2020 met onze kleine Arabische prinses Sadira

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

2020 met onze kleine Arabische prinses Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 20:00

Wat een gek jaar was 2020... En toch was het op paardengebied voor mij een prachtig jaar. 2019 had voor mij vooral in het teken van het verlies van mijn paardensoulmate Mish gestaan: eerst de worsteling met haar gezondheid, en daarna het terugvinden van mezelf en mijn plezier in de paarden toen ik het zonder haar moest stellen.

Tien dagen na het overlijden van Mish, op 5 mei 2019, werd er echter een veulentje geboren bij ons op stal: C.A. Sadira. Alsof het zo moest zijn... en zo is zij uiteindelijk december vorig jaar in mijn bezit gekomen. Zo anders dan Mish in ongeveer álle opzichten, maar toch voor mij ook een bijzonder paard. Voor mij is het vanzelfsprekend dat onze band nog niet zo hecht is als dat die met Mish ooit geweest is, want zoiets moet groeien, maar ik merk dat die zeker aan het groeien is. Ik heb er alle vertrouwen in dat we nog lange tijd erg gelukkig met elkaar gaan worden <3

1. Afbeelding
Deze foto is gemaakt toen Sadira werd goedgekeurd door de dierenarts - een voorwaarde bij aankoop, na alle ellende die ik met Mish doorgemaakt had. Als er iets is waar je Sadira een blij paard mee kunt maken is het wel knuffelen. Ze vindt het heerlijk om dan lekker terug te komen kriebelen met haar lipje in je nek.

2.Afbeelding
In maart maakten we nog een keertje foto's samen. In de tussentijd waren we bezig met Sadira een kleine grondwerkbasis aan te leren. Ze is een eigenzinnig paardje met een behoorlijke eigen mening, bizar dapper en ondernemend, maar ó zo gevoelig, en het was dus een genot om met haar samen te werken. Toch hadden we ook soms nog wel eens wat met haar te stellen, want als ze ergens geen zin in heeft, kan ze dat ook zeer duidelijk laten blijken. Het heeft ons drie maanden gekost om haar helemaal halstermak te krijgen, want liefst ging ze er in volle draf vandoor zodra ze zag dat je een halster in je hand had *D :Y)

3.Afbeelding
Klein momentje van verstandhouding.

4.Afbeelding
Het werd lente, en we oefenden met trailerladen. Dat leek ons verstandig, want er is haast niks zo belangrijk als zeker weten dat je paard vol vertrouwen de trailer op kan mocht er ooit een noodgeval zijn. Daar hadden we ons geen zorgen om hoeven te maken, want binnen een minuut stond ze erop. Ik moest haar eerder afremmen dan de trailer in vragen, want ze liep nieuwsgierig en zelfverzekerd uit zichzelf de klep op. Onze trailerlaadsessie duurde dus niet veel langer dan vijf minuten. Ach, met zo'n jong paard moet je het toch een beetje kort houden :')

5.Afbeelding
Reindert Jansen kwam foto's maken van de arabieren bij ons op stal, en zo ook van Sadira. Ik ben hem heel dankbaar voor de fenomenale foto's die ik nu van haar heb. Eentje hangt nu boven ons bed op groot formaat.

6. Afbeelding
Ook deze foto is van Reindert. Zoals je kunt zien kan Sadira echt fenomenaal bewegen, iets waar ik heel blij mee ben na alle ellende met Mish. Soms moet ik nog steeds in mijn ogen wrijven als ze voorbij komt draven, loepzuiver en ontzettend ruim. Verrek, da's echt mijn paard.

Toen was het tijd voor het beste besluit dat we dit jaar gemaakt hebben. Sadira stond op een pensionstal/fokkerij waar de paarden op relatief kleine paddocks stonden overdag, en in de nacht op stal. Ze deed het daar prima en het was een goede stal, maar toch zag ik heel sterk dat ze zich verveelde. Bijna altijd als ik op stal kwam was ze aan het luieren, languit in het zand. Heel schattig, maar ook niet helemaal goed voor de ontwikkeling van een jong paard. Daarnaast terroriseerde ze de paddock, knaagde ze aan palen en hing ze half tussen de stroomdraden door om grasjes langs het pad te kunnen jatten.

We gunden haar een plek met meer uitdaging, een paddock paradise ofzo, een plek waar ze echt haar ei kwijt kon en fijn op kon groeien. We hadden het er samen over en zeiden tegen elkaar: "Zo'n plek als bij Robijntjah@bokt lijkt me nou echt perfect voor haar, op zo'n plek zou ze prachtig kunnen opgroeien."
Nou ja, toen hebben we haar maar gewoon een berichtje gestuurd of ze geen pensionplek had :') En zo gezegd, zo gedaan is Sadira naar hun prachtige paddock paradise in het bos verhuisd. Geen seconde spijt van want het is altijd genieten om daar te zijn!

7. Afbeelding
Hier stond ze op de vrachtwagen. PaVeNa heeft haar fantastisch vervoerd. Ze liep er wederom zó in 1 keer braaf op. De eerste vijf minuten vond ze heel erg spannend, maar daarna heeft ze als een ware baas alleen maar relaxt gestaan.

8. Afbeelding
Het kuddeleven bevalt Sadira wel. Ze heeft twee geweldige vriendjes gevonden in een Schwarzwalder Fuchs van drie jaar oud en een PRE-kruising van vier. Het drietal crost de hele paddock door en speelt maar raak. We noemen ze altijd gekscherend "De Drie Musketiers", omdat ze altijd samen te vinden zijn. (kijk tussendoor ook even hoe veel haar kont hoger staat dan haar schoft, haha, in haar grootste groeispurt stond die ACHT centimeter hoger!)

