Bedankt bokt!

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 14:36

Ja. Bedankt bokt. Voor de wijze lessen, de harde lessen. En de geweldig leuke tijd die ik hier heb. De meningen over bokt zijn voornamelijk op Facebook wel bekend. Als je wilt zeuren meld je maar aan op bokt. Op Facebook kan en mag je nergens kritiek leveren. Bokt lijkt dat weer het omgekeerde. Ik heb mindere tijden en juist geweldige tijden op bokt (gehad). Zo is mijn merrie overleden en kreeg ik van bokt een grote bos bloemen met een hele grote foto. Wat heb ik staan huilen. Van blijdschap. Wauw. Wat vond (en vind) ik dit geweldig. Maar natuurlijk ook mindere tijden. Verwijten. Kritiek. Of ten onrechte worden dingen geconcludeerd. Ik denk dat iedereen zich wel wat in het verhaal kan plaatsen.

Zo draagt iedereen zijn steentje bij op bokt. Ik heb zelf een verleden. Ik heb zelf ook dingen geplaatst die niet kunnen. Ik was heel slecht in communiceren en kwam snel bot uit de hoek. Terwijl ik het vaak niet zo bedoelde. Ik kwam slecht uit mijn woorden.

Al een hele tijd spookt dit in mijn hoofd. Om een topic hierover te maken. Over mijn ervaring en mijn "kunde" in mijn gedachten. Ik ben de afgelopen jaar zoveel veranderd. Gelukkig kan een mens veranderen van inzicht en handelen. Ik heb zoveel reacties gekregen. Lieve reacties, kritische reacties waar ik iets aan had en natuurlijk de doordrammende reacties. Ik hoop dat iedereen net als mij kan leren. Ook van manier van reageren.

Als eerste wil ik sorry zeggen. Tegen iedereen eigenlijk. Wat reageerde ik vreselijk onvolwassen. Jeetje mina. Ik schrik ervan en schaam mij de ogen uit mijn hoofd. Wat was ik kinderachtig. Niet heel erg onlogisch als 19 jarige. Had ik bokt maar niet voor die leeftijd. Het blijft nou eenmaal staan he. Zo jammer haha..

Daarbij wil ik een update geven. Hoe het nu met mijn paard gaat en wat ik gedaan heb na het beleren en waarom ik haar nou zo vroeg heb beleerd. Ik had destijds beleer topics van mijn jonge fries. Beleerd op 2jaar en 8 maanden jarige leeftijd. Zodoende ook mijn gezicht geschetst op dit internet forum. Ik kan er nu wel een fatsoenlijke reden voor geven. Ik heb mijzelf echt zo vreselijk tegengepraat en valse beloftes gemaakt. Tegen het paard, mijzelf en bokt. Al hoef ik voor bokt natuurlijk niks te verantwoorden. Maar snap dat het een rare brij werd uiteindelijk :+

Laat ik bij stap 1 beginnen. Waarom zo vroeg. Er zijn meerdere redenen. Dus pin je niet vast op 1 antwoord. Ten eerste mijn palomino merrie is overleden het jaar voor ik haar beleerde. Die palomino was echt mijn alles, zelf beleerd (als 4 jarige ivm jeugdigheid) , alles mee gewonnen, tot de Z gereden. Ze is overleden na de bevalling. Ik voel mij nogsteeds op de dag van vandaag schuldig, want ik wou dat ene veulentje. Niet wetende dat mijn D pony het waterhoofdgen droeg... wat een hel. Ik mistte het rijden. Dat gedeelde was dus echt ongeduld en het missen van bezig zijn met je paard zoals met mijn pony. Ik ging vergelijken en daardoor te vroeg begonnen. Het kwam ook door de mensen om mij heen. Ik wil daarbij niemand tegen de schenen aantrappen. Maar ik merk dat die manier niet meer bij mij past zoals voorheen. Mijn kijk op paarden trainen is vergeleken 4 jaar terug echt heel erg veranderd. Ook door de 3 jarige wedstrijd die er aan kwam voelde ik druk. Beleren, rijden ,zorgen dat ze dan goed bevestigd is. Sidenote, de wedstrijd ging "niet zo goed". Ze was veel te braaf :') En dus niet door naar de volgende ronde. Dus ja. Jullie hadden gelijk. Ongeduld en denken dat het zo hoort.

