Ongewassen goud: Akhal Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Ongewassen goud: Akhal Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:20

Gisteren hadden we de camera mee, omdat een van de honden jarig was.
Dat is altijd een goed excuus om wat foto’s te maken.

Muzanna en Manari waren beide uiteraard lekker stoffig: 1 aai en mijn hand was al pikzwart. :')
Maar vies of niet vies, een metallic vacht glanst toch wel! {:}

Muzanna is mijn 13-jarige licht metallic valk Akhal-Teke merrie. Haar heb ik als veulen in Zuid-Rusland gekocht. Maandag weten we of ze drachtig is van de 22-jarige hengst Karakum. We hopen heel erg dat het in 1 keer heeft gepakt.

Manari Nur is haar eerste veulen, een (net) 2-jarige metallic goudvalk merrie van de inmiddels 31-jarige hengst Kardash 4.
Duimen jullie mee voor een voorspoedige dracht en een mooi halfbroertje of -zusje volgend jaar?

Overigens hadden beide merries er zin in, want ondanks de warmte wilden ze in het begin alleen maar vol gas.

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding

7.Afbeelding

8.Afbeelding

9.Afbeelding

10.Afbeelding

11.Afbeelding

12.Afbeelding

13.Afbeelding

14.Afbeelding

15.Afbeelding

fleurtjeuh

Re: Ongewassen goud: Akhal Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:27

Ohhh <3 <3
Dat zijn nog eens juwelen in de weide <3
Ze zien er fantastisch uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:33

Wat zijn ze mooi. <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:38

Ze zijn zo verschrikkelijk mooi <3 En ik blijf me elke keer weer vergapen aan de volwassen uitstraling van Manari. Wat een bijzonder paard is dat!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:49

Daar zijn je prachtige dames weer! Die appeltjes van Manari... <3
Muzanna ziet er ook weer geweldig uit, zit goed in haar vel. :D Die borst op foto 13! :wow:

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 19:59

fleurtjeuh schreef:
Ohhh <3 <3
Dat zijn nog eens juwelen in de weide <3
Ze zien er fantastisch uit!

<3 :o Dankjewel! Het is ook altijd genieten en ik ga er elke dag met veel plezier heen.

Mkango schreef:
Wat zijn ze mooi. <3

Dankjewel!

Berdien schreef:
Ze zijn zo verschrikkelijk mooi <3 En ik blijf me elke keer weer vergapen aan de volwassen uitstraling van Manari. Wat een bijzonder paard is dat!

:D Ook in gedrag vergeet ik soms dat het nog maar een gupje is. Beetje Teke eigen. :j <3
Hoe is het met jouw “gupje”? Is het allemaal al een beetje geland?

Retjethorse schreef:
Daar zijn je prachtige dames weer! Die appeltjes van Manari... <3
Muzanna ziet er ook weer geweldig uit, zit goed in haar vel. :D Die borst op foto 13! :wow:

Ja mooi hè? Het zijn echt die typische “sterretjes” die je bij Tekes vaker ziet. Denk dat als ze donkerder was geweest dat het effect nog sterker was.
Muzanna doet het goed! En ik ben heel benieuwd of ze de komende tijd nog meer spiertjes gaat kweken als we het rijden weer gaan oppakken. *\o/*

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:22

Manari wordt per dag mooier

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:53

Ooh, muzanna op foto 14 <3

Is ze in het echt ook lichter van kleur dan manari?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:02

Die kleine is gewoon al volwassen :oo

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:04

Ik meen wel eens gelezen hebben dat ze Tekes oorspronkelijk al op 2-jarige leeftijd inreden toch?
Om vervolgens weer een jaartje vakantie te hebben?

Als je manari zo ziet, snap je dat soort keuzes wel beter :j

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:15

Wat een beauty's!! <3

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:26

Wat heb jij lelijke paarden zeg :D
Ik moet als ik deze beautyl’s zie, iedere keer aan dat zinnetje denken..
Wat een plaatjes <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 12:25

Neon schreef:
Manari wordt per dag mooier

:o Vind het zelf zo leuk om te zien hoe ze zich ontwikkelt, en vergelijk dan ook met Muzanna rond dezelfde leeftijd (die was veel meer puppy nog, maar had ook een achterstand). Vind het al zo’n heel paard al.

gerlindie schreef:
Ooh, muzanna op foto 14 <3

Is ze in het echt ook lichter van kleur dan manari?

Ja, Muzanna is echt heel erg licht van kleur en Manari meer goudkleurig (ook iets aan de lichte kant, maar Muzanna is soms bijna een soort gebroken wit qua kleur!)

jokari schreef:
Die kleine is gewoon al volwassen :oo

Ja bizar hè hoe ver die al is in haar ontwikkeling!

gerlindie schreef:
Ik meen wel eens gelezen hebben dat ze Tekes oorspronkelijk al op 2-jarige leeftijd inreden toch?
Om vervolgens weer een jaartje vakantie te hebben?

Als je manari zo ziet, snap je dat soort keuzes wel beter :j

Nee, zelfs nog veel vroeger. Tekes werden oorspronkelijk zadelmak gemaakt met 6 maanden en dan met 1 à anderhalf liepen ze hun eerste races. Inrijden en die races werden wel door kinderen gedaan. Vaak hadden ze daarna dan even vrij om volgend seizoen weer wat races te doen. Het echte werk met volwassen ruiters begon pas veel later en de echte lange afstanden afleggen ging pas vanaf 7-8 jaar. Die voorbereiding was overigens ook niet mals en de paarden die dat niet aankonden (en overleefden) werden verkocht (die gingen dan bijv. naar India, Turkije, Midden-Oosten of Europa om daar de plaatselijke fokkerij te beïnvloeden. Merries werden overigens nooit verkocht.)
In Rusland worden ze nog op de renbaan uitgebracht en dan beginnen ze met anderhalf en is met 2 de eerste race. Daar gaan ze overigens veel minder vaak “stuk” van dan van het gebruik in het circus waar ze ook vaak voor werden ingezet. Die voltes zijn funest.
Ik moet er overigens niet aan denken nu al op Manari te kruipen. Laat haar nog maar lekker even de baby uithangen. :D

Shiraie schreef:
Wat een beauty's!! <3

Dankjewel!

Yavanna schreef:
Wat heb jij lelijke paarden zeg :D
Ik moet als ik deze beautyl’s zie, iedere keer aan dat zinnetje denken..
Wat een plaatjes <3

Dankje!
Haha, je moest echt eens weten hoe vaak ik dat gehoord heb, dat het zo’n lelijk ras is. :)) Grappig, die associatie.
Tegenwoordig hoor ik het eigenlijk nooit meer. Heel af en toe eens dat ze sommige niet zo mooi vinden of het niet hun type is behalve de waanzinnige kleuren (en dan zich vervolgens vergapen aan mijn voorbeelden van massieve Tekes), maar dat is heel wat anders dan het hele ras wegzetten als “lelijk” :Y) Dat leken veel paardenmensen een jaar of 10 geleden eerder de standaard te vinden. -O- :')
Geen idee wat er precies veranderd is, maar op bokt heb ik iig mijn best gedaan het beeld te veranderen. :D :D :D
En op stal is iedereen verliefd op de onze en dan vooral juist vanwege hun geweldige karakters. :Y) Al moet ik zeggen dat ik ook vaak opmerkingen krijg over de bijzondere kleur.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:31

Wat zijn ze toch gaaf <3
En Manari ziet er inderdaad al zo volwassen uit. Ze heeft ook best een bos manen zo te zien. Al vind ik Muzanna's kapsel toch mooier
JoSav schreef:
En nu ben ik toch ook wel benieuwd naar foto's van de jarige job :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:41

Wat een mooie paarden! Niets lelijk aan haha!

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:43

Oh wat zijn ze mooi! <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 16:23

Van schreef:
Wat zijn ze toch gaaf <3
En Manari ziet er inderdaad al zo volwassen uit. Ze heeft ook best een bos manen zo te zien. Al vind ik Muzanna's kapsel toch mooier
JoSav schreef:
Ik vind coupe Turkmène ook mooier, maar officieel is Manari niet van mij en ik mag absoluut NIET de schaar erin zetten, ook al heeft ze er jeuk van door de warmte... :=
En ergens ben ik best trots op die bos manen bij een Teke. :')

Oh, enne: [BB-ITP] Waterpret volgens Eli & Bindi (Tamaskan & Groenendaeler)
Hoe is het met het jarige Jetje? Blij dat de kinders zijn uitgevlogen?

The_Cat schreef:
Wat een mooie paarden! Niets lelijk aan haha!

:D Dankjewel! Je moest echt eens weten hoe vaak ik heb gehoord hoe lelijk dit ras is. :Y)

Dido2316 schreef:
Oh wat zijn ze mooi! <3

Dankjewel!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:08

JoSav schreef:
Van schreef:
Wat zijn ze toch gaaf <3
Ik vind coupe Turkmène ook mooier, maar officieel is Manari niet van mij en ik mag absoluut NIET de schaar erin zetten, ook al heeft ze er jeuk van door de warmte... :=
En ergens ben ik best trots op die bos manen bij een Teke. :')

Oh, enne: [BB-ITP] Waterpret volgens Eli & Bindi (Tamaskan & Groenendaeler)
Hoe is het met het jarige Jetje? Blij dat de kinders zijn uitgevlogen?
He wat stom :+ Bij een echte AT hoort ook een echt AT kapsel hoor >;)

Met Roek gaat het goed, nog steeds 2 kinders hier. Eentje word zaterdag opgehaald en de ander blijft. Denk ook niet dat ze blij zou zijn als ze allemaal weg zouden gaan, ze is nog steeds zielsgelukkig met haar baby's :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:23

Ach je knappe dames <3. Je ziet veel van Muzanna in Manari terug, vind ik. Echt een dochter van d'r moeder. Met iets meer haar :)).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:27

<3

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:38

Ze zijn prachtig <3 Het lijkt me moeilijk om ze op de foto te krijgen. Sommige plekken lijken met een bepaalde lichtinval overbelicht. In de woestijn zie je ze denk ik slecht. Opstijende warme lucht en reflecterende paarden = weg paard -O-

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:43

Zo, wat is Manari al knap geworden! :)

Leuke foto's!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:57

Ik vind de woeste manen prachtig!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:37

Van schreef:

Met Roek gaat het goed, nog steeds 2 kinders hier. Eentje word zaterdag opgehaald en de ander blijft. Denk ook niet dat ze blij zou zijn als ze allemaal weg zouden gaan, ze is nog steeds zielsgelukkig met haar baby's :Y)

Als ze voor de keuring moet gaan de manen er wel af, en als ze op haar moeder lijkt dunnen ze uiteindelijk dusdanig uit dat lange manen gewoon geen gezicht meer zijn. :+
Wat leuk dat je toch definitief eentje houdt. Teefje?
Inara was ook zo blij met haar grut, heeft ze ook heel lang gezoogd. Al vond ze de Tamaskan manier van spelen wel een beetje te wild. :=

_San87_ schreef:
Ach je knappe dames <3. Je ziet veel van Muzanna in Manari terug, vind ik. Echt een dochter van d'r moeder. Met iets meer haar :)).

Ja, ze heeft veel van haar moeder, maar ook duidelijk wel dingen van haar vader... o.a. de manen idd. :Y)

Set_Elkol schreef:
<3

<3

amaniblauw schreef:
Ze zijn prachtig <3 Het lijkt me moeilijk om ze op de foto te krijgen. Sommige plekken lijken met een bepaalde lichtinval overbelicht. In de woestijn zie je ze denk ik slecht. Opstijende warme lucht en reflecterende paarden = weg paard -O-

Ja klopt, was die dag lastig fotograferen en ik heb natuurlijk ook “maar” een kitlensje die nodig moet worden schoongemaakt. :o :o
Een van de theorieën is idd dat metallic hielp met camouflage in de woestijn en tegen oververhitting. Als je bedenkt dat valk de meest voorkomende kleur is (en palomino ook relatief vaak, dat terwijl vos zeldzaam is) is er op een of andere manier door mensen en wellicht ook de natuur op geselecteerd. :j

Eline91 schreef:
Zo, wat is Manari al knap geworden! :)

Leuke foto's!

Dankjewel!

Hannanas schreef:
Ik vind de woeste manen prachtig!

Het heeft zeker wel wat! Het is alleen iets te woest momenteel, maar misschien trekt dat wel weer bij. :D :7

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:51

JoSav schreef:
Van schreef:

Als ze voor de keuring moet gaan de manen er wel af, en als ze op haar moeder lijkt dunnen ze uiteindelijk dusdanig uit dat lange manen gewoon geen gezicht meer zijn. :+
Wat leuk dat je toch definitief eentje houdt. Teefje?
Inara was ook zo blij met haar grut, heeft ze ook heel lang gezoogd. Al vond ze de Tamaskan manier van spelen wel een beetje te wild. :=
Roek heeft ze inderdaad ook heel lang gezoogd. Ze is nog steeds heel zorgzaam, elke keer als ik met de pup weg ben geweest wordt ze bij terugkomst van top tot teen gepoetst door mama inclusief oren uitlikken _O-
Wel fijn dat ze het zo leuk vindt dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen naar haar als we het nog eens doen. Nova mijn Duitse herder was na 4 weken de pups al helemaal zat met die had ik zeker geen 2e nest gedaan, ze vond er echt niks aan.

Een teefje ja om misschien nog eens verder te fokken
Mijn, meer herder dan Tamaskan, Tamaskan :')
Afbeelding
de voorste