met hem doen.

Ik ben ook begonnen met trainen onder het zadel. Daar zat nog veel spanning op.
Zoals met alles probeerde hij het heel erg om braaf te zijn.
Over het algemeen ging het goed. Ik ben begonnen zonder zadel met alleen een halster.

Afbeelding


Daarna met zadel en hoofdstel met bit. Dit ging niet altijd even soepel...

Afbeelding

Maar na een paar keer oefenen ging ook dit goed. Risueno had even nodig om te snappen dat ik nogsteeds dezelfde persoon ben als op de grond en geen eng monster :(:)
Maar hij kan nu braaf zijn rondjes in de bak stappen, halthouden en sturen, met en zonder zadel.
Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/xT8HVQ.png

Sprong naar het heden. Op de grond is Risueno nu net zo braaf als een normale Spaanse ruin. Nog wel wat gevoelig, maar een enorme pleaser en heel dapper. Hij wil zo graag mensen vertrouwen...
Als mens zegt dat iets ok is, vertrouwt Risueno het ook.

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/0gN0yH.png

Ik denk dat hij nu klaar is om rustig aan zijn nieuwe eigen mens te zoeken die met hem verder gaat. Tot hij zijn perfecte plekje heeft gevonden blijf ik hem verder trainen. Als jullie het leuk vinden zal ik hier updates plaatsen over zijn voortgang!

Het is zo'n ander paard geworden sinds hij hier is. Van een zeer angstig en gestresst paard naar een vrij relaxed, dapper en liefdevol paard. Hij heeft zo'n zacht, eerlijk en kwetsbaar karakter. Ik ben zo blij dat ik hem heb gekocht. Hij verdient het zo... Hij is er nog niet helemaal, maar hij is al zo ver gekomen dat ik zeker weet dat hij gewoon een topper gaat worden op alle vlakken.

<3 <3 <3
Afbeelding


Voor wie het leuk vindt, hierbij een filmpje van wat hij nu kan. Misschien niet spectaculair, maar als je je bedenkt waar hij vandaan komt is hij al zo ver gekomen...


https://www.youtube.com/watch?v=Ypq1Yx8RyoY

En een kort filmpje, gewoon omdat hij zo knap is :j
https://www.youtube.com/watch?v=mSXiFhSnGvE


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-03-24 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpjes in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:38

Wauw, wat heb je een prachtig ‘werk’ verzet. Wat een rustige blik heeft hij nu in zijn ogen.

Hier ook een uit Spanje gekomen PRE in bezit. Sommige dingen zijn zó herkenbaar. Dat zeiltje bijvoorbeeld. Helemaal niet eng, maar iemand die dan onverwachts aan komt lopen schrikt mijne zich het rambam.
Het zijn heerlijke, lieve, dappere en rustige dieren. Ik kan er zo van genieten.

Succes (en sterkte) met de verkoop. Je gaat er vast een geweldig baasje voor vinden!
Ben je trouwens van plan om dit nog een keer te doen?

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:55

Wat een verhaal zeg! Wat een engelengeduld moet jij hebben. (Of doen alsof je het hebt)
Fijn dat je ze een fijne basis kan geven.

Elisa2

Berichten: 37178
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:25

Wat een geluk hebben de twee heren gehad dat je ze gekocht hebt en wat een mooie transformatie heeft Risueno gemaakt. Dankbaar werk om een paard het vertrouwen terug te kunnen geven en hij klinkt als een hele dappere PRE die zijn mens vertrouwt en dan alles doet wat je vraagt. Hopelijk vind hij een fijn nieuw mens die ook vanuit rust en vertrouwen werkt.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:09

Wat een verhaal Lyona, supermooi dat hij het vertrouwen bij jou terug mag krijgen. Hier ook een Spanjaard en veel dingen zijn inderdaad helaas erg herkenbaar. Mooi dat je ze zo’n mooi plekje en stabiliteit hebt gegeven, knap gedaan! :)

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:19

wauw, wat zijn ze opgeknapt, ik weet nog dat je ze net had en je je afvroeg wat die rare plekken op hun lijf was.
heel mooi verslag, fijn dat ze het bij jou zo goed getroffen hebben.
lijkt me dan toch ergens best moeilijk om een ander huis te zoeken.
kan me voorstellen dat er toch zo’n band is dat je hem wil houden?

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:22

Wat een verhaal! Leuk verteld, fijn met die foto's. En wat een mooi en aanprekend paard!

