If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11409
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 20:01

Bijna een jaar geleden kocht ik na het verlies van mijn allerbeste maatje en mijn once-in-a-lifetime paard mijn nieuwe topper.
Fuego, een Andalusier hengst van 17 jaar.

Net gekocht en aangekomen op z'n nieuwe stekkie
1. Afbeelding

Alleen bleek m'n nieuwe topper toch minder top dan gehoopt.
Bewust een iets ouder paard gekocht met levenservaring alleen bleek hij dus een zwaar getraumatiseerde Spanjaard te zijn :=

Onze eerste fotoshoot samen
2. Afbeelding

Onze start ging nogal moeizaam. Ik kon niet accepteren dat ik mijn maatje zo plots was verloren en nu bleek ik ook nog eens de tegenpool van hem gekocht te hebben en was hij zo getraumatiseerd dat hij alle vertrouwen kwijt was. Ik geen vertrouwen + paard zonder vertrouwen is gedoemd om te mislukken :=

Zo reden we ook rond, beide mega gespannen met alle gevolgen van dien :=
3. Afbeelding


Ik werd steeds banger en Fuego ging steeds meer blokkeren, mijn angst en zijn angst ging niet samen. Tot het punt dat ik tijdens het rijden ben afgestapt, in huilen ben uitgebarsten want ik was zo enorm bang geworden om te rijden. Thuis erover gehad en besloten om Fuego te koop te zetten wegens geen klik/mis-match en op zoek te gaan naar een brave waar ik wel mee uit de voeten zou komen. Eind september heb ik hem dan ook op MP gezet.

Op de wei met z'n maatjes
4.Afbeelding


In de tijd die volgde bewust wat afstand van hem genomen, maar de paarden staan in eigen beheer dus de verzorging ging gewoon door. En Fuego zou geen Spanjaard zijn als hij mij geen mega spiegel voor m'n neus hield. Ik kon hem niet langer negeren en ben aan de hand met hem gaan werken om onze band toch sterker te maken en Fuego vertrouwen in mij te geven. De winter kwam eraan en uiteindelijk in januari de knoop doorgehakt dat ik toch niet zeker was dat ik hem kwijt wilde. Aan mijzelf gaan werken dmv afvallen en sporten in de hoop dat dat mee zou helpen en als het dan nog niet zou werken tussen ons zou ik hem alsnog weg doen.

Tussendoor toch nog een shoot gepland zodat ik nog mooie foto's zou hebben als hij weg zou gaan (stiekem wist ik eigenlijk al wel dat ik hem niet kwijt wilde)
5.Afbeelding

6.Afbeelding


Zo geschiede en zat ik er in maart weer op :D Eerst een rondje puur voor zelf het vertrouwen te krijgen, de tweede keer 10 minuutjes gestapt en daarna is m'n vriend komen helpen en durfde ik weer in draf. Mijn angst is verdwenen en mijn vertrouwen in Fuego groeit met de dag. We hebben nog altijd onze struggels en momenten dat ik even twijfel of ik er wel doorheen kom. Zo is galop nog altijd een groot punt waar we aandacht aan moeten besteden. Maar wat zijn wij gegroeid samen, ik kan weer heerlijk ontspannen tijdens het rijden, en ook Fuego ontspant eindelijk <3

Ons eerste échte ritje weer na een half jaar niet gereden te hebben
7. Afbeelding

met z'n mini-maatje op de paddock
8. Afbeelding

En met z'n maatjes genieten op de wei
9. Afbeelding


Ik ben dus mega blij dat ik hem niet weg heb gedaan, en alles op alles heb gezet om ervoor te gaan. Ik hoop dat we binnenkort kunnen gaan doen waarvoor ik hem eindelijk gekocht heb: buitenrijden, het leek erg ver weg, maar dit doel gaan wij ook samen bereiken <3


En nu rijden we zo rond .. We zijn er nog lang niet, maar we genieten en ontspannen er nu eindelijk samen van :D

Mega relax
10. Afbeelding

Z'n mega draf <3
11. Afbeelding

En ook galop pakken we zo nu en dan tussendoor erbij

12. Afbeelding

13. Afbeelding

En nog een leuke van ons samen :D
14. Afbeelding

En dit uitzicht is toch het beste dat er is <3
15. Afbeelding

tones

Berichten: 5406
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:06

Heerlijk om te lezen.
Die snoetjes van jullie op de een na laatste foto. <3
Nog heel veel geluk samen.

Selina

Berichten: 14651
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:09

Wat goed dat je hebt doorgezet en dat je nu dat vertrouwen weer hebt teruggevonden. Ik heb zelf de afgelopen periode ook iets soortgelijks meegemaakt en dat gevoel om dan uiteindelijk weer ontspannen erop te zitten is goud waard <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:13

Wauw Tarzan_

Wat een enorme progressie hebben jullie doorstaan. Wat knap! Zo leuk om dit topic tegen te komen van jouw. Dit vergt doorzettingsvermogen, vertrouwen, moed, kracht en je doet dit maar gewoon even!

_Tarzan

Berichten: 11409
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 20:23

Dankjewel <3 tones, die foto is van vandaag :D
Selina, dát precies, dat gevoel is niet te omschrijven <3
Dankjwel Evamarie, ik zat er op het moment van verkopen echt doorheen en was hem toen ook liever kwijt dan rijk, het heeft zeker veel doorzettingsvermogen, maar ook veel tranen gekost, maar kijk ons nu eens gaan samen <3

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:28

Wat een prachtige foto's en het verhaal is natuurlijk mooier

Als iemand die heel erg struggeld met angst voor mijn pony doet dit me heel erg goed

Anoniem

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:20

Super om jullie progressie te zien en goed dat je hebt doorgezet!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:52

Fijne foto’s! Heb je er ook les bij of iets? Mijn ervaring is dat dat het best werkt.

Heel gaaf paard maar die paarden die zo als een bolletje opstijgen, dat kan echt eng zijn ja! Hij is wel heel mooi.

Ken je zijn verleden?

_Tarzan

Berichten: 11409
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 08:06

Dankjewel dames <3
Amber_anne, niet opgeven dus, het komt écht goed!
Poes, mijn vriend geeft mij les en verder rijd ik gewoon zelf. Zijn galop is amper uit te zitten inderdaad :')

Zijn verleden is niet bekend, wel weet ik dat hij 12 jaar in Spanje heeft gestaan waarin hij het laatste jaar 6x is verhandeld. Hierna is hij naar Duitsland gehaald maar geen idee hoevaak hij daar is verhandeld. Wel is heel duidelijk dat hij getraumatiseerd is en hij is echt panisch voor mannen :=

different1
Berichten: 3706
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 08:34

Wat heerlijk dat het toch nog goed is gekomen, en wat een leuk paard!
Diepe dalen, maar hoge toppen nu...
Heel knap dat je ook zo met jezelf aan de slag bent gegaan, en fijn dat je vriend jou hierin kon steunen.

En wat heb jij prachtige haar!

Autumnn

Berichten: 8268
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:16

Tarzan ik ben zo trots op jullie dat jullie hebben doorgezet. Het is geen makkelijk jaar geweest en er komen echt nog moeilijke momenten aan, maar je hebt nu het vertrouwen in elkaar als combinatie. Want dat moet groeien :j ik zei ook bij Nero, een klik heb ik met hem, maar aan het vertrouwen moeten we nog werken :)
Heel veel geluk en plezier nog samen!

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:29

Ik vind het ook super dat je door gezet hebt, het is een prachtig dier en hij verdiend een forever home. En voor jou zelf is het hartstikke goed en knap dat jullie nu een band hebben en steeds meer op elkaar vertrouwen. Dat komt met buitenrijden vast ook helemaal goed.

Mars

Berichten: 33439
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 16:48

Zo zeg, wat een vooruitgang van gespannen koppies naar blije gezichten.
Respect dat je hebt doorgezet!

Bootsiebob

Berichten: 5770
Geregistreerd: 22-05-13

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:34

Een erg mooi verhaal van jullie twee!

Wat een aansprekend hoofd heeft hij <3
De titel van dit topic past echt bij jullie <3

Flubberboot

Berichten: 3136
Geregistreerd: 14-09-21

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:43

Wauw. Gewoon echt wauw!
Wat een mega verschil is er te zien zeg!! Echt super gedaan TS!! Ben benieuwd hoe jullie over een half jaar rondrijden!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:36

Wat is hij vaak verhandeld ja! Geen wonder dat hij even moest bijkomen. En dat jij dat ook moest.

prompter

Berichten: 12125
Geregistreerd: 28-09-02

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:04

Wat fijn dat je hem toch gehouden hebt, en wat een verschil in houding tussen begin en eind, hij ziet er nu ontspannen en tevreden uit +:)+

_Mir
Berichten: 1406
Geregistreerd: 01-01-20

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:10

Wauw!
Goed dat je hebt doorgezet, wat een prachtige parel heb je daar.
Helemaal mijn type. <3

Zertab

Berichten: 12917
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:16

Wat knap dat je hebt doorgezet en het resultaat er mag zijn! Super :D

_Tarzan

Berichten: 11409
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 06:59

Wat een ontzettend lieve reacties allemaal, echt heel lief! <3

different1 schreef:
En wat heb jij prachtige haar!
Dankjewel, ik ben gezegend met mooi haar, kleur en krullen zijn puur natuur :D

Dankjewel Autumn, je weet zelf hoe moeilijk het kan zijn met die gevoelige spanjaarden. Hoe graag ik hem in september ook kwijt was, zo blij ben ik nu dat hij er nog is <3 Die moeilijke momenten gaan zeker weten nog komen, maar ook daar komen we wel doorheen!

Elisa2, prachtig is hij zeker, dankjewel en wat je zegt, hij verdiend zo enorm een liefdevol en forever home maar hij maakt het niet gemakkelijk haha!

poes, sneu he, ik heb daarom ook nooit de schuld bij Fuego gelegd dat het niet ging maar bij mijzelf, ik was gewoon bang geworden en miste de zelfverzekerdheid om op moeilijke momenten erdoorheen te rijden. Dat arme dier kan hier helaas ook niks aan doen. Hij is verder echt mega lief, meedenkend en alles behalve gevaarlijk, hij blokkeert alleen in moeilijke situaties en ik weet nu hoe ik hier op moet reageren ipv in paniek te raken en af te stappen.

Dat hij knap is, dat is een feit :D Toen ik hem kocht ben ik ook echt gevallen op zijn knappe looks <3

hagelslag
Berichten: 9871
Geregistreerd: 18-09-10

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:27

Toch echt fijn als je uiteindelijk fijn rond kunt rijden.

Mag ik wel opmerken dat het vooral op de 2de foto zichtbaar is dat je zadel te klein is voor jou.
Je zit op de achterlepel waardoor de druk niet goed verdeeld word.

Ketly

Berichten: 5952
Geregistreerd: 27-02-10

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:36

Wauw ben echt ontzettend trots op jullie <3 Ik weet van je struggles maar je hebt het toch maar even geflikt!

Fly_high

Berichten: 3635
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:42

De nieuwe foto's zijn echt plezier om naar te kijken TS :j wat gaaf dat het gelukt is die knop om te zetten, jullie zijn een leuke combinatie geworden :)

keeyzie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:46

Wat gaaf om te zien dat jullie toch naar elkaar zijn gegroeid.
Je kunt de omschakeling ook zo goed zien in de foto's. Prachtig.
Geniet ervan samen, maar zo te zien gaat dat helemaal goed komen.

Captain

Berichten: 21695
Geregistreerd: 15-10-08

Re: If the plan doesn't work, change the plan but never the goal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:49

Die eenalaatste foto, zo'n guitig koppie! <3 Goed dat je de keuze hebt gemaakt hem te houden, jullie zien er top uit samen!