PRE merrie India 1 jaar bij mij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

PRE merrie India 1 jaar bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 12:36

De tijd vliegt! Vandaag (13 juni) is het 1 jaar geleden dat ik volop aan het whatsappen was met de vorige eigenaresse. Ik had de advertentie van Indy gezien op marktplaats en hoewel ik het eigenlijk nog te vroeg vond voor een nieuw paard, was er ergens in mij een klein meisje heel enthousiast aan het springen. Ik besloot te gaan kijken.
Op 14 juni ben ik de eerste keer gaan kijken samen met mijn moeder, en daar werd alleen maar bevestigd wat ik al voelde bij de foto's uit de advertentie. Dit zou mijn nieuwe paard worden.
Die avond besloot ik nog definitief dat ik haar wilde kopen en 2 weken later kwam ze dan eindelijk naar mij.

Afbeelding
Net gearriveerd op haar nieuwe stal

Het idee was om samen met een vriendin een paddock/wei en inloopstal te huren op een erf, maar toen het uiteindelijk zo ver was voelde ik me helemaal niet op mijn gemak op deze plek.
In eerste instantie had ik al eens aan de eigenaar van mijn verzorgpaard gevraagd of ik daar mocht komen staan, maar drie paarden wilde hij niet. Echter, ineens was mijn verzorgpaard verkocht en had hij wel plek voor mij.
Zodoende verhuisden we geheel onverwachts na 3 weken al van stal. Op deze nieuwe plek raakte ze al heel snel heel goed bevriend met het andere paard en het was een match made in heaven. Die twee samen hadden elkaar helemaal gevonden en het ging supergoed.

Afbeelding

Ook begon ik wat te werken met Indy aan de longe. Eigenlijk leerde ik haar nu pas een beetje kennen. De eerste paar keer longeren waren ook heel 'anders' dan wat ik gewend was met voorgaande paarden. Ze reageerde zo enorm gevoelig op mij. Dit resulteerde dan ook in behoorlijk veel race acties, aangezien ik veel te groot was in mijn hulpen. Mijn vorige paard was een flegmatiek paard en had behoorlijk wat aanmoediging nodig om te motiveren. Indy is het tegenovergestelde! Ik kwam er steeds meer en meer achter dat dit geen doorsnee paard is. Dit paard is vreselijk gevoelig en slim en dat was een lastige combinatie voor iemand die weinig ervaring had met paarden.

Afbeelding

Afbeelding

Al snel ontstonden er vreemde discussies. Het ging soms zo snel en ik had vaak geen idee wat nu de oorzaak was, maar ik zat op zulke momenten ineens met een hysterisch/overstuur/kwaad paard en ik had geen idee hoe ik daar mee om moest gaan. Begrijp me niet verkeerd, ze was niet altijd zo! En ze is ook zeker niet uit zichzelf zo. Ik had wel degelijk door dat IK iets deed waardoor zij soms zo kon reageren, maar ik had geen idee wat ik dan deed. Ik kocht boeken, las mezelf helemaal scheel op het internet, zocht andere eigenaren op van PRE's om ervaringen te kunnen delen en deed mijn verhaal bij vriendinnen. Een vriendin adviseerde me om niet langer aan te modderen, maar hulp te zoeken. Ze wist iemand die haar ook goed had geholpen, dus ik besloot contact op te nemen met die persoon.

Zodoende kwam ik bij mijn huidige instructrice terecht waar we hebben gewerkt op haar leslocatie (1 uur rijden met de trailer) in de roundpen. Het was een bizarre omschakeling om waar te nemen bij Indy. Van enorm onzeker en dominant naar een zacht en meewerkend paard op 1 uur tijd. Ik had op dat moment nog maar een fractie gezien en geleerd over de impact van mijn houding op die van Indy, maar het gaf hoop. Indy was niet het probleem, maar ik. Indy moest niet getraind worden, maar ik. Maar het gaf ook onzekerheid met zich mee. Kon ik thuis aan de slag gaan hiermee, of zou het me zonder hulp niet lukken en het probleem wellicht alleen maar erger maken? Ik zou ook geopereerd worden aan mijn voet en dat zou mij nog onzekerder maken. Ik was zo bang dat ze bovenop mijn toch al zo pijnlijke voeten zou springen wat mijn positie als leider niet ten goede kwam. Ik was een slechte leider. Wie kiest er nu een kreupele en onzekere leider?