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:36

Wat een goed werk! Ik hoop dat je een mooi nieuw plekje voor hem kunt vinden! +:)+

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:41

Zo die is van ver gekomen zeg en een mooi resultaat maar ik vraag me dan af als je hem verkoopt beschadig je dan niet weer zijn vertrouwen in de mens. Hij is zover gekomen door/voor jou en dan haal jij hem weer weg uit een veilige omgeving en zal de nieuwe mens dit vertrouwen weer moeten winnen en hopelijk geen zware terugval. Aan de ene kant vind ik het mooi en snap dat je niet alles kan houden terwijl aan de andere kant denk ik waarom begin je eraan terwijl je weet dat hij weer weg moet, het is geen fiets die je weer wegdoen omdat je er teveel hebt.
Misschien til ik er te zwaar aan.

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:55

Wat een geweldig dier en wat heb je mooi werk verricht bij hem.
Ik snap Steppe d’r bericht wel , zou het zelf niet kunnen om deze man te laten gaan, zou veels te bang zijn dat hij niet goed terecht komt.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:33

Wat een mooierds en wat een mooie reis {:} Groetjes uit Midden Zweden

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:04

Ik heb hem altijd heel gaaf gevonden, ik kan me je topic over de plekken nog herinneren. Wat een uitstraling heeft dit dier. Wat kwam hij van ver en heb je een lange weg met hem afgelegd. Ook voor mij een hele bekende weg. Wat krijg je er veel moois voor terug hé. <3

Ik ben dan nu ook wel benieuwd hoe het met Romeo gaat?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:21

Wauw wat een mooi verhaal, en wat goed dat je deze twee knapperds een nieuwe kans hebt gegeven.
Veel dingen zijn herkenbaar, gelukkig wel in veeeeel mindere mate!

Hoop dat je een goed huisje voor ze gaat vinden. Je woont daar ook prachtig.
Puur uit interesse: Wat was jullie reden om van Frankrijk naar Zweden te gaan?

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 22:53

Dank jullie wel voor alle reacties! Superleuk!!

Autumnn schreef:
Wauw, wat heb je een prachtig ‘werk’ verzet. Wat een rustige blik heeft hij nu in zijn ogen.

Hier ook een uit Spanje gekomen PRE in bezit. Sommige dingen zijn zó herkenbaar. Dat zeiltje bijvoorbeeld. Helemaal niet eng, maar iemand die dan onverwachts aan komt lopen schrikt mijne zich het rambam.
Het zijn heerlijke, lieve, dappere en rustige dieren. Ik kan er zo van genieten.

Succes (en sterkte) met de verkoop. Je gaat er vast een geweldig baasje voor vinden!
Ben je trouwens van plan om dit nog een keer te doen?


Dank je wel voor het compliment! Mooi he hoe zijn blik en uitstraling is veranderd.
Bijzonder dat je zo veel herkent in jou PRE. Was de jouwe ook zo bang voor mensen in het algemeen?
Ik vind het ook echt heerlijke paarden. Zo'n fijn karakter <3


keeyzie schreef:
Wauw wat een mooi verhaal, en wat goed dat je deze twee knapperds een nieuwe kans hebt gegeven.
Veel dingen zijn herkenbaar, gelukkig wel in veeeeel mindere mate!

Hoop dat je een goed huisje voor ze gaat vinden. Je woont daar ook prachtig.
Puur uit interesse: Wat was jullie reden om van Frankrijk naar Zweden te gaan?

Dank je wel voor het compliment!
Ook voor jou is het dus herkenbaar, heb jij er ook een uit Spanje?
De reden voor Zweden is voornamelijk de natuur en het klimaat. Frankrijk was veels en veels te warm :+
De natuur en energie hier is zo heerlijk, de mensen zijn aardig, er is zo veel meer ruitme. Het is gewoon een heerlijk land.


Ik denk dat ik in de toekomst nog wel een keer een paardje uit Spanje zal halen. Als ik me bedenk wat voor toekomst Risueno had gehad in Spanje, dat gun je geen enkel paard. Nu gaat hij een gouden toekomst tegemoed.


Selina schreef:
Wat een verhaal zeg! Wat een engelengeduld moet jij hebben. (Of doen alsof je het hebt)
Fijn dat je ze een fijne basis kan geven.

