Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 10:28

Die bij ons al héél snel omgedoopt werd naar Loetje :+ .

Mijn man is ook gebeten door de paardenmicrobe, en is bijna 2 jaar geleden gestart met rijden.

Ikzelf had al een belgisch trekpaard en een spanjaard, in eigen beheer, waar ik actief mee bezig ben.
In juni 2022 is daar een jonge trekpaardmerrie bijgekomen, en zo hadden we er drie.
In tussentijd is mijn spanjaard verhuisd van stal omdat de trekpaarden haar nét iets te hard pestten, en hebben we een eigen stuk landbouwgrond aangekocht, waar we nu bezig zijn met de voorbereidingen voor onze eigen paddock paradise.

Mijn spanjaard (Luz) is te klein voor mijn man, en mijn trekpaardmerrie (Nitsa) heeft een blessure waardoor zij geen zware belasting meer aankan. De jonge trekpaardmerrie (Anka) is nu pas 3.5, dus het plan was om te gaan zoeken naar een groot braaf rijpaard waar mijn man nog km's mee kan doen en die dan samen met Luz op de paddock kan.

Eisen:
- niet te jong (minstens 4-5 jaar oud)
- Minstens 1.70, of groter
- braaf en bomproof.

Wat hebben we gekocht:
Een 2.5 jarige draver van 1.55 :+

Randuitleg: helaas is mijn man een halfjaartje geleden weer door zijn rug gegaan. Hij heeft er al een rugoperatie opzitten en blijft nu op en af sukkelen met dagelijks pijn. Dokters hebben afgeraden te rijden, puur omdat die nog niet in balans zit en de schokken de pijn erger kunnen maken. Vallen is in zijn situatie zeker niet aangeraden, en de schrik zit er wel een beetje in.
Hierdoor heeft hij besloten zich toe te leggen op het mennen.
Gezien onze weide toch niet klaar was, waren de plannen voor een nieuw paard op de achtergrond geraakt, en hadden we besloten om er gewoon een leuke pony bij te zoeken.
De paardenmarkt is echter belachelijk momenteel, voor een leuke pony betaal je zo 3500 euro. Dus we waren niet actief op zoek.

vorig jaar hadden we al contact gehad met Ruitje hier op bokt, ivm leuke paarden, waar er toen niet echt iets uitgekomen was.
Paar weken geleden kreeg ik echter een berichtje of we nog op zoek waren, en ze een leuk paardje staan had, of we interesse hadden?
nou, nee, momenteel niet op zoek, maar wat heb je staan dan?
:+

En deze foto liet ons hart al sneller slaan:

Afbeelding

Wat een leuk koppie erop!
Paardje was blijkbaar getraind voor de sulky, maar had 0.0 talent (hij galoppeert wel heel vlot aan :+ :') ) en vééls te traag om ook maar enige toekomst op de baan te hebben. Ruitje had op dit moment geen stallen vrij, en ook geen tijd om hem in training te nemen, dus dit kwam eigenlijk wel erg goed uit.

Maar, wij hadden geen stalling :') . De nieuwe weide is nog niet gestart, bij Luz zijn er geen boxen meer vrij en de trekpaarden zijn niet zo lief.

Het bericht hadden we ergens begin de week gehad. Op woensdag beslist dat we het zouden doen, en zondag zijn we hem gaan ophalen. Op zaterdag hebben we dus de stal die diende als zadelkamer leeggemaakt en verhuisd naar het voederhok ernaast. een degelijke afsluiting gemaakt (want Nitsa heeft hele losse beentjes nl ...), en na een dagje werk waren we er klaar voor!

Afbeelding

Afbeelding

Op zondag vroeg vertrokken, want het was een enkele rit van ruim 3.5 uur. Om zo, ongezien, een paardje te gaan ophalen :D

Aangekomen een supertoffe rondleiding op Ruitje haar pensionstal gekregen. Erg fijn om alles eens in het echt te zien na het volgen van haar topic. De paarden staan er daar werkelijk top bij, fijne stallen, fijn beleid en superdroge paddocks!

Oerend Hard - Aka Loetje heeft nog eens in de piste getoond dat die écht wel kan galopperen, en liet zich na het papierwerk heel vlotjes laden.
Op weg naar huis vonden we het zelf wel spannend, net na vertrek hadden we al wat file en veel rode lichten, dus altijd een verrassing hoe paarden zich gedragen. Maar de pony heeft geen voet verzet de hele rit en was super braaf. Dier heeft zeker een goede opvoeding gehad.

Bij aankomst

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meneer is een stalpaardje:

Afbeelding

Vanuit een wss binnenstal met deken naar 24/7 buiten, moesten we toch even depanneren met een dekentje. Ik heb echter enkel brede paarden dus hij zwom er een beetje in. :+

Afbeelding

Na een paar dagen een ander dekentje kunnen regelen, die moet geïnspecteerd worden uiteraard...

Afbeelding
En die duidelijk beter past:
Afbeelding

Hij heeft beschikking tot een box, een verharding van 10*5, een stuk zand van 15*10 en een vijver weide van 15*20.
Dagelijks tijdens de mestronde mag hij in een ander stukje weide even gaan rollen (totnutoe maakt die zich liever nog niet vies).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft moves én pit, maar is totnutoe superbraaf, zelfs bekappen kan ik los in de stal/paddock zonder dat hij dwaas doet, deken op en af, dier heeft zeker een goede basis meegekregen.
Zodra de paddock op het nieuwe land klaar is, mag hij samen met Luz naar daar verhuizen.

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:38

Ohhh, daar is Loetje, hij doet nu zijn naam eer aan. Hoewel, Oerend Hard galopperen, paste ook wel.

Ik ga volgen, hij heeft zo'n mooi koppie.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:46

Wat leuk dat jullie voor een draver hebben gekozen :j. Ik heb hem even opgezocht, hij heeft werkelijk alle goede vaderpaarden in zijn stamboom, maar dat is nog geen garantie op een goed koerspaard :D. Fijn dat hij bij jullie terecht komt, ik zie een mooie toekomst voor hem :).

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:49

Wat leuk zeg en wat een leuk paardje.
Veel geluk ermee

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:07

Aah wat een knap dier! Ik heb jaaaaren geleden ook een draver gekocht (voor/met kennissen) bij Ruitje. Grappig hoe iemand je bij kan blijven, (en in dit geval) vanwege een goede ervaring. Fijne bij ruitje is dat ze geen paarden verkoopt waar ze zelf niet achter staat. Je weet in elk geval dat je een leuk, fijn en gezond dier hebt.

Dravers zijn zulke leuke paarden, en verdienen zoveel meer erkenning. <3

Veel plezier met Loetje en plaats vooral veel foto's!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:12

Wat leuk dat jullie zo via Ruitje toch plots een paardje hebben :-) Wat een lief hoofdje zit er op :-)

Zo te zien staat hij bij jullie echt helemaal prima :-)

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:58

Ik snap helemaal dat jullie voor dat snoetje zijn gevallen. Wat een lekker bekkie <3

Leuke verzameling krijgen jullie zo!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:21

Rocamor schreef:
Ohhh, daar is Loetje, hij doet nu zijn naam eer aan. Hoewel, Oerend Hard galopperen, paste ook wel.

Ik ga volgen, hij heeft zo'n mooi koppie.


haha, die naam was ook een optie idd :')

Kende je Loetje van bij Ruitje misschien?

prompter schreef:
Wat leuk dat jullie voor een draver hebben gekozen :j. Ik heb hem even opgezocht, hij heeft werkelijk alle goede vaderpaarden in zijn stamboom, maar dat is nog geen garantie op een goed koerspaard :D. Fijn dat hij bij jullie terecht komt, ik zie een mooie toekomst voor hem :).

Bizar dat dat zo gaat hé, maar op papier kan je niet rijden, en dit is wel een mooi voorbeeld idd.
Wij zochten gewoon een gezelschapspaard, dus wat ons betreft is hij daarvoor, en alles dat die meer aanbiedt is mooi meegenomen. Op zich zou de overgang naar een koetsje wel vrij gemakkelijk moeten gaan, en misschien dat ik hem ook wel onder het zadel breng, maar eerst maar eens starten met grondwerk.

Mijn man wil niet graag grondwerken, die trekpaarden van ons vinden daar ook niks aan en die vinden alles stom.
Mijn spanjaard vindt het wél leuk, maar is een binnenvetter en vrij moeilijk te lezen.
Loetje is behoorlijk expressief, ik heb er al een kleine basis mee gemaakt, en hij is héél duidelijk als die iets niet snapt, maar wel op een respectvolle manier. (hij gaat licht de lucht in, maar blijft mooi op afstand. Maakt wel eens een sprong, maar netjes van me weg en blijft wel redelijk in het touwtje).
Ik zal er telkens zelf het beginnetje op zetten, en dan mag manlief het telkens overnemen en uitbouwen, Loetje zal hem duidelijk genoeg maken als er een vraag verkeerd gesteld wordt :+.


