Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 09:38

Onze nieuwe avontuur
We hebben een koniks paard gered van de slacht
Ze worden in natuur gebieden uitgeselecteerd dit kan zijn omdat ze bijv een verkeerde kleur veulen hebben gehad enz
Dit zijn gewoon gezonde dieren maar door over populatie gebeurd dit

Onze droom is ooit een mustang te redden in Amerika . In onze zoektocht kwamen we bij de konik en dat dit hier eigenlijk ook in Nederland gebeurd . Dus we zijn ons er verder in gaan verdiepen en hebben nu onze eerste konik gekocht . We hopen er nog veel meer te kunnen redden en na training een goed huis voor ze te vinden

Onze eerste konik is een 5 jarige merrie
Ze heeft in het natuur gebied in Limburg gelopen


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ze is heel nieuwsgierig en heeft een open karakter , ze is wel heel gevoelig en neemt alles op vanuit haar omgeving .

We houden een “ vlog “ bij hoe we alles stap voor stap doen. Voor nu is belangrijk dat ze aan komt want ze is vrij mager . En natuurlijk vertrouwen.

Eerste ontmoeting en ophalen
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 05-03-23 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:42

Wat gaaf en wat een beauty, wat goed van jullie om deze pony een kans te geven. Ik blijf jullie graag volgen.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 09:45

marleen_usar schreef:
Wat gaaf en wat een beauty, wat goed van jullie om deze pony een kans te geven. Ik blijf jullie graag volgen.


Dank je wel, we doen het met zijn 3 en en hopen er nog veel te kunnen redden . Klaar te maken voor de mensen wereld . Ik zal hier af en toe wat van haar plaatsen . Op YouTube probeer ik dagelijks een filmpje of een deel van de training van haar plaatsen

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:17

Mooi project!

Ik heb wel wat kritische noten, constructief bedoeld. Filmpjes zijn natuurlijk moment opnamen en jullie doen ongetwijfeld meer dan er gefilmd wordt.

Ik zou zelf wel een beetje voorzichtig zijn met zoveel voer beloningen. Happig gedrag werk je zo in de hand.

Ik begrijp dat het handig als er een halster op kan, maar dit kun je op nog veel meer manieren doen.

Ik had een andere volgorde aangehouden en eerst gewerkt aan wijken voor druk en vertrouwen met aanrakingen, en dan van de zijkant op een actieve manier het touwhalsters omdoen ipv in deze positie.

Truukjes als flemen op commando maak je me ook niet blij mee :') een verzorgpoown van jaren geleden doet dit nog steeds te pas en te onpas om te bedelen..

Succes, ik ga volgen!

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 10:39

swartbeessie schreef:
Mooi project!

Ik zou zelf wel een beetje voorzichtig zijn met zoveel voer beloningen. Happig gedrag werk je zo in de hand.

Ik begrijp dat het handig als er een halster op kan, maar dit kun je op nog veel meer manieren doen.

Ik had een andere volgorde aangehouden en eerst gewerkt aan wijken voor druk en vertrouwen met aanrakingen, en dan van de zijkant op een actieve manier het touwhalsters omdoen ipv in deze positie.

Truukjes als flemen op commando maak je me ook niet blij mee :') een verzorgpoown van jaren geleden doet dit nog steeds te pas en te onpas om te bedelen..

Succes, ik ga volgen!


Het eerste filmpje was niet bij ons , ze moest op transport en aangezien we haar verder niet konden wilden we graag een halster om.( anders worden ze de trailer in gejaagd wat wij niet als positief zien en vinden . Ze is nu 3 dagen bij ons en ze loopt nog lekker rond met een breek halster . Zodat we wel veilig bij haar in stal kunnen komen om te mesten . Het is niet zo dat je gewoon even een stal in kan lopen en hup we doen je een halster om .

We hebben het zo rustig en respectvol proberen te doen. Nu ze thuis is gaat het niet met voer niks en gaan we verder aan de slag met het laten wennen aan het halster . Vanaf de zijkant is dit geen optie want dan heeft ze snel de kont er in gedraaid om je te trappen . Dus voor nu doen we het op deze manier voor ons veilig en voor haar .

