Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 19:23

Sinds een tijdje zitten Marietje en ik in een show groepje: Riders of the North! Ontzettend leuke mensen, die allemaal enthousiast zijn over historie. Zo hebben we een hele buts Vikingen, maar ook een ridder. Sommige mensen gaan voor zo historisch correct mogelijk, en sommige mensen vinden het heerlijk om een beetje meer fantasy in hun kostuums te hebben. We hebben van alles dus, en vooral gewoon veel lol :D

We waren met z'n allen al voor de pandemie begonnen, maar hadden toen helaas een flinke stop vanwege Corona. Ondertussen zijn we weer echt van start, met onder andere onze allereerste show op Equifair:
Kendra @ [ITP] Runa met Riders of the North op Equifair

We hadden in augustus een weekendje met de groep. De zondag heb ik wat foto's gemaakt, en de enige man die er toen was was de stoere ruin Brisingr :+ Het bleek dat precies alle mannen die dag helaas niet konden vanwege verschillende redenen, dus we hadden een flinke groep vrouwen!

Marie en ik gingen ook even op de foto, zoals je ziet waaide het lekker hard en kon ik dus niet ongelofelijk veel zien :+
Afbeelding

Met een deel van de groep
Afbeelding

Foto's van de rest maken bleek een uitdaging, ik wilde iedereen erop hebben maar dan had ik niemand om Marietje vast te houden. Ik deed het zelf, terwijl ik op de grond zat om foto's te maken. Dat ging niet altijd ongelofelijk goed:
Afbeelding

Nou hadden we afgelopen vrijdag wel iets ontzettend gaafs gedaan, het Fries museum had één van ons gevraagd of ze met haar paard bij de opening van de nieuwe tentoonstelling wilde zijn. Dit had Signe een paar jaar terug al met haar trouwe Blizzard gedaan, toen de tentoonstelling 'Wij Vikingen' open ging. Echter hoefde ze dit keer niet alleen en gingen een hoop van de Riders ook mee :o De nieuwe tentoonstelling ging over de middeleeuwen, dus vlak na de Vikingtijd. De meeste van ons hebben vooral Vikingkleding, maar met wat dingen samen zoeken en last-minute wat jurken maken zag iedereen er hartstikke tof uit!

Zo ook Marietje en ik. Wat gek om daar middenin Leeuwarden te staan zeg! Op de vrijdag is er markt, en die was grotendeels weg. Er lag hier en daar nog een ex-muffin op de grond, en er waren ontzettend veel geuren die de paarden gek vonden.

De trailers mochten aan de zijkant van het museum geparkeerd worden, dus daar stonden we de paarden te poetsen en op te zadelen:
Afbeelding

Er was ook muziek, Marietje vond dat eerst wel twijfelachtig maar toen toch best wel leuk.

Afbeelding

In de regen, gelukkig heeft het museum een groot afdak bij de ingang.
Afbeelding

Toen ben ik erop gegaan, ik had gelukkig een rijjurk aan :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben ook een paar toffe foto's van fotograaf Ruben van Vliet gekregen! Hij bracht de opening in beeld.
Ik ben ontzettend blij met deze foto
Afbeelding

Signe en Brisingr
Afbeelding

En hij wilde zelfs een groepsfoto voor ons maken :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mariett op 12-09-22 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:26

Wat een leuk initiatief en wat een prachtig tuig en kostuum!
Jammer van de regen, maar zo te zien mocht dat de pret niet drukken :D

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:39

Oh wat gaaf, dat had ik echt heel graag in het echt willen zien. Maar wat tof dat jullie dit doen

lizard
Berichten: 5264
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:41

Erg leuk!
En mooie foto's.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 19:44

Aaaah waren jullie dat! Ik kwam jullie met de trailer tegen op de fiets vlakbij het station en ik kon al niet verzinnen wat iemand met 4 paarden in de binnenstad moest :') Nu kan ik eindelijk weer rustig slapen _O-

Maar wat cool om te zien zeg!

