Bodybuildtraining aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Bodybuildtraining aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 19:17

Vandaag had ik niet zoveel zin om te rijden, dus ging ik maar longeren. Maar dan moet het natuurlijk wel een beetje nuttig zijn. Helemaal omdat we de laatste maand best hard getraind hebben om de bespiering weer in orde te krijgen.

Links is een maand terug. Midden twee weken en rechts van vandaag.
Afbeelding

Maar toen bedacht ik me dat het wel leuk was om even met balkjes in de weer te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Hij was na 15 minuten wel een beetje klaar ermee.
Dus toen aan de hand langs de weg uit gaan stappen

Afbeelding

Maar we wonen aan de dijk, dus daar even met de hellingen gespeeld.

Screenshots uit het filmpje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen maar uit gaan stappen. Maar toen in ons trainingsweiland bedacht ik me dat leuke hegje nu te kunnen springen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna was het echt klaar en mocht hij weer lekker zijn weiland in.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Bodybuildtraining aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:47

Heerlijke foto's en wat ben je goed met zijn spieren bezig!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:49

Lekker fanatiek terwijl je gebruik maakt van alles!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 20:56

Dankjullie!
Dat springen 4x gedaan. Dit was de laatste x en hij werd alsmaar fanatieker <3

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:59

Wat leuk! Die kont ziet er ondertussen ook veel beter uit :D
Goed dat je afwisselt ook, tussen de verschillende dingen, en dat je in mogelijkheden denkt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 21:01

Dankje!
Hou zelf ook van afwisseling en bedenk de mafste dingen haha! :D
Wissel best veel af. Regelmatig springen, soms cross en verder loopt ie op Z2 niveau dressuur. Heerlijk veelzijdig paard!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:29

En ik denken dat het een topic werk aan de hand was toen ik 'm aan klikte :') stomme terminologie.

Maar ziet er goed uit, TS! Heerlijk, die sprong :D

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:21

Leuk! En wat gaat de bespiering van je paard goed vooruit!

Welke bijzet gebruik jij?

Nafstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:23

Wat leuk! hier kan ik ook nog wat van leren!
Heb mijn schimp ook bij een dijk dus kan ik mooi met hem aan de slag, nog niet over nagedacht! xD

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:28

Wat een leuke manier van trainen! Je maakt er mooi gebruik van :D
Ik wou dat ik zo'n helling had :))

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:34

Wat krijgt hij mooie ronde billen! Het puntje verdwijnt al mooi. Leuk om te zien! :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:21

DynamiteS schreef:
Leuk! En wat gaat de bespiering van je paard goed vooruit!

Welke bijzet gebruik jij?

Ik gebruik een longeerhulp. Makkelijk te verstellen!
Gaan ze vaak fijn mee over de rug lopen.

Nafstarr schreef:
Wat leuk! hier kan ik ook nog wat van leren!
Heb mijn schimp ook bij een dijk dus kan ik mooi met hem aan de slag, nog niet over nagedacht! xD

Het achterwaarts erop lopen kreeg ik niet goed op film, maar dat heb ik 3x pw gedaan. Handig tijdens het uitstappen enzo, stap nu dus automatisch vaak langs de weg uit. Note: paard moet dus wel braaf zijn en ook achterwaarts kennen :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:53

Wat ben je leuk bezig! En wat een opmerkelijk verschil op amper 1 maand zeg! Knap +:)+

Zou je mss je trainingsschema met ons willen delen? Ik zou het erg interessant vinden om te weten hoe je dat resultaat bereikt hebt. Mijn eigen jonge merrie heeft zich een maand terug erg gekwetst en moet nog een 6-tal weken rusten. Ik kan dus een paar tips gebruiken :j

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:01

Ik longeer regelmatig op strand of hier iets verder op met heuvels is echt super goed voor de spieren.
En ze zijn wat voorwaardser waardoor mijne beter der achterhand gaat gebruiken.

