Na 2016, 2017 en 2018 is het nu tijd voor een 2019-overzicht!
Aan het einde van 2018 heb ik voor mezelf de volgende doelen gesteld:
- Toch proberen een studie te vinden. Alhoewel ik mijn tussenjaren ontzettend fijn en relaxed vind, is er toch iets in mij dat graag wilt gaan studeren, maar wat

- Startpas aanvragen? Misschien.. Al van een aantal mensen de vraag gehad wanneer ik officieel KNHS zou gaan starten met Zaza, want "het ging toch zo goed", en "in de B kan je toch niet degraderen

- Zaza in Volpension of misschien zelfs overnemen? Ik droom al jaren van een eigen paard en ik denk dat ik nu het paard heb gevonden wat echt bij me hoort. Ik ben nu financieel niet in staat een eigen paard te onderhouden, dus daar beginnen we nog niet aan, maar wie weet volgend jaar? Of anders het jaar daarna.
Laten we eens kijken wat daarvan terecht is gekomen!
Januari & februari:
Januari en februari even bij elkaar, want vrij rustig op paardengebied.
In januari praktijkexamen gedaan met de auto, maar door een hele stomme fout van mijn kant het jammer genoeg niet gehaald.
In februari was de jaarlijkse uitwisseling van de carrousel met manege Kennemergaarde. Zij kwamen bij ons op de manege op onze paarden hun proef rijden. Zaza was niet heel erg lief voor ze, want hun commandant stond in een hoek waar normaal nooit iemand stond, dus ja daar kan je echt niet langs als paard zijnde

In februari heb ik ook nog een proefje gereden, 2 keer de F7, en 2 mooie punten gehaald.
Op mijn toenmalige werk heb ik ook een heerlijke strandrit gemaakt!

Maart:
In maart dan toch mijn rijbewijs gehaald!
Ook heb ik eind maart nog een proefje gereden, deze keer F8 en ondanks dat ik wat slordig reed toch nog 1 puntje gekregen.

April:
In april was de terug-uitwisseling met Kennermegaarde en ik reed op een paard genaamd Destiny. Totaal iets anders dan Zaza, maar wel erg leuk. De uitwisselingen vind ik altijd het leukste om te doen!
Ook voor het eerst bij Zaza mogen zitten terwijl ze in stal lag, toch wel een pennymomentje

Mei:
In mei ben ik weer begonnen met trainen op mijn werk en wat was het heerlijk om weer in het renzadel te zitten

Ook heeft Zaza op de manege meegelopen met een kinderfeestje, superschatting zo'n klein kindje op "mijn" grote paardje

Juni:
In juni weer eens van mijn paard gevallen tijdens de training en ergens tegen aan gekomen wat resulteerde een gekneusd been en een gat in mijn been. Dat gat is nu een litteken geworden, mooi aandenken hahaha

Niet echt heftig, zo ging ik door het OV hahaha
Spoiler:

Ook was in juni de divisiewedstrijd met de carrousel. Superspannend, want Zaza was nog nooit mee geweest naar vreemd terrein en ze gedroeg zich voorbeeldig

Best heel erg netjes gereden, en een 6e plaats gekregen!

Juli:
In juli was de zomerstop van de manege. Tijdens de zomerstop heb ik lekker 6 weken op stal gewerkt, waarvan ik 3 weken een "eigen" paard had. 3 weken heb ik voor Zaza gezorgd en wat heb ik het naar mijn zin gehad

Augustus:
In augustus moest ik Zaza helaas weer afstaan aan de manege.
Het carrousel seizoen ging weer van start en dit jaar gaan Zaza en ik het op kop proberen.
Ook mocht Zaza lekker nog los in de paddock en ze mocht samen met haar vriendin in het weiland als Zaza niet in de les hoefde te lopen!

September:
In september ben ik begonnen met mijn studie, na 2 tussenjaren. Uiteindelijk gekozen voor de studie psychologie.
Op de manege werd een puzzelrit georganiseerd, was ontzettend leuk met een heerlijke barbecue na afloop!

Oktober:
12 oktober was het zover! Ik kocht mijn eerste eigen paard

In oktober nog 1 keer een F8 proefje gereden en mooi 217 punten gehaald!

November:
In november is de tandarts geweest voor Zaza, en die was eigenlijk best tevreden! Ook ben ik voor het eerst een rondje bos geweest in mijn eentje, groot geluksmomentje weer

Nog verdoofd, ze vond het heel erg spannend

December:
En dan december! We hebben mee gedaan met de spelletjesdag op de manege, waar ze het parcours met vlaggen, pionnen en allemaal andere dingen zonder blikken en blozen deed. De volgende dag was er een plank in de binnenbak wit die normaal zwart zou moeten zijn en volgens Zaza was dat echt super eng

Vandaag is Zaza gewogen en gemeten, ze is 563 kg en 1.64 meter hoog! Sinds de keuring 12 jaar terug is ze 1 cm gegroeid

De studie en het eigen paard zijn gelukt dit jaar, de startpas nog niet. Maar dat is een mooi doel voor volgend jaar!
Dus, mijn doelen voor volgend jaar zijn:
- B-debuut samen met Zaza maken
- Springlessen nemen? Zaza vind springen heel leuk en kan het ook best aardig. Ik moet nog heel veel leren daarentegen

- Lekker lol met je knol denk ik! Veel uitproberen en lekker gek doen

Dank voor het lezen, en alvast een mooie kerst en fijne jaarwisseling!
Xx Julia