Aan de andere kant was er kritiek op het meenemen van haar op veel andere terreinen. Hier ben ik echter nogsteeds super blij mee. Wat een makkelijk paard heb ik daar aan overgehouden. Niks is haar te gek. Destijds merkte ik ook echt niet dat ze daar hinder van ondervond en echt even leeg in haar koppie werd daardoor. Ik kan echt heel bokt aanraden om je paard hoe jong ook lekker meenemen. Alleen in de bak of wei thuis laten leren ze niks van. Ik hoor jullie zeggen, dat hoeft toch niet? Ene kant zeker niet nee. Andere kant, wat een profijt. Dit paard heeft nog nooit in haar leven stress gehad :+ Het is ieder goed recht het dier thuis te laten. Maar op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. Haar veulens gaan ook gewoon mee naar het strand en het bos. Of naar fotoshoots. Die heb ik koemak afgeleverd bij de nieuwe eigenaren die nog elke dag in de wolken zijn met hun brave dier.
Dit veulen is van 2021, een hengst genaamd Silvester. Woont nu 7 uur verderop in Duitsland. We hebben hem zelf gebracht. Door de trailer ritjes hier heeft hij 7 uren super stil en braaf alleen op de trailer gestaan.
Afbeelding
En haar eerste veulen. Laventhe wordt dit jaar alweer 3 jaar oud.
Afbeelding

Over het zo vroeg longeren ben ik ook van mening veranderd. Ik longeerde haar gewoon al voor 2 jaar. Ik vind dat echt niet kunnen. Wat een belasting vooral voor de benen. Dit zou ik nooit meer zo doen. Ik zeg niet dat ik een 2 jarige nooit ga longeren. Ik zou best eens een jong dier willen introduceren met longeren. (Bedoel ik. Leren om je heen lopen en leren wat een bit/singeltje is) Maar niet 3x per week longeren en aan het werk zetten. Dit was fout. Ik heb hierin echt mijn ogen geopend. Dit wil ik niet nogmaals zo doen. Ik hoef hiervoor geen sorry tegen jullie te zeggen wel tegen mijn paard :(:) De goede sul

Even over het vervolg. Ik heb haar toen dat jaar van beleren wel gestart. Ik deed het overigens niet voor de competitie maar puur om het leren op ander terrein te lopen. Als ik het goed heb toen 4x gestart in de B. Ik was B+7 toen. Ik stond wel heel goed in de kampioenschappen maar die heb ik afgezegd omdat ze te dik werd door de dracht. De 3-jarige wedstrijd ging zoals ik zei niet zo geweldig. Ze was te braaf. Heel fijn maar de jury zag liever jonge dieren die heel erg in hun mond worden getrokken, sporen er in en de voorbenen in de neus. Is hun mening en visie natuurlijk. Maar dit heeft mede mijn visie veranderd. Wat vond ik dat zielig :o

Hierna echt een hele grote dip gehad. Het rijden vond ik niks meer aan. Mede door de bokt opmerkingen en de manier hoe andere mensen met hun jonkie bezig waren. Ik wou er even niet meer bij horen. Ik denk dat Zilver zo'n 3 jaar "vakantie" heeft gehad. Zeg ik even tussen haakjes want ik kon haar prima 3 maand stilzetten en dan weer even inspannen of opzadelen. Vaak buitenritten. Mijn vader vond het bijna zonde dat we nog een bak hadden. Echt 3 jaar nergens zin in. Ik heb mijn paard voor mijn plezier. Ik pakte haar echt zo nu en dan eens. Fotoshoots vond ik nog wel leuk of gekke uitjes. Ik heb alles op stop gezet en plezier op 1 gezet. Wat heeft ons dit goed gedaan. Ik kan wel wat delen wat wij gedaan hebben in die 3 jaar. Het jaar dat Laventhe geboren werd kregen we haar niet drachtig helaas. Ze had een ernstig zink tekort. Dit is gelukkig weer verholpen. Ik zal even wat plaatjes delen. Het is dus niet heel spannend de jaren na het beleer topic :+ en ik denk dat de meerderheid daar blij mee is (inclusief ikzelf)
Ik begin gewoon als 3 jarige. De autumn desert trail
Afbeelding
We stonden voor op de Phryso
Afbeelding
We werden in januari uitgenodigd op de grote hengstenkeuring in Leeuwarden voor een clinic van het redden van paarden in nood. Ze vond het wel gezellig <3
Afbeelding
Ze kreeg een mooie dochter. Dat jaar nog niks gedaan behalve shoots en licht werk. Wanneer ik er zin in had. Zeker nooit 3x per week :+ 3x per maand komt meer in de buurt. Deze foto vind ik nog altijd zo gaaf
Afbeelding
We waren aanwezig bij de massale boeren protesten destijds. Stoer paard tussen alle trekkers
Afbeelding
Buitenritten.. heerlijk. Net mijn BE rijbewijs. Gebruik van maken! Lekker op een leerbitje op pad
Afbeelding
Ze is overigens nogsteeds paraplu mak. En nee sorry, alweer geen cap.
Afbeelding

Verkleed als viking. Mogelijk gemaakt door bokker Bamii
Afbeelding

Het was niet de bedoeling om er op te gaan. Maar ja.. die beloftes van mij _O-
Afbeelding

Vanaf dit moment wil ik wel weer even wat vertellen. Na een lange dip begon het toch weer wat te kriebelen. Silvester werd bijna afgespeend en op de keuring was er een rubriek "bestgaand rijpaard". Hier heb ik ons voor ingeschreven. Ze was heel braaf hoor! Maar alweer. Te braaf volgens de jury. Ook laatste geëindigd. Toch was ik heel blij met de brave Zilver. Ik wou weer starten en les! Ze was al 6 en nogsteeds B+7 := Zodoende mijn instructeur weer geappt en wow. Wat een vooruitgang!! We zijn nu gestopt, ze verwacht over 36 dagen een veulen, maar we zijn nu L2+1. Super trots en het gaat zo goed! Ze is zo leergierig en wil het zo graag goed doen. De pop.
We werden zelfs reserve kampioen van de rijvereniging
Afbeelding
We zijn figurant in de film Grutte Pier van Steven de Jong die in augustus uitkomt. Wat een gave ervaring
Afbeelding
Ook nog even bij de spartelvijver geweest. Door de val in het water als 3 jarige heeft ze toch een waterangst gekregen. Ik was zo trots dat ze dit durfde
Afbeelding
We zijn nog afgereisd voor het barock pinto stamboek. Hier werd ze ster en heeft ze het ibop predikaat mogen ontvangen. Ze is hier ingeschreven want haar veulen wordt bont :D
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/gPJNK9.jpg

Mijn doel met Zilver is voornamelijk veulens fokken. Zolang ze gezond is en ze het aankan vind ik dit heel leuk. Leuker dan rijden. De periode tussen afspenen (of wanneer het veulen alleen kan blijven) en het opnieuw te dik zijn wil ik haar starten. Dit doet ze ook hartstikke leuk en zo blijft ze nog wat mooi in het lijf. Het is bekend bij Friezen dat ze zo'n doorgezakte rug krijgen. Vooral de fokmerries met al het gewicht daaronder

Ik hoor jullie zeggen. Waarom plaats je dit. Mede omdat ik het vreselijk vind hoe mijn gedachte gang was. Ik wil jullie laten weten dat ik erg veranderd ben. Ik ben jullie uiteraard nergens een verantwoording verschuldigd. Maar ergens vind ik van wel. Ik ben nogsteeds actief op bokt. Ik merk in sommige nieuwe topics dat mensen van dit topic zeggen "wow wat ben je veranderd. Super" en dat vind ik fijn. Ik vind het vervelend dat ik het toen niet zag. Ik hoop dat ik niet meer op die manier aangekeken wordt. Ik kan niet iets recht praten wat krom is. Ik kan ook niet het verleden veranderen. Het was fout. Te vroeg en te veel. Ik had beter eerst voor de wagen kunnen beleren en later gaan rijden. Ik hoef geen oeh of ahh. Zeker niet. Ik was niet netjes op bokt. Tevens door bokt is mijn communicatie sterk verbeter. Ook bedankt daarvoor.

Ik wil nog even zeggen dat Zilver gelukkig altijd gezond is geweest en nooit kreupel oid. Ik wil haar misschien voor de grap als 10 jarige op foto's zetten. Mede omdat iedereen zei dat mijn paard dan kapot zou zijn. Niet dat ik iets wil bewijzen. Maar wellicht is het wel heel leerzaam! En voor mij handig mocht ze toch stiekem ergens iets mankeren dat ik het kan zien. Weet niet of iemand dit gaat lezen. Ik ben wel blij dat het na 4 jaar van mijn hart is, want ik liep er altijd nog mee rond
Uiteraard heb ik wel meerdere topics geplaatst in de loop der jaren en zal het wellicht al naar voren zijn gekomen dat mijn denkwijze is veranderd en jullie hebben gezien wat ik nu met mijn paard doe.

