We zijn van heel ver gekomen (zeer zeer angstig paard met een mishandeld verleden) heel veel handwerk gedaan (omdat rijden ook gewoon levensgevaarlijk was) en nu na een jaar rij ik op hem en het gaat steeds beter. Het is niet vanzelf gegaan, gebruik nog iedere dag Pavo Nerv Control voor de ergste spanning, osteopaat erbij geweest, magnetiseur erbij geweest, en hij wordt nu behandeld met cranio secraal en druppel gehad van De Hoek en nu etherische druppels van Young Living, waar ik hem mee insmeer en hem laat ruiken voordat we gaan rijden, het lijkt wel enigszins te werken. En sinds vandaag met oornet opgereden, leek zeker te schelen. Ja heel veel tijd energie en geld verder zie ik langzaam een heel fijn, lief kwetsbaar paard. En wat is het een kanjer!!!

Waar ik heel veel aan heb gehad is het idee van iets doen met de energie die het paard aanbiedt en dat lijkt me voor een bang paard ook heel handig. Dus als het paard spanning/energie opbouwt, juist niet terugrijden of 'baby steps' maar die energie in een oefening steken en dan bij voorkeur iets waar het paard bij na moet denken en ook veel energie voor nodig heeft (zijgangen, piaffe, terre-a-terre etc.). Het heeft mij in ieder geval verbaasd hoe makkelijk mjin paard daarin meeging en hoe veel makkelijker te rijden hij nu is. Ook makkelijker te kalmeren overigens. Maar het is wel een drempel waar je voornamelijk zelf even overheen moet.