En tis veel leuker dan de bak ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:04

Wat is de redenering om de longeerhulp zo kort te zetten zodat hij achter de loodlijn loopt? Die lange, atletische zwiebers wil je net lang en laag hebben zodat ze die lange rug correct gaan gebruiken. Die rug doet nu eigenlijk niks en dat zie aan de bespiering van zijn rug/ schouder. Dit soort paarden heeft zodanig veel vermogen dat de bovenlijn vaak vergeten wordt omdat het niet opvalt dat ze die niet gebruiken. Met die lange benen kan hij alles gemakkelijk aan. Het probleem is dat op termijn die ongetrainde rug wel voor problemen kan/ gaat zorgen.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:22

Super slimme tips om je paard te kunnen trainen. Ik ga ze onthouden voor mijn verzorgpaard! Die mag wel wat meer spieren op dr billen krijgen. Kan ik met deze tips de motorcrossbaan weer onveilig gaan maken! :=

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:45

Lukasje schreef:
Wat ben je leuk bezig! En wat een opmerkelijk verschil op amper 1 maand zeg! Knap +:)+

Zou je mss je trainingsschema met ons willen delen? Ik zou het erg interessant vinden om te weten hoe je dat resultaat bereikt hebt. Mijn eigen jonge merrie heeft zich een maand terug erg gekwetst en moet nog een 6-tal weken rusten. Ik kan dus een paar tips gebruiken :j

Tuurlijk! Ik heb niet echt een schema, maar wat ik het meest doe:
Wat ook helpt is overgangen de helling op maken. Dus halthouden en wegstappen, en als dat goed gaat wegdraven.

Maandag: springles of thuis een half uur rijden. Dan stap ik uit langs de weg, dijk op en af en dan 2 a 3x achterwaarts. Dat steeds uitbouwen naar wat meer passen. Dit kun je natuurlijk ook gewoon aan de hand doen!
Dinsdag heeft hij meestal vrij. Dan loopt hij op de wei. De planning is dat ik dinsdags nu wat vaker balkjes aan de longeerlijn wil laten draven.
Woensdag heb ik vrij en mag hij dus aan de bak. Meestal doe ik dan nog een stukje galop langs de weg en een gewone dressuurmatige training op zijn eigen niveau. Dat stukje galop is in totaal 4km incl uitstappen. Ook dan ga ik weer de dijk over dus dat achterwaarts mee.
Donderdag rijdt mijn vriend meestal 30 minuten. Vanaf morgen heeft mijn vriend op donderdag les. Op donderdag ben ik dus mijn paard kwijt.
Vrijdag train ik dressuurmatig, soms heeft ie vrij. Uitstappen en ook weer dijkje op dijkje af.
Zaterdag heb ik les, dan stap ik niet langs de weg uit want dan ben ik bij mijn instructeur. Dan rijd ik wel een uur met tussendoor wat stappen, dus dat is eigenlijk weer meer een duurtraining.
Meestal zaterdags ook de wedstrijden, dus of les of wedstrijd.
Zondag rijdt meestal mijn vriend weer. Dat is max 30 minuten. Die rijdt niet zo intensief dus is eigenlijk een beetje relaxen voor 't paard.

Soms longeer ik op een rustdag, soms longeer ik in plaats van rijden. Dat varieert best veel.

In weken opgebouwd:
Hij was al gewend om 1 a 2x de dijk op te stappen per week. Ook weer naar beneden natuurlijk. Ik heb dit vorig jaar al opgebouwd door eerst gewoon 1x heen en weer te stappen.
2 dagen later 2x enzovoorts.
Week 1: opbouwen naar 3x heen en weer.
Week 2: enkele passen achterwaarts 1 tot 2 x. Dan ga ik maar 1x naar boven en naar beneden.
Week 3: 3x achterwaarts op de helling. Naar boven toe in stap en langzaam ook eens aandraven en weer terugnemen.
En eigenlijk houd ik dit laatste een beetje aan. Ik doe niet veel meer omdat het een aanvulling is op de normale training. Je zou een keer extra naar boven en beneden kunnen en dan nog eens extra achterwaarts en overgangen naar boven toe.

Daarnaast worden ze hiervan ook super gehoorzaam. Zowel aan de hand als onder het zadel.

