Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 18:26

Een jaar geleden kreeg ik het verzoek van een bevriende fokker of ik niet een paard kon overnemen dat hij uit medelijden van Golegã (grootste jaarlijkse paardenfestijn van Portugal) had meegenomen dat hij eerder op stal had gehad, verkocht en nu enorm vermagerd weer had aangetroffen. Hij had geen stal over en het arme paard moest dus buiten verblijven en laat het nu toevallig net ontzettend regenen en stormen rond die tijd. Hij drong aan dat het dier toch echt op stal moest en als ik het transport maar betaalde kwam hij hem wel brengen, de betaling van het paard kon later wel.

Nu moet je weten dat ik geen spaarpotje heb en al vier rescues, maar ja, zeg maar eens nee tegen een zielepootje....En de week daarvoor had ik toevallig het dak boven een vijfde stal gemaakt, en ik had de gedachte gehad dat ik nu ruimte had voor nog een paard.
Maar ik had nog wel het probleem van het transport moeten betalen. Ik heb op Facebook een actie ondernomen om donaties te werven en zowaar kreeg ik vrij snel genoeg binnen voor het transport (ben Bokker Jessix eeuwig dankbaar), dus hij kon komen.

Hij zou hem eerst na het weekeinde brengen, maar het werd onverwacht vrijdags en hij zou hem eerst ´smiddags na vijf uur brengen, maar hij belde om twaalf uur of het niet meteen kon.

Ze moesten door werkelijk noodweer (geel alarm in deze regio, zuid-west Alentejo) en dat betekende op sommige stukken stapvoets en zelfs stilstaan wegens amper tot geen zicht dor de stortregen, dus een rit van normaal anderhalf uur werd ineens bijna drie uur.

Maar daar was hij dan! Hij had een dek om dat verbloemde hoe mager hij was, maar het dek, en het halster, werd mee terug genomen. Ik zag bij het uitladen pas, toe hij zijn hoofd naar me toe draaide dat hij een enorme bult onder zijn oog had aar i best van schrok. De fokker kwam daar toen ook pas mee, maar zie dat hij er geen last van had. (Later een dierenarts naar laten kijken, het is een oude blessure die verkalkt is).
Later besefte ik, door die bult, dat ik dat paard twee jaar eerder bij de fokker op stal had gezien en geaaid (en toen ook geschrokken was van de bult).

Enfin , in de vijfde stal gezet waar de eerste foto´s genomen zijn, maar een paar dagen later heeft hij geruild met de merrie, die kleiner is dan hem en in een veel grotere stal stond.

Paard heette Van Gogh, maar omdat niemand dat uit kan spreken hier in Portugal, heb ik hem maar Vincent genoemd. Hij is ongeveer 1.60m (nooit gemeten) en Lusitanos zonder papieren, dus officeel cruzado.
Hij is een veedrijverspaard geweest.

Hij bleek een vrij byzonder paard te zijn, eentje die mij wel even vertelt hoe hij het hebben wil. :+ Mocht je daar over willen lezen dan verwijs ik je naar het topic over hem [PP] [VOLG] Nieuwe rescue

Tot zover de intro, dan nu de foto´s. (Let ook eens op de manen- en staartgroei.Niet overal te zien, maar het begon met nog geen handbreedte manen.)

Dit zijn de foto´s van de dag van aankomst 22 NOVEMBER 2019:

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag, buiten (foto is ´smorgens vroeg genomen, dus nog niet veel licht)
Afbeelding

DECEMBER 2019

Afbeelding

JANUARI 2020

Afbeelding

FEBRUARI

Afbeelding

MAART

Afbeelding

APRIL

Afbeelding

MEI

Afbeelding

JUNI

Afbeelding

JULI

Afbeelding

AUGUSTUS

Afbeelding

SEPTEMBER

Afbeelding

OKTOBER
(Inmiddels wegens droogte allang geen gras meer en hooi aan het bijvoeren)
Afbeelding

NOVEMBER
Inmddels is er al weer gras. Hier staat hij voor de deur met Olímpio om een worteltje te vragen.
Afbeelding

Bedankt voor het bezoeken van het topic. +:)+
En even een groet aan de trouwe volgers van het andere topic. :wave:

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:52

Dus hij ' redt' een paard en jij moet ervoor betalen? Of deelt hij mee in de kosten?
Mooi paard trouwens, erg mooie kleur.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:03

Knappe Vincent <3 Hij is weer helemaal een paard nu, wat een verschil met de eerste foto's

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 19:37

Nabster schreef:
Dus hij ' redt' een paard en jij moet ervoor betalen? Of deelt hij mee in de kosten?
Mooi paard trouwens, erg mooie kleur.

