Bibi's Mini Rescue in de USA

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Bibi's Mini Rescue in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 01:56

Hi Bokkers! :wave:

Waar begin ik überhaupt met dit verhaal :Y) Sinds 2019 woon ik in North Carolina, ik heb toentertijd een dressuur trainings programma opgezet wat nog steeds heel goed gaat! Maar waar ik toch echt de meeste voldoening uithaal is zorgen voor dieren die dat het hardste nodig hebben..

Een jaar geleden was ik op zoek naar een maatje voor mijn dressuurpaard, ik kwam toen uit bij een zielig hoopje mini pony die een soort kleine versie van mijn paard was (qua kleur, niet qua problemen :') ). We reden 6 uur met de trailer naar Virginia toe om haar op te halen. Ze had wormen, gebitsproblemen, was ondervoed, had schimmel in haar voet, ernstige diarree en een groot wantrouwen in de mens. En daar is het allemaal zo'n beetje begonnen.

Afgelopen juni opende ik officieel een stichting. Bibi's Mini Rescue, een non-profit organisatie *\o/* Op 3 juni kwam de tweede mini: Chico. Hij was net zoals Bibi van veiling naar veiling verkocht, en dat doet ze geen goed. Chico had een ernstig misvormd achterbeen, een oogbeschadiging waardoor hij aan een kant bijna blind was en een sinus infectie waarvoor hij afgelopen maand een operatie nodig had. Chico was werkelijk de liefste pony die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen. Zo intens blij met alle aandacht die hij kreeg, eindeloos knuffels en kleine hinnikjes als ik aankwam, en zo lief voor de kindertjes die naar onze rescue komen. Helaas heeft hij maar 2 maanden kunnen genieten in onze rescue, hij is overleden aan koliek. Ondanks dat ik met spoed naar de beste kliniek in North Carolina ben geracet waren we te laat. Ik heb hier nog steeds veel verdriet van ;( Ik ben direct met mijn neus op de feiten gedrukt, een rescue runnen is niet alleen maar rainbows en unicorns. De mini ponies hebben veel problemen en dat gaat helaas af en toe fout.. Chico is individueel gecremeerd en heeft een prachtige plek op ons mooie logo gekregen.

Ik run een 'Kids Educational Program' waar ik elke vrijdag tijdens vakanties de kinderen een ochtend meeneem op de rescue. Wat houdt de zorg voor een pony in? Welke kosten zijn daaraan verbonden? Hoe benader je een dier (met een trauma)? We voeren de ponies samen, doen quizzen, poetsen en wandelen. Ze vinden het fantastisch!

Vandaag was een grote dag want ik heb weer 2 nieuwe mini ponies opgehaald! Een drachtige merrie genaamd Sassy en een blind hengstje genaamd Spot. Spot zal moeten worden gecastreerd maar voordat dat kan moet hij eerst aansterken, hij is ernstig ondervoed. Sassy is drachtig maar geen idee hoe lang, ook de leeftijd van beide is onbekend. Spot is erg aan Sassy gehecht omdat hij natuurlijk niet kan zien, dat zij drachtig is had natuurlijk niet moeten gebeuren, want fokken met mini ponies creëert alleen maar meer problemen. Maar goed, nu moeten we dealen met de kaarten die we hebben!

Aankomende maanden zullen ze hun dierenarts bezoeken, tandarts bezoek en hoefsmid bezoek hebben. Ook zullen ze moeten aansterken en wennen aan een nieuw dieet. Ik heb in deze korte tijd al wel geleerd dat je niet te snel kan gaan met dieren die (ernstig) verwaarloosd zijn. Alles moet stapje voor stapje, hun lijfje kan niet ineens 5 grote veranderingen aan. :)

Nou respect als je het allemaal hebt gelezen, dit is oprecht het 'project' in mijn leven waar ik mega trots op ben, zoveel energie van krijg, zoveel emoties losmaakt bij zoveel mensen. Ik voel me een bevoorrecht mens dat ik in de positie ben om dit te doen, met de steun van mijn man, en dat onze baby mag opgroeien tussen de paarden en boerderij dieren <3

Geniet van de foto's! En vergeet ons niet te volgen op insta en/of Facebook! @Bibisminirescue

Vragen? Stel ze! Vind ik leuk!


