Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:07

Lusitana schreef:
en ja, bijna ltijd blauwe luchten, veel zonuren, maar als de zon onder is, is het meteen ook echt koud.
Dag- en nachttemperaturen kunnen 10 tot 20 graden uit elkaar liggen!


:~ :~ 8-)

Denk dat wij hier geen zon gezien hebben de voorbije 2 maand... -O-
Ooit...ooit.... als ik het portugees een beetje onder de knie krijg..... :+

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 19:32

Wispeltuur schreef:
Wat fijn dat je dit arme ezeltje zo een mooie kans geeft!
Hij zal even moeten wennen maar hij zal vast door krijgen dat het buiten de stallen toch ook heel fijn is.

Wel wil ik je nog een tip mee geven. De kar lijkt mij persoonlijk niet geschikt. Normaliter zou je een goed tuig aanschaffen zodat ze trekken met de borst en je een goede drukverdeling hebt achter de schoft. Zeker met een tweewieler is de balans van de kar erg belangrijk en dus ook de drukverdeling op de rug. Ik ben bang dat deze kar niet bedoeld is om de ezel zorgenloos en prettig zijn werk te laten doen.

Veel plezier met de nieuwkomer! :D

Dank je wel.
Er komt geen druk op de rug er is namelijk helemaal geen tuig behalve een haam.
De plank waar je op kunt zitten kun je verschuiven waardoor je eigen gewicht mede bepaalt waar de balans ligt. In principe ligt die na aanspanning bij een lege wagen boven de wielen. Hij hangt dus in balans en er moet alleen voor voorwaarts gezorgd worden.
Om te voorkomen dat de vork van de haam schiet als het gewicht te ver naar achteren ligt wordt een band achter de voorbenen langs gebruikt.
Dit is een typische optuiging die je alleen vind in de Alentejo en ook wel in de Algarve.
Afbeelding


https://www.youtube.com/watch?v=-GoiSWzp3lc

Ik vind het erger dat er geen mogelijkheid tot afremmen is omdat de originele wielen er niet meer onder zitten en ze het remsysteem niet hebben aangepast aan de nieuwe wielen en er geen broek bij hoort.
Alleen daarom komt er waarschijnlijk ook wel een extra karretje en tuig, maar dan nog steeds eerder een gareel dan borsttuig. Omdat hij dat nu eenmaal gewend is.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:52

Wat mooi dat je hem heb opgevangen.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:18

Ik vind hem er niet zo slecht uitzien hoor Lusitana, dat mager valt wel mee. Hij heeft ook niet heel veel honger blijkbaar, dus veel tekort zal hij niet hebben gehad in de laatste tijd.
De ezel bij ons op stal staat overigens ook altijd alleen, hoewel hij al meer dan dertig jaar op deze boerderij staat. Hij kan het met ieder paard vinden, maar is toch minder sociaal, lijkt wel. Nu is dit natuurlijk een halfezel, dan is dat misschien wel weer anders.
Ik vind het een goed idee dat je hem eerst op een klein stukje laat lopen. Zo kan hij rustig aan zijn omgeving en het gezelschap wennen. Dat ie naar buiten 'moet', is een bedenksel van ons, omdat wij denken/vinden dat dat goed voor hem is. Maar dat kan hij wel helemaal niet trekken, op dit moment.
Gezellig dat hij mee aan de wandel gaat. Wie weet waar het goed voor is, dat hij geen echt maatje heeft bij jou. Heb je misschien eindelijk een viervoeter voor jezelf, die echt op jou gefocust is...;-).
Hoe reageert hij op de honden? Misschien kun je hem wel meenemen als je ze gaat uitlaten, hij ziet er kipmak uit. Vindt hij vast erg leuk, het lijkt me, dat hij, ondanks zijn verleden, toch erg op mensen gericht is. Ik hoop hem dit jaar nog te zien, maar dat weet je...

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:49

Wat een lief hoofd heeft die en wat fijn dat jij hem hebt opgevangen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 20:57

Dank je.

