Helaas hebben wij afgelopen vrijdag te horen gekregen dat mijn bijna 17 jarige shetlander Toliene een afgeplatte luchtpijp ofwel Sabelschede Trachea heeft in een ernstige vorm. Dit betekent dat haar luchtpijp veel smaller is dan hoort te zijn. Toliene krijgt tijdens intensieve trainingen zoals dressuur enorm veel ademhalingsklachten. 2 weken geleden behaalde wij nog als een droom onze ZZ dressuur startrechtigheid, maar helaas zal dat dan toch echt de eindstand blijven.

Ik moet helaas per direct stoppen met onze dressuurwedstrijden en onze baktrainingen. We mogen de komende periode nog wat buitenritjes maken en nog wat afsluitende vaardigheidwedstrijden, en vervolgens zal Toliene dan toch echt met pensioen gaan.
Na al het moois wat we samen hebben behaald is het einde van onze sportcarriére toch echt in zicht. Ik baal, want we hadden nog zoveel mooie doelen. Daarom dit topic, om een overzichtje te maken van alle hoogtepunten die we in de sport hebben behaald.
De mensen die mij hier op bokt kennen, weten dat ik enorm veel moeite heb gehad om Toliene dressuurmatig op het niveau te krijgen waar we de laatste weken zaten. Toen ik een hele tijd geleden deze beelden zag, was ik zo enorm gelukkig! Eindelijk het grote doel behaald, Toliene ontspannen kunnen rijden. Grote prijzen winnen deed Toliene niet in de dressuur, maar we konden lekker meekomen. Meedoen en winstpuntjes rijden was voor ons ook vele malen belangrijker dan winnen.

Toliene was geen grote fan van dressuur, haar maakte je eerder blij met een leuke vaardigheidwedstrijd waar ze regelmatig als de brandweer doorheen vloog!

Toliene vond het zo leuk dat we zowel in 2018 als 2019 kampioen werden van Mendistrict West Nederland en ons tweemaal selecteerde voor het NK. Waar we beide jaren het Brons mee naar huis namen.

Toliene een pony met een geweldig lief karakter, zo enorm jammer dat het zo loopt. Maar voorlopig gaan we nog lekker genieten, langzaam afbouwen en dan genieten van een welverdiend pensioen. Ik ben trots op alles wat we hebben bereikt en wat er de komende maanden nog komen gaat. Een echte once in a lifetime pony, eentje waarvan we hopen dat ze nog jaren van haar pensioen mag genieten.