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 20:32

Dank jullie! De regen maakte de stenen wel een beetje glad, dus ik was extra blij dat Marie niet op ijzers liep :) Maar het was niet koud en ook niet te warm voor onze kostuums, dus we konden eigenlijk niet klagen :D
Smee__ Hahaha en jij maar wakker liggen :P Ik had ook nooit verwacht om ooit iets met Marie in de binnenstad te moeten, maar leuk was het wel :D En we hoorden inderdaad een hoop verwarde mensen :)

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:40

Wat ontzettend tof!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:36

Wat gaaf lijkt mij super gaaf om ook eens te fotograferen

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:59

Het was echt weer heel bijzonder om hier te staan weer. Wat een toffe groep is het toch.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:37

Prachtige foto's van de opening!!
Die tweede foto is zo epic, jullie kunnen zo een band starten met die foto als cover!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:06

Wow heel gaaf! En zulke mooie fotos

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:54

Wat gaaf! Haar gezichtsuitdrukkingen zijn fantastisch.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:29

Wat ontzettend leuk!

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 20:41

Dank jullie! <3

Jaa die tweede foto vind ik ook tof! We gaan ze nog eens 'over' doen, met een andere fotograaf (zodat ik ook makkelijker met de rest op de foto kan) en met de hele club, dan wordt het nog toffer!
En Marietjes gezichtsuitdrukkingen :+ Ze heeft inderdaad wel heel duidelijk een mening over dingen. Ik vind het echt heerlijk!

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:55

Wat gaaf! Ik wil ook zo'n club, echt iets voor mij!
Helaas heb ik nog steeds geen rijpaard, anders zou ik dit meer actief zoeken.
Wat leuk dat het museum jullie ook vroeg, doen jullie vaker mee met shows/events/openingen?
Maken jullie alle kostuums zelf of stellen jullie ook dingen samen van gekochte spullen? De outfits zijn zo mooi en de paarden zien er gaaf uit! Ik kan niet eens kiezen of ik de Vikings of Middeleeuwse kostuums mooier vind. Wat vonden de museumbezoekers ervan?

marley93

Berichten: 6036
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:18

Enorm gaaf! <3 Ik hou heel erg van dit soort dingen; vikingen, fantasy, middeleeuws... En dat tuig op de paarden, prachtig gewoon. Ik hoop jullie een keer live te kunnen bewonderen!

Volgens mij volg ik de Viking playlist van Signe ook op Spotify, bedenk ik me nu. :))

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 18:09

Dank jullie! <3

De museumbezoekers vonden het mooi! En de toevallige voorbijgangers ook, die waren wel een beetje in de war soms :+
De meeste kostuums maken we zelf! Wat in de winkels aan kostuums ligt is vaak toch een beetje carnaval-achtig, of bijvoorbeeld katoen. Dat is verder prima voor wie het wil natuurlijk, maar als je het zelf maakt zit het een stuk beter en kan je er lekkerder in bewegen :)
Ik maak mijn Vikingkleding allemaal met de hand (dus ook niet met naaimachine). Dat is een hobby op zich hoor, dat gaat heel veel mensen te ver!
Hier de laatste stiksels van een wollen Vikingjurk.
Afbeelding
De kleding van de meeste mensen in de foto's bij het museum zijn ook zelf gemaakt, maar die van mij had ik gekocht :) De jurk is een rijjurk van Klesarven (ouder model) en het 'korset' komt van Armstreet.

Het is zeker het plan om vaker dit soort dingen te doen! We zijn nog een beetje in de startfase.
Op Instagram zijn we ook trouwens, mochten jullie dat leuk vinden: @riders.of.the.north
Als we toffe nieuwe dingen gaan doen is dat ook de plek waar het als eerste op komt.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Vrijheid, Vetes, Vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:12

Nou ik ga mijn instagram account even afstoffen en jullie volgen!
Wat leuk dat je de kleding zelf maakt! En met de hand nog wel! Ik moet het nog allemaal leren, maar dit is zeker weer even een inspiratiebron voor me.
Ik bedoelde sowieso geen standaard winkel kostuums, meer dingen zoals marktplaats en etsy, waar je wat uniekere, gedetailleerdere en handgemaakte dingen tegenkomt. Maar als je het zelf kan maken, is dat natuurlijk extra gaaf!