Mustangs in het wilde westen.. hoe zit dat nu?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Mustangs in het wilde westen.. hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 07:24

Hey ! long time no see :)

Vorig jaar in september had ik gesolliciteerd voor en job als reporter/fotograaf voor American Wild Horse Campaign. Zij waren opzoek naar mensen die als verslaggever naar al de BLM roundups zouden gaan.
Maanden lang had ik niets terug gehoord.. en in maart kreeg ik dan eindelijk die lang verwachte email!! (die ik eigenlijk helemaal niet meer verwachtte uiteraard :') ). Mijn interview is goed gegaan en ik was meteen aangenomen.

Aangezien ik nog nooit naar een roundup geweest was had ik training nodig dus vorige week was het dan zo ver.. Ik vloog naar Reno, Nevada en van daaruit reden we naar Susanville, California.

Als je uitgebreid verslag wil lezen kan dat hier: Roundup Report: Twin Peaks HMA
(mijn verslag was 26,27 & 28 juli)

"The BLM plans to capture approximately 2,000 wild horses and remove approximately 1,800 from the range. The plan also calls for capturing and removing 339 wild burros. The BLM plans to treat only 110 mares with a fertility control vaccine and release them back onto the range."

Omdat alles enorm complex in elkaar zit (en dit een heel controversieel topic is) nodig ik julie uit om AWHC's website te lezen voor een samenvatting. En dit is uiteraard ook mijn visie op heel het gebeuren. https://americanwildhorsecampaign.org/problem

Oke dan nu wat foto's en filmpjes, zeker ook de videos bekijken..

Elke ochtend om 3:15 opstaan, om 5 uur op de range.
Afbeelding

Iedereen kan als toeschouwer naar deze roundups komen maar je moet een plek reserveren. Hier zie je een andere filmcrew die aan een documentaire aan het werken is. (de persoon links en rechts is ons team)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een groep van 80+ mustangs in de verte.
Afbeelding




Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Anyways, ik zou een heel boek kunnen schrijven maar ik merk dat ik enorm moet zoeken naar de juiste woorden in het nederlands :')
Dit was.. een ervaring rijker. Verschrikkelijk om deze dieren in deze omstandigheden te moeten bewonderen, maar het is belangrijk om dit naar de buitenwereld te brengen en daarom is AWHC aanwezig op elke roundup.
Ik zal volgende week weer richting Reno vliegen en dan voor 14 dagen naar de Blue Wing HMA gaan. Deze keer 'voor echt' en dan zal ik de enige van ons team aanwezig zijn.

Als jullie vragen hebben antwoord ik ze graag! en nogmaals.. bezoek even de linkjes als je meer wilt lezen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104490
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Mustangs in het wilde westen.. hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:26

Wat een ontzettend gave ervaring. Dit is echt mijn droombaan. Hele toffe foto's ook.
Is het gewoon een betaalde baan?

Leo

Berichten: 50473
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Mustangs in het wilde westen.. hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:46

Allereerst, wat een ervaring, wat prachtig vastgelegd. Heel rauw en echt.

Mijn hart breekt wel een beetje bij de filmpjes. 1800 paarden die weggehaald worden. Pfoe.

Vervolgens ben ik je link gaan lezen. Schokkend te lezen dat de BLM het fertilization program niet (goed?) implementeert... volgens mij werkte dat goed wat ik jaren terug eens hoorde toen ik in de states was. Maar, de removal zal meer "opleveren"..?

Oshaa
Berichten: 1077
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:42

Wat een aan de ene kant fantastische en aan de andere kant heartbreaking ervaring!
Ik heb in 2013 en 2014 meerdere maanden met de mustangs mogen werken om ze halter / zadelmak te maken. Bedrijven / particulieren kunnen zich opgegeven om dit te doen, omdat paarden die al iets kunnen makkelijker worden geadopteerd. Ik deed onderzoek (voor mijn uni-opleiding) op een ranch die dat ook deed. Daarna nog 2 maanden op een Wild Horse Sanctuary gewerkt als trainer. Ook wilde paarden, maar van de Indian Reservations. Die paarden mogen, in tegenstelling tot de mustangs van BLM-land, worden geslacht. De eigenaresse van de Sanctuary ging veilingen af om zulke paarden te kopen. Een groot deel leeft wild op de sanctuary, maar een klein deel werd getraind om geadopteerd te worden. Zo bleef er ruimte om nieuwe op te vangen.

