Ik bouw alles heel rustig op. Eerst heeft hij geleerd dat de opstapkruk leuk is, door middel van de kruk targetten. Daarna ben ik even gaan grondwerken, waarbij hij telkens rust kreeg bij de kruk, zonder opstappen.
De reden dat hij zo met zijn hoofd schud is omdat hij erg last had van de vliegen en dazen.
Hier oefenen met laterale buiging, achterwaarts en het wijken van de achterhand.
Verder heb ik hem geleerd om te parkeren bij de kruk en ontspannen te staan.

Aangezien dit goed gaat, ga ik ook op de kruk staan, totdat hij dat ook normaal vindt, dus zonder dat ik opstap.
Nu dit ook goed gaat, ga ik langzaam toewerken naar het opstappen. Ik ben nu zover dat ik rustig mijn voet in de beugel kan zetten zonder dat hij bang wordt.
Daarna kregen hij en zijn vriend heel veel wortels en mochten ze weer lekker genieten van hun vrijheid.

Uiteindelijk wil ik ernaartoe werken dat hij netjes aan de lange teugel blijft staan tijdens het opstappen en geen voet verzet totdat ik het vraag. Natuurlijk krijgt hij dan voor het wegstappen altijd een snoepje. Hier ben ik nog niet, maar dat geeft niet. Het hoeft niet op 1 dag.
De volgende keer ben ik van plan om een keertje te gaan hangen. Dit heb ik al een keer eerder gedaan, maar dat bleek toch nog iets te veel voor hem, waarna ik weer een paar stappen terug ben gegaan.
Bedankt voor het kijken! Tips en reacties zijn altijd welkom!