Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:38

Tokhtamysh is echt prachtig! Zijn uitstraling en blik... <3 Karaoglan is ook prachtig trouwens. :D Op die site staan nog enkele knapperds te koop ook waar ik spontaan verliefd op word... :')

Piekosjj

Berichten: 5481
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:54

Tokhtamysh vind ik dan weer iets minder. Ik vind hem altijd zo 'boos' lijken en ik kan mezelf daar echt niet overheen zetten :') Feisal vind ik dan juist weer ontzettend mooi, inderdaad echt die uitstraling - al ligt dat ook wel erg aan de foto. Op de standfoto's van Stavropol zelf lijkt 'ie al een stuk minder interessant imo.

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 20:58

Ik ben ook geen fan van Tokhtamysh, hoor, maar rastypisch is ie wel. :D
Ach, mooie hengsten weet ik genoeg maar het ging specifiek over rastypisch. Karaoglan vind ik dan een goed voorbeeld want het is een hengst die erg goed in het type staat (al mag zijn hoofd iets convexer) en bovendien harmonisch en met veel uitstraling - het totaalplaatje klopt voor mij en bovendien geeft ie retegave veulens. :j Elke keer als ik ga windowshoppen zijn het bij stoeterij 170 heel vaak de Karaoglan nakomelingen waar mijn oog op valt, haha.

fleurtjeuh: nee, heb het zelf niet duidelijk neergezet. Heb alleen geschreven dat we dan en dan naar de hengst waren gegaan. :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:03

Ik weet dat er naar rastypisch werd gevraagd maar ik probeerde te laten zien wat ik oa mis bij Kambarbay en dat dat niet altijd direct met type (of bouw) te maken heeft maar ook met uitstraling.
Het blijft jammer dat je het wat massievere type tegenwoordig minder ziet.

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:15

Vind ik ook hoor. Het is echt een stukje "je ne sais quoi" dat een hengst als Feisal, of Shakhid bijv. wel heeft en Kambarbay voor mij totaal niet heeft, waardoor ik zeg "mwah". Leuk sportpaard, voor mij niet meer dan dat. Dat is persoonlijk, want er zijn er idd met conformatiefouten waarvan ik wel zeg, oeh en niet mwah, haha.

Wat massief betreft hoop ik ook ooit een veulentje te kunnen fokken uit de combinatie Aran en Muzanna of een andere, passende massivya AT hengst. Jammer dat ik geen geldboompje heb, anders kocht of fokte ik zelf een dekhengst van het massieve type. :D

Piekosjj

Berichten: 5481
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:20

Als je tegen mij zou zeggen dat Kambarbay een 'gewone' warmbloed is, had ik je zo geloofd. Al heb ik dat met meer paarden van de EST fokkerij dat ze toch net dat Teke-zijnde missen. En zo, Aran is inderdaad echt massief zeg! Wat een hals :wow:

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:46

Die Tokhtamysh vind ik echt wel gaaf maar doe toch maar die Aran ! Hoeft geen strikje om, neem ik zo wel mee. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41818
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 07:29

Tokhtamish vind ik echt oerlelijk :o. Die bovenlijn, brrr... En dat oog vind ik ook echt niet sympathiek.

Aran vind ik wel heel gaaf! Ik vind dat massievere toch mooier. Karaoglan vind ik ook een mooie hengst. Beetje jammer van de niet zo voordelige foto's vooral in de beweging :P.

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:27

Wow die feisal vind ik ook erg mooi zeg!
Leuk al die verschillende hengsten!
Zo die Aran is inderdaad stevig zeg, daar zie ik ook niet echt AT in.
Maar dat klopt inderdaad ook van Kambarbay dat zou voor mij ook een warmbloed kunnen zijn.
Jammer hè dat die echte mooie hengsten zo ver weg staan.
Die Karaoglan is echt super Josav, zal een gave match zijn met Guli!

Maar wat ik me afvraag, hoe kies je een hengst uit als er in Europa nauwelijks mee gesport word, weinig promotie is(op Kambarbay na dan)
En op keuringen niet eens beoordeeld worden op beweging?
Dat is toch bijna geen doen?