Wel ervoor zorgen dat het paard z'n rug niet weg gaat drukken.

pinkie87 schreef:
Ik longeer regelmatig op strand of hier iets verder op met heuvels is echt super goed voor de spieren.
En ze zijn wat voorwaardser waardoor mijne beter der achterhand gaat gebruiken.

En tis veel leuker dan de bak ;)

Hij werd inderdaad ook een stuk vrolijker. Zette een x extra aan in galop bv zonder dat ik iets hoefde te doen. Ik moest hem juist iets rustiger laten lopen af en toe.
Wel gaaf dat je aan het strand woont! Daar ben ik weer jaloers op :P

maximuss schreef:
Wat is de redenering om de longeerhulp zo kort te zetten zodat hij achter de loodlijn loopt? Die lange, atletische zwiebers wil je net lang en laag hebben zodat ze die lange rug correct gaan gebruiken. Die rug doet nu eigenlijk niks en dat zie aan de bespiering van zijn rug/ schouder. Dit soort paarden heeft zodanig veel vermogen dat de bovenlijn vaak vergeten wordt omdat het niet opvalt dat ze die niet gebruiken. Met die lange benen kan hij alles gemakkelijk aan. Het probleem is dat op termijn die ongetrainde rug wel voor problemen kan/ gaat zorgen.

Tsja.. je noemt zeker een goed punt.
Ik denk ten eerste een stukje onoplettendheid geweest bij mij.
De longeerhulp is eigenlijk van m'n andere paardje en die is 17cm lager, en 50cm korter ofzo :+. Heb er niet bewust op gelet. Zal de eerst volgende x nog een eind langer maken en even bewust mee bezig gaan.

Zijn rugbespiering ben ik ook mee bezig, is ook al een eind verbetert maar hoop ik ook met de balkjes nog beter te krijgen. Zal de longeerhulp dan misschien wat moeten aanpassen, proberen kan geen kwaad.
Ik let niet per se op de loodlijn, wel of hij zijn rugspieren goed gaat gebruiken.

Overigens heeft dit paard van zichzelf totaal geen vermogen. Alles wat erin zit is erin getraind. Daar zitten al heel wat uurtjes in :P

Annee_S schreef:
Super slimme tips om je paard te kunnen trainen. Ik ga ze onthouden voor mijn verzorgpaard! Die mag wel wat meer spieren op dr billen krijgen. Kan ik met deze tips de motorcrossbaan weer onveilig gaan maken! :=

Dat is ook super leuk! Daar kun je echt wel lekker trainen! Succes met je verzorgpaard! :)

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:57

Hihi, bedankt!
Ja ik heb de motorcrossbaan een beetje ingepikt. Vond het ook wel een leuk trainingsveldje voor mn paardje.
Zeker als ik een keer geen zin heb om naar het bos te gaan (waar ik dan de mountainbike-paden gebruik voor mn training) of als ik het grasveldje beu ben waar ik op dressuur. :=
Goed voor de afwisseling. +:)+ Hihi.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:16

Volgens mijn heb jij rond tiel wel bos zitten dat heb ik niet ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:21

pinkie87 schreef:
Volgens mijn heb jij rond tiel wel bos zitten dat heb ik niet ;)

Dan moet ik wel de trailer pakken en daar heb ik echt geen zin in om vaker te doen dan nodig. Gebruik liever de mogelijkheden die in de omgeving zijn (water, gras en dijk).
Anders moet ik of 15km enkeltje ohz rijden en dan een flut bos, of de pont over en dat doe ik niet.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:18

Afgelopen woensdag mn verzorgpaard voor de eerste keer gelongeerd op/bij de heuveltjes van het motorcross-veld.
Is zeker voor herhaling vatbaar! +:)+

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 21:30

Leuk! En voor paarden ook een fijne afwisseling.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:15

Ja dat zeker! :-)
Was een super tip! +:)+

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 14:38

Omdat filmen toen ik ernaast stond niet meeviel. Achterwaarts de helling op vanaf twee kanten gefilmd.
Vandaag eigenlijk voor een ander topic laten filmen maar ook wel leuk om hier alsnog te posten.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:46

Leuk! :D