Fantastische paarden, vreselijke verhalen rond de round-ups en de holding pens. Wij zijn op bezoek geweest bij de holding pens in Nevada. Zoveel paarden en dan weet je dat het maar het topje vd ijsberg is. En er worden er relatief weinig geadopteerd. Ook meerdere malen op één van de 'Mustang Days' geweest, waarbij ze worden gepromoot en je ook paarden kan adopteren.



Leo schreef:
Allereerst, wat een ervaring, wat prachtig vastgelegd. Heel rauw en echt.

Mijn hart breekt wel een beetje bij de filmpjes. 1800 paarden die weggehaald worden. Pfoe.

Vervolgens ben ik je link gaan lezen. Schokkend te lezen dat de BLM het fertilization program niet (goed?) implementeert... volgens mij werkte dat goed wat ik jaren terug eens hoorde toen ik in de states was. Maar, de removal zal meer "opleveren"..?


Het is enorm controversieel daar allemaal, en je hebt heel duidelijk twee kampen. Veel mensen zeggen dat ze teveel paarden weghalen uit kuddes (en soms ook een volledige kudde verwijderen) om ze een overlevingskans te geven. De BLM zegt dat het moet omdat er niet genoeg voedsel / water is en de druk op het land te groot word. Het andere kamp zegt dat het onder druk van de koeienranchers is, want koeien mogen ook op public land grazen. En 1 mustang staat gelijk aan 1 koe en kalf (tenminste in 2013). En de BLM (bureau of land management) is sterk verweven met de politiek, waar in die gebieden de grote ranches veel invloed op uitoefenen. En zo gaat de discussie door....

Leo

Berichten: 50473
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Mustangs in het wilde westen.. hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:47

Die controversie maakt het ontzettend ingewikkeld inderdaad...

Jij hebt ook bijzondere ervaringen opgedaan Oshaa. Waardevol!

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:49

Gave foto's...maar ik zat me net af te vragen wat er met die paarden zou gaan gebeuren..

Oshaa
Berichten: 1077
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:18

Elisa2 schreef:
Gave foto's...maar ik zat me net af te vragen wat er met die paarden zou gaan gebeuren..


Mustangs van BLM land mogen dus niet geslacht worden. Ze gaan eerst naar grote holding pens in oa Nevada. Je kan rechtstreeks daar adopteren, of op één van de evenementen of bij een organisatie / particulier die ze halster / zadelmak maakt. (er zitten wat eisen aan de omheining die je moet hebben een om wilde mustang voor de BLM te "temmen"). De holding pens zitten redelijk vol en (tenminste in 2014, kan verandert zijn) nadat een paard bij 3 evenementen is geweest en niet is geadopteerd gaan ze naar de permanent holding facilities in het oosten van het land (de wilde mustangs zitten in the Western states). Daar blijven ze dan in principe tot hun dood.

TS, als je geen andere foto's in het topic wil haal ik ze weer weg!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

speurneusc

Berichten: 5595
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:03

zie ook op fb de duitse "mustang make over" elkaar jaar adopteren ze een groep mustangs die daar vlieg klaar gemaakt worden en verder niet getraind worden, hier wordt een groepje toegewezen aan instructeurs die ze in 100 dagen trainen, daarna kan er geboden worden tijdens de veilig, is net vorige week geweest in aken.

buiten de mustangs voor deze veiling, nemen ze ook andere mustangs mee die ze een nw. kans willen geven, daar kan je buiten dat evenement ook op bieden.

https://www.facebook.com/mustangmakeovergermany

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 19:16

Bellatrix schreef:
Wat een ontzettend gave ervaring. Dit is echt mijn droombaan. Hele toffe foto's ook.
Is het gewoon een betaalde baan?

