Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:30

Bedankt voor het delen van je eerlijke verhaal. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:57

Dankjullie! Ik zal zeker updates plaatsen. Wie weet heeft ooit iemand er nog iets aan, wat er dan ook gebeurt.

Dat is wel een idee Fransje23! Had ik nog niet over nagedacht maar zeker geen bezwaar tegen.

anoukwendy; Dankje! Dat denk ik helaas ook. Maar wie weet inderdaad.. ik ga haar morgenavond brengen :)

Vast geen nieuws, goed nieuws dan Laibadji.

Ik hoop het ook MightyMike! Als dit echt gewoon haar karakter is dan kan ik het helaas niet naar mezelf en de mensen in mijn omgeving toe verantwoorden om door te gaan. Willen zal ik het toch nog, ik ben niet echte een opgever :o.
Maar jeetje.. wat een verhaal ook!! Ontzettend zonde dat je er zo'n angst aan over gehouden hebt. Wel helemaal begrijpelijk daar niet van! Dat heb ik van mijn eerste eigen paard ook gehad.. Nog lang last van gehad in de jaren daar na. Inmiddels gelukkig niet meer. Maar jou paard klinkt nog wel een stukkie heftiger in uh, alles!
Ik begrijp wel helemaal wat je zegt met dat het achteraf eigenlijk niet leuk is. Momenteel als ik over alles terug denk, dan hebben de negatieve momenten ondanks ook de vele positieve momenten toch wel een zware toon. Hoewel als ze dan loopt, dan is het ook gewoon gruwelijk genieten. En ze kan ook zo'n lief en grappig dier zijn.
Nu kan ik het allemaal nog genoeg filteren. Nu kan ik nog wel zeggen het is leuk geweest. Wil ik graag zo houden ;)
Wijze woorden van je dierenarts!

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:19

Het zal zeker een leerzaam proces zijn wat je doormaakt. Weet je al wanneer ze naar de 'cowboy' gaat?

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:27

Pff wat een verhaal zeg.. Erg knap dat je er zo open over praat. Ben ook erg benieuwd hoe het gaat verlopen. Heel veel succes gewenst Ts! Hopen dat het toch nog goed uitpakt.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:32

Lastig pakket waar je in zit. Het is een ontzettend mooie, talentvolle merrie.
Ik wil niet als zweefteef over komen, maar is het niet een idee om er eens een magnetiseur of iemand erbij te halen die met haar kan communiceren? Ik had een merrie met singeldwang en sensibelheid wat zich kon uiten in rodeo, 2 behandelingen van de magnetiseur en ik heb een totaal ander, heel braaf paard. Ik snap dat je weet waar het probleem voorbij komt, maar ik denk dat een beetje extra hulp geen kwaad kan. Als ik je advies mag geven; magnetiseur Roburt Geurts en voor communicatie; Symone Ottevangers.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:50

Jeetje, wat een verhaal zeg!
Ik hoop dat je tot een oplossing komt, linksom of rechtsom. Je eigen veiligheid is altijd het belangrijkste hoor, dat heb ik ook op de harde manier geleerd. (Blijvende schade aan mijn schouder door mijn vorige paard. Die overigens fysiek gewoon ok was, maar echt géén match met mij vormde en die ik echt uit liefde voor mezelf én hem heb verkocht, voor we een keer écht zouden verongelukken.)
Houd je ons op de hoogte van het verloop bij 'de cowboy'?

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:28

Wat een heftig verhaal! Ik zag dat je niet ver bij mij vandaan woont. Wens je alle sterkte toe en wijsheid in je beslissingen!

EllivG

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-05-15
Woonplaats: Heeze

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:29

Jeetje Patty wat een verhaal! Ik had je bericht over het onderzoek al wel voorbij zien komen, maar dat dit erachter zat wist ik natuurlijk ook niet. Wat ben jij een doorzetter zeg en ik vind het ontzettend knap hoe je deze situatie aanpakt. Ik wil je heen veel sterkte en geluk wensen :knuffel:

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:46

Wauw wat ben ik blij om te lezen dat er mensen zijn zoals jij die er echt alles aan proberen te doen om een oplossing te vinden of iig doorgaan tot ze een oorzaak weten.

uit interesse: hoe kunnen die wervels dan op sommige momenten dan wel in de goede lijn staan? Is dit dan een soort scoliose als bij mensen of zeg ik nu iets raars?

Ik vind het een moeilijke kwestie om te zeggen dat ze geen pijn heeft met deze diagnose. Ze kan natuurlijk wel weten wat ze doet maar wel nog pijn hebben. Weet je zeker dat de pijn medicatie hoog genoeg is? zenuwpijn is natuurlijk niet niks en het zou zuur zijn dat je dus denkt dat het door haar karakter komt bij de cowboy maar dat ze dus nog steeds pijn heeft.

Ik kan mij ook inbeelden als ik haar zou zijn ik ook bij elke scheet dat onaangenaam of niet helemaal lekker is ik lastig zou worden. Is er een patroon te herkennen in wanneer ze ontploft bijvoorbeeld? Daarnaast kan het natuurlijk wel degelijk dat ze een kronkel in haar hoofd heeft. Mijn kat had die ook maar die stopte "gelukkig" ook zelf met eten.

Ik probeer niet te oordelen want ik ken het hele paard niet maar ik probeer "mee te denken". Ben heel benieuwd naar de updates en ik snap je mening over het grasmaaier zijn of doorverkopen helemaal. Dat zie je met paarden die handelbaar zijn al te vaak fout gaan! sterkte met de beslissing!

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:52

Poeh wat een verhaal. Leuk dier om te zien trouwens. C6-c7 malformaties heb ik over gelezen inderdaad. Wat sneu en wat rot voor jou, en voor het paard natuurlijk. Mijn ervaring is dat echte rotzakken bijna niet bestaan. In 99 van de 100 gevallen ligt er altijd iets aan ten grondslag. Ik denk dan ook dat ze pijn heeft en vindt het eigenlijk rot om haar dan naar de cowboy te doen. Dan moet de pijnmedicatie wel heel hoog zijn. Met een paar streepjes quadrisol red je het niet denk ik. Persoonlijk zou ik het niet doen. Je weet wat ze heeft, ze is zo goed als opgegeven door de kliniek, dan zou ik er niet meer aan denken om er nog mee te gaan rijden als ik weet wat ze heeft en dat ze pijn heeft. Het levert je niks meer op want beter wordt ze niet meer. Ik zou me zelf heel rot voelen als ik haar zag flippen met die cowboy op haar rug.

jackie1995
Berichten: 167
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Groot-Ammers

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:34

Moeilijke keuze hoor..
Heb je wel eens van de 4DD methode gehoord? Dit is een trainingsmethode die veel gebruikt wordt om paarden te revalideren. Deze methode hecht veel waarde aan lengte in de hals, wat jou paard zo te lezen nodig heeft ivm zijn flexie beperking.

Succes/sterkte met je besluit!

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:47

Je rijdt haar vriendelijk en ik vind, voorzover ik er verstand van heb, dat ze haar lichaam al heel goed gebruikt, daar ligt het niet aan. Ook is ze ontzettend lief en leuk, daar ligt het dus ook niet aan. Haar rare gedrag kan komen door plotselinge pijn, misschien neurologisch, of er zit een steekje los. (Ik ken een paard dat als veulen verstoten was door de moeder, de moeder had geloof ik op zn hoofd gestaan per ongeluk. Paard is nu 7, heel lief, maar staatsgevaarlijk om op te rijden). Dat bedoel ik met steekje los.
Ik zou er ook niet meer op gaan zitten als ik jou was, je wilt niet in een rolstoel belanden.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Heel veel sterkte met je zoektocht!

GabberGill

Berichten: 5775
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:58

Ik heb niet alles gelezen aan reacties, maar ga wel reageren op het cowboy stukje.


Vorige zomer kreeg ik een everdale op mijn pad. Ik mocht hem gratis hebben. 7 stallen gehad en niemand wist wat ze ermee moesten.

Naar een cowboy gebracht en daar door hekken geklapt en op betonnen muren.

Ik kan er niks positiefs in zien sorry en dat terwijl ik van je verhaal genoot tot dat.

De everdale die bij mij staat is binnengekomen als staatsgevaarlijk en slachtrijp. De handelaar die hem gehad heeft zei tegen mij "neem dat paard en laat hem slachten!"

We zijn naar 0 gegaan, observeren, opbouwen indien kon en afbouwen indien er teveel spanning was. Nu maanden later loopt hij onder het zadel en ja soms doet hij echt wel wat daar is hij ook paard voor, maar hij vloeit af en leeft weer.

Dag 1 verdween hij liever via zijn luik naar buiten dan dat ik hem aanraakte. Dat paard heeft er zo'n trauma van opgelopen.

Hij reageerde eigenlijk achteraf gezien overal vrij normaal op.



Mijn merrie een rhodium met driedubbele ferrolijn hahahahhahaa die is ook een keer tot pijn aqn toe gereden. Toen ik haar begon te rijden kreeg ik hele rodeo's en geloof me ik krijg ze nog steeds.

Dit is meestal als ze naar een moment gaat waar zij pijn ervaren heeft.


Ik ben nog steeds van mening dat een cowboy noet gaat helpen, maar wel een plan van 0 naar verder. Gewoon terug naar het begin en het vertrouwen pijnloos terugkrijgen.

