Van weidemaatje tot keuringstopper

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 02:41

Een droom werd werkelijkheid toen mijn vriend en ik in 2015 een huis kochten en mijn NRPS-merrie aan huis kon komen te staan. Dat leverde wel gelijk een 'probleem' op, want één pony is immers geen pony. De zoektocht naar een weidemaatje begon. :Y) In eerste instantie wist ik niet zo goed waar ik het zoeken moest, maar nadat de nodige Shetlanders en afdankertjes de revue hadden gepasseerd besloot ik dat 'het' in elk geval iets moest zijn waar ik zelf graag naar wilde kijken. Niet veel later zag ik haar hier op de boktmarkt, Yazhi TC, een mooie Welsh B jaarling gefokt door bokker Chantalll. <3 Kort daarna kwam bokker AniekR (die de meeste van onderstaande foto's heeft gemaakt) met haar merries bij ons staan en waren er ineens weidemaatjes in overvloed, maar toen was gelukkig de koop al rond. :+

Datzelfde jaar nog gingen we naar de regionale keuring in Annen. Yazhi behaalde een mooie 1B premie en mocht ook nog eens naar de centrale keuring in Kootwijk, waar ze uiteindelijk derde werd.

Afbeelding

Afbeelding

Als twenter bleef ze lekker thuis en daar vermaakte ze zich prima. Ze ontwikkelde zich mooi en ging graag op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

We zijn nu aanbeland bij 2017. Als inmiddels 3-jarige merrie mocht ze voor stamboekopname naar de keuring. Naar mijn idee zag ze er goed uit en stiekem hoopte ik dat ze voor het sterpredicaat in aanmerking zou komen. Tot mijn plezier was fokster Chantalll bereid om de puntjes op de i te zetten en zo vertrok ze ter voorbereiding op de keuring weer naar haar oude adres. Dat bleek een goede zet, want bij elke nieuwe foto die ik kreeg zag ze er weer beter uit. :D Toen de dag van de regionale keuring in Tolbert aanbrak was ze er helemaal klaar voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De resultaten waren boven verwachting. Yazhi mocht als beste 3-jarige opstellen en ontving de zo gewenste uitnodiging voor de centrale keuring in Kootwijk. Bovendien werd ze ook nog eens reserve sectiekampioen, achter haar volle zus Vanety TC (gefokt en nog steeds in eigendom van Chantalll) die dus sectiekampioen werd en vervolgens ook nog eens het reserve dagkampioenschap op haar naam wist te schrijven. Een prachtige dag dus! *D

Afbeelding

Afbeelding

Maar het werd nog beter. Vooraf had ik de verwachting dat ze in Kootwijk 'leuk' mee zou kunnen doen en dat het sterpredicaat haalbaar zou zijn als ze zich goed zou laten zien. Gelukkig wist ze wat er van haar verwacht werd en zette ze weer haar beste beentje voor.

Afbeelding

Het sterpredicaat was binnen! En hoe? Het plaatsen was een zenuwslopende aangelegenheid. De jury vroeg zelfs nog een extra rondje in draf voordat ze uiteindelijk de knoop doorhakten... En Yazhi op kop plaatsen van een mooie rubriek met in totaal 13 merries. Ik had nooit voor mogelijk gehouden dat ze ook in Kootwijk tot de beste 3-jarige zou worden uitgeroepen. Niet slecht voor een weidemaatje. :))

Afbeelding

Alsof dat allemaal nog niet genoeg was sleepte ze ook nog het reserve sectiekampioenschap binnen. :Y) Zelfs nu ik het schrijf geloof ik het eigenlijk nog niet echt. Ik ben heel erg blij en dankbaar dat Chantalll en een aantal trouwe grooms (waaronder AniekR) dit mede mogelijk hebben gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

De asociale verzameling prijzen. :')

Afbeelding

Daarna gauw weer met alle voetjes in de klei en terug in haar dagelijkse functie die ze met minstens zoveel plezier vervuld. :D

Afbeelding

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 05:24

Wauwie, wat een plaatje! <3 Ik ben er op slag verliefd op, echt een heerlijk beestje zo te zien!

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 05:52

Hee wat leuk! Tof ook van Chantalll! Had haar zus ook prijs in Kootwijk?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 09:46


AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:29

Super mooi overzichtje zo!
En dat het alweer (ruim) twee jaar geleden is dat m'n merrie's bij jou kwamen te staan en dat we toen met Lies en Yazhi samen naar Annen (en Kootwijk) zijn geweest :oo
Maar ook dit jaar net zo meegenoten van Yazhi op beide keuringen hoor! <3

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:40

Prachtige pony, maar ook een vraagje; Heb je steeds de zelfde man die haar voor brengt of "zit die in de familie "?? :o

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:47

Wauw! Wat een plaatje! En wat een prijzen, niet normaal haha, leuk voor jullie!