Hij heeft hem ook gewoon moeten betalen toen hij hem terugkocht op de jaarmarkt. Hij hoeft natuurlijk geen paarden weg te geven. Zulke goede vrienden zij we nu ook weer niet :+ .
Maar ik hoefde niet accuut te betalen en hij was spotgoedkoop. Denk minder dan de helft van de minimum slachtprijs voor oude paarden.... Sommige rijlaarzen zijn duurder....

Het is en schimmel met een soort van gelige gloed. Ik heb ook een schimmel met een grijze gloed. Als ze bij elkaar staan kun je goed het verschil zien. Het wordt een vliegenschimmel, hij heeft stipjes achter op op zijn billen

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:26

Lusitana schreef:
Nabster schreef:
Dus hij ' redt' een paard en jij moet ervoor betalen? Of deelt hij mee in de kosten?
Mooi paard trouwens, erg mooie kleur.

Hij heeft hem ook gewoon moeten betalen toen hij hem terugkocht op de jaarmarkt. Hij hoeft natuurlijk geen paarden weg te geven. Zulke goede vrienden zij we nu ook weer niet :+ .
Maar ik hoefde niet accuut te betalen en hij was spotgoedkoop. Denk minder dan de helft van de minimum slachtprijs voor oude paarden.... Sommige rijlaarzen zijn duurder....

Het is en schimmel met een soort van gelige gloed. Ik heb ook een schimmel met een grijze gloed. Als ze bij elkaar staan kun je goed het verschil zien. Het wordt een vliegenschimmel, hij heeft stipjes achter op op zijn billen


Dan is het een goede deal.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:47

Ah leuk ik las je topic mee maar ben het uit het oog verloren! Wat fijn om te zien dat Vincent zo goed gaat en wat is ie opgeknapt :)
Zelfs zn oogopslag oogt stukken blijer!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 11:41

Ja, de veranderingen bij de paarden die bij mij terecht komen zie je ook in de ogen.
Ik kan me bv nog herinneren hoe Olímpio "dood" leek in zijn ogen doordat ze zo dof waren en verdrietig stonden en dat ik op een gegeven moment, maanden later, ´smorgens de stal in kwam en het "licht aan" was in zijn ogen. En hij keek me voor het eerst echt direct aan met een opgewekte bliik.

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:01

Hij ziet er stúkken beter uit! Goed werk van je :)

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:40

Ah Vincent! Zo gaaf om te zien hoe hij bij jou is opgeknapt en ook gewoon echt een heel leuk paard is, als ik jullie avonturen zo lees. Ik hoop dat hij nog heel lang bij je mag genieten van z’n leven.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 20:22

Thanks!

Door de limiet van 15 foto´s kon ik de rest van de paarden niet laten zien. Hier staan ze allemaal op, vlnr Olímpio, Chico, Pocotó en Gandhi (Vincent op de achtergrond)

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 11:32

Ik wil degene(n) die een foto uit dit topic genomineerd heeft/hebben hierbij bedanken!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:14

Superleuk dat Vincent in uitgelicht staat! Dat verdient hij wel :j Hoe gaat het nu eigenlijk onderling tussen Vincent en de andere paarden? Hoort hij er al een beetje bij?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:05

Wat is hij mooi vooruit gegaan sinds hij bij jou is, geweldig dat jij hem dit hebt kunnen bieden!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Jaaroverzicht laatste rescue: Vincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 20:45

Dank jullie wel.

@Nissima, hij hoort gewoon bij de groep in de zin dat ze ongerust zijn als hij laat op stal komt, maar aan de andere kant zondert hij zich nog wel vaak af, hij heeft hen niet nodig.
En soms staat hij met Olímpio en soms met Chico. Een heel enkele keer samen met Pocotó, maar meestal krijgt die de kans niet omdat Gandhi haar heeft toegeeigend.
Gandhi is nog steeds fel naar hem, maar dat is hij ook nog steeds naar Olímpio.
Het is wel meer alleen lichaams taal geworden, zo van oren plat en schijnaanval en als antwoord de kont een keer omhoog, het komt zelden tot een echt conflict.