Dank je wel! Geduld kost het zeker. Ik geef toe, soms werd ik ook een beetje wanhopig van hem en dacht ik dat het me nooit zou lukken om zijn vertrouwen te winnen....
Zodra hij me eenmaal begon te vertrouwen ging het heel snel. Hij wil echt graag het goed doen <3


Elisa2 schreef:
Wat een geluk hebben de twee heren gehad dat je ze gekocht hebt en wat een mooie transformatie heeft Risueno gemaakt. Dankbaar werk om een paard het vertrouwen terug te kunnen geven en hij klinkt als een hele dappere PRE die zijn mens vertrouwt en dan alles doet wat je vraagt. Hopelijk vind hij een fijn nieuw mens die ook vanuit rust en vertrouwen werkt.

Ja echt heel dankbaar werk! Zo mooi om het hele proces van vertrouwen mee te maken. En zo mooi om te zien hoe zo'n paard met zo veel angsten toch zijn best blijft doen voor je <3


Gitana schreef:
Wat een verhaal Lyona, supermooi dat hij het vertrouwen bij jou terug mag krijgen. Hier ook een Spanjaard en veel dingen zijn inderdaad helaas erg herkenbaar. Mooi dat je ze zo’n mooi plekje en stabiliteit hebt gegeven, knap gedaan! :)

Dank je wel! Komt zou Spanjaard ook uit Spanje?


ellepel schreef:
wauw, wat zijn ze opgeknapt, ik weet nog dat je ze net had en je je afvroeg wat die rare plekken op hun lijf was.
heel mooi verslag, fijn dat ze het bij jou zo goed getroffen hebben.
lijkt me dan toch ergens best moeilijk om een ander huis te zoeken.
kan me voorstellen dat er toch zo’n band is dat je hem wil houden?

Wat ziet hij er anders uit al he!
Het is zeker niet makkelijk om hem te moeten verkopen. Het liefst had ik alles gehouden, maar dat is niet de reden dat ik hem had gekocht. Ik had hem gekocht om hem te redden van een vreselijk leven vol pijn en angst, te zorgen dat hij weer vertrouwen zou krijgen in mensen en dan hem zijn eigen mens te geven die veel meer met hem bezig is, waar hij echt tot zijn recht komt. Ik heb 10 paarden, ik kan ook niet zoveel met hem doen als ik zou willen soms. En mijn doel met hem is bereikt. Hij gaat een fijn leven tegemoed. En dan is het voor mij ook oke.


Hevonen schreef:
Wat een verhaal! Leuk verteld, fijn met die foto's. En wat een mooi en aanprekend paard!

Dank je wel voor het compliment, en dat is hij zeker! <3


Captain schreef:
Wat een goed werk! Ik hoop dat je een mooi nieuw plekje voor hem kunt vinden! +:)+

Dank je wel!!


Steppe schreef:
Zo die is van ver gekomen zeg en een mooi resultaat maar ik vraag me dan af als je hem verkoopt beschadig je dan niet weer zijn vertrouwen in de mens. Hij is zover gekomen door/voor jou en dan haal jij hem weer weg uit een veilige omgeving en zal de nieuwe mens dit vertrouwen weer moeten winnen en hopelijk geen zware terugval. Aan de ene kant vind ik het mooi en snap dat je niet alles kan houden terwijl aan de andere kant denk ik waarom begin je eraan terwijl je weet dat hij weer weg moet, het is geen fiets die je weer wegdoen omdat je er teveel hebt.
Misschien til ik er te zwaar aan.

Ik snap zeker dat je dit zegt. Ik heb hier ook veel over nagedacht, het is inderdaad best wat.
Ten eerste, ik zal Risueno niet naar de eerste de beste verkopen. Hij gaat alleen naar iemand die echt met hem verder kan/wil, ervaring heeft en die hem vertrouwen kan geven. Ik zal tzt ook al zijn zwakke punten, angsten en onzekerheden aan zijn nieuwe baasje vertellen en zorgen dat er echt rekening met hem wordt gehouden. Hopelijk gaat hij zelfs naar een plek hier in de buurt (er was al iemand voor hem geweest waar het heel erg mee klikte met hem, die woonde op 15 minuten afstand, helaas niet doorgegaan).

Ten tweede, ik denk dat het mee zal vallen hoe zwaar Risueno het krijgt bij een nieuwe baas.
Ik heb veel met hem geoefend met nieuwe paarden in zijn groepje, nieuw weiland, andere stal (in zelfs een ander gebouw), onbekende mensen die met hem mogen werken ect. Dit pakt hij allemaal goed op.
Wat voor hem belangrijk is is dat hij aan de andere paarden kan zien dat het ok is.
Hij is ook van Zuid-Frankrijk naar Zuid-Zweden probleemloos verhuisd, dat was ook niet niks. Hij heeft er geen moment extra stress of een terugval van gehad.

