De eerste ontmoeting tussen Thorin (hengst) en Asfaloth (ruin)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

De eerste ontmoeting tussen Thorin (hengst) en Asfaloth (ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 18:23

Zo af en toe heb ik al eens topics geplaatst over hoe geweldig Asfaloth leeft in een kudde met een hengst en merries.
Ruim 1.5 week geleden zijn er een hengst en merrie weg gegaan en 2 merries bij gekomen. Afgelopen zaterdagochtend kwam de nieuwe hengst Thorin ook nog aan. Uiteraard staat Thorin nog apart ivm een hoogdrachtige merrie in de kudde en ik de heren de kans wil geven om rustig aan elkaar te wennen.

Dat ging afgelopen zaterdag ochtend nog zo. Na het filmen heb ik ze uit elkaar moeten halen als in zorgen dat ieder zijn eigen weg ging want ze bleven er in hangen. Sindsdien hebben ze dit gedrag niet meer getoond:


Gistermiddag kreeg ik dit prachtige beeld al. De eerste ontspannen momenten:


En vandaag? Vandaag voelde het goed om Asfaloth al eens samen te zetten bij Thorin. Gewoon om eens te kijken hoe het ging en of er nog dingen zijn waar ik aan moet werken met de mannen.
Voor Thorin ook fijn om dan wanneer ik bij de kudde ben hij samen met Asfaloth kan staan en daar gezellig mee kan grazen en op den duur wanneer ze er beiden klaar voor zijn ook te kunnen knuffelen.
Eerst heb ik ze even laten snuffelen via de poort om te kijken of Thorin Asfaloth überhaupt in zijn weide accepteerde en ja hoor! Asfaloth werd geaccepteerd.
Er werd gesnuffeld. Thorin liep uiteindelijk weg en gaf toestemming dat we de wei in mochten (iets wat ik heel belangrijk vind).
Vervolgens moest er natuurlijk even gegild en getrapt worden. Het zag er heftiger uit dan het was. Binnen paar seconden was het allemaal over en stonden ze te grazen.
Bleek in het begin wel de instellingen verkeerd te hebben staan waardoor Asfaloth nog wat eh.... overbelicht is :') .
Let trouwens niet op hoe ze er op het moment uit zien. Iets met regen, modder en een witte en een zwart bonte in de wei hebben is recept voor vieze pony's!
1. Eerst even kennis maken
Links Asfaloth (ruin) en rechts Thorin (hengst)

Afbeelding

2. Daar vonden ze beiden wel wat van natuurlijk


Afbeelding


3. Mobiel foto. Na 2x even onenigheid te hebben gehad die binnen een paar seconden ook weer opgelost was stonden ze al vrij snel te grazen. Dit had ik echt echt echt echt niet zo snel verwacht.

Afbeelding

4. Vanaf hier de instellingen weer enigzins goed gekregen. Na het grazen hadden ze toen ze terug bij elkaar in de buurt waren wel weer even wat onenigheid wat ook heel snel weer was opgelost, maar daarna was dat gewoon echt helemaal klaar en konden ze zonder problemen ook bij elkaar in de buurt staan.

Afbeelding

5. Ze graasden weer rustig verder.

Afbeelding

6. Ook hier konden ze zonder problemen naast elkaar staan en liet Thorin het uiteindelijk zelfs toe dat Asfaloth hem weg dreef.
Voor de oplettende bokker. Asfaloth kijkt hier inderdaad naar de merries. Niet omdat hij niet in de buurt van Thorin wilde zijn. In tegendeel. Hij vond het absoluut niet erg bij Thorin, maar Eowyn is hoogdrachtig op het moment en Asfaloth wijkt het liefst niet van haar zijde nu. Hij zat dan ook geregeld even in twee strijd in kennis maken met zijn nieuwe vriend of bij zijn merries zijn (Asfaloth vond uiteindelijk wel de rust overigens).

Afbeelding

7. Hier was ik al zo ongelooflijk trots op beide mannen <3 . Wat ik al zei. Ik had van alles verwacht, maar niet dit.

Afbeelding

8. Er werd uiteindelijk heel voorzichtig contact gezocht <3 .Geen gedoe, niks. Gewoon simpel contact zoeken! Elkaar knuffelen is nog niet ontstaan, maar dat komt wel! Heeft tijd nodig! Ik ben gewoon al heeeeeel blij met hoe de mannen het vandaag gedaan hebben. Dat er niemand is gaan jagen. Er is geen gevecht geweest. Nee. In tegendeel. Onderlinge onenigheid was snel opgelost. Waarna er andere mooie momenten konden ontstaan <3 .
Een nieuwe hengst is altijd even spannend en dan al helemaal wanneer er ook nog een ruin in de kudde staat, maar van wat ik vandaag heb gezien verwacht ik dat het helemaal goed gaat komen en ook Asfaloth en Thorin de dikste vrienden worden!

Afbeelding

Na het maken van deze foto gingen de heren nog even grazen, maar na een uur bij Thorin gestaan te hebben vond Asfaloth het toch echt wel genoeg en kwam hij naar mij toe om te vragen of hij asjeblieft terug mocht naar zijn dames.
Daar heb ik naar geluisterd en ik heb Asfaloth terug gezet. Die gelijk weer aan de zijde van zijn Eowyn (drachtig) stond <3 .
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik ongelooflijk trots ben op de mannen <3 .

Het is de bedoeling dat Thorin op den duur de kudde in gaat, maar pas wanneer het veulen oud genoeg is. Eerst wil ik dat de merrie in alle rust kan bevallen en op deze manier kunnen de mannen elkaar leren kennen zonder de prikkels van de merries er bij!
De longeerzweep had ik voor de zekerheid ook klaar liggen, maar die heb ik helemaal niet hoeven gebruiken. Op een paar keer: HEY roepen na heb ik niks hoeven doen en heb ik alles van een afstandje staan observeren. Ze hebben alles helemaal zelf gedaan <3 .
In ieder geval dik tevreden over hoe vandaag ging! Het ging boven verwachting goed zonder al te veel problemen. Nu rustig zo voort doen en dan gaat het helemaal goed komen! In no time gaan dit beste vrienden zijn.
Voor Asfaloth gaat dit de 3de hengst zijn waar hij straks mee samen staat. Voor mij zal het de 3de hengst zijn waar ik Asfaloth aan koppel/mee samen voeg.

Okay, okay. Nog een foto dan. Dit was Thorin zaterdagochtend vlak na aankomst <3 :

Afbeelding