Als een afscheidsshoot toch geen afscheid is.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Utixo

Als een afscheidsshoot toch geen afscheid is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-22 21:13

Ja, beetje een rare titel, niet? Is het ook, net zo raar als vorige week maandag bleek.

Al anderhalf jaar staat Adelin, mijn voormalig sportmerrie op rust met blessures. Wat begon met een scheurtje in het bekkenvleugel, eindigde in diverse blessures erbij, omdat ze de rust niet kon handelen. Ze sprong uit de kneuzenpaddock, kreeg hierdoor een blessure in het SI gewricht erbij, en voor de scheur deed dit ook niet veel goeds. Ze verzwakte in haar spieren, waardoor ze keer op keer haar kogel linksachter verdraaide. Uiteindelijk gewoon op het land gezet, hier liep ze een bijna afgescheurd tussenpees op. Ook heeft ze het nog voor elkaar gekregen om een springknie op te lopen rechtsvoor.

In haar draven was verbetering, maar het ene moment dacht ik "dit komt nooit meer goed", waar ik de andere dag iets positiever was. Helemaal goed liep ze al die tijd niet.

Ik heb haar nog een tijdje ergens anders op rust gezet, maar ook dit was het niet. Uiteindelijk heb ik haar terug naar huis gehaald en nam ik anderhalve week geleden huilend de beslissing, dit kon zo niet langer. Het dier kwijnt weg, en zo kunnen we niet doorgaan.

Maar ik moest het zeker weten, dus in plaats van mijn eigen veearts, heb ik de Bosdreef gebeld (uiteraard wel in overleg met mijn eigen veearts). Daar hebben ze alle apparatuur die we maar kunnen wensen. Nog 1x haar helemaal door de molen heen halen, nog 1x alles nakijken. Als ik het dan zwart op wit zag, dan kon ik de keuze maken en zou ze niet meer mee naar huis komen, dan was het goed geweest. En ergens wist ik het ook wel, zoveel blessures, het houd een keer op.

Ik had alleen nog geen knappe foto's met mijn dochter samen, haar vriendinnetje. Gelukkig was een pensionklant (en oppas van mijn dochter) zo lief om het op stel en sprong te regelen, en zo maakten we op een zonnige zondagmiddag nog wat foto's, waar de band tussen mijn dochter en mijn prinsessenpaard er vanaf spat.

Deze foto zegt het allemaal;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als ik haar een kus wil geven...

Afbeelding

Dat afscheid? Dat bleek nogal wat te zijn. Tijdens het monsteren liep ze onregelmatig, tijdens het longeren ook. Toen moest ik haar laten galopperen. Dat had ze al anderhalf jaar niet gedaan, al strompelend kwam ze vooruit. Maar toen... na de galop... het leek alsof er iets los was gekomen, ze draafde weg zoals ik haar al anderhalf jaar niet had zien draven, zuiver, regelmatig en ruim. Niets kreupel meer. We hebben haar compleet op de foto en scans gezet, helemaal gecheckt. Op wat lichte woekering na (ze is 17, niet zo gek), helemaal goed gekeurd. De pees had zichtbaar littekenweefsel, wat op sommige dagen best voor wat ongemak kan zorgen, en ze zal nooit meer de sport inkunnen. De arts kon niets beloven, maar hij denkt zeker dat ze in de toekomst nog wat recreatief gehobbel aankan. En er is ook niets wat er in de weg staat om een Bixieproefje proberen te starten.

Dus, de dame staat weer op stal, en langzaam durf ik weer aan de toekomst te denken met haar. Inclusief dochter met roze rij-jasje en een roze hoofdstel. Met glitter, want een prinses blijft het.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

secricible

Re: Als een afscheidsshoot toch geen afscheid is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:21

Wat een mooi verhaal. Hopelijk mag ze nog mooie jaren hebben bij jou <3

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:21

Wauw, wat een rollercoaster!

Die eerste foto met je dochter, en die kus-foto met jou zijn prachtig!

Handig he...brandgel
Epona Paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:25

Wauw, dat is bizar, dat het grootste probleem dan ineens zo eenvoudig verholpen kan worden :oo
Had nou niemand dat even los kunnen duwen....? :(:)

Wat een aangename verrassing zeg voor jullie!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-22 21:31

Het is ook echt wel een prinses op de erwt. Het probleem is ook dat ik dan niet heel goed meer weet of ze echt heel pijnlijk is, of misschien iets overdrijft. Neem het uitkrabben van de achterbenen. Dit ging gepaard met een been dat ergens in de lucht hing, en het duurde een paar minuten voor ze het terug zette. Beide achterbenen. Bij de smid ging het wel iets makkelijker, maar ik merkte dat ik aan mezelf begon te twijfelen waar ik goed aan deed. Nu weet ik dus dat ze inderdaad wel iets van een prikkeling ervaart, maar dat het niet direct heel pijnlijk is. Eerder wat stram. Nu ik het weet, en dus gewoon duidelijk zeg dat ze hem terug moet zetten en niet al te maf moet doen, zet ze hem na 2 dagen weer gewoon neer.

Je komt op een gegeven moment in zo'n neerwaartse spiraal terecht, je weet het echt niet meer. En het had ook echt de andere kant op kunnen aflopen. Maar ja, ik laat een kreupel paard niet galopperen, en zelf deed ze dit ook niet.

Dag lieve Irma!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:40

De 3e foto.
Print deze alsjeblieft uit.
Het is net alsof paard met kind praat.
Meestal ben ik niet zo van de paard en kind foto's, ik vind het vaak er wat geforceerd uit zien.
Maar deze foto, super leuk!

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:40

Jee, wat een verhaal, joh. En wat goed dat je haar graag nog één keer door de molen wilde halen. Ik hoop dat je nog heel lang van je mooie paard mag genieten! Geweldige foto's met jou en je dochter <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:39

Wat een verhaal met een gelukkige wending, wat fijn! Wellicht helpt het om wat ondersteuning te geven voor het stramme, wat glucosamine/ MSM etc. Ik kan me voorstellen dat door de galop het SI- gewricht weer wat meer los is gekomen. Ik hoop dat ze nog jaartjes mee kan zo bij jullie, het is in ieder geval een prachtige dame en de foto's zijn schattig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:41

Oh wat fijn dat het geen afscheid werd, nu kun je nog veel meer mooie foto's maken in de toekomst!

Extremely rare and Beyond Compare

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:43

Wauw! Wat een mooi verhaal en prachtige foto's. Hoop dat jullie nog lang van haar mogen genieten!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-22 08:49

Elisa2 schreef:
Wat een verhaal met een gelukkige wending, wat fijn! Wellicht helpt het om wat ondersteuning te geven voor het stramme, wat glucosamine/ MSM etc. Ik kan me voorstellen dat door de galop het SI- gewricht weer wat meer los is gekomen. Ik hoop dat ze nog jaartjes mee kan zo bij jullie, het is in ieder geval een prachtige dame en de foto's zijn schattig.

Voer ik inderdaad sinds 3 weken, dank je voor de tip!

Dag lieve Irma!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:12

Wat een heerlijke foto's en wat een fijn verhaal!

Herkenbaar wel hoor! Ik heb ooit een merrietje gekocht, bleek achteraf een gebroken kruisbeen te hebben. In elk geval, toen ze kwam liep ze bar en bar slecht achter. Stijve benen, totaal geen souplesse, niks. Slenterde ook alleen maar eigenlijk, deed nooit gekke dingen.
Op een dag was ik met haar wandelen, en liepen we een heuveltje af. Ze kreeg een jolige bui en stoof bonkend dat heuveltje af. En net of er iets goed geschoten was, was ze daarna weer pony. Ze liep nog steeds apart. Maar ze draafde, ze galoppeerde, ze bokte, ze sprong op de andere pony. Heel heel bijzonder. Ik ben er ook van overtuigd dat er iets verkeerd gezeten heeft wat toen goed geschoten is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:22

Wat geweldig om te lezen. Dit raakt me echt.
Die band tussen jouw paard en jouw dochter straalt er ook vanaf, vooral foto 1 is echt prachtig!
Geniet nog maar extra van deze toch wel flinke reservetijd!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:53

Wat een geweldige wending!
Zo goed dat je haar nogmaals hebt laten onderzoeken. En natuurlijk ontroerend mooie foto's.
Hopelijk nog veel gelukkige jaren samen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:54

Wat een verhaal, en wat een prachtpaard. Zo'n lieve uitstraling, die blik! Hopelijk nog vele jaren in voldoende gezondheid voor de boeg

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:38

Geweldig dat je haar nog een kans gegeven hebt door ze door een andere dierenarts te laten nakijken !
Hopelijk kan je dochter nog enkele mooie jaren genieten van en met dit mooie paard !

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 05:27

Soms blijf je je verbazen met dieren. Wateren fijne uitkomst.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:57

Ja, soms gebeuren wonderen...houdt die gedachte vast!
Prachchtige foto's!!!

(en ja stinkend jaloers op je , mijn kleine meid moet er niets van hebben die houd weer van voetbal) :+

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-22 16:23

De mijne moest er ook niets van geven, vind ze eng. Tot een jaar terug, en nu vind ze het heerlijk. Overigens zit ze ook op voetbal. Ze vind nu alles leuk.

Dag lieve Irma!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-22 09:59

Gister was het dan zover. Anderhalf jaar had ze geen zadel meer op haar rug gehad, en nu ging mijn dochter erop. De filmpjes moet ik nog even uploaden, maar het was echt geweldig. Ik heb er 1 rondje naast gelopen, maar ik ken de merrie van haver tot gort, en ze gaf het vertrouwen. Oortjes erop en mijn 2 grote liefdes hebben 10 minuten lang vol plezier door de bak heen gestapt. Adelin is natuurlijk wel iets heel anders dan wat mijn dochter gewend is, dus de hoefslag kwamen ze maar afentoe tegen, maar ze hadden beide dikke pret, en daar is waar het om gaat. Ik ga langzaam op zoek naar een handig ruitertje die het leuk vind om haar 2 keer per week over de rug te stappen, zodat ze wel wat training krijgt, maar voor nu hebben we genoten.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ja, Adelin is een kopgooier (Tuschinski nakomeling :) ), maar daar leert ze van rijden.

Dag lieve Irma!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:13

Fantastisch, wat fijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:34

Leuk hoor! Ook best een redelijk zadeltje voor die kleine +:)+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie