Kan het gewoon ineens over zijn, de paardenliefde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Kan het gewoon ineens over zijn, de paardenliefde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 23:13

Dat vraag ik me nu af, kan het gewoon ineens over zijn?
Dat je ineens beseft dat er meer is in het leven als alleen maar paarden?
Waar je vroeger iedere dag wou paardrijden en dat het je nu gewoon niet meer uitmaakt als je 2 weken niet rijdt?

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:16

Ik weet wel zeker van wel. Ik zelf heb er hele tijd mee gezeten dat ik gewoon een paard reed waar ik niet mijn volledige passie in kon gooien. Dit paard was gespannen in het bos terwijl ik met mijn vorige bijrijdpaard de meest relaxte ritten kon maken (paarden stonden op dezelfde stal). Ik heb toen echt een period gehad dat ik het niet meer leuk vond en ben uiteindelijk 3 maanden lang gestopt met paard. Na lang nadenken besefte ik mij dat ik het rijden en bij de paarden zijn nog wel leuk vond, maar niet met het paard wat ik toen reed. Nu rijd ik een superleuke fjord en begin ik echt het plezier weer terug te krijgen!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:17

Bestaat de paarden liefde voor jou alleen uit rijden? Ik heb nu zo'n 15 jaar zeker eigen paard(en) en ik rij al een jaar of 5 maar een keer in de week (in de zomer soms twee) maar ik ga er wel graag heen om te verzorgen. Is mijn paarden liefde over? Absoluut niet :) ik geniet meer van de ritten als ooit tevoren nu ik ook tijd heb gemaakt voor het leven naast de paarden. Maar intensief trainen? Nee danku daar heb ik niets meer mee.

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:24

Eight schreef:
Bestaat de paarden liefde voor jou alleen uit rijden? Ik heb nu zo'n 15 jaar zeker eigen paard(en) en ik rij al een jaar of 5 maar een keer in de week (in de zomer soms twee) maar ik ga er wel graag heen om te verzorgen. Is mijn paarden liefde over? Absoluut niet :) ik geniet meer van de ritten als ooit tevoren nu ik ook tijd heb gemaakt voor het leven naast de paarden. Maar intensief trainen? Nee danku daar heb ik niets meer mee.

Nee absoluut niet. Het hele paard pastte niet bij mij. teveel spanning in het hele lichaam en het hele doen van de mensen om hem heen. waardoor ik ook met de heerlijke buitenritten niet kon ontspannen en ja dat zat me kwa rijden wel flink dwars, want we zaten in het bos met die stal en ik kon gewoon met hem niet of nauwelijks het in.. ook niet aan de hand

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:38

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat waar het beter past.

Eight

Re: Kan het gewoon ineens over zijn, de paardenliefde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:45

Justmexx ik snap jouw verhaal volkomen :) dat bericht was gericht aan TS, excuses als het niet duidelijk was.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:13

Ja dat kan zeker. In je leven kom je in verschillende fases terecht waardoor je interesses kunnen verschuiven. Alhoewel ik denk dat als je er echt heel goed mee besmet bent het nooit helemaal over gaat. :D
Ik heb 2 geweldige paarden achter mijn huis staan, waarvan de ene 2 jaar is dus daar doe ik nog niet zoveel mee, maar de andere is een heel fijn paard om te rijden en heel braaf. En toch heb ik al 2 jaar geen zin meer om te rijden.... de zin om te rijden is verdwenen toen mijn oude paard 2 jaar geleden overleed. Ik vind het wel nog steeds geweldig om bij de paarden te zijn en voor ze te zorgen, maar rijden doet me nog weinig. Ik vind het wel vervelend en hoop iedere keer dat de zin weer terug komt. Af en toe ga ik er wel opzitten maar dan heb ik het na 10 minuten wel weer gezien. Nu is het ook zo dat ik het erg druk heb en de verzorging van de paarden ook al 2 uur per dag kost, dus rijden schiet er dan sowieso bij in.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:15

Voor mij is het sterk verminderd na de verkoop van mijn paard uit tijdgebrek. Veel minder interesse - wel nog in fokkerij en sport, maar minder als actieve participant omdat ik het gevoel heb dat ik mijn once in a lifetime paard al gehad heb, ik denk niet dat ik nog een ga vinden die aan hem kan tippen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:17

Ja hoor hier...
Ik reed vroeger bijna iedere dag, met veel plezier en leefde ervoor om beter te leren rijden.
Daarbij ging ik in de zomer uren op pad met pony door de bossen.
Sinds ik ging studeren en een studentenjob had verminderde mijn zin om nog te rijden.
Gewoon dat omkleden, opzadelen, rijden, en weer afzadelen was dik tegen mijn goesting en zo heb ik een jaar of 2 alleen maar geknuffeld.
Nu wordt alles weer iets rustiger en heb ik gewoon nood aan ontspanning. Ik merk ook dat ik nu weer kan genieten van een wandeling. Alhoewel het opstaan uit de zetel na een dag werken en zadelen af en toe nog tegen mijn zin is, het rijden zelf heb ik weer plezier in.