AnnoNiemand

Berichten: 897
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:58

Suzanne F. schreef:
Poeh wat een verhaal. Leuk dier om te zien trouwens. C6-c7 malformaties heb ik over gelezen inderdaad. Wat sneu en wat rot voor jou, en voor het paard natuurlijk. Mijn ervaring is dat echte rotzakken bijna niet bestaan. In 99 van de 100 gevallen ligt er altijd iets aan ten grondslag. Ik denk dan ook dat ze pijn heeft en vindt het eigenlijk rot om haar dan naar de cowboy te doen. Dan moet de pijnmedicatie wel heel hoog zijn. Met een paar streepjes quadrisol red je het niet denk ik. Persoonlijk zou ik het niet doen. Je weet wat ze heeft, ze is zo goed als opgegeven door de kliniek, dan zou ik er niet meer aan denken om er nog mee te gaan rijden als ik weet wat ze heeft en dat ze pijn heeft. Het levert je niks meer op want beter wordt ze niet meer. Ik zou me zelf heel rot voelen als ik haar zag flippen met die cowboy op haar rug.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Juist een paard met pijn van zo iets dergelijks kan idiote dingen doen, zoals zichzelf in een hek laten vallen. Als je zelf erg veel pijn hebt wat bijv in aanvallen op komt zetten weet je ook van gekkigheid niet wat je moet doen. En dat ze dit dus ook random aan de hand doet lijkt mij echt een signaal van zeer plotselinge zeer heftige pijn. Die cowboy zou ik ook zeker niet doen.
Eerlijk gezegd zou ik haar laten inslapen/slachten.

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:43

Hé Krisje die ken ik nog! Toen mijn paard (Cas) nog bij Frans stond, dus voor jij haar had, waren ze 'snachts buren in de stal. Ik noemde haar altijd hippie met haar lange blonde manen. Wat leuk dat ze zo goed terecht is gekomen. En wat gaat het dan bij vlagen supergoed met haar! Wat loopt ze mooi, ook op dat filmpje.
En wat dapper hoe je met haar uitspattingen om kan gaan.

Die cowboy lijkt me eerlijk gezegd echt een heel slecht idee. Lijkt mij tenminste nooit de manier om het gedrag van een paard te veranderen. Je zou beter naar een gedragstrainer kunnen gaan. Ik ben bijvoorbeeld met mijn paard al een tijd in training bij Amable (Daniëlle Meyboom), ook bekend op dit forum. Uiteraard had Cas niet zo'n heftig gedrag als Krisje, maar hij is wel enorm veranderd door haar trainingen. De heftige uitspattingen zijn helemaal verdwenen en hij doet bijna alles voor me. Op een hele vriendelijke manier. Wat je geeft krijg je terug, ook bij paarden.

Maar hoe je het ook aanpakt ik hoop echt dat het goed gaat werken. Houd ons op de hoogte via dit topic! En hopelijk komt het goed. Mooie Krisje, zou echt zo zonde zijn als het niet beter wordt. Heel veel succes!

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:54

Wat een mooi dier... en heftig verhaal...


Ik wil echter ook aangeven dat ik hier geen cowboy op zou zetten... eerlijk gezegd kwam hier niemand meer op.. het gedrag is te gevaarlijk... als ik naar de rijfoto's kijk waar jullie zo mooi op staan, lijkt het mij zeer sterk dat dit met "juiste" training opgelost kan worden. Je zit er eigenlijk heel netjes op, en ook haar houding ziet er netjes uit... menig ruiter rijdt minder goed... je hebt dit paard door andere goede ruiters laten oppakken om te kijken of het gedrag hier ook vertoond wordt... en dat wordt het... keer op keer...

Dit paard zou bij mij naar de slacht gaan... echt topic starter... je hebt het dier alles gegeven wat op deze wereld te vinden is... (liefde, tijd, rust, training, gedegen medische onderzoeken om het hele riedeltje nog keer op keer herhaald te hebben...) je bent geen opgever als je nu zegt dat het klaar is...

ik vind je een top-baasje wat echt nu alles geprobeerd heeft wat mogelijk is... de laatste strohalm van een cowboy is reeds vervlogen in de wind...

Dit paard is in mijn ogen geen rotbok... maar een heel lief paard wat op de goede momenten kosten wat het kost voor je wilde werken... maar er zit in dat lijf iets echt niet goed waardoor ze staatsgevaarlijk is.... gun jullie zelf de rust...

Sterkte en wijsheid gewenst met jouw prachtige paard...

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:52

Tjeetje, wat een verhaal zeg.
Ik kan je geen tips geven of zeggen wat het beste is voor Krisje. Het is jouw paard en jouw beslissing, je zult er meer dan 1x goed over nagedacht hebben en uiteindelijk de beste beslissing voor jullie beide nemen.

Voor nu alleen maar diep respect voor jou en wat een geluk voor Krisje dat ze bij jou terecht is gekomen. _/-\o_
Veel succes en sterkte bij welke beslissing je ook gaat nemen, nu en in de toekomst.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:44


BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:52

Jouw verhaal lijkt heel erg op ons verhaal. Wij hebben een Apache x Ferro x Ramiro Z merrie gehad. Ze deed staken en stijgeren onder het rijden. Had voernijd, stalgebreken en een hormoon probleem. Ze was altijd pis hengstig. Onze merrie was röntgenologisch helemaal in orde. Ze is ook bij een cowboy geweest. Uiteindelijk is ze verkocht als fokmerrie

Riviera87
Berichten: 417
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:30

Een heftig en heel eerlijk verhaal. Bedankt voor het delen en ik hoop op een mooie update voor je paard en voor jou.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 23:01

Bedankt voor alle reacties, tips en meningen! :)

littleroosie schreef:
Lastig pakket waar je in zit. Het is een ontzettend mooie, talentvolle merrie.
Ik wil niet als zweefteef over komen, maar is het niet een idee om er eens een magnetiseur of iemand erbij te halen die met haar kan communiceren? Ik had een merrie met singeldwang en sensibelheid wat zich kon uiten in rodeo, 2 behandelingen van de magnetiseur en ik heb een totaal ander, heel braaf paard. Ik snap dat je weet waar het probleem voorbij komt, maar ik denk dat een beetje extra hulp geen kwaad kan. Als ik je advies mag geven; magnetiseur Roburt Geurts en voor communicatie; Symone Ottevangers.

Dankjewel! Wat super dat het zo ‘makkelijk’ bij jou merrie opgelost was! Heel fijn! Ik heb er eerder iemand bij gehad die communiceerde met dieren. Daar van is ze toen ook echt wel wat beter geworden, zeker goede dingen uit gekomen. Maar niet iets volledigs. En ook iemand die iets met Reiki doet.
Ik ga je tips zeker wel even op slaan, dankjewel daar voor!

Skippy01 schreef:
Jeetje, wat een verhaal zeg!
Ik hoop dat je tot een oplossing komt, linksom of rechtsom. Je eigen veiligheid is altijd het belangrijkste hoor, dat heb ik ook op de harde manier geleerd. (Blijvende schade aan mijn schouder door mijn vorige paard. Die overigens fysiek gewoon ok was, maar echt géén match met mij vormde en die ik echt uit liefde voor mezelf én hem heb verkocht, voor we een keer écht zouden verongelukken.)
Houd je ons op de hoogte van het verloop bij 'de cowboy'?


Ik hoop het! Aj.. dat is niet bepaald prettig! Dan is het inderdaad beter en slimmer om afscheid van elkaar te nemen. Jazeker, dat zal ik doen!

Blaze1994 schreef:
Wauw wat ben ik blij om te lezen dat er mensen zijn zoals jij die er echt alles aan proberen te doen om een oplossing te vinden of iig doorgaan tot ze een oorzaak weten.

uit interesse: hoe kunnen die wervels dan op sommige momenten dan wel in de goede lijn staan? Is dit dan een soort scoliose als bij mensen of zeg ik nu iets raars?

Ik vind het een moeilijke kwestie om te zeggen dat ze geen pijn heeft met deze diagnose. Ze kan natuurlijk wel weten wat ze doet maar wel nog pijn hebben. Weet je zeker dat de pijn medicatie hoog genoeg is? zenuwpijn is natuurlijk niet niks en het zou zuur zijn dat je dus denkt dat het door haar karakter komt bij de cowboy maar dat ze dus nog steeds pijn heeft.

Ik kan mij ook inbeelden als ik haar zou zijn ik ook bij elke scheet dat onaangenaam of niet helemaal lekker is ik lastig zou worden. Is er een patroon te herkennen in wanneer ze ontploft bijvoorbeeld? Daarnaast kan het natuurlijk wel degelijk dat ze een kronkel in haar hoofd heeft. Mijn kat had die ook maar die stopte "gelukkig" ook zelf met eten.

Ik probeer niet te oordelen want ik ken het hele paard niet maar ik probeer "mee te denken". Ben heel benieuwd naar de updates en ik snap je mening over het grasmaaier zijn of doorverkopen helemaal. Dat zie je met paarden die handelbaar zijn al te vaak fout gaan! sterkte met de beslissing!


Dankje! Hoe ik begrepen heb staan de wervels in een neutrale hals-hoofd houding goed en hoe meer de wervels van die neutrale houding af wijken wordt het stap effect wat de wervels dan maken verstoord. Afhankelijk van hoe ver die houding afwijkt en welke zijwaartse of torderende draaiing o.d. er bij de beweging in de hals komt kan er druk ontstaan op de zenuwen door een tijdelijke vernauwing van het zenuwkanaal.
(Bij een normale röntgenkeuring van de hals zou dit probleem er bij haar ook niet uit komen omdat er geen artrose zit en er niets van een probleem zichtbaar is.)

