Onze paarden op het Hulshorsterzand

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ttranch

Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 14:02

Wij rijden bijna dagelijks met onze paarden door de natuur rondom het Hulshorsterzand, waar achterin de zandverstuiving in maart 2023 een prachtig stuk ruiterpad is afgesloten. Heel jammer, want hierdoor is de korte lus verdwenen, waardoor we alleen nog de langere routes kunnen volgen. En een heel mooi stukje afgelegen zandverstuiving kwijt waar we niet meer van mogen genieten met onze paarden. Ik ben daarom een petitie begonnen, de link vind je in mijn onderschrift.

Om te laten zien hoe mooi het er is, hieronder een overzicht van de vele mooie momenten die we daar hebben meegemaakt:

Met haflinger Wilan in het Golden Hour (foto van Mara Los fotografie)
Afbeelding

Afbeelding

Nu met een hek afgesloten en borden:
Afbeelding

In de sneeuw was het extra bijzonder, net alsof je in het buitenland bent!
Afbeelding

met mérens TT en Katy
Afbeelding

Afbeelding

Tussen de oren van onze vos-mérens Fassa
Afbeelding

Showpaard Katy
Afbeelding

De steile zandduin op
Afbeelding

Wilan door Angela Vink Fotografie
Afbeelding

TT & Saartje in vrijheid (geen touwen of hekken nodig, dit heerlijke koppeltje heeft echt een parkeerstand!)
Afbeelding

Met de voormalig wilde Fassa op neckrope (foto A. d'Otreppe)
Afbeelding

Voor de volledigheid, dit is haar veulen Bliss (maar ze blijft voor altijd De Baby) die ondertussen al met de kont boven de rest uitsteekt met haar 2 jaar :D
Afbeelding

Met de hele kudde in volle galop weer terug naar huis:
Afbeelding

Gelukkig zijn er nog heel veel prachtige paden waar we nog wel van mogen genieten te paard, maar het is hoog tijd dat buitenrijdend Bokt de handen ineen slaat en een front vormt. We raken in rap tempo onze paden kwijt in het overgereguleerde Nederland. We hebben gelukkig deze prachtige foto's nog, maar we hopen nieuwe herinneringen te kunnen blijven maken in deze prachtige omgeving!

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:11

Prachtige omgeving en mooie foto’s!

Elisa2

Berichten: 37483
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:45

Prachtige foto's en omgeving inderdaad!

Ik snap dat je de petitie gestart bent, ik heb de petitie voor je getekend.

ttranch

Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 10:35

Dank je! Het is zo’n uniek gebied, hopelijk kunnen we er straks weer van genieten!

Anoniem

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:39

Wat een tof overzicht en wat een gave paarden heb je! <3

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:48

Echt prachtig! En supergave mooie paarden heb je toch. Ik heb de petitie getekend.

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:38

Ik (nog?) niet.

Ik kijk eerst even wat er speelt en lees over stilte en rust voor de vogels tijdens het broedseizoen (wat start in maart).

Ik kan daar eigenlijk wel achterstaan eerlijk gezegd.

CoonArt

Berichten: 23300
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:47

Mooooooi! Hey da's bij mij in de buurt, nog meer Gelderse Bokkertjes! :)F

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 00:54

ik woon niet eens in Nederland, maar toch getekend. Succes ermee, ik hoop op goede uitkomst :-)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 01:03

Ik had al getekend. Zo zonde die afsluitingen zogenaamd tbv natuur, maar feitelijk alleen maar centenkwesties zijn.
De ene keer tekort, de andere keer subsidies opstrijken

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 01:05

Wat een mooie foto's! En leuk dat je zo "alles" kan met je paarden.
Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt, maar waarom is het gebied afgesloten?
Paardrijden is in principe niet schadelijk voor natuur, tenzij ruiters erg luidruchtig zijn en afval laten slingeren ofzo. Maar ik verwacht niet dat ze dat daar doen?

ttranch

Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 06:55

Dat er rust zou moeten zijn tijdens het broedseizoen, dat is 1 ding maar dit ruiterpad is permanent afgesloten. Het pad is dichtgegooid met bomen en puin, daarnaast heeft Natuurmonumenten aangegeven ook geen alternatieve route te willen bieden en idd ook geen opening buiten broedseizoen. Terwijl er duidelijke afspraken zijn gemaakt, dat de ruiterpaden open zouden blijven. Wat heeft het dan voor nut om als gebruiker mee te doen met werkgroepen als de natuurbeheerder toch doet wat hij zelf wil?

Daarnaast, het ruiterpad liep midden over het zand, waar niets groeit, open kale vlakte. Daar broeden geen vogels.

Het was altijd al een stil stuk, ver weg van de parkeerplaatsen en ik vermoed vrij onbekend. Wij reden er en soms zag ik sporen van andere ruiters, maar verstoringen of overlast van anderen dat gebeurde hier echt niet.

En nogmaals, sluiting tijdens broedseizoen is 1 ding, maar dit pad zijn we voorgoed kwijt als het aan Natuurmonumenten ligt. Dit hebben ze met meerdere ruiterpaden gedaan, waar ruiters niet meer mogen komen en ze er mtb-paden van hebben gemaakt. Dat mogen ze helaas zelf bepalen. Maar over dit gebied waren afspraken gemaakt en toch afgesloten. Daarom hoop ik met de petitie wat te kunnen veranderen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:21

Maar heb je dat kunnen vragen bij NM? Paarden verstoren de rust niet?
Op de Hoge Veluwe mag je met je paard buiten de paden rijden, omdat dit een positieve invloed heeft op de natuur. Dus ik ben wel benieuwd wat NM hier tegenin brengt?

ttranch

Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 15:41

Nikass schreef:
Maar heb je dat kunnen vragen bij NM? Paarden verstoren de rust niet?
Op de Hoge Veluwe mag je met je paard buiten de paden rijden, omdat dit een positieve invloed heeft op de natuur. Dus ik ben wel benieuwd wat NM hier tegenin brengt?


Dit heeft de boswachter van NM naar mij gemaild inderdaad, ik verzin niets zelf… dezelfde boswachter gaf in die mail ook aan dat er in augustus intern overleg komt over de afsluitingen maar dat hij niet verwacht dat het weer open zal gaan noch dat er een alternatieve route optie komt. Met de petitie hopen we te kunnen laten zien dat wij ruiters óók achter elkaar staan, net als de mtbers en de wandelaars. We moeten dit niet stilletjes maar laten gebeuren!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:08

Nee daar ga ik helemaal niet van uit, dat je het zou verzinnen.
Ik begrijp alleen de redenering van NM niet zo. Zeker niet in vergelijking met de Hoge Veluwe. (Is dat ook van NM? Dat weet ik niet)

ttranch

Berichten: 32
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Re: Onze paarden op het Hulshorsterzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 10:41

De Hoge Veluwe wordt beheerd door een stichting, waarvan de directeur een paardenliefhebber is, dat maakt veel uit. Ik begrijp de redenatie van NM ook niet hoor, het lijkt er eerlijk gezegd op dat men redenen bedenkt om de afsluiting goed te praten…