We beginnen met Chico :knuffel:

Afbeelding

Chico en Bibi <3
Afbeelding

Afbeelding

Bibi bij de tandarts - ze heeft ernstige gebitsproblemen en moet 2 a 3 keer per jaar behandeld worden
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het Kids Educational Program
Afbeelding

Met mijn dochtertje <3
Afbeelding

Met mijn paard Action!
Afbeelding

Merchandise voor de rescue!
Afbeelding

Spot! Vandaag aangekomen!
Afbeelding

Sassy ook vandaag aangekomen in de rescue!
Afbeelding

Onze photoshoot opzet voor het Fall Event van Bibi's Mini Rescue!
Afbeelding

En ons prachtige logo met Chico in het midden <3
Afbeelding


Bedankt voor het kijken en lezen!

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:33

Wat mooi dat je dit kan en wil doen! Wat is Spot mager |( , hij is wel prachtig getekend. Maak je een volg topic? Lijkt me leuk om jullie te volgen.

Leo

Berichten: 50143
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Bibi's Mini Rescue in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:39

Wat een prachtige stichting heb je opgezet! Geweldig werk doe je! Wat ontzettend sneu om te zien hoe ze binnen komen :(:) dankbaar werk om ze weer een fijn leven te geven.
Wat intens verdrietig dat het voor Chico maar van zo korte duur mocht zijn Y;(

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:55

Fantastisch dat je dit doet. En Chico heeft gelukkig nog liefde en een goede verzorging gekregen ook al was het veel te kort.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bibi's Mini Rescue in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:07

Wat goed dat je dit doet voor de minis daar. Ik volg onder andere ook die op YouTube horse rescue stories en ook bij de grote paarden komt genoeg miserie voorbij helaas |(

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:13

Dankjewel voor de lieve reacties <3

Het is inderdaad prachtig werk om te doen!

Spot en Sassy doen het hartstikke goed, ze zijn er nu 4 dagen en ik merk dat ze al aardig gewend raken. Spot is al behoorlijk aan mij gewend, ik moet alleen nog even wennen aan dat hij blind is :+ Gister was ik hooi aan het voeren en ik maakte 2 aparte hoopjes. Hij nam een hap en terwijl ik het was opflufte beet hij oer ongeluk in mijn arm in plaats van het hooi. Ik geloof dat we er allebei van schrokken haha.

Ik merk daarnaast ook dat ik altijd foto's vanuit 'mooie' hoeken wil maken. Maar ik moet juist ook foto's maken van de 'realiteit', Zoals bijvoorbeeld Spot magere kontje en rug. Dat kunnen we na een aantal maanden hopelijk een mooi verschil zien :)


Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe schuilstal is al een heel eind nu *\o/*
Afbeelding

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Bibi's Mini Rescue in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:12

Wat goed dat je dit doet. Ik ben altijd wel benieuwd naar wat voor iemand die paarden opvangt de grens is. vanaf waar zeg je dat het niet meer paardwaardig is? Een blinde pony bijv, is dat wel paardwaardig?
Niet om banketstaaf te doen hoor, ik ben daar oprecht benieuwd naar en ik ben van mening dat je niet alles moet willen redden natuurlijk. :)

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 00:17

Earth schreef:
Wat goed dat je dit doet. Ik ben altijd wel benieuwd naar wat voor iemand die paarden opvangt de grens is. vanaf waar zeg je dat het niet meer paardwaardig is? Een blinde pony bijv, is dat wel paardwaardig?
Niet om banketstaaf te doen hoor, ik ben daar oprecht benieuwd naar en ik ben van mening dat je niet alles moet willen redden natuurlijk. :)

Dit is juist een hele goede vraag! Ik vind dit zelf namelijk ook heel lastig.

Bij Bibi & Sassy is hier nooit twijfel over geweest, maar Chico was al een geval waar ik wel met meerdere dierenartsen heb gesproken over hoe ver we moesten gaan. Ik ben heel blij dat ik een goed team van artsen om me heen heb met wie ik over de jaren een goede band heb opgebouwd. Met hen kan ik goed overleggen over wat nog een waardig en leuk leven is, en waar we de grens trekken. Ik laat me tot zover dus voornamelijk leiden door het advies dat zij geven.

Nu ik Spot zo een aantal dagen heb gezien denk ik wel dat hij nog plezier heeft in het leven. Hij hinnikt al een beetje als hij me hoort, hij staat niet doelloos in een hoekje maar is echt wel op onderzoek uit, en hij knuffelt graag met Sassy. Maar ik ben me er ook wel van bewust dat dit natuurlijk allemaal mijn eigen menselijke interpretatie is. Morgen ga ik een afspraak voor beide mini's maken bij de dierenarts, en dan zal ik ook met hen weer overleggen wat zij hiervan denken :)