Mijn El Dorado

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-21 14:26

Al eerder zijn Bam en ik naar een Trailpark gegaan, Stal Tilburgs, maar dit jaar gingen we naar Duitsland naar Extreme Trail Pauwels voorbij Keulen. Vorige week vrijdag zouden we vertrekken en zondag na afsluiting weer op huiswaarts gaan.


Klaar voor vertrek :):)

https://boktimg.nl/img/m/u1cqVy.jpg


Aangekomen

Afbeelding



Het park ligt er schitterend bij met rozenstruiken, wilde aardbeien overal.

Afbeelding


https://boktimg.nl/img/m/TLExc2.jpg


's Morgens eerst uitleg gekregen, wat gaan we doen, waar wil je aanwerken, waar loop je tegenaan?
Bambam doet alles zeer braaf, soms wat te enthousiast, maar hetgeen waar we tegenaan lopen zijn bewegende onderdelen. Verder wilde ik zijn enthousiasme in betere banen leiden, iets meer controle.
Na het uitzoeken van ons middageten van de lokale pizzeria :9k gingen we de paarden klaarmaken. Vandaag stond alleen grondwerk op het programma, zondag ook eventueel rijden.

Behalve voor Bam en mijzelf dan :+

Als eerst gingen we even aan de slag in de bak om paard en baas op scherp te zetten, halthouden wanneer gevraagd en leren op "afstand" te sturen. Toen gingen we het park in.
De eerste 3 onderdelen waren een eitje voor Bam, dit kennen we.

Afbeelding

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/La46pK.jpg


Ik kreeg hierna ook te horen dat Bam toch wel een beetje saai was :+ Ik zei nog dat dat nog wel ging veranderen wanneer we bewegende obstakels gingen proberen ~~}>


Afbeelding


En toen begon het.
De wip moet vanaf de hoge kant genomen worden maar Bam snapte dit niet

Afbeelding

Uiteindelijk hebben we de wip opgedeeld in kleinere stapjes. Overdwars eroverheen, maar zodra de wip kantelde rende Bam weg. Dus toen voor het kantelpunt gestuurd, eerst de Exit leren kennen zodat Bam snapte waar hij er veilig af kon komen. Na een aantal keer ging dat perfect. Toen weer meer richting het kantelpunt laten opstappen.
Maar zoals verwacht dacht Bam daar anders over. Uiteindelijk de handdoek maar in de ring gegooid en Bam van laag naar hoog laten lopen. Hij vond het ontzettend spannend maar hij deed het wel :knuffel:


https://boktimg.nl/img/m/CnKD4w.jpg


Ik weet de volgorde verder niet meer zo, maar zodra we gezamenlijk en obstakel hadden geoefend was je daarna vrij om dit zelf te blijven doen als we op de anderen moesten wachten.
Volgens mij hebben we na de wip de boomstammen met stenenveld gedaan.
De bedoeling was om over 5 boomstammen te lopen, dan door het veldje met stenen te gaan, over de laatste boomstam te stappen, omkeren en terug door het stenenveld om je paard voorlangs de eerste boomstam rechtsaf te laten gaan het veld uit.

Poging 1; Ik was iets te laat met insturen dus Bam had al 1 voet over de boomstam. Poging nummer; ik gaf Bam het teken voor de eerste boomstam stil te gaan staan, toen snel zelf Bam ingehaald en hem voorlangs gestuurd. Ze vond het creatief opgelost maar je mag niet stilstaan :') dus op naar poging nummer 3; Aangezien je dus zelf wat harder moet lopen, maar ondertussen dus zelf ook moet uitkijken waar je je voeten plaatst, nam ik grotere stappen. Maar Bam zo lief als dat hij is snapte al dat hij moest wachten (hij moest immers halthouden de beurt ervoor) dus terwijl ik grotere stappen maak gaat Bam langzamer lopen en zet alvast de bocht in. En samen liepen we keurig netjes rechtsaf het veld uit :+:


De bruggen.
Tja saai, dat doen we thuis ook. Geen problemen mee.

De hangbrug.
Als eerst moesten we overdwars de brug over, terug liet zij de brug op zij ergst bewegen. Hartstikke leuk, maar dan moet je zelf dus ook nog uitvogelen wanneer je je voet hoog genoeg hebt om op te stappen. Zag mezelf al languit gaan %)
Maar Bam, held, hield zich groot en de brug deed hem niks. Na overdwars stapten we zowel linksom als rechtsom via het midden en dan naar boven. Als dat goed ging kon je hem helemaal nemen. Knappe pony.

Afbeelding


Toen begon er wat meer actie te komen. De op- en afsprong *\o/*

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/ZYWyjT.jpg


Dag 1 zat er inmiddels op, was een geweldige dag. Veel geleerd, veel al gedaan (inmiddels deed Bam de wip vanaf de verkeerde kant perfect!!) Het was bloedjeheet, veel dazen, dus steeds opnieuw insprayen, om de zoveel uur zonnebrand opnieuw aanbrengen, maar we hebben het overleefd.
Op naar dag 2. De dag begon grijs, zou dan zonnig worden en 's middags was er regen en onweer voorspeld. We zouden aankijken tot hoelang we door zouden gaan.

Plan was iig het water in te gaan, de rollerbank te doen, de balansbalk, variaties in de oefeningen die we al kenden en wat je evt zelf nog wilde doen.

Bam begon al lekker bij het water :=
Hij moest daar ipv geleidelijk naar beneden meteen een afstap nemen. Dat vond hij maar niks, maar met wat hulp was de lage afstap totaal geen probleem.

https://boktimg.nl/img/m/klCNqK.jpg

Afbeelding


Toen de rollerbank, een groot object dat wegrolt als je er op en er af stapt.
Wat schetste mijn verbazing, Bam vond dat heel normaal. Gelukkig was hij ook redelijk lichtvoetig dus het wegrollen was aardig beperkt, maar toch ik was trots :D

Afbeelding


De balansbalk
Ondanks Bam zijn kleine formaat een flinke mindfuck die balk, ook was ik soms te laat met aanwijzen waar hij moest lopen. Maar uiteindelijk gelukt.

Afbeelding


Variaties balansbalk
Over water

https://boktimg.nl/img/m/QbHIyN.jpg

En met een knik erin

https://boktimg.nl/img/m/uFvVkB.jpg


Na de pauze begon langzaam het onweer te komen (wat gelukkig om ons heen ging) We hadden inmiddels de caketop gehad (een piramide achtig iets) en gingen steeds meer variaties doen in de obstakels die we al kenden. Bij het stenenveld een extra rondje lopen, omdraaien op zowel de hangbrug als de rollerbank.

De groep was inmiddels aardig uitgedund want schijnbaar smolten zij van de regen die inmiddels langzaam aan begon te vallen dus heb ik nog een soort van priveles gehad.
Omdraaien in de crossbox

Afbeelding


De schuine brug

https://boktimg.nl/img/m/Iw5ZZQ.jpg


Extra wateropdrachten.
Via de hoge afstap naar beneden en via de lage afstap het water uit en een rondje water lopen.


https://boktimg.nl/img/m/hQny8A.jpg

https://boktimg.nl/img/m/YqIY2M.jpg

https://boktimg.nl/img/m/dQuaVO.jpg


Verder heb ik mijn eigen variaties bij de bruggen toegepast. Bam loopt met wandelen eigenlijk altijd voorop en dat wilde ik zo graag bij de hangbrug ook proberen. Dat zou voor mij betekenen dat Bam het zelf moest oplossen en op zichzelf moest vertrouwen. Hoe dat is gegaan zie je in het filmpje onderaan de post }>

Omdat de rollerbank ook een aardig hoge opstap had vroeg de instructrice zich af of Bam de wip nu zou snappen. Dus Bam voor de wip (via de hoge kant) geparkeerd en mijn fout _-:( Bam sprong er op maar door mijn gebrek aan leiding sprong hij via mijn kant er weer af.
Ik had niet verwacht dat hij het zou doen. Dus opnieuw Bam voor de wip gezet en dit keer alert op zijn reactie

Afbeelding


Knappe pony *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3 <3 <3

Afbeelding





Wat ik geleerd heb is dat ik na 38 jaar nog steeds niet weet zonder te kijken wat mijn linkerhand en rechterhand zijn :+ En dat mijn wat-moet-je-nou-met-een-shetlander?? mijn kleine grote rots in de branding, mijn alleskunner en allesdurver, zijn gewicht in goud waard is <3

Black is the colour of my true love's hair


Anoniem

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:00

Fantastische foto's! Het plezier spat er van af :D

Saul

Berichten: 9616
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:03

Gaaf ! Das nog eens andere koek dan die van stal Tilburgs.

Super stoer dat je dat zo met je shet doet.
Zult wel veel bekijks hebben zo.

Shalimar

Berichten: 1496
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:32

Wauw wat cool! Super leuke foto's!

office
Berichten: 800
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:17

Leuk je pony lijkt ook te genieten.

Autumnn

Berichten: 8003
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:37

Wat een geweldig parcours! Super tof en wat leuk om dat met je Shetlander te doen :D
Ga je dat parcours anders onder het zadel doen? Lijkt me best een uitdaging :+

Emj_23
Berichten: 1150
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:43

Jullie hebben er zo te zien allebei heel veel plezier in. En wat is hij een knappe pony! Leuk dat je dit samen kan doen.

Kaatje_S

Berichten: 1000
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 19:05

Blij ei! En jij ook :+
Super tof park lijkt me!

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-21 19:14

Bedankt iedereen :o
Het was zo gaaf en ik ben ook zo blij dat Bam dit zo ontzettend leuk vind en onwijs braaf is <3

Autumnn schreef:
Ga je dat parcours anders onder het zadel doen? Lijkt me best een uitdaging :+


Ja dat kan :j
Ik was de enige met een kleine pony, maar mn medecursisten hebben een aantal dingen onder het zadel gedaan zoals de bruggen, het water, het stenenveld, de wip (denk ik) de boomstammen overstappen.

Zoals ik al zei als je ergens iets leert mag je het daarna zelf doen dus ik heb niet veel op de anderen gelet toen zij hadden gez

Black is the colour of my true love's hair

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-21 20:56

gezadeld.

:+

Ging iets niet helemaal goed zie ik nu.

Black is the colour of my true love's hair

Amber_anne

Berichten: 6841
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 21:08

Wauw wat super leuk. Dit lijkt mij ook fantastisch om te doen

Helaas ben ik een beetje bang

Hoe oefen jij hiervoor of ben je er gewoon een keertje heen gegaan?

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-21 21:19

Thuis in het bos pak ik altijd de gevallen bomen, enkele keer door het kreupelhout als het bos het toelaat (niet door jonge aanplanting)
Schriktraining, rare dingen doen tijdens wandelingen of bakwerk :+

[ITP] Normal is nothing more than a cycle on a washing machine

Een pony hebben die alles leuk vind helpt ook goed mee. Hij kijkt niet snel ergens van op.

Black is the colour of my true love's hair

soesita

Berichten: 5154
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:27

Geweldige foto's, bedankt voor het posten. Jullie hebben duidelijk veel plezier gehad samen.

juniper

Berichten: 1558
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 01:26

Knap hoor! Ik realizeerde me nooit hoe moeilijk dit soort dingen zijn tot ik zelf een keer een trail parcours moest rijden (Western). Ik dacht 'oh dat doe ik wel ff'. Nou, nee.

Hoe werkt dat precies, je paard vanaf een afstand over objecten heen sturen?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 05:19

Wauw wat gaaf om te zien!! En het plezier bij zowel jou als je pony spat er vanaf! Super leuk!!


Werd deze cursus in het Nederlands gegeven of in het Duits/Engels? Ik zou dit heeel graag willen doen met mijn pony('s) en dit parcour ziet er zo enorm gaaf uit! Mijn merrie heeft het nooit gedaan, maar in het bos kiest ze voor de kreupelhout paadjes, beslist zelf dat ze een hoge opsprong (ruim boven de knieen) makkelijk kan nemen. Denk dat zij dit fantastisch gaat vinden om te doen.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

darkadia

Berichten: 5219
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 05:26

Super leuk overzicht! Ik wist niet dat er daar ook een trail park was!

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-21 05:59

De cursus wordt in het Duits gegeven, maar toen ik aan de beurt was vertelde ze het nog een keer in het Engels.
Vaak was 1 a 2 medecursisten afwachten voor mij ook voldoende om te snappen wat er gedaan moest worden.

Ik verstond haar prima in het Duits maar heb zelf moeite om Duits te spreken dus ik sprak Duits/ Engels terug. Zeker bij het voorstellen aan het begin.
De hele groep hield aardig rekening met me en als ze langzaam praten dan volgde ik de gesprekken ook zonder moeite.
De eigenaresse/ instructrice heeft in Amerika stage gelopen dus Engels is voor haar ook totaal geen probleem.

Het op afstand sturen doe je met je lichaamstaal, met name de schouder van je voorste hand.
Die draai je in, je hand wijst naar het midden van het obstakel/ je nodigt uit en je andere hand is de motor/ voorwaartse motie/ begrenzer.
Soms heb ik wel wat gesmokkeld omdat ik weet dat Bam, als hij eenmaal op de goede weg zit hij toch wel doorgaat.
Bij de ladder heb ik de eerste poging overdreven mn schouder gebruikt. Daarna toch nog een paar keer zonder mn schouder te gebruiken de ladder genomen en Bam stapte toen toch de ladder uit.
Dat verbaasde mij :+
Maar dingen zoals de wip (omdat hij die spannend vond) en de variaties in de obstakels is het dan weer fijn dat je kan aanwijzen wat de bedoeling is.

Soms moest ik mn ene hand hoger doen en de andere hand lager. En ik had de neiging om hem met de uitnodigende hand te trekken ipv aan te wijzen.

Het moet voor paard en mens wel veilig blijven en gelukkig heb ik een shetlander, maar bij de wip, door het eraf te springen, kon het best gevaarlijk worden als Bam te dichtbij kwam. Prima als hij het spannend vind, maar dat is geen reden om ons omver te lopen. Dus je stuurt hem van je af.

2 criollo's hadden moeite bij het water en de greppel. De 1 sprong uit de greppel bijna boven op haar mens en bij het water rende de ander er steeds uit als een dolle stier. Op dat moment wordt er dus ingegrepen totdat de situatie veilig is.

Black is the colour of my true love's hair

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:29

Wat ontzettend stoer zeg! Het enthousiasme is goed terug te lezen/zien! *\o/*

Broken crayons still color

miereneter

Berichten: 2448
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:30

Dat ziet er erg gaaf uit. En wat een geweldige pony is Bam! Zegt toch ook wat over je band met de pony, dat hij dit allemaal met je durft te doen.

Homo sapiens non urinat in ventum.

vilheide

Berichten: 1471
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:16

Knappe stoere Bam! Wat ziet hij er goed uit!

Groetjes Jolanda

Leo

Berichten: 50010
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:22

Wat een superstoere pony heb jij! Gaaf park en gave foto's!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Solistar

Berichten: 766
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:04

Oh wat gaaf, dit kende ik nog niet maar ziet er heel leuk uit! En wat een stoere pony!

Dais_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:09

Wat gaaf dit!! Het plezier en enthousiasme spat er vanaf :j

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn El Dorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:26

Super gaaf! En wat leuk dat je dit met Bam doet!

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:15

Dit is geweldig!! <3 Wat een gaaf concept, en wat doet je pony het goed. Wauw!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers