Van puinhoop naar in- en uitloop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Van puinhoop naar in- en uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 02:00

Begin dit jaar ging een droom van mij en mijn vriend in vervulling toen we een huis konden kopen met een mooie lap grond. Een paar jaar geleden heb ik mijn vroegere verzorgpony Shiva gekocht en die kon nu eindelijk thuis komen te staan. *\o/* Ik wilde natuurlijk niet dat ze in haar eentje zou verpieteren en dus begon de zoektocht naar een vriendinnetje. Al struinende op de boktmarkt viel ik als een blok voor Yazhi TC, een prachtig merrietje gefokt door bokker Chantalll.

Net toen dat allemaal in kannen en kruiken was kreeg ik een berichtje van bokker AniekR met de vraag of ik een geschikte stalling wist voor haar twee Welsh NWR merries. Aniek en ik kenden elkaar al van gezamenlijke bezoekjes aan hengstenkeuringen, maar zij wist nog niet van onze verhuizing. Het vervolg ligt voor de hand en zo werd onze kudde (voorlopig) compleet. :D

Afbeelding

Van links naar rechts:
Yazhi TC, 1-jarige Welsh B merrie v. Alex Dai
Starwin’s Roos*, 5-jarige Welsh NWR merrie v. De Goede Ree’s Now Or Never
Campsterhoven’s Marlies*, 6-jarige Welsh NWR stermerrie v. Heitrak’s Marvin
Shiva, 16-jarige NRPS merrie v. Gomel ox

*Roos en Lies zijn allebei drachtig van Nia Domo’s Bolero.

Afbeelding

De hele zomer hebben ze hier gebivakkeerd en zich prima vermaakt. Zoals jullie kunnen zien is de overkapping bij de containerstal wel wat krap om met vier pony’s onder te staan. Sowieso leek het de dames niet echt te bekoren, waarschijnlijk wat te lawaaiig en misschien ook niet gezellig genoeg? >;) Daarnaast lijkt het ons leuk als er volgend jaar ook weer gras in het weiland groeit, dus werd het tijd om een in- en uitloop te maken. De afgelopen weken hebben we daar ontzettend hard aan gewerkt en we laten dan ook graag trots een paar foto’s zien. Het is nog lang niet perfect, maar gistermiddag was het gelukkig dan toch eindelijk goed en veilig genoeg om de pony’s uit te nodigen een kijkje te nemen.

Laten we beginnen met een paar voorfoto’s. Gelukkig hoefden we niet bij 0 te beginnen (al was dat achteraf misschien wel sneller geweest :+ ), want er stond al een verzameling hokken en schuurtjes die we konden gebruiken. Het boertje dat hier eerder woonde was een echte knutselaar en verzamelaar. We hebben dan ook bijna niets nieuw hoeven aan te schaffen en zijn al knutselend verder gegaan. 8-)

Afbeelding

Zo zag het er buiten uit toen we begonnen. Op de foto rechtsonder zien jullie de overkapping en rechts daarvan de oude hooischuur, die we hebben getransformeerd tot inloop. Aan de achterzijde bevond zich een coniferenwildernis waar we ons vele dagen vermaakt hebben met zaag en snoeischaar. Het snoeiafval paste niet in de groene container :+ dus daar hebben we mooie, al zeg ik het zelf, houtwallen van gemaakt (zie bijvoorbeeld de eerste foto in dit topic).

Afbeelding

Links het pad naar het grote weiland en rechts geeft een indruk van het snoeiwerk dat we hebben verricht. Waar geen gras staat waren coniferen. Aan beide kanten staan coniferen, dus de uitloop werd door het snoeien over de hele lengte al gauw een meter of vijf breder.

Afbeelding

De binnenkant van de hooischuur was écht een rommeltje. Zelfs ik schrok net van de foto’s, want ik was al vergeten hoe erg het was. := Nu begrijp ik ook weer wat beter hoe het kan dat het ons zoveel tijd gekost heeft om de boel netjes en veilig te krijgen.

En dit is hoe het er nu uitziet. *D

Afbeelding

Buiten is het aardig opgeruimd.