Wat ik met dit topic probeer te zeggen. Je fouten toegeven is niet erg. Het is goed om te zien dat het anders kan. Je hoeft en je kan het niet met iedereen eens te zijn op internet. Maar over alle reacties heb ik altijd lopen nadenken. Ik ben bokt zo vreselijk dankbaar dat ze mij positief hebben veranderd. Ik haal er veel wijsheid uit richting de paarden. Ik heb zoveel plezier terug gevonden. Ik wil dit leuke positieve topic plaatsen in de hoop dat het mensen de ogen ook gaan openen, dat ze het plezier ook weer durven terug te vinden op het forum. Want eerlijk. Bokt is best gezellig! En ik hoop ook dat de mensen die wat minder tactisch reageren op topics ook achter hun oren gaan krabben, net als ik deed. Het leven wordt zoveel leuker van positiviteit. Probeer dat over te brengen!!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-02-22 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd, max 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Captain

Berichten: 21695
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:46

Joh, dit is toch een proces wat iedereen in meer of mindere mate doormaakt? :) Je bent jong, denk het beter te weten en komt er later achter dat die anderen misschien toch wel een punt hadden. ;)

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 14:47

Captain schreef:
Joh, dit is toch een proces wat iedereen in meer of mindere mate doormaakt? :) Je bent jong, denk het beter te weten en komt er later achter dat die anderen misschien toch wel een punt hadden. ;)

Klopt helemaal! Niet elk persoon draait overigens bij. Het leek mij leuk om te vertellen wat ik ervan geleerd heb :D

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:50

Ik heb geen idee hoe je eerder communiceerde en ik ken je eerdere topics ook niet, maar ik vind dat je dit heel mooi geschreven hebt.
Goed om in te zien dat je feedback in het positieve om kunt zetten. Fouten zijn leermomenten, zolang je durft en kunt inzien wat je kunt veranderen om iets te verbeteren. En aan je tekst te lezen ben je je daar nu wel bewust van. :)

Aan je foto’s te zien heb je in ieder geval veel plezier en variatie in wat jullie samen doen. Dat is mooi om te zien. :)

Devitootje
Berichten: 310
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:18

Ooit zei iemand tegen mij: fouten maken moet, dat zijn de momenten dat je het meeste leert.
En er zit zeker een kern van waarheid in, alleen gaat het hier vaak letterlijk en figuurlijk over de rug van het paard...

Dus de uitspraak: mensen die nooit van mening veranderen hebben zelden iets geleerd, vind ik persoonlijk een hele mooie.

Iemand anders zei mij: iedereen is op weg naar beter.
Ook een mooie, leert je begrip te hebben voor het feit dat niet iedereen dat op hetzelfde tempo doet.
Leert je ook dat je het niet kunt afdwingen. Maar tot die tijd planten we zaadjes...

Hopelijk doe jij dat ook met je verhaal. Het begint toch vaak met zelfreflectie en dat klinkt simpel, maar is niet voor iedereen altijd even makkelijk.

Ik hoop zelf vaak dat het juist aan mij ligt, want dat betekent dat ik het meeste invloed heb om het te veranderen.

En zo worden we met de tijd verstandiger, milder en uiteindelijk een mooier/beter mens.

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:25

Captain schreef:
Joh, dit is toch een proces wat iedereen in meer of mindere mate doormaakt? :) Je bent jong, denk het beter te weten en komt er later achter dat die anderen misschien toch wel een punt hadden. ;)

Helemaal mee eens.
Als ik nu kijk wat ik met mijn 3-jarige heb gedaan, dan krijg ik hetzelfde gevoel. En het voornemen het met mijn huidige jonge paard helemaal anders te doen. Maar ook daar zal ik fouten gaan maken.

Maar ik heb wel geleerd: fouten maken is niet erg, dat maakt ons mens. Leer ervan en voorkom dat je de volgende keer dezelfde fout maakt. Dan pas maak je een proces en groei door. Anders sta je stil en zul je nooit verder komen.

hahahatsjoe

Berichten: 2480
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:33

Mooi geschreven <3

Plop1997

Berichten: 1428
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:35

Ik heb het proces nu ook in de twee jaar dat ik Valentijn heb versneld doorgemaakt. Ik dacht toen ik hem kocht met 2 dat ik met 4 wel in de B kon rijden... :+

Wat kun je toch ongelofelijk snel van een paard leren! Als je maar wil luisteren. Sommige doen het nooit natuurlijk maar die het wel doen maken een geweldige positieve verandering mee. Nu met 24 kijk ik ook terug op een topic van wat ik een half jaar geleden had geopend met een hand voor mijn hoofd en denk ik: Meid waar maak je je druk om _O-

Zodoende leert men stiekem veel van bokt. Het meest ben ik geschrokken van de mensen die mijn omgeving die al 40+ jaar in de paarden zitten en niet meer willen leren. Ik dacht altijd dat veel ervaring wel te vertrouwen was in de paardenwereld maar het zijn juist de mensen die fouten kunnen erkennen en willen blijven leren.

Goed bezig, en ook vanuit mij Bokt bedankt!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:45

Plop1997 schreef:
Zodoende leert men stiekem veel van bokt. Het meest ben ik geschrokken van de mensen die mijn omgeving die al 40+ jaar in de paarden zitten en niet meer willen leren. Ik dacht altijd dat veel ervaring wel te vertrouwen was in de paardenwereld maar het zijn juist de mensen die fouten kunnen erkennen en willen blijven leren.

Lang geleden een leraar gehad die een opmerking maakte die me altijd bijgebleven is; mensen die zeggen dat ze 40 jaar ervaring hebben, bedoelen vaak dat ze al 39 jaar doen met 1 jaar ervaring... :D

capopjekop

Berichten: 30988
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:49

Goed om eens kritisch terug te kijken op je keuzes en gedrag. Leerzaam ook.

En verder niet te streng voor jezelf zijn. Tijden veranderen ook. Mijn pony is ook voor haar 3e beleerd. 22 jaar geleden keken we daar heel anders naar en in die tijd was ik zelf nog een jong meisje en luisterde ik naar de volwassen mensen om me heen. Nu ben ik voorstander van wat langer wachten. Met mijn shet die later kwam heb ik bewust de keus gemaakt om pas bij 4 te beginnen.

Het is een mooi overzicht geworden zo en stoer dat je het zo plaatst

manubres

Berichten: 2857
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:49

Iets is waar...totdat het tegendeel is bewezen...en zo zal het altijd zijn en blijven...

balance
Moderator Over Paarden

Berichten: 18443
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:19

Wat een prachtig openhartig topic TS. Klasse! Ik vond destijds met jouw merrie dat je een beetje stug was maar ook toen zag ik dat je ondanks die houding toch bleef vragen en iets deed met de opmerkingen die geen weerstand opwekten bij jou.
Bokt is een krachtige gemeenschap vind ik. Wees wijs en mild of in elk geval op het pad daar naartoe. When jou know better you do better toch?
Dankjewel voor dit topic.

Shenavallie
Berichten: 12165
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:44

Kuggur schreef:
Plop1997 schreef:
Zodoende leert men stiekem veel van bokt. Het meest ben ik geschrokken van de mensen die mijn omgeving die al 40+ jaar in de paarden zitten en niet meer willen leren. Ik dacht altijd dat veel ervaring wel te vertrouwen was in de paardenwereld maar het zijn juist de mensen die fouten kunnen erkennen en willen blijven leren.

Lang geleden een leraar gehad die een opmerking maakte die me altijd bijgebleven is; mensen die zeggen dat ze 40 jaar ervaring hebben, bedoelen vaak dat ze al 39 jaar doen met 1 jaar ervaring... :D

Dat is een hele goede! :j
Zelf zeg ik steevast: Wie denkt alles al te weten, moet nog een hoop leren.

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 20:58

Leuk dat er zo gereageerd wordt. Niemand is perfect en iedereen kan inderdaad leren. Leuk dat er ook mensen zijn die mijn mening delen met de ervaring van bokt! Daar is het toch voor bedoeld. Een informatief discussie forum. En ik heb er veel uitgehaald

Balance leuk dat je dat zegt. Ik was zeker stug. Ik bleef ook erg plakken aan mijn oude gewoontes. Maar ik wou zeker wat bijleren destijds. Ik kon alleen niet goed met kritiek omgaan. Ik voelde mij zo snel aangevallen. Ik ben blij dat ik nu met kritiek kan dealen en er iets informatiefs uit haal! Zo leuk!