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:01

Wat leuk! waar zo'n weidemaatje niet goed voor is!

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:50

mooie verschijning, mag je trots op zijn. Gefeliciteerd met de behaapde prijzen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:57

super leuk! ga je nu ook met haar fokken?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:00

Prachtig diertje! Gefeliciteerd! Maarre, met zo'n mooi ding ga je wel wat moeten doen he, lekker voor de kar showen oid 0:)

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:04

Wat een mooi dier :) Nu ben ik toch benieuwd wat dat inhoudt, een paard keuringsklaar maken, wat er dan allemaal exact gedaan wordt :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 11:22

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

RaafSmits schreef:
Prachtige pony, maar ook een vraagje; Heb je steeds de zelfde man die haar voor brengt of "zit die in de familie "?? :o

:') Nee, geen familie, maar wel Yazhi's vaste voorbrenger. Hij brengt vaak de pony's van Chantal voor. Zijn ouders hebben haar stammerrie (tevens de moeder van Yazhi) gefokt. :)

SillyB schreef:
super leuk! ga je nu ook met haar fokken?

Dat is wel de bedoeling. Ze is zelfs gedekt dit jaar, maar helaas gust gebleven. We hebben maar twee rondes geprobeerd, daarna heb ik haar teruggehaald om haar voor te bereiden op het keuringsseizoen. Ik denk dat ze de potentie heeft om meer predicaten te halen en om voorlopig keur te worden moet er een goed veulen naast lopen. Gaat vast nog wel een keer gebeuren, maar wanneer weet ik nog niet. Volgend jaar ga ik eerst zelf bevallen en ik heb een andere merrie die wel drachtig is, dus het wordt misschien al druk genoeg. :o

Hoppit schreef:
Prachtig diertje! Gefeliciteerd! Maarre, met zo'n mooi ding ga je wel wat moeten doen he, lekker voor de kar showen oid 0:)

Ze heeft een fantastisch karakter en onze dochter is nu ruim een jaar, dus die mag straks uit alle hobby's kiezen zolang het maar paardrijden is. ~~}> :+

Caaatje schreef:
Wat een mooi dier :) Nu ben ik toch benieuwd wat dat inhoudt, een paard keuringsklaar maken, wat er dan allemaal exact gedaan wordt :)

Het belangrijkste is goed voeren en trainen. Om serieus mee te doen moeten ze op de Welsh keuring helaas vetter zijn dan ik ze zelf het liefst zie. Soms zie je dat mensen niets anders doen dan voeren en wat je dan krijgt zie je ook regelmatig op de keuringen voorbijkomen: badkuipruggen, trilbillen en pony's die in beweging minder laten zien dan ze in huis hebben. Om dat te voorkomen hebben we met Yazhi veel aan de dubbele longe gewerkt. Zelf heb ik daar een paar maanden voor de keuring al een begin mee gemaakt om haar eraan te laten wennen maar Chantal heeft daar de laatste weken vooral nog veel vooruitgang mee geboekt. Verder moeten ze natuurlijk leren om aan de hand goed mee te draven en bij het opstellen netjes te blijven staan. Ook het wassen en toiletteren hoort erbij. In dit geval heeft Chantal ook nog al het vervoer geregeld, dus ik heb echt alleen maar hoeven te genieten. _/-\o_

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:33

Jeetje wat een knapperd heb je daar! Dik verdiend!

Libra76
Berichten: 515
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:39

Gefeliciteerd. Mooi overzicht.

Arianne

Berichten: 1749
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:40

Zo dan, wat een schitterende merrie zeg! Van harte met de mooie prestaties.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:34

Gekke Yazhi, wat heeft ze ons verrast ...

Fijn dat er allemaal van die werkwillige pony's met topkarakters uit onze Schimp komen.

Ik heb het met veel plezier gedaan zoals je weet en alles had niet zo gesmeert kunnen lopen zonder mijn grooms *\o/* LOL
3 pony's nagenoeg achter elkaar op de centrale is veel ... en nu was er veel rust tijdens het toileteren en opmaken ...

Fantastisch om de 3 volle zusters bij elkaar te hebben ... <3

Volgend jaar lekker laten dekjen en rustig aan ... zoals je al zei .. je moet zelf ook weer :j

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Van weidemaatje tot keuringstopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:22

Wauw! Wat een prachtig dier!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:38

Bedankt allemaal!

Wat gaaf dat ze in uitgelicht staat. :D