En als ze wel goed gebouwd zijn, en hoge punten gescoord hebben zecht dit natuurlijk nog niet veel over het gebruik in de sport, want daarbij speelt karakter ook een grote rol.
Zo had ik zelf eens een fjordenmerrie die dagkampioen van het ras werd en het goed deed op de centrale keuring, maar qwa rijden wilde ze echt bijna niets, dan heb ik liever eentje met wat lagere punten, maar die echt met je wil werken.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:29

De keuringen die ik heb bijgewoond werd wel naar beweging gekeken. En ik neem aan dat dit ook gebeurd in Frankrijk waar ze aan de regels van haras national moeten voldoen.
Bij de keuringen die ik heb bijgewoond werd alleen geen aandacht besteed aan onder het zadel/springvermogen. Maar dat was wel allemaal in Europa.
In Duitsland was ook een at die aan nationale keuringen heeft meegedaan, ovoi. En in Noorwegen, saad natuurlijk. maar die zijn helaas al overleden. En ovoi heeft geloof ik vooral halfbloed nakomelingen.

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 12:44

Piekosjj: hier was hij overigens nog maar 5 dus massief: ja! Vind hem echt gaaf en had bovendien een hele interessante lijnteelt gegeven op Ametist... maar ja, niet alles is mogelijk. Het is jammer dat er zo weinig massieve hengsten zijn, laat staan in Europa.

jokari: ja, mooi is ie he? Naast de combi met Asat een van mijn droomcombinaties... eerst maar eens zien hoe dit en volgend jaar loopt voor ik vooruit ga denken aan een volgende combinatie en een mogelijke massief type hengst (die er tegenwoordig nog maar weinig zijn... "iedereen" gaat voor exotisch... en dit soort hengsten verdwijnt gewoon. Erg jammer.)

San87: oh, ik vind zijn bovenlijn ook bepaald niet denderend en mijn type is het niet, maar rastypisch is ie wel, afgezien van de bemerkingen qua bouw. Oh en praat me niet van onvoordelige foto's... ik krijg bijna de indruk dat er binnen dit ras vooral rare bewegers en raar gebouwde paarden bestaan en ik weet gewoon wél beter, haha.

ieris: ja, en wat ik zei: Aran was daar nog maar 5. Echt een heel sterk voorbeeld van wat een massivya is.
En wat betreft Karaoglan, zou het wel aardig wat lijnteelt geven, maar wel interessante lijnteelt: Kaplan, Peren en Absent. Als je daar geen bloedmooie zwarte uit weet te fokken weet ik het ook niet meer. :D Joh, misschien mogen we hem wel een seizoen lenen als we het lief vragen en braaf komen halen en brengen? :+ Met lijnteelt op Kaplan wel eerst ff een NFS test. :) :)
En het punt dat je noemt is een reëel probleem. Zolang een groot aantal fokkers het nut niet inziet van een hengst uitbrengen in de sport, en over merries heb ik het dan maar helemaal niet, zul je dit probleem houden. Het grootste issue is en blijft dat er gewoon heel erg weinig buiten de deur wordt gedekt. Ik vind persoonlijk dat als je investeert in een dekhengst (wat niet goedkoop is) investeren in uitbrengen in de sport iets is dat erbij hoort. Dat is een dure hobby ja, maar je wilt zelf toch ook weten of je hengst niet alleen maar mooi is en een leuk karakter heeft, maar ook of ie geschikt is als rijpaard, sportpaard en, niet onbelangrijk, heel blijft en gezond van lijf en leden. Dat beweging geen echt criterium is, is voor mij onbegrijpelijk. Niet alleen met het oog op moderne paardenfokkerij en sport, maar ook als ik als historicus kijk naar de oorsprong van dit ras. De belangrijkste criteria waren als volgt: een oorlogspaard dat geschikt is voor lange afstanden, veel uren onder zadel lopen en dat in gangen die voor paard en ruiter comfortabel zijn, gezond van lijf en leden blijft onder barre omstandigheden, geschikt om daarnaast uren aangebonden te staan - vaak met andere hengsten en daarnaast tijdens ritten en daarbuiten op zijn ruiter/mens past. De renpaarden/paradepaarden hadden als eis dat ze hard konden lopen, maar ook daar was uithoudingsvermogen een belangrijk criterium, en hoewel uiterlijk een rol speelde was dat ondergeschikt en bij de oorlogspaarden al helemaal. Dat zijn criteria die je niet opmaakt uit mooi staan te zijn. Hoe weet je dan of ie heel blijft bij een trektocht van 200 of meer km? Hoe weet je of ie fijne gangen heeft voor lange afstanden? Hoe weet je of ie hard genoeg is voor de eisen van een renbaan of rit van 50, 100, 500 of 1500 km? Dat weet je dus niet.
Dat maakt fokken met dit ras een behoorlijke uitdaging, zeker in Europa. Er lopen er een paar in diverse disciplines, maar het valt echt vies tegen. De meeste hebben onder prestaties "niks" staan of een "x" klassering op "x" keuring. En dus is het aan iedere fokker om zelf maar in te schatten of deze of gene hengst geschikt is of niet, want uitgaan van prestaties is in de meeste gevallen hier in het Westen een groot vraagteken.
Ter vergelijking: de verdienste van Asat is niet te zien in een exotisch type of spectaculaire gangen. Hij bewijst zijn waarde door zijn sportprestaties en het feit dat hij met zijn 28 jaar er nog zo bijloopt. Stamt bovendien uit een bijzondere lijn, met lijnteelt op Fakirpelvan - een van de meest sportieve bloedlijnen van het ras en een hengst die geroemd werd om zijn bijzondere en zuivere afstamming. Vergelijk dat met een exotischere hengst die als prestatie heeft dat ie op stand mooi wordt gevonden door een van twee of beide keurmeesters van het stamboek. Het geeft te denken... maar, die keurmeesters hebben niet zo lang geleden wel de hoop uitgesproken dat Asat nog een paar raszuivere veulens krijgt dus die geest is alvast uit de fles. :)

