Ultieme vrijheid

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

x_Heidi

Ultieme vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 20:57

Hoi!

Een paar weken geleden toen er zo veel sneeuw lag, heeft mijn vriend Dennis een video van mij en mijn 22-jarige haflingerxgroninger kruising Otje gemaakt <3 Ik heb Otje al ruim 10 jaar. We hebben de gehele rit in het bos gereden op neckrope, genoten van de natuur en elkaar. En wat ik wil meegeven, we kunnen onze paarden zoveel aanleren en er zoveel 'doelen' mee behalen (wat ik ook zeker doe en waar ik van geniet), maar echt samen zijn en één zijn in het moment staat bij mij toch wel echt op 1. In rust. Het gevoel uitleggen is moeilijk, maar ik denk toch dat deze video wel een stukje van dat gevoel weergeeft.

Ik vind het ook zo knap van Dennis, die zelf niks met paarden heeft maar toch zo goed weet hoe hij het in beeld kan brengen met gevoel!

Bedankt voor het kijken! <3

Liefs Heidi

"If the plan doesn't work, change the plan, but never the goal"

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:16

De video is erg sfeervol, erg mooi gefilmd. Ik moet alleen wel zeggen dat ik me afvraag of op neckrope rijden, zonder halster, in een bos wel zo slim is. Op 1:00 sta je zelfs op het paard, en de filmer staat op een afstandje. Dat lijkt me erg gevaarlijk als Otje schrikt :\ .

AmenteC

Re: Ultieme vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:19

Prachtig!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:23

_/-\o_ <3 helemaal heerlijk.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 22:49

Gaby schreef:
De video is erg sfeervol, erg mooi gefilmd. Ik moet alleen wel zeggen dat ik me afvraag of op neckrope rijden, zonder halster, in een bos wel zo slim is. Op 1:00 sta je zelfs op het paard, en de filmer staat op een afstandje. Dat lijkt me erg gevaarlijk als Otje schrikt : .

Dankje voor je reactie! :D Ik heb Otje al erg lang en rij ook al lang met haar zo, jaren.. overal, in het bos (niet over de weg natuurlijk), op het strand en op andere plekken waar we met de trailer heen rijden bijvoorbeeld. Zelfs uren over de Veluwe. Niet als ik alleen ben, wel met iemand samen. Het is nog nooit fout gegaan en ik denk dat een hoofdstel mij niet meer zekerheid zou geven. Maar ik snap je reactie hoor! Maar tussen ons zit het wel goed <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door x_Heidi op 04-03-21 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 22:50

AmenteC schreef:
Prachtig!
Dankjewel <3

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 22:50

VanHuisUit schreef:
_/-\o_ <3 helemaal heerlijk.
Dankjewel!! <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:57

Mooi filmpje maar ik wil je toch wel vertellen dat een dier is en blijft. Er kan altijd iets gebeuren waardoor otje kan schrikken. Je kan nog zo op je paard vertrouwen maar het is en blijft een vluchtdier

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:03

Prachtig zijn jullie samen en dan zonder hoofdstel DIT is voor mij vergevorderde dressuur !!!
Mooi filmpje ook

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:01

Wauw, wat onwijs gaaf gedaan, prachtig filmpje. Een waar sprookje <3
Jammer dat jullie zo ver weg zitten, anders had ik een gave opdracht voor je vriend

En voor de azijnzeikerds boven mij, zijn jullie echt zo naïef te denken dat met een hoofdstel/bit je een schrikreactie kan voorkomen of anders kan maken? Wellicht beseffen jullie de kracht van een paard nog niet écht. TS beseft dit duidelijk wel en heeft haar paard fantastisch getraind op een manier die voor véél meer vertrouwen zorgt dan een hoofdstelletje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:09

Ben jij dat meisje van die spring demo’s?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:11

Wat een gaaf filmpje!
En je hebt helemaal gelijk dat je zelf bepaalt hoe ver je kan gaan, jullie band en het wederzijds vertrouwen zit wel goed zo te zien.

Donja je was mijn wereld, alles draaide om jou 26-08-2010 * 23-02-2021
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:34

Caily schreef:
Jammer dat jullie zo ver weg zitten, anders had ik een gave opdracht voor je vriend

En voor de azijnzeikerds boven mij, zijn jullie echt zo naïef te denken dat met een hoofdstel/bit je een schrikreactie kan voorkomen of anders kan maken? Wellicht beseffen jullie de kracht van een paard nog niet écht. TS beseft dit duidelijk wel en heeft haar paard fantastisch getraind op een manier die voor véél meer vertrouwen zorgt dan een hoofdstelletje.

Als het paard schrikt en wegrent, kan iemand die het paard tegenkomt het paard nog pakken.
En vertrouwen of niet zegt de gemiddelde niet-paardenmens vrij weinig.

We koesteren allemaal de paardenhobby, laten we naar de mensen die weinig van paarden weten de boodschap uitdragen dat we veilig bezig zijn met deze paarden.
Een paard dat schrikt, wegrent, niet te vangen is (en wellicht in het verkeer beland) zal voor een stuk meer controversie zorgen als blijkt dat het dier bereden werd door iemand die een enkel riempje voldoende vond, dan wanneer de indruk werd gewekt dat men problemen probeerde te voorkomen.
Ik zie al voor me hoe de PvdD kamervragen stelt over verplichte ruiter- en paarduitrusting als men zich van het erf beweegt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:41

Super mooi filmpje en fantastisch de rust die het uitstraalt

Zonder hoofdstel rijden wordt veel gedaan net als los wandelen. Ik vind het fantastisch

AmkevanHal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:44

Heel gaaf filmpje! Heerlijk toch dat je zo kan rijden

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:46

Een paard is niet per definitie een vluchtdier, vluchten is gedrag en te trainen. Een paard kan leren om jou als veilige haven te zien, waardoor ze nooit bij je vandaan zullen vluchten. Je paard moet jou vertrouwen. Dat is wat het veilig maakt :)

Dat gezegd hebbende kan het ene paard wennen aan verkeer en het andere niet. Mijn paard is niet veilig met buitenritten, en dat ga ik dus ook niet met haar doen. Maar ze heeft wel geleerd bij dingen die ze eng vindt, er niet van weg te lopen, maar te kijken wat het is, en daardoor is de omgang met haar een stuk veiliger geworden. Er is echt vrij veel te trainen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:39

Gewoon weg prachtig!! Genoten van het filmpje en de band die jullie samen hebben!! Vroeger met m'n nu overleden merrie kon ik dit ook. Wat een gevoel gaf het, komt helemaal weer boven bij het zien van jou filmpje, heerlijk!. Met mn huidige paard lukt het in de bak wel. Maar op buitenrit heeft hij teveel een eigen wil hahaha.

Gaby : hij heeft ja een neckrope om. Kun je hem ook wel aan vangen hoor. := snap je punt wel, maar misschien beter om er anders zelf een topic ofzo over te maken dan hieronder dit perfecte filmpje met hoe het wel kan je mening te uiten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:47

Wauw... Ik word hier echt stil van. Wat een rustgevend, prachtig filmpje. Dit lijkt me zo waardevol om zo iets moois op beeld te krijgen, de band tussen jou en je paard. <3 Ik zou willen dat ik zo'n mooi filmpje zou hebben met mijn oudje. :o

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-21 23:11

Dankjewel iedereen voor de leuke en lieve reacties <3

En inderdaad misschien is deze ‘discussie’ niet echt iets voor dit topic, ik ben volwassen en zou deze keuzes niet maken als ik dacht dat ik iets of iemand in gevaar zou brengen. Mijn boodschap achter de video was dan ook een beetje dat dit meer is dan een ‘kunstje, en dat de hele rit zo is gereden (in rust zoals zoals je ziet op de beelden :o) maar dit is natuurlijk per paard/persoon/situatie verschillend!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-21 23:12

Caily schreef:

Dankjewel! <3 Mijn vriend reist graag en vaak door het land (zijn werk en familie is bv in Lelystad) dus mocht je interesse hebben kan je altijd een berichtje sturen, vind hij helemaal leuk :D

Mkango

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:13

Wat mooi! Prachtig, zoveel rust en vertrouwen. <3

Foto's kijken? Volg mij op Instagram!
Liever doodles en andere creatieve uitspattingen? Blenchi Art

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

Op Instagram had ik 'm al voorbij zien komen, het blijft een prachtig filmpje van jullie! <3

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Prachtig!!!!

dat er op staan vind ik dan wel minder mooi.
Niet omdat ik het gevaarlijk vind, want al zou iemand hem vast hebben vind ik dat ook niet mooi. Begrijp nooit waarom mensen de behoefte hebben om op een paard te staan.
Maar dat is mijn probleem zeg maar :P

Het filmpje verder vn dik echt heel mooi.
De sfeer, hoe het gefilmd is dat je de adem van het paard ziet, echt heel mooi.

"live is what happens to you while you're busy making other plans"

Door NAH helaas slechte spelling of gebruik ik wel eens een verkeerd woord wat er wel ongeveer op lijkt.
Of vergeet ik een stukje tekst dat wel in mijn hoofd zit. Of hussel ik een zin in woorden.
Ik probeer er op te letten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie