Hiep hiep hoera, Nova van 0 tot 2 jaar!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Hiep hiep hoera, Nova van 0 tot 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 15:34

Op 13 maart 2017 kwam mijn kleine meid ter wereld, en ze is vandaag dus 2 jaar jong geworden! Daarom bij deze en overzicht van de afgelopen twee jaar.

Huidige informatie
Naam: Diamon Dina (roepnaam Nova)
Vader: Especial Diamond (Like A Diamond)
Moeder: NW Spat Pavune (Spat Olena --> Smart Chic Olena)
Fokrichting: cutting & reining
Stamboek: American Paint Horse
Schofthoogte laatste keer gemeten was 1,34 en de achterhand 1.39 geloof ik. Maar vanavond even opnieuw opmeten :D

Twee jaar geleden werd Nova geboren in Isola Sant'Antonio, Alessandria, Italië. Ik zag deze foto's op Facebook voorbij komen en ik kreeg haar niet meer uit mijn hoofd.
1.
Afbeelding

Gelukkig kon ik haar via Facebook blijven volgen.

2. Het leven als opgroeiend veulen is natuurlijk ontzettend zwaar, dus er moet veel geslapen worden in het ontbijt van mama (21 april 2017)
Afbeelding

3. Samen met papa op de vrachtwagen naar Lyon, Frankrijk, waar Nova voor het eerst werd geshowd en Halter Weanling Champion is geworden! (1 november 2017)
Afbeelding

Maandenlang heb ik aan de hele wereld verteld dat ik een prachtig veulen had gezien, maar dat ze helemaal in Italië stond en dat het toch niks zou worden. Wel heb ik geprobeerd informatie in te winnen over de bloedlijnen bij bekende trainers. Ik wist dat Like A Diamond en Smart Chic Olena heel bekende hengsten waren in de cutting sport, maar ik wilde graag weten hoe nakomelingen van deze hengsten te hanteren waren. Het antwoord was vrij duidelijk van de meeste trainers: doe maar niet :+ die zijn veel te lastig, omdat het heethoofden zijn van beide kanten. Maar als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb.... Dan krijg je het er niet meer uit, dus ik besloot om toch naar Italië te vliegen om haar te ontmoeten! Beide ouders van Nova stonden ook op de ranch in Italië, dus zo kon ik ze allemaal in het echt ontmoeten en mijn eigen mening vormen.

4. Op 28 februari heb ik Nova voor het eerst in het echt ontmoet, ze was toen bijna 1 jaar oud! Ook heb ik de ouders ontmoet. Haar vader kwam heel koel over, de moeder was wel een heethoofd. Ook had ik inmiddels contact met mensen in Spanje die een volle zus van Nova in bezit hebben, deze merrie is heel koel en relaxed en wordt geshowd in de jeugdklassen. Ik durfde de koop van Nova dus wel aan, het gedrag van je paard hangt immers niet alleen maar af van de bloedlijnen maar ook van de opvoeding en huisvesting, en hoe je er zelf mee omgaat :j
Afbeelding

5. Eind april ben ik nog een keer naar Italië gevlogen om transportafspraken te maken
Afbeelding

6. Op 30 juni 2018 is Nova met BSS Horse Transport aangekomen in Nederland, na een reis van dik 20 uur in de vrachtwagen. Die dag is Marlies Trap meteen langs gekomen voor foto's :D
Afbeelding

7. Af en toe ging Nova mee als handpaard op buitenrit
Afbeelding

8. We hebben onze eerste wedstrijd samen gestart in september 2018 met als resultaten:
- twee keer 1e plaats Halter Yearling Mares
- een keer 3e en een keer 4e in de Showmanship walk & trot
- een keer 2e en 5e plaats in de Color Class. BRONZEN medaille behaald!!!
De fokker is voor deze wedstrijd ook naar Nederland gekomen om erbij te zijn en te groomen.
Afbeelding

9. Ook gingen we af en toe wandelen
Afbeelding

10. En kerst vieren
Afbeelding

11. Knuffelen (foto door Paula Herdes)
Afbeelding

12. Slapen
Afbeelding

13. Spelen (foto door Paula Herdes)
Afbeelding

14. Ging het sneeuwen (foto door MB shots)
Afbeelding

15. Soms staat Nova model voor Original Ropes (zie touwhalster :D)
Afbeelding

Nova is inmiddels een jaar in mijn bezit en ik ben echt heel erg blij met mijn keuze, al denk ik soms ook: waar ben ik in godsnaam aan begonnen? :') Het is echt een hele lieve merrie, ze houdt van kriebelen en aandacht. Als ze mensen ziet staat ze direct vooraan het hek voor een aai. Maar het is ook een echte merrie: ze kijkt graag boos :+ en ze zit nu in de uittestfase waarin ze graag met vier benen de lucht in gaat. Ook heeft Nova helaas last van bronchitis waar we al dik een half jaar mee bezig zijn om vanaf te komen: het is ontstaan door schade die spoelwormen aan haar longen hebben aangericht. Op dit moment heeft ze weer antibiotica en we hopen dat ze er binnenkort echt helemaal vanaf is!
Qua gedrag is ze een hele pittige, maar wel een hele leuke. Het is een uitdaging, die ik onder begeleiding erg leuk vind om aan te gaan. Ze is niet schrikkerig, absoluut niet. Maar wel dominant, en dat laat ze graag zien :D Ik kan niet wachten om te zien hoe ze uit gaat groeien maar ik geef haar lekker de tijd en we overhaasten niks. Spelenderwijs laat ik haar kennis maken met bepaalde situaties, zoals het buiten wandelen. Het is namelijk wel de bedoeling dat we in de toekomst gewoon relaxed op buitenrit kunnen. En ik ben ervan overtuigd dat dit gaat lukken! *\o/*

joey2010

Re: Hiep hiep hoera, Nova van 0 tot 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:04

Daar is knappe Nova!
Ze groeit al erg mooi uit hoor.

Een prachtige pittige dame is ze aan het worden.
Maar met hulp en consequent blijven gaat dit ook goed komen.

Wel leuk dat de fokster ook naar Nederland is gekomen om te zien hoe het met Nova ging op haar wedstrijdje.
Getuigd van interesse naar haar "fokpaardjes ". Dat vind ik mooi.

Je bent goed op weg om haar rustig spelenderwijs met van alles laten kennis te maken..
Daar heb je straks alleen maar profijt van. Enne de uitprobeerfase gaat ook weer over :)) . Je hebt ook begeleiding dus dit gaat goed komen.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:40

Wat een leuk overzicht zo! Tijd vliegt ook zeg.. weet nog zo goed dat ze zo klein was :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:57

Gelukkige verjaardag Nova ! :D :D *\o/* *\o/*

Lealeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:21

Fijne verjaardag*\%/*

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:33

Wat een prachtig paard! Nog heel veel geluk samen!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 10:27

Jaa de tijd vliegt zeker! Dit jaar was echt zo ineens voorbij. Bizar!

Bedankt allemaal :D

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:44

Wat een ontzettende knappe meid!! Echt wow!! :))

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:18

Ik herinner me je koop topic nog. Ze is prachtig aan het uitgroeien. Wat oliebol van die bronchitus. Hopelijk is het snel achter de rug. Ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen ohz, kan alleen maar een topper worden :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:29

Wat een leuk dier! Heel knap <3

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:51

Wat een leukerd!
Ben benieuwd hoe ze er in een paar jaar uitziet in een mooie zomervacht :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 18:07

Leuk, uitgelicht! *\o/*

Bedankt allemaal :D