Vrijheidsdressuur is een keuze, net als voerbeloning enz ( onze training is verder zonder voer beloning hebben zelf een paard met voernijd dus weten de problemen die er van kunnen komen )

Al mijn paarden kunnen flamen en geen 1 doet het ongevraagd . ( ze kunnen natuurlijk nog meer dan alleen flamen ) als je positieve beloning op de juiste manier toepast gaan ze niet ongevraagd dingen doen en bedelen .

Met 1 van mijn paarden doe ik vrijheidsdressuur ( heb er 4 ) en die weet heel goed dat hij geen beloning krijgt als hij ongevraagd dingen doet. Daar moet je vanaf het eerste moment heel duidelijk in zijn. Ik combineer het net clickertraining en leer hem zo geduldig te wachten op zijn beloning .

Het is voor ons ook het eerste paardje op deze manier . En sommige dingen zouden we met andere paarden die wel mensen gewend zijn anders aanpakken. Maar onze veiligheid is ook belangrijk en we willen het rustig aan doen voor haar maar wel al veilig bij haar kunnen komen.
We hebben gister voor het eerst haar laten wijken voor druk en dit pakt ze goed op. Ze doet netjes een stapje achterwaarts wanneer we dit vragen. Ons eerste doel is dat ze zo netjes mee kan lopen aan een halster zodat we haar ook op het land kunnen zetten zodat ze aan kan komen want ze is heel mager . We hebben even flink lopen puzzelen kwa voeding wat veilig is voor nu en hoe we haar geleidelijk aan kunnen laten aankomen.

Een heel traject heel intensief maar ook heel interessant. We trainen alle 3 paarden en ondanks dat we veel gewend zijn is dit toch weer heel wat anders en heel bijzonder .
Super leuk dat je ons komt volgen
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 05-03-23 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:51

Misschien ben je er al bekend mee maar als je op youtube kijkt naar filmpjes van Camilla Mustang krijg je heel veel trainings video's super intressant.

Heel veel succes

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 10:53

DDDara schreef:
Misschien ben je er al bekend mee maar als je op youtube kijkt naar filmpjes van Camilla Mustang krijg je heel veel trainings video's super intressant.

Heel veel succes

Jaaaaa die kennen wij , onze droom is een mustang uit Amerika
Dat is ons 5 jaren plan. We willen zelf naar Amerika om er 1 uit te zoeken , we kwamen er achter dat ze via Duitsland naar Nederland gehaald kunnen worden

We kijken veel mustang filmpjes via YouTube

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:56

Pas goed op, koniks zijn heel zuinige dieren die heel snel hoefbevangen raken en vervetten.
Focus je dus niet zo op laten aankomen maar zet in op normaal sober koudbloed dieet, daarmee zal ze ook snel bijtrekken maar niet zoveel risico lopen :)

Edit: ik neem ook aan dat dat veulen van haar was? Het is ook beter wat dat betreft om haar wat schraler te houden ivm de uier.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 11:18

Sintara schreef:
Pas goed op, koniks zijn heel zuinige dieren die heel snel hoefbevangen raken en vervetten.
Focus je dus niet zo op laten aankomen maar zet in op normaal sober koudbloed dieet, daarmee zal ze ook snel bijtrekken maar niet zoveel risico lopen :)

Edit: ik neem ook aan dat dat veulen van haar was? Het is ook beter wat dat betreft om haar wat schraler te houden ivm de uier.


Dank je wel , het veulen was idd van haar .
Bedankt voor de tips kwa voeding kunnen we weinig vinden .
We hebben nu dus alleen een grasslobber en hooi voor haar verder durfde we weinig aan
Als beloning krijgt ze af en toe een rozenbortel gedroogd ( dus geen paarden snoepjes of brokjes )

Is dit al teveel voor haar kwa voeding
Het viel ons wel op dat ze heel weinig hooi eet ( in verhouding met onze american painthorses en onze nrps ruim

JoyJoy4
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-03-23

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:24

Wat gaaf, leuk project.