Thanks! En yep is betaald per dag dat je op een roundup bent. Ze wisselen zo vaak mogelijk af tussen fotografen omdat het toch wel een zware job is, lange dagen in de hitte, je moet alles van eten en drinken zelf voorzien.. wc’s zijn er niet etc. Je moet je ook flexibel opstellen, alles kan veranderen tot op de dag zelf.


Leo schreef:
Allereerst, wat een ervaring, wat prachtig vastgelegd. Heel rauw en echt.

Mijn hart breekt wel een beetje bij de filmpjes. 1800 paarden die weggehaald worden. Pfoe.

Vervolgens ben ik je link gaan lezen. Schokkend te lezen dat de BLM het fertilization program niet (goed?) implementeert... volgens mij werkte dat goed wat ik jaren terug eens hoorde toen ik in de states was. Maar, de removal zal meer "opleveren"..?


Thanks! Ja het is hartverscheurend. Beheer is nodig maar op deze manier is gewoon crimineel imo. paarden met helicopters terroriseren, uit elkaar halen, veulens die nog geen week oud zijn kilometers laten lopen in extreme hitte.. de dag ervoor werden er 120 paarden in de trap sites gepusht, de panelen kwamen los, paard brak zijn been etc
En ja, follow the money..

@Oshaa wow wat een gave ervaring om met mustangs te werken! Ik vraag mij dan af of ze eigenlijk winst maken met het trainen van de mustangs? Misschien heb jij daar een beter zicht op
En als in 2013-14 de holding pens al volzaten.. is het wellicht een ramp nu. BLM wilt 22.000 paarden binnen halen dit jaar.
Enkele maanden geleden zijn er 150 paarden gestorven aan een virus in een van de holding pens.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 19:27

speurneusc schreef:
zie ook op fb de duitse "mustang make over" elkaar jaar adopteren ze een groep mustangs die daar vlieg klaar gemaakt worden en verder niet getraind worden, hier wordt een groepje toegewezen aan instructeurs die ze in 100 dagen trainen, daarna kan er geboden worden tijdens de veilig, is net vorige week geweest in aken.

buiten de mustangs voor deze veiling, nemen ze ook andere mustangs mee die ze een nw. kans willen geven, daar kan je buiten dat evenement ook op bieden.

https://www.facebook.com/mustangmakeovergermany


Wat leuk dat de mustang make over zelfs tot in duitsland komt! Ik vind het een leuk concept, maar het zou mij ook niet verbazen dat sommige mensen dit alleen voor het geld doen & deze paarden enorm gerusht worden als je ziet wat sommigen allemaal kunnen na 100 dagen. Maar ik volg een aantal mensen die mustangs trainen en ik vind het toch echt knap wat ze bereiken met die paarden. Ik hoop zelf ook ooit mustangs te adopteren

speurneusc

Berichten: 5595
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:29

nenahdm schreef:
speurneusc schreef:
zie ook op fb de duitse "mustang make over" elkaar jaar adopteren ze een groep mustangs die daar vlieg klaar gemaakt worden en verder niet getraind worden, hier wordt een groepje toegewezen aan instructeurs die ze in 100 dagen trainen, daarna kan er geboden worden tijdens de veilig, is net vorige week geweest in aken.

buiten de mustangs voor deze veiling, nemen ze ook andere mustangs mee die ze een nw. kans willen geven, daar kan je buiten dat evenement ook op bieden.

https://www.facebook.com/mustangmakeovergermany


Wat leuk dat de mustang make over zelfs tot in duitsland komt! Ik vind het een leuk concept, maar het zou mij ook niet verbazen dat sommige mensen dit alleen voor het geld doen & deze paarden enorm gerusht worden als je ziet wat sommigen allemaal kunnen na 100 dagen. Maar ik volg een aantal mensen die mustangs trainen en ik vind het toch echt knap wat ze bereiken met die paarden. Ik hoop zelf ook ooit mustangs te adopteren


je kan de vorderingen volgen vanaf dat ze aankomen en opgehaald worden door de trainers, om de paar dagen komt er een update van de trainingen met filmpjes.