Biks2
Berichten: 1271
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:09

Ik zit nog niet zo lang op bokt, dus ik 'kende' je nog niet.

Maar wat een mooi topic! En fijn dat het goed met je paard gaat. Alle geluk gewenst.

kiki1976

Berichten: 17014
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:59

Of je nu 19 of 70 bent, je leert toch weer van je fouten. En we hebben allemaal dingen waarvan we achteraf denken.... Hoort gewoon bij de/je ontwikkeling.
En zolang je ze erkend en ervan leert, dan ben je op de goede weg.

Maar respect dat je er zo open en eerlijk over bent.

Lynnieej
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:23

Wat heb je dit mooi geschreven! Erg knap om je zo kwetsbaar op te stellen. Het is al vaker benoemd maar iedereen maakt fouten, het is alleen maar mooi dat je er zo op terug kan en durft te kijken! :knuffel:

Ik heb nu zelf ook een jonge Fries en heb destijds jouw topic gevolgd. Ik had toen inderdaad wel eens vraagtekens bij jouw manier van beleren (lettend op de leeftijd van jouw paard toentertijd), maar heb er ook onwijs veel van opgestoken (op een positieve manier!). Want wat heb jij jouw merrie allround opgeleid zeg! Weliswaar op een erg jonge leeftijd, maar in mijn ogen wel altijd op een vriendelijke en respectvolle manier. En dat mag ook gezegd worden!

gonniee
Berichten: 532
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:02

Hoi Kabayo, gelukkig leert de mens en leert de paardenmens! En ook ondanks verkeerde keuzes, zoals het te vroeg te veel vragen van je paard, hoeft dat nog geen drama te betekenen. Een zelfkritische houding is prima, maar heb wel mededogen voor jezelf!
En vergeet niet dat kritiek, wanneer je zelf zo emotioneel betrokken bent, altijd hard aan komt. Ik denk dat we daar als reageerder op een topic ook wel eens wat zelfkritiek mogen tonen. Woorden op een scherm missen vaak de toon die eigenlijk bedoeld wordt.

Veel plezier verder samen!

Fleuribelle
Berichten: 795
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:12

Mooi om te lezen hoe jij bent veranderd. Zelfreflectie is vaak moeilijk, maar jij bent hier glansrijk voor geslaagd. Inderdaad, iedereen maakt fouten en het mooie is dat je daar van kunt leren.
Ook niet te streng zijn voor jezelf.

Benoite

Berichten: 696
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Bedankt bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:10

Hoi ts als een grote meelezers op bokt waardeer ik je topic erg. Ik ben bekend met je oude topics en ook al reageer ik nooit inhoudelijk toch heb ik bij jou wel vaak gedacht dat ook ik je even wakker moest schudden. Gelukkig waren er genoeg andere die dat wel deden en ik ben heel blij voor jou en je prachtige fries dat jullie elkaar beter hebben gevonden zo. Paarden zijn vergevers, ten alle tijden! Dus maak je geen zorgen om haar, de bokt mening etc maar geniet van je paard en blijf leren!
Bokt heeft mij door de jaren ook een hele hoop kennis bijgebracht. Ik Blijf het een mooi medium vinden!

Tieneke

Berichten: 21965
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:56

Ik heb niet zo veel meegekregen van het beleren. Maar ja, we zijn allemaal jong geweest, vaak koppig en eigenwijs... Ik denk dat dat geen abnormaal proces is.

*Knip*
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 09-02-22 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 18:01

Bedankt allemaal voor je antwoorden. We zijn allemaal jong geweest en moeten veel leren. Ik heb veel geleerd van dit proces en ben er heel erg dankbaar voor!

fransje23

Berichten: 15797
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:43

Mooi topic!

Ik weet bijna zeker dat ik je er weleens op heb aangesproken. Mooi, dat je wat van de commentaren geleerd hebt!

Fouten maakt iedereen, tijden en inzichten veranderen en uiteindelijk kom je tot de conclusie dat je nooit bent uitgeleerd.

Zilver is een superleuk paard daar moet je zuinig op zijn!