Ik kan inderdaad niet 100% zeker zeggen dat ze geen pijn heeft, ook niet dat ze wel pijn heeft. Wel dat ze op elk moment pijn kan krijgen. Maar goed, als ik dat relativeer. hoe veel dagen heb jij dat jij totaal geen pijntje hebt? Zodra er ontstekingen bij komen kijken heb het natuurlijk wel over een aanhoudende pijn. Ik heb de dosering aan de dierenarts gevraagd. Voor echt zenuwpijn is moeilijk te zeggen wat wel/niet werkt, die pijn is natuurlijk een heel lastig en dubieus iets. Afgedicht krijg je dat helaas niet.
Mee denken is altijd fijn! Een van de redenen dat ik dit verhaal nu gepost heb en niet nadat ze ingeslapen zou zijn.

Suzanne F. schreef:
Poeh wat een verhaal. Leuk dier om te zien trouwens. C6-c7 malformaties heb ik over gelezen inderdaad. Wat sneu en wat rot voor jou, en voor het paard natuurlijk. Mijn ervaring is dat echte rotzakken bijna niet bestaan. In 99 van de 100 gevallen ligt er altijd iets aan ten grondslag. Ik denk dan ook dat ze pijn heeft en vindt het eigenlijk rot om haar dan naar de cowboy te doen. Dan moet de pijnmedicatie wel heel hoog zijn. Met een paar streepjes quadrisol red je het niet denk ik. Persoonlijk zou ik het niet doen. Je weet wat ze heeft, ze is zo goed als opgegeven door de kliniek, dan zou ik er niet meer aan denken om er nog mee te gaan rijden als ik weet wat ze heeft en dat ze pijn heeft. Het levert je niks meer op want beter wordt ze niet meer. Ik zou me zelf heel rot voelen als ik haar zag flippen met die cowboy op haar rug.


Dankjewel! Het schijnt steeds meer voor te komen, de malformaties van C6-C7 en ook hoger in de hals. Ze is echter niet zo goed als opgegeven door de kliniek. Er zijn in de basissport echt veel paarden die met een dergelijke aandoening ‘gewoon’ rond lopen. In de hogere sport schijnt het ook zo te zijn maar die paarden zien ze niet op de kliniek omdat de paarden dan al dusdanig met hun aandoening hebben leren om gaan dat ze gewoonweg niet naar de kliniek hoeven (werd mij verteld).
Aan de hand van haar karakter durfde ze geen prognose af te geven, niet aan de hand van de precieze aandoening.
De revalidatietrainers (die overigens ook gedragstrainingen doen) hebben aangeraden haar op te geven. De aandoening die ze heeft zal uiteraard niet weg gaan. Maar er is veel al wel mee om te gaan. Zo lang paarden ook mee werken. Wat de cowboy mij kan opleveren is meerdere dingen.
Al is het de bevestiging dat ik haar moet laten gaan omdat het karakter niet toe gaat laten om dusdanig mee te werken. Of dat het wel lukt om haar meewerkend te krijgen. Dat kan dan ook nog meerdere kanten op, wel met mij, niet met mij.
Maar we zullen er zeker iets uit gaan halen. Wellicht niet wat ik zou willen.
Deze man zal iig ook zeker het pijnstukje mee nemen in alles wat hij met haar doet en hier zijn eigen mening over vormen en uitspreken. Niet gewoon domweg er op gaan zitten om te blijven zitten.

jackie1995 schreef:
Moeilijke keuze hoor..
Heb je wel eens van de 4DD methode gehoord? Dit is een trainingsmethode die veel gebruikt wordt om paarden te revalideren. Deze methode hecht veel waarde aan lengte in de hals, wat jou paard zo te lezen nodig heeft ivm zijn flexie beperking.

Succes/sterkte met je besluit!

Dankje! De term 4DD kon ik nog niet maar na wat lezen hier over is dit precies waar we ook mee bezig zijn geweest. Sowieso in het rijden al maar ook bij de revalidatietraining.
Lengte in de hals is sowieso een belangrijk ding voor elk paard in mijn ogen. Maar ik heb haar eigenlijk ook altijd best wel prima op lengte kunnen rijden. In die lengte zit het probleem niet zo zeer naar mijn idee :).

Rubs schreef:
Je rijdt haar vriendelijk en ik vind, voorzover ik er verstand van heb, dat ze haar lichaam al heel goed gebruikt, daar ligt het niet aan. Ook is ze ontzettend lief en leuk, daar ligt het dus ook niet aan. Haar rare gedrag kan komen door plotselinge pijn, misschien neurologisch, of er zit een steekje los. (Ik ken een paard dat als veulen verstoten was door de moeder, de moeder had geloof ik op zn hoofd gestaan per ongeluk. Paard is nu 7, heel lief, maar staatsgevaarlijk om op te rijden). Dat bedoel ik met steekje los.
Ik zou er ook niet meer op gaan zitten als ik jou was, je wilt niet in een rolstoel belanden.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Heel veel sterkte met je zoektocht!

Dankjewel :o Daar heb ik zeker ook aan gedacht, en ik geloof ook zeker dat ze soms echt wel pijn gehad heeft. Maar ik geloof niet dat alles van de pijn af komt. Ik durf er 2 handen voor in het vuur te steken dat een heel deel ook karakter is. Of steekje los inderdaad.
We gaan zien wat het brengt..

GabberGill schreef:
Ik heb niet alles gelezen aan reacties, maar ga wel reageren op het cowboy stukje.
Vorige zomer kreeg ik een everdale op mijn pad. Ik mocht hem gratis hebben. 7 stallen gehad en niemand wist wat ze ermee moesten.
Naar een cowboy gebracht en daar door hekken geklapt en op betonnen muren.
Ik kan er niks positiefs in zien sorry en dat terwijl ik van je verhaal genoot tot dat.
De everdale die bij mij staat is binnengekomen als staatsgevaarlijk en slachtrijp. De handelaar die hem gehad heeft zei tegen mij "neem dat paard en laat hem slachten!"
We zijn naar 0 gegaan, observeren, opbouwen indien kon en afbouwen indien er teveel spanning was. Nu maanden later loopt hij onder het zadel en ja soms doet hij echt wel wat daar is hij ook paard voor, maar hij vloeit af en leeft weer.
Dag 1 verdween hij liever via zijn luik naar buiten dan dat ik hem aanraakte. Dat paard heeft er zo'n trauma van opgelopen.
Hij reageerde eigenlijk achteraf gezien overal vrij normaal op.
Mijn merrie een rhodium met driedubbele ferrolijn hahahahhahaa die is ook een keer tot pijn aqn toe gereden. Toen ik haar begon te rijden kreeg ik hele rodeo's en geloof me ik krijg ze nog steeds.
Dit is meestal als ze naar een moment gaat waar zij pijn ervaren heeft.
Ik ben nog steeds van mening dat een cowboy noet gaat helpen, maar wel een plan van 0 naar verder. Gewoon terug naar het begin en het vertrouwen pijnloos terugkrijgen.


Jeetje! Dat paard is ook vaak zat van hand gegaan dan! Dat de handelaar het paard dan niet zelf weggebracht heeft.. Fijn dat het nu iig weer werkbaar is!

Het probleem bij dit paard is niet vertrouwen terug krijgen. Dit paard heeft vertrouwen genoeg, heel veel in haar zelf ook. Het is een gewoon een gruwelijk brutaal paard.
Een paard dat als ze iets ziet wat ze niet kent maar interessant vind niet op afstand gaat staan kijken maar er volle gas op af rent en gaat ontdekken. Een paard dat gewoon over je heen dendert als jij ergens in een doorgang staat en zij naar de andere kant wil.
Een paard dat op je af komt zodra je de wei in loopt. Een paard dat mijn andere paard aan de kant duwt als ze vind dat het haar beurt is om weer mee te gaan om iets te gaan doen.
Dat vraagt om een knuffelsessie. Niet weg loopt zodra je met een hoofdstel, singel of zadel komt aan zetten. En een paard dat reageert op een correctie. En als die niet duidelijk genoeg voor haar is dan krijg je een beuk, knietje of trapje toe.
Terug kijken naar het begin hebben we wel een soort van gedaan. Maar helemaal terug naar 0, daar ligt het probleem niet. Mocht ik dat wel denken zou ik het meteen doen!

AnnoNiemand schreef:
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Juist een paard met pijn van zo iets dergelijks kan idiote dingen doen, zoals zichzelf in een hek laten vallen. Als je zelf erg veel pijn hebt wat bijv in aanvallen op komt zetten weet je ook van gekkigheid niet wat je moet doen. En dat ze dit dus ook random aan de hand doet lijkt mij echt een signaal van zeer plotselinge zeer heftige pijn. Die cowboy zou ik ook zeker niet doen.
Eerlijk gezegd zou ik haar laten inslapen/slachten.


Dankjewel voor je reactie. Het random aan de hand iets doen is bijv. aan een lange lijn naar links willen terwijl ik naar rechts wil. Het touw komt enkel op spanning als zij de foutieve richting op gaat. Dan kan ze helemaal boos worden als een klein kind, ogenschijnlijk omdat ze haar zin niet krijgt, om dan vervolgens toch maar zuchtend te doen wat ik wou. Natuurlijk kan ze ook aan de hand echt wel eens een pijnscheut of iets krijgen, ik zal zeker ook niet zeggen dat dat nooit gebeurt.
Maar dit paard is gewoon echt een karakter, een apart portret. Dat maakt het gewoon allemaal nog lastiger.. Daar zit ook zeker echt wel een (groot) deel van het hele probleem. Wellicht krijgt de ‘cowboy’ wel iets gevormd in haar karakter, misschien ook niet.
Deze man gaat uiteraard ook bekijken of hij denkt dat er iets van pijn bij haar zit. Als hij dit denkt zal hij dat ook zeker aangeven. Alle opties staan open en hij is gelukkig niet iemand die er op gaat zitten om er maar op te blijven zitten en ‘stoer’ te zijn. Hij denkt ook op een manier van paarden moeten iets voor je willen doen, niet iets doen omdat ze bang zijn dat.

Bloodymary schreef:
Hé Krisje die ken ik nog! Toen mijn paard (Cas) nog bij Frans stond, dus voor jij haar had, waren ze 'snachts buren in de stal. Ik noemde haar altijd hippie met haar lange blonde manen. Wat leuk dat ze zo goed terecht is gekomen. En wat gaat het dan bij vlagen supergoed met haar! Wat loopt ze mooi, ook op dat filmpje.
En wat dapper hoe je met haar uitspattingen om kan gaan.
Die cowboy lijkt me eerlijk gezegd echt een heel slecht idee. Lijkt mij tenminste nooit de manier om het gedrag van een paard te veranderen. Je zou beter naar een gedragstrainer kunnen gaan. Ik ben bijvoorbeeld met mijn paard al een tijd in training bij Amable (Daniëlle Meyboom), ook bekend op dit forum. Uiteraard had Cas niet zo'n heftig gedrag als Krisje, maar hij is wel enorm veranderd door haar trainingen. De heftige uitspattingen zijn helemaal verdwenen en hij doet bijna alles voor me. Op een hele vriendelijke manier. Wat je geeft krijg je terug, ook bij paarden.
Maar hoe je het ook aanpakt ik hoop echt dat het goed gaat werken. Houd ons op de hoogte via dit topic! En hopelijk komt het goed. Mooie Krisje, zou echt zo zonde zijn als het niet beter wordt. Heel veel succes!


He wat grappig dat je haar kent! Hippie is wel toepasselijk voor haar ja haha. Dankjewel!
Mijn idee/mening van de ‘cowboy’ staat in mijn bovenstaande reacties te lezen. Danielle ken ik wel, heb een tijdje met een eerder paard bij haar op stal gestaan. Fijn dat de trainingen bij jullie zijn vruchten af werpen!
Diegene waar ik met Krisje ben geweest voor de revalidatietraining doet ook veel qua gedragstraining. Heeft er iig zeker veel verstand van waarom paarden iets wel of juist niet doen. Hun advies was om er mee te stoppen.
Ik hoop positief te kunnen updaten :)

valine schreef:
Tjeetje, wat een verhaal zeg.
Ik kan je geen tips geven of zeggen wat het beste is voor Krisje. Het is jouw paard en jouw beslissing, je zult er meer dan 1x goed over nagedacht hebben en uiteindelijk de beste beslissing voor jullie beide nemen.
Voor nu alleen maar diep respect voor jou en wat een geluk voor Krisje dat ze bij jou terecht is gekomen. _/-\o_
Veel succes en sterkte bij welke beslissing je ook gaat nemen, nu en in de toekomst.


Dankjewel! Pff ja mijn hoofd heeft echt overuren gedraaid hier over hoor! :o

BETUWE schreef:
Jouw verhaal lijkt heel erg op ons verhaal. Wij hebben een Apache x Ferro x Ramiro Z merrie gehad. Ze deed staken en stijgeren onder het rijden. Had voernijd, stalgebreken en een hormoon probleem. Ze was altijd pis hengstig. Onze merrie was röntgenologisch helemaal in orde. Ze is ook bij een cowboy geweest. Uiteindelijk is ze verkocht als fokmerrie


Wat jammer zeg! De cowboy heeft bij dit paard dus ook niet geholpen begrijp ik. Hopelijk geeft ze dan wel fijne veulens! Ik ben er bang voor dat met fokken het lastige karakter ook door gegeven wordt.


Even algemeen over de ‘cowboy’
Deze man gaat ook beoordelen of hij denkt dat er echt pijn zit, of dat hij iets met haar karakter denkt te kunnen. Als hij denkt dat Krisje pijn heeft zal hij dit uiteraard melden en er niet meer mee door gaan. Afhankelijk van hoe/wat. Soms moet je door de zure appel heen om ergens bij te komen. Soms is de appel te zuur.
Deze man denkt iig in opleiden, zoeken waar iets zit, waar je iets mee kan het op zo’n manier doen dat het paard het voor je wil doen. Daarom is ze ook naar hem gegaan en niet naar elke willekeurige ‘cowboy’ die denkt dit varkentje wel even te wassen. Of ik hier echt goed aan doe weet ik niet. Dat weten we uiteindelijk toch achteraf pas.