Ania schreef:
Aah wat een knap dier! Ik heb jaaaaren geleden ook een draver gekocht (voor/met kennissen) bij Ruitje. Grappig hoe iemand je bij kan blijven, (en in dit geval) vanwege een goede ervaring. Fijne bij ruitje is dat ze geen paarden verkoopt waar ze zelf niet achter staat. Je weet in elk geval dat je een leuk, fijn en gezond dier hebt.

Dravers zijn zulke leuke paarden, en verdienen zoveel meer erkenning. <3

Veel plezier met Loetje en plaats vooral veel foto's!

Ze zijn wel leuk hé. Ik moet redelijk wennen hoor. Toch wel een stuk (ander) bloed dan de paarden dat ik gewend ben, maar wel leuk en sensitief, zal echt wel een leuk grondwerkpaardje worden. Ik heb een arabiertje dat ik bekap en regelmatig train, en die gaan wel dezelfde richting op inderdaad.
Het hardst moet ik wel wennen aan de manier waarop die loopt. Voor mijn gevoel lopen dravers zo krakkemikkig :') .
De dierenarts moet ook nog langskomen om hem verder te registreren, dus ik laat hem dan ook direct even een klinische (aankoop)keuring doen.

Wat wel een puntje is, hij stond voordien op ijzers, aan de nagelgaten te zien en nu uiteraard niet meer. Echter heeft hij héél weinig hoefwand, en loopt daardoor wel wat gevoelig op de verharding. Die paddockpanelen dat ik heb zijn niet mooi vlak en geen enkel paard loopt er supergoed op.
We gaan nog even wat rubbermatten proberen te fixen zodat hij op de verharding comfortabeler staat, en gelukkig zijn er zachte plekken genoeg (zijn hooi krijgt hij in de stal ook dus staat sowieso zacht om te eten.
Dat moeten we even aankijken of hij terug genoeg opbouw zal krijgen of dat we eventueel tijdelijk een plakijzertje moeten voorzien.

Berdien schreef:
Ik snap helemaal dat jullie voor dat snoetje zijn gevallen. Wat een lekker bekkie <3

Leuke verzameling krijgen jullie zo!

Het wordt inderdaad wel een bonte verzameling zo hé
Luz

Afbeelding

Nitsa

Afbeelding

Anka

Afbeelding

Loetje

Afbeelding

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:27

Duhelo schreef:
prompter schreef:
Wat leuk dat jullie voor een draver hebben gekozen :j. Ik heb hem even opgezocht, hij heeft werkelijk alle goede vaderpaarden in zijn stamboom, maar dat is nog geen garantie op een goed koerspaard :D. Fijn dat hij bij jullie terecht komt, ik zie een mooie toekomst voor hem :).


Bizar dat dat zo gaat hé, maar op papier kan je niet rijden, en dit is wel een mooi voorbeeld idd.
Wij zochten gewoon een gezelschapspaard, dus wat ons betreft is hij daarvoor, en alles dat die meer aanbiedt is mooi meegenomen. Op zich zou de overgang naar een koetsje wel vrij gemakkelijk moeten gaan, en misschien dat ik hem ook wel onder het zadel breng, maar eerst maar eens starten met grondwerk.

Mijn man wil niet graag grondwerken, die trekpaarden van ons vinden daar ook niks aan en die vinden alles stom.
Mijn spanjaard vindt het wél leuk, maar is een binnenvetter en vrij moeilijk te lezen.
Loetje is behoorlijk expressief, ik heb er al een kleine basis mee gemaakt, en hij is héél duidelijk als die iets niet snapt, maar wel op een respectvolle manier. (hij gaat licht de lucht in, maar blijft mooi op afstand. Maakt wel eens een sprong, maar netjes van me weg en blijft wel redelijk in het touwtje).
Ik zal er telkens zelf het beginnetje op zetten, en dan mag manlief het telkens overnemen en uitbouwen, Loetje zal hem duidelijk genoeg maken als er een vraag verkeerd gesteld wordt :+.



Dat klinkt helemaal als mijn huidige draver, die ging als jonkie ook omhoog als hij iets niet snapte. Inmiddels heel wat jaren verder is hij gek op allerlei vormen van grondwerk, en altijd los, hij "hoeft" niet (meer) aan een touwtje en zet een hindernis neer en hij gaat er vanzelf overheen :D

Mooie kudde heb je zo inderdaad :j !

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:28

Wat een leukerd! <3 Die naam is fantastisch! Ik snap jullie helemaal, ik was op zoek naar een paard: minimaal 6 jaar oud, merrie, bevestigd in het springen en zeker geen draver. Dus sinds kort ben ik eigenaar van een 3-jarige draverruin :+ Misschien zou jouw man het rijden wel weer een keer kunnen gaan oppakken eventueel mbv zitles om de balans te verbeteren?

Unwritten
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-03-22

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:33

Wat een onwijs lief koppie heeft Loetje zeg :+: en mooie kudde zo!

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:33

Wat een leuke! Daar ga je vast nog veel plezier mee hebben :j
Als mijn oude knakker er ooit niet meer zou zijn, dan zie ik een draver zeker als goede optie :j

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:38

Loetje is trouwens een gents koosnaampje.


We hebben wat namen in dezelfde lijn:
Mina (mijn inmiddels overleden oud trekpaard, die werd 25), Nitsa (haar dochter), Anka (toevallig dat ze zo heette).
Mijn hond heb ik Miijá genoemd, en de zelfgefokte kat Nua.

Luz heette Illusión, maar afgekort naar Luz (Loes uitgesproken). Gezien zij toch al een uitzondering was op de namen die eindigen op A, hebben we Loetje dus Loetje genoemd, Luz en Loetje bekt wel lekker, en als we ze uit de weide roepen gaan ze beide wel reageren :+ .
Mijn man zal wss wel nog eens rijden, maar in eerste instantie stapritjes met de trekpaarden. Hij heeft niet echt schrik om te rijden, maar het spookt wel door zijn hoofd dat een val wel eens hele nare gevolgen kan hebben. Ik gok dus dat de pittige draf en galopritjes achterwege gaan blijven en we eerder in het weekend met de koets erop uit gaan of stapritjes buiten doen met de trekpaarden. Loetje zal voor hem vrees ik ook te klein blijven. Ik gok dat die rond de 1.60-1.62 zal uitdraaien, maar man is 1.90 en 105 kilo momenteel, dus dat is al pittig voor een kleiner tengerder paard. (Luz vind hem bv ook absoluut niét leuk op haar rug, Anka heeft niet eens door dat die erop zit volgens mij)



Op de nieuwe weide komen ze twee aan twee in aparte groepjes. Dit zodat we geen ongelukken krijgen trekpaard VS rijpaard (Nitsa is nogal duidelijk en houdt zich niet in om effectief uit te halen, en Anka gebruikt haar gewicht in haar voordeel en beukte luz zo de omheining in, nét iets te veel risico imo).
Ze gaan elkaar wel altijd kunnen zien, dus er zal er nooit eentje helemaal alleen achterblijven.
Hoewel ik het nu wel jammer vind dat Loetje momenteel nog even apart moet staan, is het wel een voordeel omdat we zeker zijn dat die niet over de flos gaat als er een ander paard weggaat. We zijn al met de twee trekpaarden gaan wandelen, en ook daarin is die behoorlijk koel (even rennen bij het weggaan, tegen dat we terugkwamen stond die weer in zijn stal te eten.).

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:37

Wat een leuk dravertje! Hopelijk is deze helemaal geschikt voor jullie doel en gaan jullie er veel plezier mee beleven.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:25

Hee wat leuk Oerend ( a.k.a Benny a.k.a. TT( tergend traag) hier te volgen!

Heb hem natuurlijk maar een week op stal gehad, dus jij kent hem inmiddels beter dan ik 'm ken haha :D !

Hij is uitmuntend gefokt, is redelijk recent nog geveild voor heel veel geld. Maarja, zijn vader komt niet helpen duwen he :D

Ben benieuwd hoe hij ontwikkeld!

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:36

Wat een lieve ogen heeft Loetje!

Ook zwak voor dravers, veel plezier met hem!

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:20

Wat een leukerd en wat een leuk verslag. Veel geluk en plezier met Loetje (en ook met je kudde natuurlijk).

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:49

Mooi paard, veel geluk en plezier ermee. Voor dit paard zou ik ook vallen.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 22:39

Er was er eentje happy vandaag :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EefK
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:43

Wat een pláátje! En wat staat hij op een prachtige plek <3

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:46

Jahaaa, ze zijn "gemaakt" om te bewegen zeg maar :)). heerlijke foto's !

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:12

Ik vind het echt een hele leuke Draver, lijkt erg goed gebouwd te zijn..ja misschien niet op snelheid. :+ Ik kijk met een rijtechnische blik.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 13:26

Meneer heeft het voorjaar in de bol :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nitsa is er echter gerust in :+

Afbeelding
Het jonge trekpaard is naar de trainingsstal, dus ze staan nu met zijn tweetjes naast elkaar.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 13:47

Wat een leuk dier! Heel veel geluk en plezier met hem !

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:10

Hij ziet er goed uit!