Monster gaat los!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 18:11

Nou, paard was wèl ziek, want al ondergewicht toen hij hier kwam, dan een blessure en dus een enorme terugval, mede mijn schuld. Die boxrust en vooral geen krachtvoer en alleen (arm) hooi hebben meer kwaad gedaan dan goed. Als ik meer ervaring gehad had, had ik het anders aangepakt, en nu zou ik het nooit meer zo doen. En daar voel ik me tot op de dag van vandaag verschrikkelijk schuldig over.
Daarna hebben ook behandelingen van de arts meer stress opgeleverd dan ik heb ingeschat en stress = afvallen. Hopelijk gaan we nu de goede kant op. Ik doe mijn best.

Is ook hoor, MWM. Achteraf zou ik zeker dingen anders hebben gedaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:15

Avalanche schreef:
Nou, paard was wèl ziek, want al ondergewicht toen hij hier kwam, dan een blessure en dus een enorme terugval, mede mijn schuld. Die boxrust en vooral geen krachtvoer en alleen (arm) hooi hebben meer kwaad gedaan dan goed. Als ik meer ervaring gehad had, had ik het anders aangepakt, en nu zou ik het nooit meer zo doen. En daar voel ik me tot op de dag van vandaag verschrikkelijk schuldig over.
Daarna hebben ook behandelingen van de arts meer stress opgeleverd dan ik heb ingeschat en stress = afvallen. Hopelijk gaan we nu de goede kant op. Ik doe mijn best.

Is ook hoor, MWM. Achteraf zou ik zeker dingen anders hebben gedaan.

Je schuldig voelen is een emotie die je enkel tegen houdt in het leven. Zet het schuldgevoel om in actie zoals je volgens mij nu doet als ik het goed interpreteer en laat het schuldgevoel los. :) noch jij, noch je paard hebben iets aan dat gevoel. Jouw emotie heeft weerslag op hem. Dus zorg dat jouw mentale ingesteldheid goed is zodat je die ook kan overbrengen op hem.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:20

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Bij veulens is het normaal dat ze door mindere periodes kunnen gaan. Ze groeien immers en hebben nog weinig weerstand tegen virussen wat ze vatbaar maakt. De conditie van een veulen kan dan snel achteruit gaan. Ook als ze normaal gevoerd worden. Voor een volwassen paard is het niet normaal om zo terug te vallen als ze niet ziek zijn.

Hoezo is jouw interpretatie van reacties op het topic van Avalanche relevant? Het gaat niet om jou, het gaat om haar en haar paard. Wat jij daarvan vindt is helemaal niet van belang. Avalanche heeft tenminste zelf nog de mogelijkheid om haar mening te geven, in tegenstelling tot de vorige opfokker van “jouw” veulen, die online zwart wordt gemaakt zonder de mogelijkheid tot het geven van uitleg.

De opfokker in kwestie is nooit genoemd en niet te herleiden dus die heeft nergens last van. :+
Als jij die conditie "normaal" vond dan snap ik oprecht niet waarom je hier over valt. Wat je wel doet, iig voor mij nu, is door de mand vallen. Dat wel. :)

En wb je tweede stuk mijn interpretatie is zo relevant als jouw interpretatie over de TS haar expertise. :)

MWM: Dat is de loop van topics. Daarvoor zit je inmiddels toch wel lang genoeg op bokt? :D Het brengt inmiddels een zekere balans lijkt me. :+ Gebaseerd op wat ik gevolgd heb over dit paard en avalanche denk ik zomaar dat ie nog niet zo heel veel bewogen heeft sinds de blessure laat staan getraind. Dus wellicht verklaart dat mijn zicht op het dier wat voor jou. :)

Een veulen en een volwassen dier zijn - nogmaals - op dat punt niet te vergelijken. Je kunt dus prima een veulen dat niet lekker in conditie is, niet zwaar ondervoed vinden zoals het genoemd werd en dit volwassen paard te schraal voor de situatie. Die dingen staan compleet los van elkaar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:25

Tuurlijk 996981. :) Ik veronderstel dat het je niet boeit of ik je geloof of niet dus bespaar je de moeite van het te herhalen. :)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 18:27

Ayasha schreef:
Avalanche schreef:
Nou, paard was wèl ziek, want al ondergewicht toen hij hier kwam, dan een blessure en dus een enorme terugval, mede mijn schuld. Die boxrust en vooral geen krachtvoer en alleen (arm) hooi hebben meer kwaad gedaan dan goed. Als ik meer ervaring gehad had, had ik het anders aangepakt, en nu zou ik het nooit meer zo doen. En daar voel ik me tot op de dag van vandaag verschrikkelijk schuldig over.
Daarna hebben ook behandelingen van de arts meer stress opgeleverd dan ik heb ingeschat en stress = afvallen. Hopelijk gaan we nu de goede kant op. Ik doe mijn best.