@Stocki De vacht verbloemd veel, hij is echt wel mager. Maar ik heb ze wel erger gehad, dat is waar.
Morgen zal ik hem wassen, dan kun je hem nat zien.
Hij heeft bij de ezelfokker, dus de laatste tijd dus, inderdaad zeker niet tekort gehad, maar een periode daarvoor. Hij is nu redelijk doorvoed zeg maar, maar er moeten nog wel wat kilos aan.
En nee, op dit moment vind hij zelf buiten niet zo belangrijk, maar wél leuk als het eventjes is en dan voornamelijk om te rollen. Hij gaat ook echt op onderzoek uit, maar op een gegeven moment is hij het wel zat. Hij was wel gewend om overdag buiten te staan.
Ik wil graag dat hij meer naar buiten gaat omdat ik het idee heb dat hij met meer wandelen over ongelijke bodem sneller de spieren sterkt dan met een beetje rondhobbelen op beton. Maar het is egwoon nog teveel, inderdaad.
Het gezelschap stelt hij wel op prijs. Als ze naar buiten gaan wil hij er toch wel achteraan en als ze naar binnen komen staat hij ook al te wachten en klinken er begroetings murmeltjes.
Hij stond bij de ezelfokker tussen ezelmerries. Wellicht heeft hij nog heimwee/liefdesverdriet.

De honden laten hem koud, in elk geval achter het hek. Hij kan ze natuurlijk bij wijze van spreke wel aanvliegen als ze in de buurt komen... dat heb ik niet getest. Een van de honden is doodsbang voor paarden. De 2 reuen zullen wel meegaan, maar de vraag is of ze dan niet achter auto´s aan gaan. Ik kan ze niet even pakken als er een auto aankomt....

Ik zie wel hoe een en ander zich ontwikkeld. Ik ben een paar keer per dag op stal bezig, ik laat hem eruit ´smorgens en s´middags, ik neem hem wel mee post halen of weet ik het wat.
Misschien kunnen we eerdaags dennenappels gaan rapen samen. (Hoewel ik de haard niet gebruik, maar ik kan ze aan buurvrouw geven).

En ik verheug me, zoals altijd erg op je komst!

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:46

Wat een leuk dier, en wat heeft hij een geweldige plek gekregen! De route naar je postkast ziet er fijn uit met al die Mimosa's, dat zal lekker ruiken!

Je hebt het over dennenappels verzamelen voor de haard, gebruik je die echt om op te stoken? Ik ben archeoloog en vindt vaak dennenappelresten in prehistorische haarden. Ik ga er meestal van uit dat ze ofwel aan de opgestookte dennentakken zaten of dat ze de zaden eruit hebben verzameld voor voedsel, maar misschien moet ik dan ook rekening houden met dat het loont om dennenappels te stoken?

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:03

Ahg, wat een leuk beestje! Wat lief dat jij hem opgevangen hebt. Hij verdient het!

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 22:10

Dank je.

@ Toffeltje Ja er wordt gestookt met dennenappels en het zijn uitstekende aanmaak"blokjes". Ze ontsteken makkelijk, blijven lang genoeg branden om hout aan te steken.
Ze verkopen ze hier in grote zakken! Zelfs in de grotere supermarkten.
Afbeelding

Nog een foto

Dus ja, houd er maar ernstig rekening mee dat er gewoon vuur mee aangemaakt en op gestookt werd.

Zus

Berichten: 601
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Noord Drenthe

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:34

Super lieve uitstraling heeft Machinho en wat fijn dat hij bij jouw zijn oude dag mag doorbrengen .

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:56

Super dat je hem zn kans geeft. Met zo veel liefde komt dat vast goed.

Al eens gedacht om een plakje hooi buiten te leggen? Misschien is dat een trigger om voor hem buiten te eten. Succes iig

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 22:04

Ik laat hem gewoon zo wennen met zolang buiten als hij dat zelf wil en terug kunnen keren naar zijn veilige stal.

Ik wilde hem vandaag wassen, maar er was een gure wind, dus maar even uitgesteld.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 12:56

Ik heb hem vanmorgen gewassen (de rest heeft vol belangstelling toegekeken) en hij staat nu te grazen in het zonnetje!
De anderen staan op een ander stuk , en houden hem vanachter de omheining wel in de gaten. Ze zouden bij hem kunnen komen, het hek staat gewoon open, maar dan moeten ze bij hem weglopen om daar te komen, en dat is onlogish. Ze komen wel gewoonlijk zo rond de lunch naar het huis, maar zien wat het dan wordt.

Batterij van de camera raakte leeg, dus die ben ik aan het opladen, dan volgen er wel weer foto´s.
En daarna kom ik op een gegeven moment wel weer met een update in een nieuw topic.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 19:10

Ingezeepte Machinho. Gandhi kwam als eerste kijken.

Afbeelding

Hij gaf hier voor het eerste echt geluid.
Afbeelding

Hij kan hiervandaan door een gat naar de anderen kijken:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna is hij dus naar buiten gegaan. Hij heeft gegraasd tot een uur of 12, toen kwamen de anderen hem lastig vallen en kwam hij snel weernaar de stal.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:25

Dekentje stat hem geweldig ! :D
Echt een heel braaf en lief beestje lijkt me. Zo ééntje die direct in je hart kruipt <3
Toch al een klein stapje dat hij zo lang gegraasd heeft !

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:52

Zal neem ik aan voor hem wel zn eerste wasbeurt geweest zijn....hij ziet er in ieder geval
onverstoorbaar uit...

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 22:17

Hij is niet altijd zo lief en aardig als hij eruit ziet hoor, hij heeft zich leren verdedigen en dan laat hij een andere kant zien.
Dat water vond hij eerst ook maar niks drukte, me tegen het hek... en wijken voor druk ho maar, moest voor hem langs onder het touw door "ontsnappen". Maar later liet hij het wel gewoon toe, het was even wennen...

En toen ik bij hem kwam kijken in de wei keerde hij de kont toe en deed zijn oren plat in zijn nek, echt zo van "waag het niet om me te pakken". Was ik helemaal niet eens van plan.

Het is hem vergeven, ik snap waar het vandaan komt en het zal wel verdwijnen. Ik kan in elk geval wel veilig langs hem lopen bij het uitmesten en water en hooi geven enzo.
Kan normaal gesproken ook zo een halster om doen.

Ook wel leuk, hij staat het liefst in een van de grote stallen en als ik hem voordat de rest binnenkomt naar zijn eigen kleinere stal breng gaat dat best met protest. Hij weet wat hij wil!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:43

Wat leuk al je verhalen te lezen en foto's te zien. Die ogen spreken echt boekdelen. Echt genieten hoe hij soms kijkt. Geweldig wat je doet TS en wat een prachtig plekje.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:22

Meneer heeft dus best een aardig eigen willetje...

iSuzz

Berichten: 93
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Steenwijk

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:41

wat een lieve uitstraling heeft je rescue muildier. zijn witte haren vertellen een hard verleden. het leven in jouw kudde zal vast voor hem voelen alsof hij in een paradijs is beland. hoop nog veel mooie ervaringen over hem te mogen lezen. heel veel langoor liefde en plezier toegewenst (\_/)

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:56

leuk diertje! hoe groot is hij?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 21:31

XjesLiess schreef:
leuk diertje! hoe groot is hij?

1.39m

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:33

Hoe is het met hem, maakt hij al vriendjes?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 23:33

Ja hij maakt vriendjes. Op het moment ben ik al een paar dagen met een ziek paard bezig dus geen zin om een nieuw topic te openen, maar dat komt eraan.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:40

Wat een leuk dier <3

Je schrijft dat het een muilezel is, weet je de moeder of denk je dat?
Wat ik begrepen heb van Amerika , is dat het moeilijk te zien is of het een muildier of muilezel is.

Ze kunnen ook veel ouder worden en gaan veel langer mee.
Bij een paard al bejaard zegt bij een muildier/ezel niets, die zijn nog bruikbaar tot na hun 30ste.

Ben heel benieuwd hoe hij er uit gaat zien als er wat meer kilo's op komen.