Voeding zal ik eerder problemen zoeken in rijk gras en rijk kuil. Van paar brokjes worden ze echt niet dik (kilometer brok wel).
Weinig hooi eten, dit zou ook door stress kunnen komen of doordat ze gewend is om andere dingen te eten. Heb je ook iemand naar haar gebit laten kijken?

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 11:27

JoyJoy4 schreef:
Wat gaaf, leuk project.

Voeding zal ik eerder problemen zoeken in rijk gras en rijk kuil. Van paar brokjes worden ze echt niet dik (kilometer brok wel).
Weinig hooi eten, dit zou ook door stress kunnen komen of doordat ze gewend is om andere dingen te eten. Heb je ook iemand naar haar gebit laten kijken?


Denk idd ook stress want we zijn nu 3 dagen verder en voor het eerst was een hooinet bijna leeg .
Zodra ze wat meer in de hand is geweest laten we haar gebit nakijken . Nu kan je haar nog niet echt vast pakken.

Gras staat ze niet op straks willen we haar wel af en toe een uurtje er op zetten wanneer het fructaan gehalte niet zo hoog is in het gras .

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:44

Ben benieuwd, ik ga volgen! :)

Wat een grote verandering voor haar! Een nieuw huis, bij mensen , zonder haar kudde en haar veulen.
Wat is de toekomst van haar veulen? Neem niet aan dat die wel geslacht wordt anders hadden jullie die ook wel meegenomen?

Wat is haar naam?

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 11:46

fransje23 schreef:
Ben benieuwd, ik ga volgen! :)

Wat een grote verandering voor haar! Een nieuw huis, bij mensen , zonder haar kudde en haar veulen.
Wat is de toekomst van haar veulen? Neem niet aan dat die wel geslacht wordt anders hadden jullie die ook wel meegenomen?

Wat is haar naam?


Nee die is ook gered, anders had hij idd ook mee gegaan . Ze stonden daar samen in quarantaine
Het is idd een hele verandering voor haar , ze doet het wel heel goed ze heeft een mooi open karakter en is nieuwsgierig ( ze vind vooral de kinderen leuk , heel onbevangen natuurlijk )


Ze heet Kalja

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:57

Oh super :) , dat lijkt me nu nog wel kunnen hoor! Misschien nog een vitaminebrokje erbij en dan goed blijven kijken naar de hals en dergelijke, zodat je op tijd kunt ingrijpen wanneer het teveel voor haar wordt.

Leuke naam, ik ben heel benieuwd naar jullie avonturen samen :D

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 12:15

Sintara schreef:
Oh super :) , dat lijkt me nu nog wel kunnen hoor! Misschien nog een vitaminebrokje erbij en dan goed blijven kijken naar de hals en dergelijke, zodat je op tijd kunt ingrijpen wanneer het teveel voor haar wordt.

Leuke naam, ik ben heel benieuwd naar jullie avonturen samen :D


We houden haar goed in de gaten, vitamine en mineralen worden ook toegevoegd aan haar dieet

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:36

Veel geluk en plezier! Ze is prachtig. Mooi dat jullie haar hebben gered! Kan me voorstellen dat er een hoop bij komt kijken. Ik volg jullie graag.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 18:36

amsterdam10 schreef:
Veel geluk en plezier! Ze is prachtig. Mooi dat jullie haar hebben gered! Kan me voorstellen dat er een hoop bij komt kijken. Ik volg jullie graag.


Super leuk , we laten het over ons heen komen . Tot nu toe vinden we het super interessant . En zijn we verbaast hoe open ze zijn en nieuwsgierig

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:17

Ik wil ook volgen. Lijkt me een mooi project! Ik vind het heel leuke paardjes.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:36

Ik heb een wilde konik uit België gehad een paar jaar geleden, toen die eenmaal aan ons gewend was, was het een super brave pony in de omgang en onder het zadel.
Afbeelding

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:53

littleroosie schreef:
Ik heb een wilde konik uit België gehad een paar jaar geleden, toen die eenmaal aan ons gewend was, was het een super brave pony in de omgang en onder het zadel.
[ [url=m/jAuMZq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooie. Best een chique ook!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:54

Leuk, ik volg!
Omdat ik graag bijleer kijk ik vaak van die Mustang Makeovers. Sommigen vind ik wel echt teveel gevraagd voor het paard in die korte periode, maar er zitten leuke meiden tussen. Je zal ze denk ik wel al kennen dan. :P Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat.