Ik heb haar afgelopen week een aantal keer gelongeerd, zondag nog met zadel op en gisteravond weggebracht. Het wordt even op de handjes zitten want ik mag volgende week pas bellen hoe het gaat. Ik ben ontzettend benieuwd!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 06-01-21 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:04

Duidelijk, dank voor je duidelijke en uitgebreide uitleg en reacties. Ik ben erg benieuwd wat je volgende week te horen krijgt.

GerenGer

Berichten: 1008
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:14

Misschien zou je feather light horsemanship kunnen proberen? https://featherlightacademy.com/ Maar je moet natuurlijk wel helemaal zeker ervan zijn dat je paard pijnvrij is. Ik ben hier momenteel ook mee bezig met haar instructiefilpjes met mijn paard en ik vind het heel interessant hoe zij probleempaarden helemaal weer goed krijgt. En ook altijd op paardvriendelijke manier.
En ook heel verstandig dat je haar niet de handel in wilt doen, dat zou ik met mijn paard ook absoluut niet willen. Je weet nooit waar ze dan terechtkomen!

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:32

Jeetje wat een topic, toen Krisje net onder het zadel was heb ik wel eens foto's voorbij zien komen. Ik heb zelf ook een Everdale, en ik hoopte toen dat die van mij net zo knap werd dan die van jou.. wat een droompaard..

Ze lijkt in haar uitstraling en gedrag wat je omschrijft zo ontzettend op die van mij. Die van mij is ook echt een clown die de hele dag aan het bedenken is wat hij nu eens uit zal vreten. Ik heb vanaf het begin het gevoel gehad dat het een hele bijzondere was. Die foto met dat prikpaaltje, dat had echt die van mij kunnen zijn. Hij trekt de prikpaaltjes met zijn mond uit de grond en breekt ze daarna overmidden. Zelfs al staat er stroom op het draad.. we hebben eens een draadje naar beneden langs het paaltje laten hangen en toen kreeg hij stroom en sindsdien doet hij het gelukkig niet meer.

Hij is inmiddels heel rustig zadelmak gemaakt en dat pakte hij gelukkig echt fantastisch op. Ik hoop na jou verhaal nu toch dat mijn Everdale geen 'kronkel in zn kop' heeft. Al heeft de hoefsmid dat al wel eens over hem gezegd.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:36

AnnoNiemand schreef:
Suzanne F. schreef:
Poeh wat een verhaal. Leuk dier om te zien trouwens. C6-c7 malformaties heb ik over gelezen inderdaad. Wat sneu en wat rot voor jou, en voor het paard natuurlijk. Mijn ervaring is dat echte rotzakken bijna niet bestaan. In 99 van de 100 gevallen ligt er altijd iets aan ten grondslag. Ik denk dan ook dat ze pijn heeft en vindt het eigenlijk rot om haar dan naar de cowboy te doen. Dan moet de pijnmedicatie wel heel hoog zijn. Met een paar streepjes quadrisol red je het niet denk ik. Persoonlijk zou ik het niet doen. Je weet wat ze heeft, ze is zo goed als opgegeven door de kliniek, dan zou ik er niet meer aan denken om er nog mee te gaan rijden als ik weet wat ze heeft en dat ze pijn heeft. Het levert je niks meer op want beter wordt ze niet meer. Ik zou me zelf heel rot voelen als ik haar zag flippen met die cowboy op haar rug.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Juist een paard met pijn van zo iets dergelijks kan idiote dingen doen, zoals zichzelf in een hek laten vallen. Als je zelf erg veel pijn hebt wat bijv in aanvallen op komt zetten weet je ook van gekkigheid niet wat je moet doen. En dat ze dit dus ook random aan de hand doet lijkt mij echt een signaal van zeer plotselinge zeer heftige pijn. Die cowboy zou ik ook zeker niet doen.
Eerlijk gezegd zou ik haar laten inslapen/slachten.

Ja ik ook.
Ik heb zelf na een val mijn wervels verschoven en de zenuw kwam af en toe klem, daar kan geen pijnstiller tegenop.
Dat schiet er zo heftig in!
En het is ook heel lastig om niet bang te zijn voor die pijn, ik ben geen mietje maar het heeft wel fftjes geduurd voordat ik weer vrijer durfde te bewegen, toen het al beter ging!
Als het er toch telkens in kan blijven schieten is dat niet te doen voor een paard.
Juist dat het opeens erin schiet en niet constant is maakt het zo moeilijk, daar wen je nooit aan!