Ik heb een plan gemaakt en dat zijn we in fases aan het uitvoeren. Voor het hele proces tot nu toe zie: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat
Hier houd ik ook de updates bij, dus wie het leuk vindt om ons te volgen, dan moet je in dat topic zijn

Inmiddels zijn we 3 maanden verder en staan de paarden er nu sinds 2 weken. En wat ben ik blij met dit plekje. Ik word er helemaal zen van en de paarden ook. Het is er rustig (we stonden eerst langs een vrij drukke 60 km weg), het enige dat je hoort zijn vogels en af en toe een trein of een auto. Heerlijk!
In de aanleg proberen we er een echt equihabitat van te maken. Dat wil zeggen: een tracksysteem voor de paarden, met diverse voerplaatsen en drinkplaatsen, zodat ze veel bewegen en een aantal kruidenrijke snackweitjes. Maar daarnaast ook ruimte voor biodiversiteit. Bloemen en planten, vogels, insecten, kleine knagers. En dat lukt goed! Elke avond vieren de egels een feestje op een van de weitjes, konijnen maken holen in de mesthoop, de insecten genieten van de bloemen.
Geniet mee van ons prachtige plekje (dat overigens nog lang niet af is

Allereerst de paardenbewoners:
Jim, haflinger van 17 jaar, vervroegd met pensioen.
Noura, paint horse van 2 jaar en vooral nog lekker jong.

Een van de hooiplaatsen die we hebben gemaakt. We hebben voor de snackweitjes geschilde vurenhouten palen gebruikt. Voor de buitenomheining hebben we gekozen voor robuuste geschilde kastanje houten palen. We hadden er nog 1 over, dus konden we mooi op deze manier gebruiken.

We hebben een bloemenstrook gezaaid van 70 meter lang en daar insectenhotels langs geplaatst. Het duurde even door de droogte, maar na een paar regenbuien, komt alles mooi op.

De strook met insectenhotel. We hebben bewust prikkeldraad laten staan tegen honden en ander ongewenst bezoek en een 2e omheining geplaatst met lint. Daartussen is de strook gezaaid over de hele lengte van de omheining.

Er staat van alles aan bloemen. Wie weet wat dit is, mag het zeggen. Ik moet 'm nog even door de plantenapp halen.
https://i.postimg.cc/Gp8n9ztd/IMG-3254-bewerkt-1.jpg
De bijen en hommels genieten er volop van

Een andere voerplaats. Hier zie je mooi de bloemenstrook achter de paarden.

Op deze plek hebben we gekozen voor een hooitunnel. Zo kunnen ze kiezen in welke houding ze willen eten. Hoog voor de passive physio of gewoon lekker laag. Deze heeft een wat grotere maas, in tegenstelling tot de andere netten dat echt slowfeeders zijn.

De uilenkast in een van de berkenbomen. Geschikt voor een steenuil. Helaas heeft de uil besloten dit jaar bij de buren te nestelen, we hopen dat hij volgend jaar weer terug komt. Hij komt wel regelmatig even op bezoek

En in de hedera hebben we diverse nesten zitten van onder andere merels.

Een van de andere paardenbewoners. Er stonden al 2 shetlanders en deze blijven staan. Langzaam laten we ze aan elkaar wennen. Er staat nog een draadje tussen en soms mogen ze bij elkaar. Mijn haflinger is nog een beetje een hufter, dus we doen dat nog niet langer dan een paar uur en met afleiding van gras. Anders gaat hij lopen jagen en dat willen we niet. Volgende stap is om het draadje alleen nog boven vast te hebben, zodat de shets naar hun eigen stukje kunnen zonder mijn grote lummels. Dit heeft even tijd nodig, maar komt wel goed.

En zoals jullie op bovenstaande foto en deze wel zien, is er nog we wat onderhoud nodig. Morgen weer een rondje jkk steken, zuring verwijderen en de boel even maaien zodat alles weer glad is

Een plek in eigen beheer is nooit af zeggen ze. Nou, dat klopt wel. Maar het is fantastisch om te doen en om te zien dat de paarden er van genieten én ook andere dieren hun weg er weten te vinden.