Daar is ze dan eindelijk..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5484
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Daar is ze dan eindelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 19:38

.. Mijn eerste paard!

Eindelijk, na zo veel jaren verzorg- en bijrijdpaarden, wel 6 verhuizingen in de laatste 5 jaar, maar nu na een jaar hard werken was het dan de tijd om voor een paard rond te gaan kijken! Ik had een héle duidelijke wens: een Akhal Teke of een Arabier. Een paard gefokt om in de top endurance mee te gaan rijden. Een merrie van tussen de 2 of 4 jaar zodat we samen alles kunnen gaan leren. Het eerste is het niet geworden, het laatste gelukkig wel :+

Vorig jaar begon ik te werken op een draversstal. In de herfst van 2021 reed ik voor het eerst op Clara en het was meteen liefde of het eerste gezicht. Clara had iets speciaals, iets wat de anderen niet leuk/vervelend vonden, maar het trok mij zo aan in haar. Ik reed nog een paar keer vaker op haar en ik begon haar steeds leuker te vinden, en dat had mijn baas, en tevens haar eigenaar, ook door. Ik had wat problemen met mijn toenmalige bijrijdpaard, en elke keer als we heerlijk relaxed door het bos reed met Clara dacht ik: ik wou dat mijn bijrijdpaard meer als haar zou zijn. Of eigenlijk: ik wou dat ik Clara kon hebben als míjn paard.

Mijn collega's en mijn baas was er van op de hoogte dat ik van plan was om deze herfst/winter een paard te kopen. Ik had Clara helaas al een paar weken al niet meer gereden, maar ik hield altijd een extra oogje op haar, want er was niemand anders die naar haar om keek. En zo op dinsdag zei ik tegen mijn baas: 'Clara heeft een wondje op haar been en die is wat dik. Ik zal het later vanmiddag behandelen.' En ze kijkt me aan, en ze zegt:

We vroegen ons eigenlijk af of je haar niet zou willen kopen.

ehhhhh whuuttt? :wow:

Nou, daar hoefde ik nog geen enkele seconde over na te denken :o De hele dag ging door als een blur, en toen ik thuis kwam zei ik tegen mijn vriend: het voelt alsof ik dit heb gedroomd. Want dit soort dingen gebeuren mij niet :+ En ik was dus voorbereid om woensdag op het werk te komen, en het echt even goed aan mijn baas te vragen. Maar die kans kreeg ik niet, want ik kwam aan en haar man zei direct: GEFELICITEERD ANIEK! Nou, dat was dus duidelijk :+

En zo geschiedde, snel aan mijn vriendin gevraagd of zij plaats had voor een extra paard, op zaterdag paardenspullen wezen shoppen, en vanochtend haar verhuist van mijn werk naar haar nieuwe huis. Mijn geluk kan echt niet op!

Nou, genoeg geschreven. Jullie willen natuurlijk haar zien :D Eerst even een paspoortje:

Clara T.T.
Merrie van 2019
1x op de baan gestart

Ik ga niet verder in de drafsport met Clara. Ze is te gevoelig om voor de sulky te trainen. Ze mag nu eerst even lekker relaxen en tot rust komen. Het doel is om endurance met haar te gaan rijden :)

Klaar om in te laden!
Afbeelding

Afbeelding

En bij haar nieuwe thuis. Ze staat nu nog even apart, maar komt maandag of dinsdag in de nieuwe groep. Ze vond het best een beetje spannend, veel rondgedraafd de hele dag. Ze heeft natuurlijk al vanaf veulen af aan in dezelfde groep, op dezelfde stal gestaan. Dus dit is best een culture shock voor haar :knuffel:

Afbeelding

Haar lieve gezicht <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mijn prachtige meisje :*
Afbeelding

Aju!

floorsil

Berichten: 2645
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Daar is ze dan eindelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:57

Gefeliciteerd en wat lijkt ze groot! Lijkt mij idd een heerlijk paard om veel kilometers in de mooie natuur te rijden!

Speirs

Berichten: 1691
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Daar is ze dan eindelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:26

Wat een mooi paard zeg! Gefeliciteerd!

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:32

Wat gaaf voor je zeg!!

Niet rot bedoelt maar schrik wel een beetje van haar bouw eerlijk gezegd, ze heeft een erg apart ruggetje op de foto's...?

Emj_23
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Daar is ze dan eindelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:35

Ik was al bang dat het aan mij lag. De rug vind ik apart. Ik heb er echter geen verstand van, gewoon een ander beeld dan ik normaal zie. Kan ook aan de foto liggen. Super tof dat je Clara hebt! Lief hoofdje en ze glimt prachtig!

