2020: een jaar met veel pech

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

2020: een jaar met veel pech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 11:50

[ITP] 2019, een jaar van oppakken met mijn paarden!

Ik eindige vorig jaar met dit topic. Ik hoopte dat ik met Ivy het rijden veel verder zou kunnen uitbreiden en dat ik misschien wel op Shan zou gaan rijden. Maar helaas, net zoals corona, was ons jaar ook een pechjaar. Maar we beginnen bij het begin, toen het nog wel goed ging :D

Vorig jaar eindigde voor Ivy erg positief. Ik keek ook erg uit naar het komende jaar. We waren veel bezig met grondwerk, vrijheidsdressuur, balkjeslessen, longeren met touwtjes en ze kon zelfs probleemloos verzorgd worden door andere mensen. Ze was met poetsen lief en ook met wandelen was ze braaf. Soms kon ze wat drukker zijn, maar niks geks.

Januari
In januari werkten we vrolijk door met het grondwerk. Soms kon ze ineens heel druk zijn, maar die spanning lieten we daarna weer afvloeien. Ze liep een momentje niet zo lekker, maar gelukkig was dat snel weer over.

Afbeelding

[VD-ITP] Grondwerk en vrijheidsdressuur met Ivy

Ook gingen we in deze maand vrolijk door met de balkjeslessen. We werkten eraan dat we wel actief, maar niet te snel moesten gaan. Ze werd hier lekker ontspannen van en moest echt gaan nadenken.

Daarnaast namen we ook het springen mee. We reden een oefenparcours van 50 centimeter. Ik moet er hier wel op letten dat ik haar recht hou, mijn linkerbeen eraan. Daarom kregen we het huiswerk om dit ook tijdens de dressuur te gaan oefenen: linksom veel voltes en ook voltes sluiten en openen. Verder werd ook rechtrichten op het programma gezet.

Met Shan ging het daarentegen super. Hij zat goed in zijn vel en was zelfs zo braaf dat mijn nichtje grondwerk met hem kon doen en dat supergoed ging.

Februari:
In deze maand plande ik een les bij Daniëlle Meyboom met haar paarden. Ik wilde graag leren om spontaner te zijn in het werken met mijn paarden en daarmee meer het spelen te gaan oppakken. Het was heel leerzaam om met haar paarden te mogen werken en ik heb mezelf daarbij zelfs meerdere keren overwonnen.

Helaas liep Ivy deze maand niet goed. Ik startte nog wel een wedstrijd, maar eigenlijk was daar haar gang ook nog niet je van het. Daarom besloten we te gaan stappen en daarna langzaam weer op te bouwen onder begeleiding van de fysio.

[ITP] Hele gave les bij Daniëlle Meyboom (Amable) en meer!

Maart:
Met Shan ging ik aan de slag met wat ik geleerd bij de les van Daniëlle. Daarnaast begon ik met lessen met hem. Daarbij focusten we vooral op het oefenen met opstappen tot en met het hangen. Daarbij pakte ik veel grondwerk mee. Ik besloot als ik ooit weer op hem zou kunnen rijden, dat ik dan zou gaan kijken naar een boomloos zadel. Overigens was ik daar wel iets te fanatiek mee haha! Natuurlijk kreeg ik huiswerk mee: verder oefenen met op een krukje staan en dan Shan poetsen. Dan ook over de rug heen poetsen enzovoorts. Zo moest ik ook opzadelen. Verder ging ik met Ivy mijn lenigheid en opstaptalent oefenen. Dat is het voordeel aan twee paarden. Shan werd steeds braver!

April
In april mochten Ivy en ik steeds al iets meer. Ik kon hierdoor mijn houding verbeteren tijdens het rijden, wat we vooral met lange teugel deden. Begin april mochten we 15 minuten draven. Ze was zelfs iets te mak met rijden, overigens was ze wel braaf en ontspannen. Helaas was dat niet voor lang, ze werd vanzelf meer fris. Op bepaalde dagen liep ze goed, maar op andere dagen bleef ze aan de longe wat dubieus LV. Aangezien dit bleef aanhouden, besloten we om toch een kreupelheidsonderzoek te doen. Uiteindelijk kwam uit deze onderzoeken dat ze een peesverrekking had en artritis in haar ondervoet. Dat betekende weer terug naar het begin: alleen maar stappen aan de hand. Daarnaast begon ze weer te hoesten, dus kreeg ze extra ondersteuning daarvoor. Dit was duidelijk niet onze maand. Gelukkig bleef ze braaf met het stappen aan de hand. Verder kreeg ze medicatie, die moest nu zijn werk gaan doen. We hielden ons braaf aan de opbouw, ondersteund door pijnstillers en ontstekingsremmers. Ze kon aardig enthousiast worden. We pasten haar krachtvoer aan en boden ruim voldoende ruwvoer aan: ongeveer 9 kg per dag. Gelukkig bleef de fysio ons begeleiden.

Deze maand kreeg Shan er een nieuwe vriendin bij. Daarnaast bleef ik oefenen met op het krukje staan en bijvoorbeeld hem ruien. Ze stonden tijdelijk in de bak met z’n allen, zodat ze rustig aan elkaar konden wennen.

Afbeelding

Mei:
In mei mocht ik eindelijk weer op Ivy stappen, beginnend met 15 minuten. Ze was heel braaf, alleen wel heel boos naar andere paarden. Logisch ook, aangezien ze alleen maar in haar eentje op de paddock mocht staan, terwijl de rest van de paarden lekker op de wei mochten. Ze werd steeds vervelender aan de hand. In stap begon ze steeds fijner te voelen onder het zadel. Vanaf half mei werd ze steeds drukker, tot steigeren aan de hand aan toe.

Met Shan oefende ik verder met het poetsen met het krukje in de bak. Ook nam ik het buigen met voer mee, om hem wat leniger te maken. Ik besloot het werken met een grote yogabal mee te nemen. Ik had hem voorzichtig in de bak gelegd, maar hij gaf er niks om. Eerst liet ik hem de bal aanraken. Voorzichtig heb ik toegewerkt naar de bal op zijn rug leggen op beide kanten; hij vond het een beetje spannend, maar was wel braaf. Bal hoog vond hij echt eng, maar hij durfde hem wel aan te raken. Daarna besloot ik hem te leren om tegen de bal te schoppen door voetjes te geven. Hij was echt superbraaf!

[ITP] Update van de paardjes

Juni:
In juni kwam ik erachter dat onze pech niet stopte (dat gebeurt ook nooit) en dat Ivy plekken had op de zijkant van haar hoofd. Daarom kocht ik een nieuw halster zonder bont. Ook waste ik haar voor de zekerheid met imaverole. Ze kreeg nog steeds puur voor het hoesten en we puften veel. Wat wel heel leuk was, was dat we deze maand een fotoshoot deden. Eerst in de achterste paddock, daarna bij de wei en als laatste in de longeercirkel. Daar hebben we ook even los vrijheidsdressuur gedaan. Ze was superfanatiek en werd helemaal gek van de hinnikgeluidjes. Daarom besloot ik dat ik vrijheidsdressuur iedere dag even zou meepakken, om haar mentaal meer bezig te houden.

Afbeelding

[ITP] Spontane fotoshoot met Ivy

Tevens werd ik deze maand gebeld door de staleigenaresse dat mijn bijrijder een ongeluk gehad had met Ivy aan de hand. Haar gedrag werd steeds gevaarlijker en ik had nu echt hulp nodig.

[OPG] Paard is soms heel gevaarlijk aan de hand

Juli:
In juli mochten we nog steeds alleen rijden in stap. Ik merkte aan haar dat ze duidelijk moe was, nu ze weer op de wei mocht. Ik kon gelukkig regelen dat ze voortaan van de wei op de paddock neer werd gezet, zodat ze langer buiten kon staan. Hier zette ik dan zelf water neer en aan het eind van de dag haalde ik of mijn bijrijder haar binnen.

Afbeelding

Augustus:
In augustus kreeg ik een leuke foto van een stalgenoot door: ze had een schriktraining met haar paard gedaan en daarbij Shan ook even getest. Hij vond de paraplu alleen maar leuk, totaal niet eng. Goed teken!

Afbeelding

September:
Voor het rijden zette ik Ivy vaak in de stapmolen, om haar goed te laten losstappen. Gelukkig mocht ik eindelijk weer lessen. Dat ging niet altijd van een leien dakje, dat is ook wel in het filmpje te zien. In het begin was ze vooral linksom erg strak. Ze liep daardoor zelfs onregelmatig, gooide haar schouder naar binnen en zette zich vast. Ze liep zelfs slechter dan voor het hele dierenartsengebeuren. Natuurlijk kan mijn eigen houding hier niet vergeten worden, helaas heb ik soms nog steeds de neiging tot zagen, ondanks dat ik daar ontzettend op probeer te letten. Na een tijdje werd ze gelukkig wel beter. Rechtsom sowieso, maar na een galopje werd ze volledig losser. Na een tijdje was ze linksom zelfs beter dan rechtsom op een gegeven moment. In mijn eigen trainingen nam ik de galop eerder mee om het makkelijker te maken voor ons allebei.

Oktober:
In oktober had ik het geluk dat Ivy weer kreupel was. Daarom kwam de dierenarts weer. Ze was duidelijk kreupel op de harde volte in stap en draf. Alleen uit de buigproef kwam niks. Tijdens het longeren op het zachte ging ze helemaal uit haar dak. Daar was ze heel lichtjes linksvoor korter, maar verder was er niks aan te zien. Ze kreeg ontstekingsremmers. Het advies was acht tot tien dagen twintig minuten stappen onder het zadel. Daarna moesten we weer op de harde volte gaan kijken. Daarnaast werd er een maagzweer geconstateerd. Daarvoor kreeg ze een kuur.

Afbeelding

Met Shan bleef ik lekker lessen. We werkten aan het aanraken van de kruk, het parkeren langs de kruk terwijl ik erop stond, mij aanraken terwijl ik op de kruk stond, heel vaak op en af de kruk gaan, op een gegeven moment voegden we het vastpakken van de teugels toe (als hij bewoog deden we het opnieuw, anders beloonden we), daarna voegden we het zetten van de voet in de beugel toe. Hij was soms redelijk gestresst. Daarom heeft mijn instructrice ook haar voet in de beugel gezet, raar gedaan en eroverheen gehangen. Bij haar werd hij op een gegeven moment wel braaf. Daarna moest ik het weer proberen. Voor mij werd de beugel langer gemaakt. Mijn voet moest ik vanuit mijn heup bewegen. Uiteindelijk zijn we deze maand geëindigd met mijn voet kort in de beugel terwijl hij stil stond. Als huiswerk kreeg ik mee om zelf te oefenen met de opstapchallenge en hem leren in mijn ruimte te komen.

[VNA] Hoe paard leren ín je ruimte te komen en te blijven?

November:
Het lessen met Shan ging goed. We namen nu ook dubbele lijnen mee in de training. Soms vond hij ineens de singel weer heel eng. Daarom deden we rustig aan. Ik gebruik voor dit werk overigens een kaptoom en daar doet hij het supergoed op. We begonnen eerst met het longeren in stap. Daarna maakten we de dubbele lijnen eraan. Mijn instructrice begon hiermee; zij werkte aan het erachter lopen in stap en het sturen. Op een gegeven moment mocht ik ook starten. Ik werkte vooral aan sturen, van hand veranderen, linker- en rechterstelling en kont naar binnen en naar buiten. Shan blijkt in tegengestelde richting, dus als jij naar binnen loopt, gaat hij naar buiten en andersom. Dat was even nadenken, maar handig om te weten. Wel doet hij dit echt superbraaf! Ook dit keer kreeg ik weer huiswerk mee: aan de slag gaan met werk aan de hand en deze oefeningen.

Met Ivy reed en trainde ik verder, we gingen steeds een stapje verder.

[RIJ-ITP] Jezelf scherp houden

December:
Nu zijn we alweer in december. Met Ivy gaat het eindelijk weer super. Ze zit weer supergoed in haar vel en ze is helemaal hersteld. We mogen alles weer en zijn lekker aan het werk. Ze blijft helaas soms heel erg druk, maar met een ketting eraan is dat gelukkig goed op te lossen. Ook met stappen aan de hand heeft ze zo haar momentjes, maar we leren steeds weer bij. Verder zijn we momenteel veel bezig met het grondwerken en het cirkelen. Overigens wordt ze daar nog steeds wel eens gevaarlijk druk en gaat ze plat door de bocht; daar ben ik niet altijd blij mee met haar blessuregevoeligheid. Daarnaast nemen we ook af en toe nog wat vrijheidsdressuur mee. Ten slotte hebben we deze maand afgesloten met onze eerste springles sinds bijna een jaar. Het was nog heel laag en minimaal, maar het ging echt super. Ik ben blij dat we nu eindelijk weer kunnen werken.

Shan blijft de singel soms eng vinden. Daarom blijf ik daarmee oefenen.

Afbeelding

Ons jaar paste mooi bij het coronagebeuren. Zeker met Ivy was het echt een pechjaar. Ik hoop dat het komend jaar eindelijk weer op deze lijn door zal gaan met allebei de paarden, maar eigenlijk durf ik daar niet meer om te wensen haha! Laten we in ieder geval hopen dat we in kleine stapjes weer vooruit kunnen gaan en in ieder geval weer veel plezier kunnen maken.

Bedankt voor het kijken! Een reactie of tips zijn altijd welkom!

Paardenfann4

Re: 2020: een jaar met veel pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:26

Mooi overzicht. Hopelijk een jaar zonder pech met veel mooie momenten voor jou en de paardjes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 12:29

Dankjewel! Dat hoop ik ook!

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:42

Het zat je met de paarden niet mee in 2020. Hopelijk zet de nu stijgende lijn zich voort in 2021 en kun je weer veel genieten van je knappe paarden!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 15:49

Dat hoop ik ook, dankjewel!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:55

Wat leuk uitgelicht! Toch nog een goed begin van het jaar :D