Ik besloot Indy rust te geven tot na mijn operatie. Gewoon afentoe eens borstelen en dat was het.
Toen ik dit vertelde tegen een andere vriendin was ze het niet met me eens. Ze wilde me helpen, zodat Indy toch in beweging zou blijven (eerlijk is eerlijk, het gras deed haar ook wel iets te goed) en al wat gedesensibiliseerd zou worden, ook tijdens mijn herstel. Ik zou alleen maar toekijken vanaf de zijlijn zodat mijn voeten in ieder geval veilig waren. Dit ging verbazingwekkend goed. Voordat we het eigenlijk wisten was ze helemaal gewend aan haar kaptoom & het touwhalster en konden we haar sturen vanaf de grond. Ja, 'we', want ze wilde toch dat ik ook deelnam aan dit leerproces. Uiteindelijk moest ik het ook allemaal nog leren dus dit was een mooie kans om daar gebruik van te maken!

Afbeelding

Zodoende werd Indy toch nog beleerd, midden in de winter. Op een hele koude januari ochtend heb ik voor het eerst op Indy gezeten en het was heel bijzonder. Ze had heel weinig balans, maar ze was vreselijk braaf en ik wist nu dat het gewoon zaak was om eerst aan die balans te gaan werken vanaf de grond en dat het rijden dan opgepakt zou kunnen worden zodra ze sterker was.

Afbeelding

Geheel onverwachts ging deze vriendin aan het werk in het buitenland en zo kwam het dat ik een paar dagen voor mijn operatie ineens niemand meer had om met Indy aan de slag te gaan. Zo werd het oorspronkelijke plan van 'een beetje poetsen en rust' toch nog werkelijkheid, maar het heeft haar achteraf gezien geen goed gedaan.

Afbeelding

De eerste keer dat ik haar weer op kon zoeken na mijn operatie was heel erg dubbel. Toen ze me hoorde ging ze eerst hinniken en kwam in galop op me af, maar eenmaal dichterbij zag ze mijn krukken, draaide 180 graden om en rende net zo hard weer weg. Uiteindelijk kwam ze wel weer naar me toe, maar ze vertrouwde me absoluut niet. Ik was al geen goede leider, maar nu was ik ook nog eens vreselijk angstaanjagend voor haar.

Hoewel ik er maar weinig heen kon, zag ik wel elke keer dat ik ging dat Indy aan het veranderen was. Ze leek afgevallen en ze was onrustiger. Ze at ook minder veel/vaak en stond af en toe met een opgetrokken buik, maar het was allemaal maar minimaal. Andere mensen viel het eigenlijk niet op, dus ik dacht dat ik wellicht overbezorgd was en dat ze wel op zou knappen zodra ze terug op de weide konden. Ik deed nog wel wat herhalingswerk met Indy en dat leek ze heel erg leuk te vinden. Ze kan zo vreselijk trots zijn wanneer je haar uitvoerig beloond wanneer ze iets goed doet, dan is ze gelijk 5cm groter :) Dit deden we dus nog wel, maar ik had maar heel even haar focus, want ze was heel alert op haar omgeving en reageerde daar ook heel heftig op. Achteraf gezien was dit het punt waarop ik haar aan het kwijt raken was, al besefte ik dat op dat moment nog niet.

Afbeelding

Na 8 weken revalideren mocht ik weer gewoon rondlopen en autorijden! Het eerste wat ik deed was in de auto stappen en naar Indy :D Ik was zo blij dat ik er weer heen kon. Helaas had mijn onzekerheid over mijn nog volop herstellende voet zo'n impact dat ik er niet zoveel mee kon aanvangen. Op sommige dagen kwam ik alleen maar even de paddock uitmesten omdat ik haar simpelweg niet eens kon benaderen om het halster aan te doen. Wederom bleef ik twijfelen over haar postuur. Ze leek nu toch echt serieus af te vallen en die rustige uitstraling was gewoon helemaal weg. Ze at ook weinig hooi meer, ze stond alleen maar op de uitkijk om haar omgeving in de gaten te houden. Het lastige was dat het zo wisselvallig was en het verder niemand leek op te merken, maar uiteindelijk kwam ze ook niet alle dagen meer op stal om te eten. Wanneer de stalhouder haar wilde halen kon hij haar niet pakken (terwijl ze normaal bijna in je broekzak kruipt als je aan het uitmesten bent). Hij wist ook niet goed wat hij er mee aanmoest, maar hij zag gelukkig ook wat ik zag en ik wist nu dat ik niet gek of overbezorgd was. Maar wat doe je daar aan?

Begin april is het ergens helemaal mis gegaan. De stalhouder was met zijn paard gaan mennen en Indy bleef alleen achter. Dit gebeurde zeer regelmatig en dat ging tot nu toe altijd goed, maar deze keer ging het niet goed. Achteraf gezien hoorde ik dat ze bang is geweest en ontzettend veel gerend had. Ik wist dit in eerste instantie niet, maar toen ik zondag avond kwam zag ik dat ze ontzettend nat was geweest van het zweet, dat ze stijf liep en ik zag de enorme sporen in de weide staan. Ik had dus wel gezien dat ze zich druk had gemaakt, maar ik had niet verwacht dat ze de dag erna bijna niet meer kon lopen. Ik heb haar zo goed en kwaad als het kon gepoetst, maar ze wilde liever met rust gelaten worden. Ze was zichzelf niet.
Ik reed naar huis en ik wist het niet meer. Wat gebeurde er nou toch?

De dag erna liet de stalhouder me weten dat ik moest komen omdat Indy vreselijk kreupel liep. Ik ging kijken en het was echt om te huilen. Ze had pijn, dat was overduidelijk. Haar buik was enorm opgetrokken, ze liep kreupel op alle benen, maar het ergste op rechtsvoor en ze zwalkte enorm.
De dierenarts is geweest en met pijnstillers moest ze weer opknappen. Helaas at ze nog steeds moeilijk/niet, dus pijnstillers toedienen was ook zeer lastig. Gelukkig knapte ze na een paar dagen wel weer wat op, maar ze bleef met een opgetrokken buik staan en ze was nu echt aan het interen op haar toch al weinige spieren.

Afbeelding
Pijn! Rechtsvoor ontlast ze. De opgetrokken buik is hier duidelijk te zien.

Ik wist het écht niet meer, ik raakte haar kwijt! De stal was een ruim half uur rijden van mijn huis en door die afstand kon ik niet elke dag gaan. Ik vond dit heel vervelend, aangezien ik het liefst juist 3x per dag zou willen gaan gezien de huidige toestand, en hoe tegenstrijdig het ook voelde besloot ik na enkele slapeloze nachten ik een ander plekje voor haar te zoeken dichter bij huis zodat ik er hopelijk weer grip op kreeg.

Op 18 april verhuisde ze naar een nieuwe stal dichter bij mijn huis. Hier kwam ze te staan in een kudde met 8 paarden en ze was serieus binnen 2 minuten geadopteerd door 3 andere paarden. Ook de andere paarden waren goed voor haar en je zag haar met de dag opknappen. Hoewel ze in het begin de neiging had om veel aan het hek te gaan staan om te polder af te 'scannen', werd dat gelukkig steeds minder en ging ze net als de andere paarden gewoon staan eten.

Afbeelding
3 dagen na de verhuizing

Afbeelding
2 weken na de verhuizing

Afbeelding
1 maand na de verhuizing

Haar drinken werd beter (ze dronk dus achteraf gezien echt veel te weinig!), haar plassen werd beter, haar ontlasting werd beter (en meer) en ze at steeds meer en meer hooi! Je zag haar met de dag opknappen, al was er nog wel veel spanning in haar lijf. Helaas was haar rechtervoorbeen dik geworden. Ze liep er niet kreupel op, maar de pees was gezwollen. Na een peesscan bleek dat ze toch een peesblessure had overgehouden aan haar paniek-dag. We kregen het advies om elke dag een half uur te gaan wandelen.

Afbeelding

Nu staat ze pas 2 maanden op haar nieuwe stal, maar tot nu toe gaat het nog steeds elke dag een beetje beter. Ze heeft nog wel last van spanning, maar deze is aan het afnemen. Haar bloed is op alles gecontroleerd, maar helemaal in orde bevonden, wat mij overigens enorm verbaasde. De osteopaat is nogmaals geweest om haar te behandelen en komt over een paar weken nog een herhaalbehandeling geven. We volgen elke week grondwerkles en zijn voornamelijk bezig met 'frame-werk', leiderschap en respecteren van elkaars ruimte. We zijn er nog lang niet, maar met kleine stapjes komen we vooruit. Ook wandelen we nog bijna dagelijks een half uur in de polder ter bevordering van de genezing van de pees. Over 2 weken komt de dierenarts weer scannen, al is het been nog wel gezwollen dus ik verwacht niet te veel. Het wandelen gaat super goed en is van een 'verplichting' een 'ontspanning' geworden :).
Wat nu de aanleiding is geweest van deze heftige periode weet ik nog altijd niet, maar we gaan nu absoluut de goede kant op.

Afbeelding
Lekker ontspannen eten gaat eindelijk weer!

Afbeelding

Het klinkt gek om te zeggen, maar deze periode heeft ons juist dichter bij elkaar gebracht. Ik heb haar weer terug! En nee, we zijn er écht nog lang niet, maar dat geeft niet. Ik vind het mooi om samen dit leerproces aan te gaan. Ze is echt mijn vriendin geworden en ik zou echt niet meer zonder haar willen!

Maflinger_S

Re: PRE merrie India 1 jaar bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:44

Wat een mooi verhaal. Door jullie beider "kreupelheden" hebben jullie balans en elkaar gevonden. Gaaf! Nu hebben jullie een mooie basis om samen verder te groeien.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:15

Wat een eerste jaar hebben jullie achter de rug! Gelukkig is ze eindelijk op d'r plek en hopelijk hersteld ze snel!

Had je bloed laten prikken op magnesium? Bij Djuun kwam er uit het onderzoek ook geen te kort, maar bleek het achteraf toch te hebben. Je kan altijd eens een potje proberen om te kijken wat het doet, bij Djuun merkte ik binnen een week verschil :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:40

Wat een heftig jaar zeg!
En wat fijn dat het nu weer de goede kant op gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:15

Wat een mooi topic heb je gemaakt! Heel fijn om te lezen dat jullie band steeds sterker geworden is ondanks alle strubbelingen. Op naar nog veel meer mooie jaren voor jullie <3

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:26

Mooi paard :) Ik hoop dat het blijft de goeie richting uit gaan!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:35

Wat een mooi verhaal, maar wat spijtig dat het zo mis is gegaan.
Hopelijk gaat het nu alleen maar beter!

Een kleine tip, ik zou het been ook telkens koelen als het nog warm en dik is en eventueel Traumeel ofzo smeren. (Hier een pony die was afgeschreven door een peesblessure,na een jaar revalidatie is het toch nog goed gekomen)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:05

Wat een mooi topic! Ik snap dat je gelijk zo enthousiast over haar was, ze is echt een plaatje :j Een bewogen jaar, maar gelukkig gaan jullie de goede kant op. Op naar nog meer gelukkig jaren :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 04:11

Mooi verteld hoe je eerste jaar met Indy was.
Op naar de volgende jaren. En naar een mooie groei tussen jullie 2.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 12:23

Dankjulliewel voor de leuke reacties :D

Maflinger_S, leuk omschreven, zo had ik het nog niet bekeken :) Dankjewel :)

Letizia, Indy haar bloed is getest op (o.a.) magnesium, maar daar kwam niks uit. Later heb ik wel weer ergens gelezen dat het bloed niet altijd een goed beeld geeft en dat het beter is om de urine te testen. Hoe dan ook, ik was toch al begonnen met het toedienen van Magnesium. Dat doe ik nu 2 maanden, maar ik kan helaas niet zeggen dat het verschil maakt :P Ik heb ook kruiden gegeven, maar nu laat ze direct haar eten staan als ze er door zitten dus dat is ook geen oplossing :P

Oliiviia, goede tips! Ik pas ze al toe ;) Ik heb 6 weken lang traumeeldruppels gegeven en ik smeer al 2 maanden de zalf, alleen mijn fles is nu ver aan zijn einde :P De pees is niet warm meer (eerst wel en toen koelde ik ook dagelijks) en ook zit er geen vocht meer rondom de andere pezen van dat been, het is alleen een harde zwelling op de oppervlakkige buiger. Gelukkig loopt ze er niet kreupel op en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het goed komt, het zal alleen zijn tijd nodig hebben :)

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:11

Wat een mooi verhaal hopelijk gaat ze nu alleen maar vooruit en jij ook natuurlijk.
Ik herken wel veel dingen in wat je zegt. Mensen die met een pre gewerkt hebben zullen het kunnen beamen ze zijn heel gevoelig en superintelligent . En ik kan t weten want hier in spanje ken ik er genoeg en heb er zelf ook 1.
Succes meid aan je doorzettingsvermogen zal het zeker niet liggen. x farallon en marcha

