Een bewogen jaar met Titane en Mattvey

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sherivey

Een bewogen jaar met Titane en Mattvey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-20 17:13

Wat had ik me 2020 anders voorgesteld. En dan heb ik het niet alleen over corona en alle gevolgen. Maar ook op paardengebied.

In januari was alles nog 'normaal'. Ik werkte in Roosendaal, Titane stond in Nispen. We reden buitenritjes. En mijn vriend, die ook paardrijdt, ging regelmatig mee.

Afbeelding

In februari zou er al het een en ander veranderen. Ik ging bij mijn vriend in Oostvoorne wonen. Uiteraard verhuisde Titane mee. Ik dacht een geschikte stal te hebben gevonden waar hij 24/7 buiten kwam te staan.

Afbeelding

In maart kwam er, vrij onverwachts, een tweede paardje op ons pad. Mattvey, een 7-jarige Arabische ruin. Onbeleerd en met rugzak. Maar hij was vanaf dag 1 al ontzettend lief. Al zag hij er niet best uit :=

Afbeelding

Met Mattvey gingen we langzaam aan de slag.
En met Titane maakte ik voor het eerst een strandrit! <3

Afbeelding

In april zijn Titane en Mattvey van stal verhuisd. Helaas bleek het toch niet goed te gaan met Titane in de 24/7 kudde. Andere optie was 22/7 op stal... Geen optie dus. En er kwamen per toeval 2 plekken vrij op een stal die 5 minuten van huis ligt.

Afbeelding

En met Titane ging ik natuurlijk al gauw nieuwe routes verkennen.

Afbeelding

En toen kwam er wat minder leuks. We waren heel goed op weg met Mattvey. Tot bleek dat zijn angst dieper zat dan we dachten. Een paniek aanval onder het zadel, waarin Mattvey aan de kletter ging, lanceerde mij het ziekenhuis in. Gekneusde ribben, klaplong, blauwe plekken. Gelukkig maar 1 nachtje hoeven blijven.

Helaas bleek dit bij mij voor angst te zorgen. Ook voor Mattvey was dit geen goede ervaring. Omdat ik toch niet kon rijden, besloot ik het grondwerk verder uit te breiden, terwijl vriendlief Titane in conditie hield.

Afbeelding

Afbeelding

De maand erop besloot ik, ondanks de angst, weer in het zadel te kruipen. Mijn lichaam was immers enigszins hersteld.

Afbeelding

Inmiddels heeft Chris het voor elkaar gekregen weer op Mattvey te stappen, nadat ik een aantal weken grondwerk met hem gedaan had. Echter bleef Mattvey zo enorm angstig, dat we hierna besloten nog kleinere stappen te nemen in het grondwerk en het rijden even te laten.

Afbeelding

In juli betekende dat dus veel wandelen. En omdat ik mijn angst nog steeds niet te boven was, reed ik vaak met Titane mee.

Afbeelding

En deze maand hadden Titane en ik voor het eerst les van Miranda, van Dravend Succes! En wat ging dat goed! :D

Afbeelding

Augustus was de maand dat wij begonnen te twijfelen of het niet beter was om Mattvey naar een trainingsstal te brengen die hem door de angst heen kon helpen. We wilden namelijk niet het risico lopen het probleem groter te maken.

Omdat wij eind augustus op vakantie gingen, besloten we deze maand te blijven grondwerken en wandelen. Mattvey doet het als handpaard prima!

Afbeelding

Eind augustus kregen beide paarden een check up van de fysio. Toen hier geen gekke dingen uit kwamen, besloten wij op zoek te gaan naar een geschikte trainingsplek. Bleek dat heel dichtbij Lotte (Het Paardenkompas) en Denilyn (Equilyn) hun trainingsstal hadden, gericht op paarden met angst, probleemgedrag en beleren van paarden. Dus eind september vertrok Mattvey naar Heenvliet.

Afbeelding

Helaas werd oktober een vervelende maand. Mattvey voor check up naar de kliniek. Bleek hij enorm veel last van zijn rug te hebben. Mogelijk door stress/spanning. Gelukkig kon hij op de kliniek en later door een osteopaat behandeld worden.

Met Titane had ik een les gepland staan. Had... Op een zaterdagmiddag kreeg ik een telefoontje dat je als eigenaar NIET wilt krijgen. "Kun je naar stal komen? Titane staat op drie benen.". Nog nooit ben ik zo snel vanuit m'n bank op stal terecht gekomen. DA was er gelukkig binnen een kwartier. Waarschijnlijk een verstuikte kogel. Die was ook dik en warm. Boxrust en koelen...

Afbeelding

Gelukkig was de kogel heel snel weer normaal en leek Titane beter te lopen. Dus mocht hij de paddock in. Helaas vond ik hem 4 dagen later weer op drie benen.

Inmiddels is de DA vaker in een maand geweest dan het voorgaande hele jaar. Röntgen, scan, uitverdoven. Niets!
Tot de DA zijn schouder ging onderzoeken. Bleek mijn arme paard zijn schouder nauwelijks te kunnen strekken naar voren. Wat vooral in draf duidelijk op viel. Belasting is geen probleem, hij staat er prima op. Ook naar achteren kan hij het been prima bewegen.

Inmiddels stond hij al 4 weken op stal. Een schouderprobleem kan heel lang duren, vertelde de DA. Gelukkig was hij het met me eens dat zo lang boxrust geen optie is. Dus mag Titane gelukkig sinds deze week weer de paddock in. Zonder pijnstillers, zodat ie niet over zijn grenzen gaat.

http://boktimg.nl/img/m/i57Ofe.jpg
http://boktimg.nl/img/m/vrJcw2.jpg

De fysio komt binnenkort wel voor zijn schouder. En om te kijken of er ergens anders een blokkade zit. Maar ik maak me zo ontzettend veel zorgen. Zou het nog goedkomen met hem?
Gelukkig mag hij weer naar buiten. Zie ook dat dit hem goed doet. Helaas wel een flinke uitspatting de eerste dag. Maar helaas stond hij op stal ook te bokken.

Goed loopt ie nog niet, maar hij zet allevier zn benen neer en scharrelt was door de paddock. :)

Met Mattvey gaat het ontzettend goed! Inmiddels loopt hij keurig aan de dubbele lijnen en heeft hij ohz al de teddy-ride gehad. :D

Maar ik ben met de ellende wel even klaar! Ik hoop dat we nu echt een positievere periode tegemoet gaan. :=
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 08-11-20 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 foto’s in link gezet ivm meer dan 15

:wave:

Leo

Re: Een bewogen jaar met Titane en Mattvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:59

Wat een roerig jaar hebben jullie gehad! Ik wens jullie voor 2021 veel gezondheid voor jezelf en de paarden toe, en voor jou en Mattvey veel zelfvertrouwen en plezier in het werken!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 13:15

Leo schreef:
Wat een roerig jaar hebben jullie gehad! Ik wens jullie voor 2021 veel gezondheid voor jezelf en de paarden toe, en voor jou en Mattvey veel zelfvertrouwen en plezier in het werken!

Dankjewel :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:49

Hopelijk heb je alles gehad aan paardenellende en gaat het vanaf nu alleen nog maar bergopwaarts. Je hebt leuke paarden (en ik ben een tikje jaloers op het concept 'paardrijdende vriend').

Homo sapiens non urinat in ventum.

Dressuurzadel Passier te koop: https://www.bokt.nl/markt/ad/524774/dre ... nd-gilbert

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 13:54

miereneter schreef:
Hopelijk heb je alles gehad aan paardenellende en gaat het vanaf nu alleen nog maar bergopwaarts. Je hebt leuke paarden (en ik ben een tikje jaloers op het concept 'paardrijdende vriend').

Dankje :)

Haha ja zulke expemplaren zijn schaars :)) ken ook niet veel mannen die paardrijden. Ja, behalve heel bekende spring- en eventing ruiters.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:50

Jeetje wat een jaar. Hopelijk brengt komend jaar meer geluk.

Mooi om Mattvey weer eens te zien trouwens. Wat een rugzakje heeft dat paard zeg. Helaas heb ik zijn angst van dichtbij mogen meemaken en er een blijvende blessure aan over gehouden. Ik heb nog een aantal foto's van hem als vierjarige. Mocht je ze willen hebben, stuur maar een pb, dan zoek ik ze voor je op. :)
Afbeelding

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:34

Leuk jaaroverzicht, ondanks de downs.

Hopelijk volgend jaar weer allemaal gezond en Mattvey met nieuw hervonden zelfzekerheid! Hoe gaat het op de trainingsstal?

Succes met Titane. Ik vind jullie zo'n leuke combinatie!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 12:53

freetorun schreef:
Leuk jaaroverzicht, ondanks de downs.

Hopelijk volgend jaar weer allemaal gezond en Mattvey met nieuw hervonden zelfzekerheid! Hoe gaat het op de trainingsstal?

Succes met Titane. Ik vind jullie zo'n leuke combinatie!