Wat zippora noemt is kenmerkend: hengsten die wel naar strikte eisen op o.a. beweging en karakter worden gepunt (en daarop goed of afgekeurd) en worden goedgekeurd, worden nauwelijks gebruikt. In die zin is het financieel een zinloze investering, zolang het vanuit het stamboek geen vereiste is. Ovoi was ook bij MAAK elitehengst, maar hij heeft maar een paar raszuivere nakomelingen. Voor mij zeer tekenend.

In Europa, maar ook in Rusland, wordt zoals zippora opmerkt wel gekeken naar beweging, maar er worden over het algemeen geen punten over gepubliceerd. Wat betreft beweging beschrijft MAAK deze als volgt: spacey, flexible, elastic, with good impulse, comfortable for rider at all gates; strong, flexible jump at flat trajectory and good style.

Er wordt echter niet direct op goed- of afgekeurd. Als je kijkt naar de scores die op je papier wordt bijgeschreven zijn dat: pedigree (afstamming), type, measurements ((stok)maat; tevens verhouding), exterior (exterieur, conformatie), performance (prestaties, m.n. te Pjatigorsk), quality of descendants (kwaliteit nakomelingen).
Kijkend naar de scoringsformulieren in het Russisch wordt er bij de individuele scoring inderdaad naar belangrijke zaken als beweging, temperament en karakter gekeken, echter, wordt een paard daar niet op afgekeurd en wordt deze score niet direct of helder vertaald naar de uiteindelijke scorelijst op basis van afstamming, type en exterieur. En dat is een groot probleem, want een dier dat hoog scoort in type hoeft niet per definitie rastypisch of goed te bewegen of kan een verrot karakter hebben (zoals paarden die niet te hanteren zijn of ronduit agressief zijn naar (onbekende) mensen, andere paarden, enz.) Dat heeft dan invloed op hoe rastypisch het dier is, maar als ik zie hoe er soms gescoord wordt op type terwijl het dier niet goed loopt of een hele slechte bovenlijn heeft wat je dan in de score op exterieur eigenlijk ook verrassend weinig terugziet... En ja, dat vind ik een probleem, want beweging zou een hoofdcriterium moeten zijn, net als karakter een diskwalificerend criterium. En dat is niet het geval. Het zou openbaar en eenvoudig beschikbaar moeten zijn. En ook dat is niet het geval. En daar val ik over.

Dat maakt dat je zelf hengsten onder diverse omstandigheden zult moeten bekijken en op basis daarvan moet bepalen of je denkt dat ie een goed rijpaard zou kunnen zijn en zou kunnen voortbrengen. Teveel hengsten worden helemaal niet uitgebracht of alleen in basissport. Ik peins er toch ook niet over als ik een KWPNer had om een hengst hier van het forum te plukken die toevallig niet is geruind en in de L wordt uitgebracht? Daarop kan ik toch geen hoge verwachtingen baseren voor een veulen? Of een Arabier die ook eens een klasse 1 of 2 heeft uitgelopen? Ja, dat kan mijn merrie met twee vingers in haar neus. Daar kan ik toch niks mee? En dat maakt dat je al behoorlijk kennis van zaken moet hebben en fokken voor menigeen toch wel meer gokken is dan fokken. Het is naar mijn mening sowieso bedroevend gesteld met de kennis van zaken onder eigenaren en liefhebbers. Ik schrik daar nog steeds van.

En dat dit alles voor veel anderen een non-issue is moeten zij weten. Voor mij is het wel een issue. Laat die ene merrie waar ik nu eens een keer mee fok nou helemaal geen fluit uitmaken over de gehele breedte van de populatie. Al zette ik er daadwerkelijk een ezel op... (al vind ik zelf dat ik een supermerrie heb waar menigeen jaloers op mag zijn, maar dat terzijde, hihi).

Oh, en breek me al helemaal de bek niet open over de Franse rasvereniging, want daar krijg ik hoofdpijn van. :x Sowieso rasverenigingen... pff... :o :o

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:57

Ja, dat klopt... dat de punten voor beweging niet bekend worden gemaakt is wel echt jammer. Bij het commentaar werd daar, bij de prijsuitreikingen die ik heb bijgewoond, wel iets over gezegd bij sommige paarden, maar niet bij alle en al helemaal niet wat de punten waren, maar gewoon wat ze ervan vonden. En ik moet eerlijk toegeven, dat waren vooral de externe juryleden (die dus van andere stamboeken/organisaties kwamen).

Ach, Josav, ongeacht hoe de Franse vereniging de andere AT verenigingen teleurstelt/laat zitten.. je moet ze wel nageven dat ze iets moois hebben bereikt bij haras nationaux. Ze kunnen nu eindelijk echte wedstrijden rijden in Frankrijk en dus bekendheid voor het ras krijgen. En daar doen ze wel hun best voor. Ik houd me altijd maar dat positieve onderdeel voor ogen.

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 15:13

Dat is dus ook exact mijn ervaring op keuringen. :j

Wat je noemt is overigens wel een positief punt, dat ben ik met je eens, maar de tijd zal het leren of dat ook daadwerkelijk iets oplevert want tot nu toe is het niet zo indrukwekkend qua resultaat vind ik. Ach, iets met kinderschoenen zullen we maar zeggen.
Misschien ben ik ook wel een pessimist. Mijn persoonlijke ervaring met rasverenigingen, fokkers en samenkomsten is dat "men" vooral bezig was mij een dekking van een eigen hengst voor mijn merrie aan te praten. Dat was wellicht anders geweest als ik een hengst of ruin had gehad. Dat schept echter niet echt vertrouwen. Maar dan begin ik alsnog aan een discussie en dat wil ik in dit topic liever niet, aangezien deze hengst en hengstenhouder ook buiten al die verenigingen en organisaties opereert. Het is overigens een algemeen probleem dat ik ook bij andere rassen zie: teveel fokkers denken alleen vanuit het eigen belang, verkopen van eigen spul en uiteraard korte termijn, dus in die zin ben ik ook erg pessimistisch over toepassing van de NFS test en publicatie van uitslagen.

En in diezelfde lijn en over onwetendheid bij sommige fokkers gesproken... ook iets meegekregen van de discussie die Nadja had met enkele fokkers rondom NFS? Sjongejonge... zakt toch ook je broek van af... Educatie en kennis over het ras, genetica en fokkerij schort het nogal aan bij dit soort fokkers, dat blijkt wel weer.

Misschien moet ik gewoon vol frisse moed beginnen, aangezien de meeste van mijn negatieve ervaringen ook alweer van enige jaren terug zijn. *\o/*
(Al scheppen de discussies op FB weinig verwachtingen, hahaha).

Ik had geloof ik nog wat foto's van de hengst liggen. Eens kijken of ik tijd heb die na te bewerken en te uploaden. :)

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:39

Hoe langer ik dit topic stilletjes mee volg hoe meer het ras me aan gaat spreken. Helemaal niet handig :+
Wat een enorm gave info hier.

Zelf ben ik in het trotse bezit van 2 PRE merries waarvan mijn persoonlijke favoriet verschrikkelijk intelligent en "arrogant" is en toch wel wat richting jouw beschrijving van de Akhal Teke gaat.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 16:32

@Josav: nee, sorry. Die discussie heb ik geloof ik gemist. Maar als ik je hoor heb ik daar dus niets aan gemist. :+ .

Het was voor mij wel duidelijk. Heb het wetenschappelijk onderzoeksverslag door zitten lezen en dat duurde wel even ;) , heb sindsdien geen tijd meer voor FB gehad (begreep niet veel van de tabellen, maar was wel interessant om de vergelijkingen naar de effecten van die specifieke genmutatie bij mensen en honden te lezen).

Asat is NFS vrij, neem ik aan? Heb je Muzanna erop laten testen?

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:44

*gaat het weekend eens in een luie stoel al die superinteressante info lezen en knappe hengsten kijken *
:+ :+ :+

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:12

Muzanna is hengstig! *\o/*
Hopen op goede uitslag en dan hopen op een geslaagde dekking en niet weer 3 weken wachten, haha.

Azmay: als je van gevoelige, trotse en intelligente paarden houdt is het ras echt wat voor jou, al moet ik je wel waarschuwen vanuit mijn ervaring met Iberische paarden: gevoeliger, trotser en intelligenter dan de AT vind je ze niet. :)) Russen noemen ze ook wel de adel onder de paarden, want ze weten dat ze speciaal zijn, haha. Arrogante paarden? Welneeeee. :+

zippora: nu klinkt het vast heel hypocriet en fout, maar nee, Muzanna is niet getest. Dat is bewust. We testen haar samen met het veulen volgend jaar. Waarom? Asat is niet getest. Het is gezien zijn afstamming onwaarschijnlijk dat hij drager is, maar omdat hij dus niet getest is en Muzanna vanuit haar pedigree wel enig risico loopt, hebben we uiteindelijk besloten te wachten met testen. Want, mocht ze drager zijn zetten we het toch door, maar vreet ik me een jaar lang op met de angst wat als de hengst ook drager is, wat als...? En die stress neemt zij over en dat willen we niet. Om die reden wachten we dus bewust met testen, hoe gek dat ook klinkt. Uiteraard zullen we merrie en veulen volgend jaar wel gewoon testen omdat het mijn verantwoordelijkheid is en een stuk gemoedsrust kan geven. Dat is een risico, daar ben ik me van bewust, maar is een weloverwogen keuze geweest - want, als was gebleken dat Muzanna drager was hadden we haar toch naar deze hengst gebracht en dan had ik daar ook nog over in de rats gezeten. Alles lag al klaar om te testen, maar in overleg heb ik het dus voorlopig uitgesteld.

Wat betreft de test en het onderzoek was voordat die er waren al wel duidelijk dat het om een recessief ging en dus een erfelijk probleem. Dat er dan nog fokkers zijn die denken dat omgeving oid een rol speelt, dan frons ik mij toch echt even de wenkbrauwen, want wat?

Tosadog: ik schrijf iets te graag over het ras, haha, dat blijkt wel weer. :))

fleurtjeuh
Berichten: 10373
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:27

*\%/* *\%/*
Dit is echt een veulen wat ik van begin tot einde wil volgen!

Komen er nog weer foto's van je mooie merrie? O:)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:41

OMG wat een geweldig mooie Hengst en wat ziet hij er super uit!! <3 <3 <3 <3

Edit: Correctie! Ze zijn beide geweldig knap!! <3

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:18

Nou.. hypocriet... tot een jaar/half jaar geleden kon je ze niet eens op NFS testen en moest je het ook doen met wat bekend was inzake de afstamming. En degenen die daar rekening mee hielden hebben geen zieke veulens gekregen, dus je hoeft je denk ik inderdaad geen zorgen te maken.
Gewoon lekger genieten.

Hoop dat ze mooi meewerkt en het meteen pakt!

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:30

wat een onzettende mooie hengst zeg!

ben heeel benieuwd wat voor kleurtje hier uit komt!

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:50

Wat ziet hij er ontzettend goed voor zijn leeftijd!
Mooie merrie ook, daar komt volgend jaar een mooi veulen uit :)

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 16:24

fleurtjeuh: ik open binnenkort een volgtopic. Vanavond plaats ik ook wat foto's. :j

XxLiEsJuHhxX: dankjewel! :D *\o/*

zippora: ja, dat is ook zo, maar het komt toch hypocriet over als je zo hard roept over testen en dat fokkers hun verantwoordelijkheid moeten nemen en je zelf eerst laat dekken en een veulen laat komen alvorens te testen. Maar gezien het risico, omdat de grootmoeder van Muzanna bijv. drager is, heb ik me flink verdiept in de verschillende afstammingen en de risico's afgewogen. Meer kan ik niet doen als de hengst niet getest is en de test nog maar net beschikbaar is dus er überhaupt nog nauwelijks paarden zijn getest dus nu is het afwachten. :j

Dankjewel voor je lieve woorden!

idc_liz: dankjewel, ik ook! Meeste kans is een valk of bruine, maar een vos, palomino, zwarte of smokey zwart kan ook en gezien beide ouders kan er een sooty uitkomen!

Charlotte446: ja he? Denk dat er niet veel hengsten zijn die er met 28 nog zo bij lopen. Dankjewel! Laten we het hopen!


Nou, de kogel is door de kerk! Muzanna is gedekt! *\o/*

fleurtjeuh
Berichten: 10373
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:28

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ik wacht met smart!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:51

Hopelijk is ze drachtig! :D