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:39

Echt een mooie merrie! En wat een verhaal...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:44

Mooi verhaal inderdaad, PRE's zijn inderdaad heel erg gevoelig en bouwen snel spanning op. Leiderschap is altijd belangrijk, bij hun misschien nog wel meer. Maar zo te lezen ben je op de goede weg..ik hoop dat jullie je zo positief vooruit kunnen blijven ontwikkelen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:09

Wat mooi geschreven Daisy! Ik vind je heel dapper en een doorzetter, Indy mag blij zijn met jou :+:

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:50

Haha idd echt serieus binnen twee minuten geadopteerd..... echt bijzonder.
Komt echt wel goed hoor, Indy heeft gewoon de tijd nodig, is een heel gevoelig paardje.
Maar echt een Spaanse schone!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:27

Wat een verhaal. Wat fijn dat jullie weer op de goede weg zijn. Dat gevoelige is heel erg Pre eigen. Maar als je het eenmaal gewend bent is het heerlijk. Kunnen longeren met inimini(hand) bewegingen, letterlijk op je pinken kunnen rijden enz. Als ik nu wat met een ander paard wat doe moet ik voor mijn gevoel vaak erg grof zijn tov wat ik gewend ben.

Fijn dat je iemand hebt gevonden die je goed op weg heeft geholpen. Alleen een uur daar heen moeten rijden is niet ideaal. Er zijn meerdere goede lesgevers die veel ervaring hebben met pre's die ook aan huis komen. Ik weet niet of je die al hebt weten te vinden, maar anders kan ik je wel een lijstje namen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:28

Wat een verhaal! Duimen dat de scan goed is en dat jullie eindelijk weer echt aan de slag kunnen. Wel bijzonder dat ze met trainen zo heftig kan zijn maar het wandelen wel braaf doet, dat is dan weer een geluk bij een ongeluk.
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe oud is Indy?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:06

Uitgelicht, gaef!

Het is een bijzonder verhaal Daisy, uit je hart geschreven en dat vind ik erg mooi.
Jullie komen er wel, daar ben ik van overtuigd. Jij hebt een enorm goeie instelling, je kijkt echt naar je paard en Indy is leergierig en heeft een fijn karakter.
Ben benieuwd hoe je verhaal is eind van dit jaar.
Succes!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:33

Wat een verhaal zeg! Heel goed dat je van stal bent veranderd!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal enorm kan begrijpen. Ik zelf heb een cruzado, PRE papa en KWPN mama.. Op haar vorige stal was zij haar zelf ook niet, daar stonden te veel paarden en zij stond onderaan de ladder.. Eten kon ze bijna niet want ze werd weggedrukt door de kudde. Ik was blind en zag dat niet.. Door omstandigheden toen verhuisd naar een andere stal, ze werd daar ook meteen geaccepteerd in de groep! Je zag haar opknappen, toen besefte ik me pas dat ze te weinig binnen kreeg op haar vorige stal..
Ik wil je in ieder geval laten weten dat je echt het goede hebt gedaan en dat het helemaal goed gaat komen! PREs zijn ontzettend gevoelig, maar als ze je vertrouwen hebben gewonnen gaan ze voor je door het vuur!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:52

Een erg bijzonder verhaal, met de regen en de zonnestralen! :) Maar wat een transformatie heeft zij gemaakt na de verhuizing zeg! Wauw!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:43

Jeetje Daisy, dat jullie zo'n bewogen jaar achter de rug hebben wist ik niet.... wat een pech en wat een onzekerheden zeg. Soms kom het allemaal gelijk en achter elkaar, en is het zo enorm frustrerend dat ze nietk unnen praten! Jij bent gelukkig een top baasje die de kleinste veranderingen wel waarneemt. Wat een enorm verschil tussen de laatste verhuizing en een maand na die verhuizing, zoveel bijgetrokken en gegroeid, ook in de uitstraling. Ik hoop dat jullie hier jullie rust hebben gevonden, en er nu alleen maar zonneschijn mag gaan komen, zodat jullie lekker van elkaar kunnen genieten :) Gaat vast helemaal goedkomen :(:)

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:42

Wat een goede keus om haar te verhuizen! Leuk paardje, succes samen!