Piekosjj

Berichten: 5484
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Daar is ze dan eindelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 20:54

Nee hoor dat zien jullie goed, ze is inderdaad wat bizar gebouwd. Ze gaat sowieso eerst naar de osteo e.d., een goed zadel aanpassen en we gaan zien waar het schip strand. Als het haar niet lukt om mijn sport ambities waar te maken, word ze gewoon lekker gezelschaps maatje en spannen we haar zo nu en dan in voor een bosrit. Ze is echt mijn oogappel en ik weet dat ik hoge ambities heb, maar we gaan doen wat haar lukt :) Ook is ze echt gigantisch gegroeid de laatste paar maanden, dus ik gok dat ze ook nog wel wat rechter gaat trekken.

Hevonen

Berichten: 5644
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:57

Wat fijn voor je! Ze ziet eruit of ze erg weinig ruwvoer en veel krachtvoer heeft gehad. Jong, veel spieren, weinig ontspanning. Denk dat ze heel erg veel evenwichtiger zal worden als ze gewoon lekker ruwvoer krijgt en in de wei loopt... neem tenminste aan dat dat nu niet het geval is.

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:58

Ik wilde ook graag enthousiast voor je zijn, maar ik zie een bizar gebouwd paard. Ze is natuurlijk ook nog jong, maar ze heeft een hele bijzondere bovenlijn. Ik vind haar wel een hele lieve blik hebben, dus ik snap dat je voor haar bent gevallen.

Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:00

Wat leuk, van harte gefeliciteerd! Ze heeft inderdaad wat speciaals, een eigenzinnige uitstraling. Mooi hoofdje. :):)

Cinnepin

Berichten: 8971
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:01

Heel fijn dat je je eigen paardje hebt die je zo graag zou willen ;)

Maar als ik eerlijk ben, moest ik ook ff slikken bij de foto's. inderdaad haar bouw. En ze is jong en heeft al enorme kuilen boven haar ogen...is volgens mij niet echt leeftijdsgebonden, maar ze kijkt niet zo happy ofzo, ik weet niet.

Heb je haar laten keuren?
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 21-08-22 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:02

Het lijkt wel op iets van een karperrug of herdersrug idd, misschien in combinatie met een vrij korte hals en afhangend kruis?
Maar ze heeft wel een prachtige uitstraling! Volgens mij is ze ook best groot of lijkt dat maar zo?
Ik hoop dat jullie nog heel veel moois gaan beleven samen!

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Daar is ze dan eindelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:23

Wat een leuk verhaal en tof paard! Die gaat het vast goed krijgen bij je!

De rug lijkt nu een beetje bizar maar dit is vrij "normaal" hoor voor een jonge, getrainde draver. Mijn ruin kwam vorig jaar met 5 jaar oud ook van de baan af en zag er ook bijzonder uit. Inmiddels is dat helemaal goed gekomen met een tijdje rust na de laatste koers en daarna goede dressuurmatige training.

Komt helemaal goed! Lekker genieten van je paard.

MirandaMalik

Berichten: 9902
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:30


Gitana

Berichten: 2715
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:51

Wat een leuk verhaal en wat een mooie merrie
Gefeliciteerd met je eigen paard!! **\O/**

Sherivey
Berichten: 8776
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:53

Gefeliciteerd! Ben echt zo blij voor je :D

Enne, wat bouw betreft, rustig afwachten, goed voeren en idd laten nakijken door osteo.
Titane zag er ook compleet anders uit toen ie op de baan liep, vergeleken met toen ie een poosje bij mij was. :)

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:55

Gefeliciteerd, veel plezier met haar!!

Fokker321
Berichten: 511
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:56

Gefeliciteerd met je eigen paard !!

Zoolgangster

Berichten: 9735
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:19

pmarena schreef:
Wat gaaf voor je zeg!!

Niet rot bedoelt maar schrik wel een beetje van haar bouw eerlijk gezegd, ze heeft een erg apart ruggetje op de foto's...?


Ja, dat vind ik ook... en dan heb ik al redelijk wat dravers gezien, aan het draver zijn op zich ligt het niet.
Veelzeggend ook dat het paardje na 1x voor de sulky al niet meer ingezet wordt. Ik zou wel uitkijken met wat de eigenaren met "gevoelig" bedoelen. Met zo'n bouw kan de gevoeligheid voor blessures een vervelend gevolg zijn.

Desondanks, ik wil de lol niet verpesten, gefeliciteerd met je eigen paard! :D

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:34

Wat een lief dier om te zien !
De bouw zou ik me niet direct druk over maken.
Dier komt uit volledige training daar moeten ze slank en gespierd staan en ze gebruiken hele andere spieren voor die trainingen.
Vind haar wel super moe kijken dus inderdaad lekker rustig aan doen en de tijd nemen met het knappe dier

F_inley

Berichten: 6416
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Daar is ze dan eindelijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:39

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard *\o/* dat je met haar maar net zoveel lol en geluk.mag krijgen als met Q :D

Piekosjj

Berichten: 5484
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 22:45

Zoolgangster, ik heb haar zelf ook voor de sulky gehad en ze is niet gevoelig voor blessures oid. Nog nooit een stap onregelmatig gezet. Ze is overreactief op oa het tuig rond haar lijf en kan daardoor bijv proberen te bokken of weg te komen. Dit is natuurlijk geen leuk gedrag als je er zo kort achter zit. De term gevoelig heb ik dus zelf gekozen en niet de eigenaren :j Aangezien ze zelf de fokkers en eigenaren van haar waren, verliezen ze veel geld aan haar boxplaats, die ze liever uithuren aan een prive eigenaar die gewoon stalling betaald en ook meer prijzengeld binnen kan slepen. De drafsport is gigantisch met een grote omloop van geld in zweden, dus er is geen tijd voor een paard dat alleen maar geld kost. Even de korte versie ;)

Over haar rare bouw e.d schrijf ik morgen wel meer op de computer :j

Zoolgangster

Berichten: 9735
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:48

Piekosjj schreef:
Zoolgangster, ik heb haar zelf ook voor de sulky gehad en ze is niet gevoelig voor blessures oid. Nog nooit een stap onregelmatig gezet. Ze is overreactief op oa het tuig rond haar lijf en kan daardoor bijv proberen te bokken of weg te komen. Dit is natuurlijk geen leuk gedrag als je er zo kort achter zit. De term gevoelig heb ik dus zelf gekozen en niet de eigenaren :j Aangezien ze zelf de fokkers en eigenaren van haar waren, verliezen ze veel geld aan haar boxplaats, die ze liever uithuren aan een prive eigenaar die gewoon stalling betaald en ook meer prijzengeld binnen kan slepen. De drafsport is gigantisch met een grote omloop van geld in zweden, dus er is geen tijd voor een paard dat alleen maar geld kost. Even de korte versie ;)

Over haar rare bouw e.d schrijf ik morgen wel meer op de computer :j


Duidelijk, ik dacht dat er met gevoeligheid gevoeligheid voor blessures bedoeld werd. En ja, sommige paarden zijn te lastig (door overgevoeligheid, temperament, karakter, whatever) om voor de sulky te lopen, ook dat kan inderdaad heel goed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15938
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:48

Ze staat met een echt opgetrokken buik. Alsof ze buikpijn heeft. Dan zou ik ook bokken op het tuig denk ik.

goldyc

Berichten: 761
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:59

Het beestje is 3. Haar bouw ziet er niet helemaal ideaal uit, maar op de standfoto aan de stal wordt dat volgens mij voor een deel vertekend door haar uitstekend heupbot. Haar rug lijkt me vooral vrij kort maar ze ziet er ook hoog uit, dus misschien vertekend het wel door haar lange benen :+ . Ik vind haar over het geheel vrij schraal en vrij onbespierd, maar ze is slechts 3, waarschijnlijk ziet ze er een stuk beter uit als ze lekker is bijgekomen van haar verhuizing en wat meer spieren op haar bovenlijn heeft. Slungels hebben wat tijd nodig om uit te groeien hè. ze staat misschien ook wat opgetrokken maar ze is net verhuisd, dus wat opgetrokken door stress lijkt me dan persoonlijk wel logisch.

Gefeliciteerd met je maatje TS! Dit is een gevalletje ‘zo moest het zijn’, hopelijk zien we ooit een update van je verschijnen, ik ben heel benieuwd naar jullie Endurance debuut.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 23:00

Die heeft geen karperrug hoor, laatje niet zomaar alles wijs maken.

Wel heeft ze opgetrokken buik en ik vind jaar slecht in de bespiering zitten en te mager maar ik zie paarden liever voller dan de ribben.
Wel korte rug en aftellende kruis maar met trainen kom je heel ver.

Eerst maar eens lekker wennen