Ik heb mijn doel met hem zo goed als bereikt, ik kan niet heel veel verder met hem, hij komt bij mij niet tot zijn recht. Ik ben geen dressuurruiter, dit zou hem wel heel goed liggen, hij heeft mega veel talent. Ik heb ook niet de tijd voor hem om hem alles te geven wat hij zou willen.
Hij zal uiteindelijk gelukkiger zijn en ook relaxter en meer ontspannen als hij zijn eigen mens heeft die met hem verder gaat.


N4N4 schreef:
Wat een geweldig dier en wat heb je mooi werk verricht bij hem.
Ik snap Steppe d’r bericht wel , zou het zelf niet kunnen om deze man te laten gaan, zou veels te bang zijn dat hij niet goed terecht komt.

Dank je wel! Hier waar ik woon in Zweden is de kans dat hij niet goed terrecht komt niet groot, alle mensen zijn hier zo lief, zachtaardig en vriendelijk voor paarden. Ik ga hem ook echt niet naar de eerste de beste laten gaan, ik zal controleren waar hij komt te staan en heb het liefst dat de koper ook langskomt om te kijken of het klikt en of de persoon ervaren genoeg is voor hem. Ik ben natuurlijk ook bang voor de 'stel dat hij toch verkeerd terrecht komt', maar ik zal alles doen om dat te verkomen ;)

Kimddddd schreef:
Wat een mooierds en wat een mooie reis {:} Groetjes uit Midden Zweden

Ah leuk, groetjes terug!

prugelpiet schreef:
Ik heb hem altijd heel gaaf gevonden, ik kan me je topic over de plekken nog herinneren. Wat een uitstraling heeft dit dier. Wat kwam hij van ver en heb je een lange weg met hem afgelegd. Ook voor mij een hele bekende weg. Wat krijg je er veel moois voor terug hé. <3

Ik ben dan nu ook wel benieuwd hoe het met Romeo gaat?

Dank je wel voor je lieve berichtje! Het was/is zeker een lange weg, ook geen makkelijke. Maar hij is het zo waard... Ondanks zijn angsten is het echt een toppaard!!

Met Romeo is het helemaal top. Die knul is nu het liefste en meest bomproof paard uit mijn kudde :D Zo'n enorme knuffelkont, niet normaal. Hij heeft bijna geen angsten meer, is dol op ieder mens.
Hij was wat mager deze winter, nu hij weer op goeg gewicht is ben ik hem onder het zadel gaan trainen. Jeetje wat een heerlijk paard is dat, netzoals zijn broer <3

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 14:48

Gisteren met Risueño weer iets nieuws geoefend.
Hij is bang voor beweging achter zich, in Spanje is hij aan een muur vastgebonden en dan met stokken op zijn kont geslagen, niet heel raar dat hij dus bang is voor mensen die achter hem staan.

Hier heb ik al veel met hem aan gewerkt, je kan hem nu van achteren benaderen en op zijn billen kriebelen terwijl hij blijft staan. Flinke vooruitgang dus al!

Ik wilde een keer meelopen met lange lijnen proberen. Kijken of hij mij nogsteeds vertrouwde als ik achter hem liep.

Het ging niet in 1 keer soepel, hij is een paar keer een beetje in paniek geraakt en er vandoor gesprongen. Het fijne aan Risueño is dat hij nooit naar je zal trappen of naar zal doen, hij is heel voorzichtig. Dat maakt het werken wel een stuk veiliger. :D
Hij doet ook altijd zo zijn best rustig te blijven en te snappen wat ik van hem vraag. :knuffel:

Begin ging goed.
Afbeelding

Toen kreeg hij door dat ik achter hem liep...
Afbeelding

Daarna even met hulp proberen, dat ging heel veel beter:
Afbeelding

En weer zelf verder. Dit was na een half uurtje herhalen en oefenen, hij liep vrij relaxed rond, liet zich sturen en stoppen.
Afbeelding
Afbeelding

Zo trots op hoe hij altijd zo zijn best doet! En uiteindelijk is het gelukt, zelfs een heel langzaam beverig drafje gedaan :j

Verder staat Risueño de hele dag te genieten in de wei van zijn merries, waar nu ook een veulentje bij hoort <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioppino
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-24

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:55

wauw wat is hij al opgeknapt

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 20:43

Vandaag lag er sneeuw! Een prachtig laagje!

Dat verdient natuurlijk foto's.

Let niet op meneers slobbersnoet, hij was vers uit bed zo maar zeggen :Y)

Is ie niet prachtig <3 :))
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En eentje dan maar voor de Romeo fans
<3
Afbeelding

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:54

Ik geniet stil mee van je foto's en updates van Risueno (maar ook van Jona en Spicey). Wat maak je mooie foto's ook! Die laatste foto uit je vorige post met Risueno, Triana en Spicey dezelfde richting op vind ik erg mooi <3 .

Ik vind het interessant en inspirerend om hier over je vooruitgang met Risueno te lezen. Arm paard zeg hoe hij bang was/is voor zoveel dingen. Hij heeft zo'n prachtige lieve en zachte uitstraling en zo te lezen is dat ook zijn karakter. Zo jammer en sneu dat mensen zo ruw met hem om zijn gegaan, ik kan daar echt niet bij :n. Mooi hoe ver jullie al gekomen zijn. Blijf vooral posten over zijn vooruitgang!

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 08:55

MirjamRobin schreef:
Ik geniet stil mee van je foto's en updates van Risueno (maar ook van Jona en Spicey). Wat maak je mooie foto's ook! Die laatste foto uit je vorige post met Risueno, Triana en Spicey dezelfde richting op vind ik erg mooi <3 .

Ik vind het interessant en inspirerend om hier over je vooruitgang met Risueno te lezen. Arm paard zeg hoe hij bang was/is voor zoveel dingen. Hij heeft zo'n prachtige lieve en zachte uitstraling en zo te lezen is dat ook zijn karakter. Zo jammer en sneu dat mensen zo ruw met hem om zijn gegaan, ik kan daar echt niet bij :n. Mooi hoe ver jullie al gekomen zijn. Blijf vooral posten over zijn vooruitgang!


Dank je wel voor je lieve berichtje <3 Superlief.

Gisteren heel wat progress gemaakt met Risueno onder het zadel!
Voor de eerste keer gedraafd. Hij deed het zo goed. In stap heeft hij geen spanning meer, het op en afstappen gaat ook bijna perfect. Hij vindt het nog wat lastig om stil te staan tijdens het opstappen, maar hij vlucht niet meer in paniek weg :+

En gisteren dus zijn eerste drafje. Hij was zo braaf dat ik niet het idee meer had om op een paard met een verleden te rijden. Super zacht in de hand, netjes in hetzelfde tempo draf blijven en heel keurig weer terug naar stap gaan.
Zo trots op hem!

Hij maakt echt sprongen vooruit nu.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EN zijn heerlijke bekkie als je een lekker plekje hebt <3

Afbeelding

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:54

Wat gaaf zeg! Ziet er rustig uit op de foto's. Dat moet toch een fantastisch gevoel geven dat hij je steeds meer vertrouwt en je steeds meer met hem kan doen. En heerlijk ook die laatste foto :').

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 11:30

Is ie niet prachtig :)) <3
Afbeelding

De training gaat rustig verder. Als hij iets niet snapt of de we rijden te lang door raakt hij vol en blokkeerd hij. Vrij letterlijk :Y)
Gelukkig stopt hij alleen maar, andere paarden kunnen dan nog wel eens optploffen. Risueno niet, die staat gewoon rustig stil, maar doet dan ook echt geen stap meer :P
Hij kan wel steeds meer hebben en gaat het rijden steeds beter. Galop wil hij duidelijk nog niet, als ik het hem vraag gaat hij heul hard draven, maar galopperen, ho maar! :')
Komt vanzelf, ik ben al zo blij met hoe hij het doet. Hij heeft totaal geen spanning meer op rijden, leert snel en begint het zelfs leuk te vinden.

Dus, ik heb hem sinds kort te koop staan! Ik heb direct al iemand die helemaal verliefd is op hem, ze gaat begin mei komen kijken. Heel spannnend, ze lijkt me perfect voor Risueno.
Hopen dat het doorgaat! Risueno verdient het zo, het is zo'n lief en fijn paard <3

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 10:58

Wat is het toch een relaxed paard geworden <3
Zo trots op hem <3

Afbeelding

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Risueño's reis naar vertrouwen - de eerste 10 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:08

Goed bezig.