Overigens is positieve bekrachtiging i.m.o een super goede manier om een ieder paard te trainen. @sdequus op Instagram traint haar mustangs nu force free R+. ik doe zelf trouwens wel ook gewoon pressure release want ik geloof niet dat je zonder enige druk kan trainen en denk dat het een ontzettend duidelijke taal naar paarden is, maar de positieve bekrachtiging kan hier zeker mee gepaard gaan. Happerige paarden zijn gewoon niet goed opgeleid. Voer weigeren doe je eigenlijk direct na het leren van bijvoorbeeld de clicker. En dat is gewoon nodig voor de basis.
Ik kan ontzettend veel voorbeelden noemen in de paardenwereld die positieve bekrachtiging in meerdere delen van hun training meepakken; ook ohz! Zowel koudbloeden als warmbloeden, heethoofden als koele kikkers! :j

Natuurlijk moet je haar niet direct vol stouwen, maar afwisselend R+ in jullie proces gebruiken zal alleen maar positief op haar werken denk ik! :)

Hoe is het nu met haar gesteld? <3

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:52

littleroosie schreef:
Ik heb een wilde konik uit België gehad een paar jaar geleden, toen die eenmaal aan ons gewend was, was het een super brave pony in de omgang en onder het zadel.
[ [url=m/jAuMZq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:55

AlwaysH schreef:
Leuk, ik volg!
Omdat ik graag bijleer kijk ik vaak van die Mustang Makeovers. Sommigen vind ik wel echt teveel gevraagd voor het paard in die korte periode, maar er zitten leuke meiden tussen. Je zal ze denk ik wel al kennen dan. :P Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat.

Overigens is positieve bekrachtiging i.m.o een super goede manier om een ieder paard te trainen. @sdequus op Instagram traint haar mustangs nu force free R+. ik doe zelf trouwens wel ook gewoon pressure release want ik geloof niet dat je zonder enige druk kan trainen en denk dat het een ontzettend duidelijke taal naar paarden is, maar de positieve bekrachtiging kan hier zeker mee gepaard gaan. Happerige paarden zijn gewoon niet goed opgeleid. Voer weigeren doe je eigenlijk direct na het leren van bijvoorbeeld de clicker. En dat is gewoon nodig voor de basis.
Ik kan ontzettend veel voorbeelden noemen in de paardenwereld die positieve bekrachtiging in meerdere delen van hun training meepakken; ook ohz! Zowel koudbloeden als warmbloeden, heethoofden als koele kikkers! :j

Natuurlijk moet je haar niet direct vol stouwen, maar afwisselend R+ in jullie proces gebruiken zal alleen maar positief op haar werken denk ik! :)

Hoe is het nu met haar gesteld? <3


Kijk zo denken wij ook en idd als je goed en duidelijk bent krijg je geen bedelaars .
R+ heeft bij onze paarden al heel wat positiefs gebracht . En zonder bedelen . Heb nog 3 paarden van 2, bijna 3 en bijna 4 die we allemaal op die manier trainen .

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:56

anjali schreef:
Ik wil ook volgen. Lijkt me een mooi project! Ik vind het heel leuke paardjes.

Leuk morgen ga ik weer een YouTube filmpje uploaden

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:55

Wat ontzettend leuk zeg. Ik volg ook.
Ik heb zelf een shetlander en ik beloon ook met voer. Ik geef haar vaak gewoon een handje grasmix, lekker genoeg maar niet zo lekker dat ze er helemaal wild van wordt. En het kauwen helpt ook weer ontspannen en verwerken.
Met bepaalde dingen krijgt ze wel een snoepje die ze erg lekker vindt,of een stukje wortel ofzo. Dat is haar jackpot, maar als basis gewoon een "saai" handje grasmix.