Het kan zeker, dat je opeens het licht ziet dat niet bestaat uit een paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:29

Ja dat denk ik zeker. Tot mijn 18de intensief met de paarden bezig geweest, zowel erop als ernaast. Op mijn 18de verhuisd naar de Randstad vanwege studie en toen was het in 1 klap over. Ik kon geen paard meer vinden waarmee het klikte onder het zadel om te trainen, buitenrijden zat er al helemaal niet meer in en tegelijkertijd begon ik steeds meer nieuwe interesses te krijgen. Af en toe zoek ik de paarden waar ik vroeger veel mee deed nog wel op, maar het voelt gewoon anders. Ik heb niet meer de passie die ik vroeger had. Tenzij ik op het paard stap waar ik echt intensief (western) mee reed en ook een redelijk niveau had, dan komt het enthousiasme weer terug :D Dus voor nu wil ik me vooral focussen op andere dingen, maar ik weet dat er een dag komt dat ik niet meer in de Randstad woon en een eigen paard kan kopen, waarmee het goed klikt en ik helemaal zelf kan bepalen hoe ik hem ga trainen. Maar in de tussentijd zijn er nog ontzettend veel dingen die ik wil doen, die niet zouden kunnen als ik een eigen paard had. En een bijrijdpaard wil ik gewoon niet meer.

Dan_Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:38

Wij zijn ooit verhuisd om paarden te kunnen houden. De dochters hebben er geen tijd meer voor en mijn paard is nu te oud. We hebben drie schatjes van ouwetjes . Ik vind het niet erg om ze binnen/buiten te zetten en te voeren. Maar het is lastig om op vakantie te gaan. Vroeger waren er zat vriendinnen van de dochters die iets wilde verdienen. Nu kunnen we soms niet weg omdat we geen oppas hebben. Maar ik wil deze drie bengels niet scheiden en de slacht is helemaal geen optie. Dus : denk daar aan voor je er aan begint !

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:43

Inderdaad. Nu heb ik een moeder die wel zo lief is om mijn paardje te gaan voeren als op vakantie ben maat handig is het niet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:46

Helemaal overgaan niet denk ik, althans niet bij mij. Ik was al vrij jong met paarden bezig ( 5 jaar was ik ) en toen ik 14 of 15 was begon ik met stijldansen. Een aantal jaar heb ik mijn hart en zien daar in getopt...ik was er elke dag te vinden en danste wedstrijden...Maar ik ging weer eens met een vriendin mee naar pony en ik was weer in love..niet heel veel later kreeg ik mijn eerste pony.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:50

Het kan wel ineens overgaan, denk alleen dat het misschien later nog een keer terug komt. Ik heb 4,5 jaar paardgereden en toen begon mijn zin in paardrijden opeens minder te worden. Had ook te maken met redelijke rugklachten en weinig tijd. Eerst gestopt met bijrijdpaard, daarna manege nog 3 maanden gedaan en toen daar ook mee gestopt. Eerlijk gezegd vind ik het wel even heerlijk zo. Interesses veranderen nou eenmaal. Soms mis ik het wel, maar dan mis ik meer gevoel van toen ik het nog leuk vond en toen ging paardrijden. We zien over een paar jaar wel weer waar het strandt :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:51

Ik reed ook met plezier, maar ben er nu al een tijd mee gestopt. Ik mis het niet heel erg, maar ik denk als ik eenmaal weer begin dat ik dan de smaak wel weer helemaal te pakken heb.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:53

Ik heb meerdere keren een periode van enkele maanden gehad dat ik niet reed, maar de paardenliefde is altijd gebleven en dan ging ik gewoon ergens poetsen en tutten, of desnoods stront scheppen. Gewoon lekker bij de paarden zijn. Dus voor mij heeft het best soms op een lager pitje gestaan, maar de liefde is nooit over geweest.

Ik zie bij meerdere mensen die ooit gestopt zijn dat ze na verloop van tijd toch weer bij de paarden terechtkomen.

TS waarom vraag je je dat eigenlijk af?

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:53

Ik was er ook zat van nadat ik afscheid heb moeten nemen van mijn meisje.
Maar het bleef toch jeuken, en miste het enorm. En inmiddels hebben we zelf een stal gebouwd bij huis, en hebben we 2 mini's.

Rijden doe ik al 4 jaar of zo niet meer, had een rijpony maar die heb ik weg gedaan omdat ik geen lol meer had, wel aan het rijden in het algemeen, maar de pony was een vreselijk dier!
Laatst bijgewerkt door Jackie82 op 22-02-17 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:54

Helemaal over is het niet. Maar het is voor mij wel minder belangeijk geworden. Heb trouwens nooit eigen paarden gehad.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:55

Hmm de liefde niet, de rotklussen wel.

Ik heb nu 8 jaar een eigen paard (sinds 3 jaar zelfs meerdere) en daarvoor leasepaarden gehad.
In het begin vond ik de klusjes echt leuk en genoot ik daar van maar sinds ik de paarden aan huis heb en die klussen echt veel zijn geworden ben ik dat echt spuugzat. :o

Ik heb daar een hele tijd tegenaan gelopen en zo steeds met 'tegenzin' naar de pony's gegaan, mijn rijpony was toen ook erg ziek waardoor het nog minder leuk werd. Ik gaf super veel geld uit aan stront scheppen en medicijnen betalen en kon toen geen plezier meer vinden in m'n hobby. Mijn rijpony overleed en toen heb ik gekozen om het anders te gaan doen.

Ik heb m'n Shetlander voor de sulky beleerd, een leuk karretje gekocht en heb daar nu erg veel plezier van. Ook heb ik een meisje aangenomen om uit te mesten en te vegen. Nu heb ik weer echt plezier in m'n hobby. Volgend jaar ga ik m'n jonge pony inrijden en dan wordt t helemaal beter :D Heb naast de pony's ook een druk leven met een fulltime baan, druk sociaal leven en wil daar ook echt tijd aan besteden.

Alles wegdoen zou ik nooit doen :n
Laatst bijgewerkt door xApple op 22-02-17 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:59

Voor mij heeft het leven altijd meer ingehouden dan paarden. Ik ben op mijn 28e begonnen met rijden en doe het nog steeds maar één keer per week, op een manege. Een eigen paard zit er voorlopig echt niet in. Ik hoef er dus helemaal niet aan herinnerd te worden dat de wereld groter is dan de 1200 vierkante meter van de bak.

Vorig jaar ben ik een keertje helemaal gestopt, niet omdat de paardenliefde over was maar omdat ik er niets van dacht te kunnen. Dat geld kon ik beter besteden. Geen goede beslissing, achteraf. Ik heb het rijden ontzettend gemist. Mijn ervaring is dat een passie, zeker eentje met levende wezens, niet zomaar overgaat...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:06

Ja dat denk ik wel. Althans, voor een groot deel. Iedereen die ik ken die vroeger iets met paarden heeft gehad krijgt weer een glimlach als het onderwerp naar boven komt.
Ik heb ook wel eens momenten gehad dat ik niet meer wilde rijden. Volgende week stop ik dan ook met mijn bijrijdpaard. Ik ben jong en heb nu even andere prioriteiten. Met hem kon ik alleen in het bos rijden. Wat ik heerlijk vind hoor, maar in de toekomst zou ik toch wel een paard willen waar ik van kan leren. Ik ben wel het type wat van een uitdaging houdt. :j
Ik heb ook nog 2 dagen per week stage op een manege dus de paarden houden niet op. Maar ik ben benieuwd waar ik aan toe ben als deze stage is afgelopen.. Het zou me niet verbazen als ik even helemaal niks wil. Maar ik zou bij wijze van ook zomaar een veulen kunnen kopen :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:14

Ik had dit gevoel elke winter weer. Elke keer op een bepaald moment, al kan ik mn vinger er nog steeds niet op leggen. De kou weer in, naar een paard dat eigenlijk niet van mij was. Om wat? Paar rondjes te rijden in een bevroren zandbak of als het helemaal erg was een paar rondjes in de longeerbak.. Voelde even alsof het het niet meer waard was.
Gevoel ging na een paar weken, misschien een maandje toch wel altijd weer weg. Mezelf (met wat hulp van mn moeder) toch er wel 3x in de week heen gesleept tot ik er weer meer gevoel voor kreeg. Dat werd het weer wat warmer, kon je wat meer, was je paard niet meer zo vies dat het poetsen eeuwen duurde en kon ik er weer wat meer van genieten.

Inmiddels kunnen ervaren hoe het is zonder paarden, sinds mijn verzorgpony is verkocht een aantal jaar terug. 2 weken zonder rijden kan ik prima, sterker nog ik rij nu alleen in de zomervakantie. Maar ik mis het wel nog altijd. Je beseft je altijd pas wat je hebt als het weg is, en damn wat had ik het goed voor elkaar toen. Zou er alles voor doen om terug te gaan naar die tijd of om zoiets nu weer te kunnen krijgen.

Maar om antwoord te geven op je vraag; ja je kan genezen van het paardenvirus. Gaat dat in 1 nacht? Wie weet.. dat zal per persoon wel verschillen.