Herman is een 6 jarige ruin van Laurentz x Larix x Indiaan, gefokt door J. Klomphaar uit Laren. Zijn trotse eigenaresse is de 34-jarige Linda Van Der Kooi Reitsma uit Tytsjerk. Linda traint paarden op het familiebedrijf 'Stal Pytron' en runt daarnaast een winkel 'Pytrons' voor unieke paardenport artikelen. Ze heeft al heel lang een voorliefde voor het Gelders paard.
Ze vertelt: "Ik heb Pytron's Herman nu 1,5 jaar. Na de verkoop van mijn ZZL paard wilde ik weer terug naar mijn oude liefde: het Gelderse paard. Via Sporthorses kwam ik erachter dat Herman en zijn broer te koop stonden." Van de zomer wil ze hem voorstellen bij de stamboekopname, want hij is nog nooit gekeurd. "Ik ben benieuwd of het stamboek dit type nog kan waarderen. Naast de keuring gaan we meedoen aan de Gelderse sportdag. Dat is een superleuk initiatief waarbij je paarden van hetzelfde type bij elkaar kunt bekijken en liefhebbers kunt treffen van het Gelderse paard."
Linda wil met Herman richting de subtop trainen, dus richt zich vooral op de dressuur. "Volgens mij heeft Herman alles in huis om een goed dressuurpaard te zijn. Ik ga dus proberen op een zo hoog mogelijk niveau met hem te komen. Daarnaast ga ik ook allerlei andere dingen met hem ondernemen, zoals crosslesjes meepakken, buitenritten maken en vooral veel plezier maken en genieten."
Herman is een uniek paard qua karakter, en is in korte tijd heel speciaal voor haar geworden, vertelt Linda. "Elke keer als ik hem zie, bedenk ik me hoe mooi ik hem vind en hoezeer hij me raakt, omdat hij op een bijna menselijke manier zijn gevoelens uit. Hij is altijd heel expressief en extravert, hij laat duidelijk zien hoe hij zich voelt. Hij is heel nieuwsgierig maar soms ook nog wat onzeker en vraagt veel vertrouwen en steun van zijn berijder." Hij is eigenlijk een krachtpatser in de dop? "Ja! Zijn voorkomen straalt kracht uit, zijn bewegingen en zijn karakter zijn krachtig. Het stukje 'patser' wordt steeds meer ontwikkeld. Hij is zoals zijn baas: hij heeft iemand nodig om in zichzelf te kunnen geloven!"
#projectkrachtpatsers #eerstekrachtpatser #pytronsherman #gelderspaard #laurentz #stoer #horsepower #passievoorpaarden #puurgenieten #pytrons
NB. Overigens volgt er op een later moment nog een shoot met Herman, waarbij we hem los bewegend en onder het zadel zullen laten zien.