Is ook hoor, MWM. Achteraf zou ik zeker dingen anders hebben gedaan.

Je schuldig voelen is een emotie die je enkel tegen houdt in het leven. Zet het schuldgevoel om in actie zoals je volgens mij nu doet als ik het goed interpreteer en laat het schuldgevoel los. :) noch jij, noch je paard hebben iets aan dat gevoel. Jouw emotie heeft weerslag op hem. Dus zorg dat jouw mentale ingesteldheid goed is zodat je die ook kan overbrengen op hem.

Thanks, maar het vreet wel aan me. Ik heb via pb hele fijne tips gehad qua voeding, waar ik heel dankbaar voor ben, en daar doe ik zeker wat mee.

Maar ik kan schuldgevoel zo slecht loslaten he. Ook nu niet. Ik schiet nu weer vol. Ik twijfel altijd aan mezelf of het wel goed is zo, en achteraf weet ik wel 100 manieren waarop het beter kon. Blegh.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:38

Het is ook gewoonweg niet altijd makkelijk een paard gezond en snel op gewicht te krijgen :). Ik denk dat dat soms wel eens onderschat wordt.

TS, ik ben zo vrij geweest je profiel te bekijken waar foto's van Monster staan. Daar staat ook een foto waarop de ribben zichtbaar zijn, maar was hij/zij(?) wel in de conditie die hier bejubeld wordt. Zo zie je maar hoe lichtinval invloed heeft.

En wat Ayasha zegt, de spieren naast de schoft zijn best lastig weer terug op te bouwen. Als ik dan lees hoe vaak ts traint, vind ik deze spieropbouw niet vreemd. Zij doet dit in overleg met een fysiotherapeut, ik neem aan dat we de expertise van die persoon ook gewoon serieus kunnen nemen en ervan op aan kunnen dat TS haar best doet.

Ik lees nu dat dit paard hermafrodiet is, ik kan me voorstellen dat dit effect heeft op hoe moeilijk zij aankomt/spieren opbouwt?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:52

Ayasha schreef:
Tuurlijk 996981. :) Ik veronderstel dat het je niet boeit of ik je geloof of niet dus bespaar je de moeite van het te herhalen. :)

Jij gaat voor mij bepalen of iets me boeit of niet? :+ Bijzonder

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 18:53

Ik zie nu met deze fysio echt verbetering, in alles, dus ik vertrouw op de expertise van de fysio idd :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:55

Avalanche schreef:
Ik zie nu met deze fysio echt verbetering, in alles, dus ik vertrouw op de expertise van de fysio idd :)

Jij ziet je paard dagelijks, en verbetering is verbetering :).

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 18:58

Het is soms ook gewoon lastig. Er kwam een regenbui aan afgelopen zondag, en zonder zon zie je ook geen glans :) en foto's zijn geen 3D paard in levende lijve :)

Anyway, over een maand of wat komt er wel weer een nieuw topic :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:59

996981 schreef:
Ayasha schreef:
Tuurlijk 996981. :) Ik veronderstel dat het je niet boeit of ik je geloof of niet dus bespaar je de moeite van het te herhalen. :)

Jij gaat voor mij bepalen of iets me boeit of niet? :+ Bijzonder

"veronderstel" = "ik neem aan dat".
Er is ruimte voor twijfel in dat woord. :) Ik bepaal dus niets voor je. Ik zeg enkel wat mijn aanname is en je bent vrij om die te verbeteren natuurlijk.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:01

_San87_ schreef:
Het is ook gewoonweg niet altijd makkelijk een paard gezond en snel op gewicht te krijgen :). Ik denk dat dat soms wel eens onderschat wordt.

TS, ik ben zo vrij geweest je profiel te bekijken waar foto's van Monster staan. Daar staat ook een foto waarop de ribben zichtbaar zijn, maar was hij/zij(?) wel in de conditie die hier bejubeld wordt. Zo zie je maar hoe lichtinval invloed heeft.