Dankjewel! :)

Op de trainingstal gaat het heel erg goed. Hij liep vrijdag met een teddy-dummy op zn rug. Binnenkort een ruiter-dummy erop en als dat goed gaat een echte ruiter :)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:06

Wat een leuke paardjes en wat fijn dat je hem zo in zijn waarde laat en respecteert :)

En ik ken je eerste stal! Heb ik ook even gestaan, helaas om dezelfde reden weg gegaan. Vond de sfeer wel erg fijn daar!
(Ihr toch ;))

Naomie

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:14

Inderdaad een bewogen jaar, en wat een puzzel met je Mattvey. Erg mooi ook om te zien hoe je blijft puzzelen :j

Onzekerheid na zo’n val is natuurlijk heel normaal, zelf nu 9 jaar na mijn val eindelijk op de goede weg maar nog steeds hier en daar een angst die blijft opspelen. Geef jezelf ook de tijd he !

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:19

Wat een bewogen jaar !
Hopelijk komt matvy snel terug en ik blijf duimen voor titane :(:)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 13:43

miesnaom schreef:
Wat een leuke paardjes en wat fijn dat je hem zo in zijn waarde laat en respecteert :)

En ik ken je eerste stal! Heb ik ook even gestaan, helaas om dezelfde reden weg gegaan. Vond de sfeer wel erg fijn daar!
(Ihr toch ;))

Ja ihr idd :j

Altijd jammer als dat niet lukt. Maar de ihr is gestopt. Komt nu een dressuur/ pensionstal geloof ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 13:44

Cheytjuh schreef:
Inderdaad een bewogen jaar, en wat een puzzel met je Mattvey. Erg mooi ook om te zien hoe je blijft puzzelen :j

Onzekerheid na zo’n val is natuurlijk heel normaal, zelf nu 9 jaar na mijn val eindelijk op de goede weg maar nog steeds hier en daar een angst die blijft opspelen. Geef jezelf ook de tijd he !

Lastig is dat he. Kon je het maar uitzetten. Zou een hoop gedoe schelen :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 13:46

little_birdy schreef:
Wat een bewogen jaar !
Hopelijk komt matvy snel terug en ik blijf duimen voor titane :(:)

Dankjewel :)

Titane heeft idd al het geduim hard nodig.
Mattvey gaat erg goed. Die krijgt waarschijnlijk deze week een dummy op zn rug. Is de laatste stap voor er echt een ruiter op gaat

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:28

Jeetje wat een jaar! Ik kan er niets aan doen dat ik vooral denk: wat moet dit gekóst hebben allemaal :wow:
Mijn verzorg Fries en haar maatje hebben afgelopen jaar ook blessures gehad. Ik ben ontzettend dankbaar dat de eigenaar dit betaalde, maar heb wel de bedragen gehoord en daar werd ik bijna niet goed van ;(
Maar ik dacht ook vooral; wat knap dat je volhoud en hem een kans bied! Succes met beide paarden! :D

‘°ºø•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•. Famme van 't Zand .•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•øº°‘

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 16:10

CharlotteBM schreef:
Jeetje wat een jaar! Ik kan er niets aan doen dat ik vooral denk: wat moet dit gekóst hebben allemaal :wow:
Mijn verzorg Fries en haar maatje hebben afgelopen jaar ook blessures gehad. Ik ben ontzettend dankbaar dat de eigenaar dit betaalde, maar heb wel de bedragen gehoord en daar werd ik bijna niet goed van ;(
Maar ik dacht ook vooral; wat knap dat je volhoud en hem een kans bied! Succes met beide paarden! :D

Wat de kosten betreft... laten we zeggen dat al het over gehouden geld dankzij de lockdown niet stoffig ligt te worden :+

Nee even serieus, de kosten voor training, kliniek, DA en fysio/osteopaat zijn idd behoorlijk hoog. En helaas voor ons nu allemaal binnen 1 maand. Maargoed, we hebben het er voor over.

Nu hopen dat het, met name voor Titane, niet voor niets is geweest. :=

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:15

Och jeetje wat een pech zeg! Hopelijk wordt 2021 een jaar waarin je van beide paarden kan genieten! Vind het mooi om te lezen wat je allemaal voor ze over hebt :o

Pathos aus der Schuetzenden Hand L2+10 PR 200 / M1+12 PR 197 / M2+10 PR 208,5 / Z1+13 PR 232,5 / Z2+10 PR 225 / ZZlicht+10 PR 69,29% / ZZZ+6 PR 62,7% <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 23:00

urosa schreef:
Och jeetje wat een pech zeg! Hopelijk wordt 2021 een jaar waarin je van beide paarden kan genieten! Vind het mooi om te lezen wat je allemaal voor ze over hebt :o

Dankjewel!

Wij hopen ook dat 2021 wat minder vervelende verrassingen heeft

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie