VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 09:08

Helaas is het in Namibie tot vrij recent erg droog geweest. Zo droog, en zo lang, dat mens en dier hier heftig onder te lijden hebben gehad.
Veel wilde dieren zijn gestorven, mensen lijden honger en boeren moeten kiezen tussen verkopen of afmaken. Het is geen makkelijke tijd geweest hier, maar gelukkig is er goede regen gevallen en daarmee de stemming omgeslagen. We zijn positief over een beter jaar en hopen dat de natuur, mensen en dieren hiermee (deels) kunnen herstellen. Het is een verademing om het land weer groen te zien worden!

Veel mensen hebben hun paarden moeten verkopen. Immers, die stonden altijd gewoon op de boerderij en aten gewoon wat ze konden vinden. Met de droogte werd wat er groeide steeds minder en veel mensen konden voor het aantal paarden dat ze bezitten, zich het hooi niet veroorloven.

Zo ook de eigenaren van Rey, die een Appaloosa fokkerij hebben met 30 paarden, maar leven van het houden van schapen. Zij zijn meer dan 100 schapen kwijt geraakt en hebben een gezin van 4 personen te onderhouden. De paarden die ze hebben zijn allemaal bijzonder mager en daarom besloten ze Rey te koop te zetten.

Rey is een 3 jarige kruising, ze is Saddlebred x Appaloosa. Er lijkt ook wat schoothond in te zitten, want mevrouw volgt je waar ze maar gaat en wil altijd kroelen.
We hebben haar afgelopen weekend gezien en gekocht. Het was 450 km enkele reis, maar wat zijn we blij dat we die gemaakt hebben. Het lijkt alsof het zo had moeten zijn.

Ze is schrikbarend dun, daarom een volg topic, om te zien hoe ze bij ons aan het bijkomen is.

Hier de eerste foto's;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rey in betere tijden;

Afbeelding


Gelukkig is er regen gevallen en begint alles weer te groeien, dus ik heb goede hoop dat ook de andere paarden bij de fokker er snel weer bovenop zijn.
Poeh, wat kan het leven hard zijn!

Voor nu staat Rey (als in Star Wars, the resistance, onze nieuwe naam voor haar) nog alleen. Ze is namelijk niet zo gewend dat er enkel een stroomdraadje staat en ging er al 2x eerder door heen. We maken nu een kleine paddock voor haar, zodat ze hieraan kan wennen, voor ze terug het grote land op gaat. Ze is ook erg bang voor onze paarden, ze is nog nooit in haar leven van kudde veranderd.

Wij hebben verder nog 1 arabier, 1 boerperd x arabier en mijn Zuid Afrikaanse warmbloed merrie, Leia, die voor nu nog in Kaapstad staat. We hebben ook een dubbele garage vol met hooi en een terrein van 20 HA vol met gras, bij ons komen ze dus nooit iets te kort.

Ik heb Rey opgemeten, ze is 1.60m hoog en weegt nu rond de 400 kg. Laten we hopen dat er snel meer aan komt!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:16

Omg, wat een prachtig paard met een hele bijzondere oogopslag....

Ik volg graag :Y)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:51

Ik volg uiteraard ook :)
Ben benieuwd hoe ze bijtrekt.

Anoniem

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:56

Wat een parel zeg ! Ik volg ook

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:02

Wat een gaaf paard, heel erg aansprekend.
Ik hoop dat ze met jouw zorg weer snel de trotse merrie wordt die ze was.

Vond je het niet moeilijk om de andere paarden daar te laten?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:06

Ze is idd erg mager,hopenlijk komt ze er snel weer boven op.Haar benen lijken wel giraffestelten zo lang.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:09

Hey Meis, gelukkig woont ze nu bij jullie! Ziza en dr vriendje zijn ook al mooi op gewicht gekomen bij jullie, dus met Rey gaat dat helemaal goed komen. Ik vind dr een schatje! Straks als LOL er is worden het vast de beste vriendinnen!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:14

Thanks voor de leuke reactie's zover!

Zeker was het moeilijk om ze achter te laten. Gelukkig was het flink aan het regenen toen we er waren, dus dat gaf me goede hoop. Helaas kun je niet alle zorgen op je nemen :( Maar het geld dat ik voor haar heb betaalt helpt hun ook weer, dus dat voelde ergens ook wel goed.

Beatje, misschien is ze dan toch per ongeluk een kruising met een giraffe? Zou zo maar kunnen hier :P

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:14

Wat een interessant topic. Ik volg!

Heb je ook fotos van jullie omgeving nu het groener wordt? Ik ben wle benieuwd.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:16

Alenthe05 schreef:
Hey Meis, gelukkig woont ze nu bij jullie! Ziza en dr vriendje zijn ook al mooi op gewicht gekomen bij jullie, dus met Rey gaat dat helemaal goed komen. Ik vind dr een schatje! Straks als LOL er is worden het vast de beste vriendinnen!

Thanks meis! Ik hoop dat ze het met elkaar kunnen vinden, ze hebben tenslotte niet voor niets allebei een Star Wars naam haha.

Wel grappig, ik had niets met merries en nu heb ik er 2!
Toby is inmiddels overigens een dikzak, niet te herkennen van het scharminkel dat hij was toen we hem over hebben genomen!

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:17

Een kruising saddlebred, wauw, ik volg zeker. Heeft ze ook extra gangen? Ze ziet er nu al prachtig uit, komt vast helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:18

Wat is ze mooi, zeg. En inderdaad, wat een lieve uitstraling. Ik lees ook mee, erg mooi dat je dit doet!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:23

freetorun schreef:
Wat een interessant topic. Ik volg!

Heb je ook fotos van jullie omgeving nu het groener wordt? Ik ben wle benieuwd.

Ik zal later eens wat foto's maken, ook van de paarden die er nu staan.

Ons ene paard zat in dezelfde situatie toen we hem kregen. Helaas hebben we daar de SPCA op afgestuurd want deze dame snapte gewoon niet wat ze fout deed, terwijl ze notabene een ruitersportzaak heeft.
Hij is een boerperd x arabier en is onwijs opgeknapt, hij is nu dus zelfs een beetje dik!

Solleke_Noah; extra gangen heb ik nog niet ontdekt. Zou ook makkelijker zijn als ze die niet heeft, want ik wil dressuurmatig met haar aan de slag.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:24

Ze ziet er prachtig uit! Superleuk dat je ook in Namibia woont! Ik ga er dinsdag weer naar toe, mijn familie woont in Tsumeb :)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:27

Faily schreef:
Ze ziet er prachtig uit! Superleuk dat je ook in Namibia woont! Ik ga er dinsdag weer naar toe, mijn familie woont in Tsumeb :)

Hey wat tof! Wij zitten een stukje uit Windhoek, je komt er langs als je naar Tsumeb rijdt.
Als je ooit zin hebt in een braai ofzo, je bent welkom :)

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:31

Iriscope schreef:
Faily schreef:
Ze ziet er prachtig uit! Superleuk dat je ook in Namibia woont! Ik ga er dinsdag weer naar toe, mijn familie woont in Tsumeb :)

Hey wat tof! Wij zitten een stukje uit Windhoek, je komt er langs als je naar Tsumeb rijdt.
Als je ooit zin hebt in een braai ofzo, je bent welkom :)


Hahaha dankjewel, kleine kans denk ik want we landen om 07.20 :D maar super dat je daar woont met je paarden nog wel.

Dat is toch best een spannende onderneming met die droogte.. Wat hebben de dieren het zwaar gehad.. Veel boeren waar hun vee dood ging, dan nog al die duizenden wilde dieren.. vreselijk.. Hebben jullie eigen paarden het vol kunnen houden afgelopen jaar? Ik hoorde van verschillende farmers dat ze een machine hadden gekocht zodat ze van bomen een soort vervanging voor ruqvoer konden maken voor vee en paarden.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 10:32

Wij hebben het afgelopen jaar bij elke gelegenheid die we hadden hooi ingeslagen. Verder voeren we onze paarden hardvoer bij, wat eigenlijk gewoon gedroogde, geperste lucern is. We hebben zelf dus (behalve dat het hooi duur was) weinig problemen ondervonden. Paarden hebben hier nooit honger gehad, anders hadden we ze ook niet gekocht.

Maar voor ons is het makkelijk praten, wij verdienen genoeg en zijn financieel niet afhankelijk van regen/land.

Je mag overigens ook gewoon een bak koffie doen hier hoor :P Hoeft geen braai te zijn haha.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 27-02-20 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:33

Wat een prachtig paard!

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:39

Iriscope schreef:
Wij hebben het afgelopen jaar bij elke gelegenheid die we hadden hooi ingeslagen. Verder voeren we onze paarden hardvoer bij, wat eigenlijk gewoon gedroogde, geperste lucern is. We hebben zelf dus (behalve dat het hooi duur was) weinig problemen ondervonden. Paarden hebben hier nooit honger gehad, anders hadden we ze ook niet gekocht.

Maar voor ons is het makkelijk praten, wij verdienen genoeg en zijn financieel niet afhankelijk van regen/land.

Je mag overigens ook gewoon een bak koffie doen hier hoor :P Hoeft geen braai te zijn haha.



*D ja, dat is natuurlijk het grootste probleem, financiele stukje. Annuwel ik ook hoor van een aantal farmers die behoorlijke bedragen krijgen voor hun game-handel. Fijn dat het voor jullie geen probleem is. Leuk dat je dit topic bent gestart, ga je zeker volgen :) heel erg benieuwd naar wat je allemaal deelt!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 14:09

Rey staat in de achtertuin op het moment. Dit is ons uitzicht;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:12

Wat een mooi uitzicht heb je! Ik ben benieuwd naar hoe ze er gaat uitzien als ze terug wat is opgeknapt!

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:18

Jemig wat wonen jullie prachtig! <3
En wat een mooie merrie, ik hoop dat ze snel opknapt, dan zal het echt een plaatje zijn!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:25

Wat een beauty is ze! Ja wel te mager maar verder erg mooi om te zien.Wat heeft ze nu op haar achterhand? Is dat aftekening of iets anders?

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:26

Wat een akelig uitzicht!!


<3
Ze knapt vast snel op bij jullie!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: VOLG: Wat de Namibische droogte met paarden doet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 14:29

Ze heeft zowel witte als donkere stippen op haar achterhand :)

Thanks Kim, leuk om jou tegen te komen hier!