Afbeelding

En de binnenkant van de oude hooischuur herken je ook haast niet meer terug. Voordat de merries gaan bevallen willen we hier nog twee tijdelijke kraamstallen maken. Tips en ideeën over hoe we dat het beste kunnen doen zijn van harte welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Ook de overkapping werd flink opgeruimd en aangepast, zoals te zien is op de voor- en nafoto's.

En toen mochten eindelijk de pony’s erin! Ze waren erg enthousiast. :j Vooral toen ze merkten dat er iets te eten lag. /3

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien krijgt het een voldoende.

Afbeelding

Mijn mooie meisjes. <3

Afbeelding

Aniek haar mooie dames. <3

Afbeelding

En zo ziet het er ’s avonds uit.

Afbeelding

Tot slot nog een plaatje van één van de volgende projecten. De bedoeling is om ook hier de wildernis te temmen zodat er een extra uitloop ontstaat die twee keer zo groot is als de huidige uitloop. Heeft er iemand zin om te helpen snoeien? Diegene mag hier gratis in bad. <<)

tamary

Re: Van puinhoop naar in- en uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 02:09

Ik zou voordat je dat nieuwe stuk gaat snoeien er eerst een fotoshoot houden, het is net een sprookjesbos zo.

Rest is inderdaad flink werk geweest, maar eindresultaat is het waard.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 05:55

ziet er mooi uit, heeft veel tijd en werk gekost maar dat was zeker de moeite waard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 06:04

Heel erg mooi! En wat is het opgeknapt zeg!
Ik ben alleen wel benieuwd hoe de bodem het deze winter gaat houden. Is dat met de nattigheid niet zo veranderd in een modderzooi? :=

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:47

Jaaaaaa leuk zo'n overzichtje! :):) Pffff wat een verschil he, als je al die foto's zo naast elkaar ziet... Bijna vergeten wat er allemaal in stond. En viel het jou ook al op dat zo zo mooi van jong naar oud stonden op die foto? ^_^
En ja, wat hebben wij ons vermaakt met die zaag en snoeischaar... Oh oh oh, wat een plezier :+
Gelukkig vonden onze vier prachtdames het allemaal ook mooi zaterdag!

tamary, leuk idee, maar met die niet-fotogenieke pony's en niemand met een degelijke camera, wordt dat vast niets O:)

oh, en Maris, toen ik de titel las, dacht ik wel direct; heb jij wel eens gedacht aan een carriére bij Telfort als marketeer ofzo? :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:00

waw knap werk geleverd en waar een wil is, is een weg, das duidelijk +:)+

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:45

Het ziet er super uit! Wat een prachtige beschutte omgeving ook. Ziet er inderdaad sprookjesachtig uit.
Paarden hebben een superhuisje.
Echt eer van je harde werken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:54

Zet een advertentie voor gratis haardhout, zelf zagen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:15

Ziet er goed uit! :D

Ik ben alleen wel bang dat ze van de winter vaak in bad moeten, want dat stukje gaat wel modderig worden vrees ik. :=

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:39

Gelukkig mag het hier modderig worden, zodat de grote weide met dit natte weer gewoon gespaard wordt.

Stuk naast de overkapping is wel al nat/modderig, misschien wordt dat volgend jaar ook verhard. Rest van de paddock lijkt nog wel droger. Maar ja met de huidige regen...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:17

De tip van gratis haardhout doet het soms heel goed. Of nu de kerst periode eraan zit als biologisch gekweekte kerst versiering (maak er wat leuks van) Maak vooral reclame in fb groepen in je omgeving.

Verder vind ik het prachtig opgeknapt en hebben je paardjes er een prachtige plek bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:20

Prachtig!! :))
Geeft vast een fijn gevoel.

Ik wil je wel waarschuwen voor de Esdoorn die ik op de laatste foto zie staan.
Die is erg giftig voor paarden. :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:24

Mooie plek is het en het wordt vast nog mooier! Staan er geen esdoorns tussen? Zo op de foto lijken ze er denk ik op, maar ik kijk via m'n telefoon en ben niet zeker. Anders die voor de zekerheid maar kappen of toch zeker laten testen. Ik word al panisch van een paar blaadjes op de wei, laat staan zoveel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:19

Wauw Mariska

Jullie hebben er een mooi plekje van gemaakt met zijn alle zeg.

Gaat vast goed komen

Wil je dat de merries in de nacht apart op stal gaan als ze moeten bevallen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 23:30

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

tamary schreef:
Ik zou voordat je dat nieuwe stuk gaat snoeien er eerst een fotoshoot houden, het is net een sprookjesbos zo.

:o Dankjewel! Van dichtbij is het iets minder vriendelijk hoor. Alles prikt, dus een lange broek is aan te bevelen. :)) Veel dieren vinden het ook een mooi plekje.

Afbeelding

Deze had ik in het 'sprookjesbos' al eerder gespot, maar gisterochtend zag ik hem ineens toen ik gewoon uit het raam keek. <3 Waar we eerder woonden zagen we alleen mussen. :+

Cayenne schreef:
Ik ben alleen wel benieuwd hoe de bodem het deze winter gaat houden. Is dat met de nattigheid niet zo veranderd in een modderzooi? :=

Natuurlijk houden we rekening met modder. Hoe erg het wordt is afhankelijk van het weer en van hoeveel de pony's buiten rondlopen. Vooralsnog hebben ze het vooral binnen erg naar hun zin en valt het reuze mee, al ligt er bij de grote uitgang en voor de overkapping wel al modder. Uiterlijk maandag verwacht ik een pallet stropellets. Daarmee hopen en denken we het de hele winter binnen in elk geval wel droog te kunnen houden. Eventueel gooien we er stro bij zodat ze lekker droog kunnen liggen. Als de merries gaan bevallen komt er sowieso stro in de stal.

Wat betreft buiten zullen we zien hoe modderig het wordt. We hopen op wat droge periodes zodat de pony's dan in het grote weiland kunnen. Het weiland wordt snel nat, maar droogt ook vrij snel weer op. De foto in de openingspost is gemaakt op 17 maart van dit jaar, nadat er de hele winter paarden in het weiland hadden gelopen. Op een paar slechte stukken na zag het er eigenlijk nog heel goed uit, daar hopen we nu ook een beetje op.

En tja, ik schreef al dat het niet perfect was. Een mens moet wat te dromen houden en gelukkig is dat ook bij ons nog wel het geval. :Y) Misschien dat we volgend jaar een deel kunnen bestraten, ik denk aan het stuk bij de overkapping en het stuk bij de grote uitgang tot en met het pad naar het grote weiland. Het is alleen niet het enige op het wensenlijstje. Het hout aan de zuidkant van de stal is behoorlijk verrot en het dak zal er ook een keer aan moeten geloven. Genoeg te doen dus! Ach, zolang de pony's het beter voor elkaar hebben dan wijzelf hebben ze denk ik niets te klagen. :')

AniekR schreef:
Jaaaaaa leuk zo'n overzichtje! :):) Pffff wat een verschil he, als je al die foto's zo naast elkaar ziet... Bijna vergeten wat er allemaal in stond. En viel het jou ook al op dat zo zo mooi van jong naar oud stonden op die foto? ^_^

Nee, maar nu zie ik het. :Y) En ik was inderdaad ook alweer vergeten hoe het er uitzag. Gelukkig hebben we wat foto's gemaakt toen!

AniekR schreef:
oh, en Maris, toen ik de titel las, dacht ik wel direct; heb jij wel eens gedacht aan een carriére bij Telfort als marketeer ofzo? :o

>;) Volgens mij heeft dat snoeiwerk jou geen goed gedaan. :')

kohtje schreef:
Zet een advertentie voor gratis haardhout, zelf zagen.

Bedankt voor de tip! Het gedeelte wat we nu gedaan hebben was daar niet zo geschikt voor, maar we zijn nog niet klaar. :Y) Jammer genoeg bestaat het gedeelte dat ik hierna wil aanpakken voor één zijde uit 50 meter aan overhangende hazelnoot, dus dat zijn ook allemaal vrij dunne stammetjes. Ik wil het natuurlijk netjes hebben en wat meer ruimte creëren, maar het moet vooral wel groen en paradijselijk blijven. O:) Gelukkig heb ik veel plezier in het maken van die houtwallen. We hebben een stukje bestaande houtwal moeten verplaatsen omdat daar het pad naar het grote weiland kwam en het is echt geweldig dat je daarin allemaal aan leven aantreft.

MarlindeRooz schreef:
Ik ben alleen wel bang dat ze van de winter vaak in bad moeten, want dat stukje gaat wel modderig worden vrees ik. :=

Gelukkig hoeven ze volgend jaar zomer pas weer naar de keuring en tot die tijd mogen ze er als zwijnen bijlopen. :+ Behalve voor de buikfoto's misschien, maar dan komen we met een borsteltje ook wel een heel eind.

chamion schreef:
De tip van gratis haardhout doet het soms heel goed. Of nu de kerst periode eraan zit als biologisch gekweekte kerst versiering (maak er wat leuks van) Maak vooral reclame in fb groepen in je omgeving.

Biologisch gekweekte kerstversiering vind ik wel heel erg leuk gevonden. :)) Ik zal er eens over nadenken.

Ine23 schreef:
Staan er geen esdoorns tussen? Zo op de foto lijken ze er denk ik op, maar ik kijk via m'n telefoon en ben niet zeker. Anders die voor de zekerheid maar kappen of toch zeker laten testen. Ik word al panisch van een paar blaadjes op de wei, laat staan zoveel.

Ja, dat zijn esdoorns. Koudbloedkim ook bedankt voor de waarschuwing. Ik zie ze liever verdwijnen en dat zal ook nog wel gaan gebeuren, maar er staat denk ik voor wel 200 meter aan esdoorns en we kunnen helaas niet toveren. Wellicht hier maar eens een advertentie voor gratis haardhout voor plaatsen, want deze komen daar wel voor in aanmerking. Verder zijn we ons bewust van de risico's, maar paniek heeft weinig zin. Als elk weiland waar iets van esdoorn in kan vallen afgesloten zou worden voor paarden zouden er denk ik nog maar weinig paarden buiten komen. Wel is dit één van de redenen dat we al vroeg zijn begonnen met het bijvoeren van hooi. Momenteel krijgen ze onbeperkt hooi. Hierdoor hopen we toch ook een beetje op het gezond verstand van de pony's te mogen vertrouwen.

ponyparadijs schreef:
Wil je dat de merries in de nacht apart op stal gaan als ze moeten bevallen?

Van mij hoeft dat niet per se, maar Aniek wil het wel graag, dus we gaan kijken hoe we dat kunnen realiseren. Het is de bedoeling dat die andere twee dan wel onder de overkapping kunnen komen of als het tegen die tijd redelijk weer is en er al wat gras staat eventueel in het grote weiland bij de containerstal met overkapping.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:54

Als ik de groep zo op de foto's zie hebben jullie een stabiele kudde waarbij ik na een winter in uitloop niet zo kiezen voor een box om ze op te sluiten.
Znoes is dit jaar ook gewoon in de kudde bevallen.
Met 2 andere merries die beide nog nooit een veulen hebben gehad.
En juist daarvan zeggen ze dat je dan risico op veulen pik hebt.
Maar Aniek moet vooral doen wat haar goed voelt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:56

Het bad staat al klaar :))

Wat een gaaf plekje hebben jullie Goeroe! Echt heel gaaf!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:21

Gaaf hoe jullie de boel opgeknapt hebben, en fijn dat je paarden nu een uitloop hebben :D Ik heb er al jaren één en ik zweer erbij!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:50

Bedankt voor jullie leuke reacties! :D

@ponyparadijs: Het is inderdaad een fijne en stabiele kudde dus daar maak ik me geen zorgen om. Het is alleen wel onze bedoeling om bij beide bevallingen aanwezig te zijn en ze zijn nou eenmaal gemakkelijker in de gaten te houden als ze binnen staan. Als ze ook naar buiten kunnen heeft binnen een camera ophangen niet zoveel zin. :P Daarnaast snap ik Aniek ook wel dat ze graag zeker wil weten dat de veulens in het stro geboren worden en niet per ongeluk in een plas of net onder het schrikdraad. Voor beide merries is het de eerste keer hè, dat maakt het extra spannend. ;) Natuurlijk gaan we van tevoren wel goed bekijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Ze zijn allemaal wel erg gehecht aan elkaar, maar we kunnen vast iets bedenken zodat ze elkaar bijvoorbeeld wel kunnen zien.