En wat Ayasha zegt, de spieren naast de schoft zijn best lastig weer terug op te bouwen. Als ik dan lees hoe vaak ts traint, vind ik deze spieropbouw niet vreemd. Zij doet dit in overleg met een fysiotherapeut, ik neem aan dat we de expertise van die persoon ook gewoon serieus kunnen nemen en ervan op aan kunnen dat TS haar best doet.

Ik lees nu dat dit paard hermafrodiet is, ik kan me voorstellen dat dit effect heeft op hoe moeilijk zij aankomt/spieren opbouwt?

Dit paard is een hermafrodiet..?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:15

Ayasha schreef:
"veronderstel" = "ik neem aan dat".
Er is ruimte voor twijfel in dat woord. :) Ik bepaal dus niets voor je. Ik zeg enkel wat mijn aanname is en je bent vrij om die te verbeteren natuurlijk.

Joh, je wil het verschil tussen je eigen en deze situatie niet zien, en je bent verontwaardigd dat ik over beide situaties en andere mening heb, om vervolgens dan maar aan te nemen dat ik me geen zorgen maak om dit paard, omdat ik dat bij de jouwe ook niet deed. >;)

Je hebt je mening al klaar. Immers is het merkwaardig volgens jou, dat ik me zorgen maak over dit paard. Ik heb reeds twee keer uitgelegd waarom dat is. Als je daar niks mee kunt is dat helemaal prima, maar de veronderstelling dat de situatie mij niet boeit, omdat jij het niet wil/kan begrijpen kan ik niks aan doen. Jouw aanname is dus blijkbaar niet te “verbeteren” voor zover dat überhaupt zou moeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:27

996981 schreef:
Ayasha schreef:
"veronderstel" = "ik neem aan dat".
Er is ruimte voor twijfel in dat woord. :) Ik bepaal dus niets voor je. Ik zeg enkel wat mijn aanname is en je bent vrij om die te verbeteren natuurlijk.

Joh, je wil het verschil tussen je eigen en deze situatie niet zien, en je bent verontwaardigd dat ik over beide situaties en andere mening heb, om vervolgens dan maar aan te nemen dat ik me geen zorgen maak om dit paard, omdat ik dat bij de jouwe ook niet deed. >;)

Je hebt je mening al klaar. Immers is het merkwaardig volgens jou, dat ik me zorgen maak over dit paard. Ik heb reeds twee keer uitgelegd waarom dat is. Als je daar niks mee kunt is dat helemaal prima, maar de veronderstelling dat de situatie mij niet boeit, omdat jij het niet wil/kan begrijpen kan ik niks aan doen. Jouw aanname is dus blijkbaar niet te “verbeteren” voor zover dat überhaupt zou moeten.

Lees nog eens wat Ayasha zegt?

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:34

Ayasha schreef:
Ik vraag me af of een aantal bokkers niet de kans aan het grijpen zijn om TS onderuit te halen ipv oprecht ‘bezorgd’ te zijn.


Dit was precies mijn punt en ik leg ook uit waarom dat gedaan wordt.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:35

Wat een gezellig topic dit :+

Paard van Avalanche staat onder controle... ze ziet vooruitgang... en dat dat niet snel genoeg is volgens sommige... Tsja... laat het gaan of draag vriendelijk tips aan... de rest, en met name het gehak op elkaar en elkaars mening, is niet interessant..

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:40

Rytm schreef:
Ayasha schreef:
Ik vraag me af of een aantal bokkers niet de kans aan het grijpen zijn om TS onderuit te halen ipv oprecht ‘bezorgd’ te zijn.


Dit was precies mijn punt en ik leg ook uit waarom dat gedaan wordt.


Ik denk dat je dat goed gezien hebt Rytm. TS geeft hier op bokt aan ZZ gereden te hebben, les te geven en probleempaarden te corrigeren, dat schept bepaalde verwachtingen. Dan lijkt het beeld dat dit paard nu geeft niet helemaal te kloppen met de verwachtingen. Maar TS geeft aan dat dit paard herstellende is van iets en rustig opgebouwd wordt, en dat het nog een poosje tijd kost.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:42

Neon schreef:
Wat een gezellig topic dit :+

Paard van Avalanche staat onder controle... ze ziet vooruitgang... en dat dat niet snel genoeg is volgens sommige... Tsja... laat het gaan of draag vriendelijk tips aan... de rest, en met name het gehak op elkaar en elkaars mening, is niet interessant..
precies dit.

Het was toch een ITP topic en geen discussietopic?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:48

Rytm schreef:
Ayasha schreef:
Ik vraag me af of een aantal bokkers niet de kans aan het grijpen zijn om TS onderuit te halen ipv oprecht ‘bezorgd’ te zijn.


Dit was precies mijn punt en ik leg ook uit waarom dat gedaan wordt.

Ohh wat fijn! Er is dus wel een reden om iemands topic zo goed mogelijk onderuit te schoffelen. :+
Grow up people, dit topic gaat nergens over zo.

Ts: bietenpulp is echt een fijne aanvulling als je paard snel afvalt.
Bij mijn 'skinnyboy' hielp uiteindelijk het wat meer oppakken in het werk ook echt wel mee. Vooral voor de benodigde spieren. Wel eerst vanaf de grond begonnen. Afvallen (en dus ook wel verlies spier helaas) is hij wel altijd gevoelig voor gebleven. Reden helaas ook altijd onbekend gebleven.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:49

prompter schreef:
Rytm schreef:


Dit was precies mijn punt en ik leg ook uit waarom dat gedaan wordt.


Ik denk dat je dat goed gezien hebt Rytm. TS geeft hier op bokt aan ZZ gereden te hebben, les te geven en probleempaarden te corrigeren, dat schept bepaalde verwachtingen. Dan lijkt het beeld dat dit paard nu geeft niet helemaal te kloppen met de verwachtingen. Maar TS geeft aan dat dit paard herstellende is van iets en rustig opgebouwd wordt, en dat het nog een poosje tijd kost.

Maar niemand is verplicht om aan je verwachtingen te voldoen. Hetzelfde met aannames die gedaan worden.
Jammer voor degene waar ze niet aan voldoet, maar dat ligt bij die mensen, en niet bij de TS

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:54

Nou ja, ik snap wel waarom de ene het paard verbeterd vindt en de ander juist niet. Hij is dikker, glanst meer en kijkt blijer. Maar wat ik zie, is een paard die weinig buiging lijkt te hebben, met name foto 5 moet hij zich wat schrap zetten om de bocht door te gaan. De bovenlijn vind ik kwa spieren niet kloppend, maar het licht van de foto's benadrukt dat. Ik heb het volgtopic niet echt gevolgd, dus verder geen mening :+

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:58

Ach, als ik blanco naar deze foto's kijk, zie ik een gezond, "pezig" paard die idd achter de schoft nog moet opvullen en ik zou graag wat meer vlees erop willen zien.
Echter vind ik de rest van de bespiering niet verkeerd, en net als mensen zijn paarden individuen waar de één dik wordt van lucht, heeft een ander veel meer vet, eiwitten en koolhydraten nodig om op goed gewicht te blijven.
Ik zie absoluut geen ondervoed paard, wel een "droog/pezig" paard die je tegemoet glimt, mooi glad in de vacht is en fris en blij oogt.

Bekijk je deze foto's met alle, op bokt beschikbare, achtergrondinformatie van Avalanche, ja, dan kan ik begrijpen dat men er een minder positieve mening over heeft.(voornamelijk mbt de ervaring die TS zegt in huis te hebben)
Maar ook de meest ervaren mensen kunnen weleens tegen iets aanlopen waar ze geen raad mee weten.
En gelukkig hebben we dan ook professionals die vanuit een ander oogpunt kunnen kijken en meedenken, en Avalanche geeft aan dat ze diverse prof's bij deze casus betrekt.
Eind van het zomerseizoen zie je alweer een heel ander paard, daar ben ik zeker van.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 20:00

Thanks Sunnda :) ik neem het zeker mee. En verder iedereen bedankt voor de feedback :)

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:15

Jeetje wat een topic is dit geworden zeg. Mensen raken al zo snel in paniek bij het zien van een "niet te dik paard"... Heb wel ergere beestjes voorbij zien komen en daar wordt niks van gezegd. Hoe dan ook, we weten allemaal dat Avalanche er alles aan doet om Monster goed te ondersteunen. Fijn dat Monster er zo lekker bij loopt. Ik zie plezier in die oogjes :)

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:03

Wat een prachtig paard met een sprekend hoofd <3