9. Afbeelding
We hadden het zo naar ons zin op de Koningshoeve dat we onze andere pony Skye ook maar hier naar toe hebben verhuisd. Nu staan ons beider paardjes (en Jaycee, die ook bij ons staat en die we recent ingereden hebben) heerlijk bij elkaar. Het is ontzettend genieten om ze samen te zien staan. Skye is erg lief voor Sadira.

10. Afbeelding
Dat Skye en Sadira zo goed samengaan, dat komt ook van pas hierbij. We gaan met Sadira veel wandelen, en dat vindt ze prachtig, dus recent hebben we dat uitgebreid naar mee gaan als handpaard naast Skye. Zo is het makkelijker om ook eens een drafje mee te pakken. Sadira is er echt ongelooflijk braaf mee. Ze lijkt verkeersmak geboren en is van de duvel niet bang. Ze vindt het werkelijk geweldig om mee te mogen. Bovendien merken we dat ze van het opgroeien in het bos zelf ook zoveel handiger wordt qua coördinatie, ze is heel zeker in waar ze haar hoeven neerzet.

11. Afbeelding
Soms blijven we ook een nachtje slapen. Dat biedt ruimte voor dit soort nachtelijke taferelen. Lekker samen knuffelen in het holst van de nacht. <3

12. Afbeelding
Onze paddock heeft ook een camera waarmee we af en toe een blik op de paardjes kunnen werpen. Echt geweldig vind ik dat. Zo zien we Sadira regelmatig helemaal losgaan in de kuil/poel (als het regent staat hij vol water). Ze vindt het fantastisch om daar keihard doorheen te galopperen.

13. Afbeelding
Knap paard!

14. Afbeelding
Deze foto is gemaakt door Astrid, het baasje van Jaycee. Lekker in haar wollige wintervacht, want deze dame maakt wel een goed vachtje aan _/-\o_ Die heeft het niet koud.

15. Afbeelding
(deze foto is ook van Astrid) Soms doen we een beetje grondwerk, gaan we met haar wandelen of spelen we een beetje met clickertraining ("touch" vindt ze een heel interessant spelletje). Verreweg het grootste gedeelte van de tijd staat ze echter heerlijk paard te zijn, want ik kan me geen mooiere plek bedenken om op te groeien dan op deze locatie. Ze komt wel elke dag even in de hand, want ze worden dagelijks gevoerd en bij het mesten/hooi voeren/door de paddock lopen komt ze ook altijd even kijken en liefst knuffelen

We hebben wel dipjes gehad dit jaar, zoals een forse wormbesmetting, maar voor mijn gevoel nog veel meer ups. Ik kan er echt van genieten om met dit lieve trotse eigenzinnige dametje te werken en ik hoop nog veel meer met haar mee te gaan maken. Ze is pas 1,5 jaar oud, dus we hebben nog zat avonturen mee te maken.

Op naar 2021!

Anoniem

Re: 2020 met onze kleine Arabische prinses Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:17

Sadira <3

Wat moet ik altijd lachen om jullie dametje. Het is me d'r 1!
Een prachtige aanwinst voor onze heerlijke eigenzinnige kudde, past perfect!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 21:31

Wat een leukerd. En wat een heerlijke plek zeg!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 22:17

Dankjewel Mala!

Jolijn, het is een geweldige kudde <3 Heerlijk clubje. Ben blij dat jij ook met haar kan lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:13

Onze lieve Sadira <3 Het was een mooi eerste jaar, hopelijk gaan er nog heel wat mooie jaren volgen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:42

Mooi overzicht. Heerlijk paardje is het <3

Wat voor camera hebben jullie hangen? Hoe werkt dat?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 10:15

@Olina: Vast en zeker! <3

@Daihyo: Dankje! Ik weet ook niet precies wat voor merk het is, maar we kunnen er via een app op inloggen en dan meekijken. De camera kan ook draaien en je kunt ook geluid horen en zenden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:49

Super handig. Dat zou ik ook wel willen. Maar geen idee wat voor camera ik dan moet hebben :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:30

Wat een mooi paardje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:29

Daihyo schreef:
Super handig. Dat zou ik ook wel willen. Maar geen idee wat voor camera ik dan moet hebben :+

Stuur Robijntjah anders even een PB, die kan je vast vertellen welke camera het is!

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:27

Heerlijk om te zien hoe jullie het zo met elkaar getroffen hebben. En zo'n mooi plekje hebben gevonden, wauw <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:45

Ze is echt prachtig! <3
Heerlijk plekje daar! :))

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:01

Wat een prachtig paard(je) is ze al <3 . En je hebt haar zo te zien inderdaad een groot plezier gedaan door haar hier te "stallen".
Veel geluk in 2021 met je paarden :)

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:05

TS, onze paardjes staan allebei in uitgelicht, zijn even oud en hebben blijkbaar, als ik dit zo lees, ook hetzelfde karakter..., alleen een ander ras. Heel veel succes met haar!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:59

Ze is zo leuk en knap Eline!
Gaat helemaal goed komen met die band van jullie, de basis is al gelegd :D

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:11

ohhh ik vind haar zo ontzettend leuk <3 wat een mooie band al tussen jullie!