Noura en Jim in hun nieuwe equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Noura en Jim in hun nieuwe equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 10:43

Vanaf maart zijn wij bezig met het opknappen van een wei naar een equihabitat. Toen we zijn gestart was het letterlijk een wei met prikkeldraad er omheen. Er stond een (fantastische!) bomenrij in het midden, en dat was het.
Ik heb een plan gemaakt en dat zijn we in fases aan het uitvoeren. Voor het hele proces tot nu toe zie: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat
Hier houd ik ook de updates bij, dus wie het leuk vindt om ons te volgen, dan moet je in dat topic zijn :D

Inmiddels zijn we 3 maanden verder en staan de paarden er nu sinds 2 weken. En wat ben ik blij met dit plekje. Ik word er helemaal zen van en de paarden ook. Het is er rustig (we stonden eerst langs een vrij drukke 60 km weg), het enige dat je hoort zijn vogels en af en toe een trein of een auto. Heerlijk!

In de aanleg proberen we er een echt equihabitat van te maken. Dat wil zeggen: een tracksysteem voor de paarden, met diverse voerplaatsen en drinkplaatsen, zodat ze veel bewegen en een aantal kruidenrijke snackweitjes. Maar daarnaast ook ruimte voor biodiversiteit. Bloemen en planten, vogels, insecten, kleine knagers. En dat lukt goed! Elke avond vieren de egels een feestje op een van de weitjes, konijnen maken holen in de mesthoop, de insecten genieten van de bloemen.
Geniet mee van ons prachtige plekje (dat overigens nog lang niet af is :+ ).

Allereerst de paardenbewoners:
Jim, haflinger van 17 jaar, vervroegd met pensioen.
Noura, paint horse van 2 jaar en vooral nog lekker jong.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de hooiplaatsen die we hebben gemaakt. We hebben voor de snackweitjes geschilde vurenhouten palen gebruikt. Voor de buitenomheining hebben we gekozen voor robuuste geschilde kastanje houten palen. We hadden er nog 1 over, dus konden we mooi op deze manier gebruiken.
Afbeelding

We hebben een bloemenstrook gezaaid van 70 meter lang en daar insectenhotels langs geplaatst. Het duurde even door de droogte, maar na een paar regenbuien, komt alles mooi op.
Afbeelding

De strook met insectenhotel. We hebben bewust prikkeldraad laten staan tegen honden en ander ongewenst bezoek en een 2e omheining geplaatst met lint. Daartussen is de strook gezaaid over de hele lengte van de omheining.
Afbeelding

Er staat van alles aan bloemen. Wie weet wat dit is, mag het zeggen. Ik moet 'm nog even door de plantenapp halen.
https://i.postimg.cc/Gp8n9ztd/IMG-3254-bewerkt-1.jpg

De bijen en hommels genieten er volop van <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een andere voerplaats. Hier zie je mooi de bloemenstrook achter de paarden.
Afbeelding

Op deze plek hebben we gekozen voor een hooitunnel. Zo kunnen ze kiezen in welke houding ze willen eten. Hoog voor de passive physio of gewoon lekker laag. Deze heeft een wat grotere maas, in tegenstelling tot de andere netten dat echt slowfeeders zijn.
Afbeelding

De uilenkast in een van de berkenbomen. Geschikt voor een steenuil. Helaas heeft de uil besloten dit jaar bij de buren te nestelen, we hopen dat hij volgend jaar weer terug komt. Hij komt wel regelmatig even op bezoek :D
En in de hedera hebben we diverse nesten zitten van onder andere merels.
Afbeelding

Een van de andere paardenbewoners. Er stonden al 2 shetlanders en deze blijven staan. Langzaam laten we ze aan elkaar wennen. Er staat nog een draadje tussen en soms mogen ze bij elkaar. Mijn haflinger is nog een beetje een hufter, dus we doen dat nog niet langer dan een paar uur en met afleiding van gras. Anders gaat hij lopen jagen en dat willen we niet. Volgende stap is om het draadje alleen nog boven vast te hebben, zodat de shets naar hun eigen stukje kunnen zonder mijn grote lummels. Dit heeft even tijd nodig, maar komt wel goed.
Afbeelding

En zoals jullie op bovenstaande foto en deze wel zien, is er nog we wat onderhoud nodig. Morgen weer een rondje jkk steken, zuring verwijderen en de boel even maaien zodat alles weer glad is :D
Een plek in eigen beheer is nooit af zeggen ze. Nou, dat klopt wel. Maar het is fantastisch om te doen en om te zien dat de paarden er van genieten én ook andere dieren hun weg er weten te vinden.
Afbeelding

mooney

Re: Noura en Jim in hun nieuwe equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:51

Hard werken maar je krijgt er ook veel voor terug denk ik! Mooie visie heb je, ik vind het ook erg interessant om een combinatie tussen paardenwelzijn en biodiversiteit te maken. Ik spiek gezellig mee als inspiratie voor later.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:00

Prachtige plek geworden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:01

Dat ziet eruit als een fijne plek! Ik weet nog dat je je paarden tijdelijk moest verhuizen omdat alles toen onder was gelopen. Wat een geluk dat je er nu zo een fijne plek voor teruggekregen hebt *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 12:55

mooney: misschien is het volgtopic dan ook interessant voor je. Dan kun je de hele route zien. Daar houd ik ook de updates bij. En de dingen die wel en niet werken zeg maar :D

Jeetje77: bedankt!

Maureen: ja, wat een drama was dat. In totaal is het 7 of 8 keer ondergelopen in de winter en hebben we de paarden 1x moeten evacueren. De andere keren konden we gelukkig nog af met delen afsluiten. Maar leuk was anders.
Het nieuwe stuk ligt veel hoger en op zandgrond. Ongetwijfeld gaan we er ook nog wel tegen nadelen aanlopen, maar wateroverlast zullen we er niet hebben :D

Ik krijg overigens veel vragen over de vliegenmaskers. Deze heb ik van Agradi: https://www.agradi.nl/waldhausen-vliege ... rt-cob.htm

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:36

Heel mooi en fijn voor de paardjes. Ik ben een stille meelezers in je andere topic

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:51

Citaat:
Er staat van alles aan bloemen. Wie weet wat dit is, mag het zeggen. Ik moet 'm nog even door de plantenapp halen.
https://i.postimg.cc/Gp8n9ztd/IMG-3254-bewerkt-1.jpg

Komkommerkruid - Borago.
Bloemetjes kun je als mens ook eten - staat leuk in de sla en ze smaken naar komkommer (goh :D )

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:00

De plant met witte bloempjes en hartvormig blad is waarschijnlijk boekweit.
De plant met paarse bloempjes op uitkrullende stelen met gevederd blad is waarschijnlijk phacelia (bijenvoer).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 21:10

Klopt :j

Dat komkommerkruid ken ik niet. Zat ook niet in het mengsel. Verrassing :))

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:46

Prachtige paarden heb jij

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:15

Daihyo schreef:
Klopt :j

Dat komkommerkruid ken ik niet. Zat ook niet in het mengsel. Verrassing :))

Oh, je bedoelt deze:
Afbeelding
Heb je ook een foto van het blad?

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:31

leuk
is een equihabitat een beetje het zelfde als een paddock paradise?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 09:48

Ja het idee erachter is voor de paarden wel vergelijkbaar. Alleen bij een equihabitat is er ook oog voor de omgeving en andere bewoners, zoals vogels, amfibiën, knagers, wild en insecten. Meer duurzame materialen, natuurlijker zicht, natuurlijk weidebeheer, kruidenrijk grasland.

De basis is ook een track, met kleine weitjes waar ze niet teveel op staan en de bodem rust krijgt voor herstel en ontwikkeling van bodemleven en biodiversiteit.
Je biedt de paarden dus veel hooi aan op diverse voerplekken om het bewegen te stimuleren (net als een paddock paradise). Idealiter heb je ook nog verschillende ondergronden, zoals stand, grind, verhard, gras, enz. En daarnaast ook veel ander ruwvoer als bomen en struiken. Maar ook dat is wel vergelijkbaar met een goed opgezet paddock paradise.

Wij kunnen geen zandpaden ontwikkelen, dus hebben een track op gras/zwarte grond. We zitten voor 75% op zandgrond en dat zie je nu ook goed op de plekken waar ze het kaal lopen. We hebben we een zandpaddock en die wil ik nog iets uit gaan breiden. En een verharding moet er nog komen. Ooit wil ik ook nog een lavapad. Zo hebben we toch iets meer verschillende ondergronden, alleen op een alternatievere manier omdat we geen zandtrack kunnen maken.

Hier staat het heel mooi uitgelegd met concrete voorbeelden: http://viva-concept.com/equi-habitat/

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:21

Goh, wat tof! :D